Så just nu befinner vi oss i Uluwatu! Det bästa när man inte har några förväntningar är att man också öppnar upp för att bli positivt överaskad, och det har både jag och Christoffer blivit. Denna ”stad” uluwatu är nog den bästa staden vi har varit i hitills. Men då räknar jag inte gili till städer, det är lugn trafik, massvis med stränder och helt enkelt en väldigt härlig stämning över hela staden. Vi har nu spenderat tre nätter här, blandannat har vi sett på Kecak Fire Dance vilket var en otroligt speciell upplevelse. Både jag och Chrille hade förväntat något helt annat, det tråkiga var att vi inte hann läsa igenom pappret vad dansen skulle handla om. Så vi förstod tyvärr ingenting, men det var fortfarande jätte kul att titta på och väldigt intressant. Vi har varit runt på lite olika stränder, och alla har varit jätte fina. I Uluwatu är det väldigt populärt med surfning, alla åker runt med bräder på deras mopeder och det kryllar av surfbutiker. Och sedan har vi besökt templet som var jättefint Jag gillade verkligen den här staden och skulle definitivt kunnat spendera en vecka till här, men imorgon ska vi vidare.

Sitter just nu i ett kokhett rum och ska skriva denna uppdatering. Jag misstänker att vår aircondition har slutat funka, idag vaknade jag för andra dagen i rad klockan sju jätte pigg. Vilket jag älskar, jag är världens morgonmänniska, vaknar alltid tidigt och finns inget bättre än att vara effektiv på morgonen och sedan njuta av dagen. Här borta finns det dock inte så mycket effektivt jag kan göra, självklart hade jag ju kunnat gått ut och springa och varit lite hurtig. Men så kul ska vi inte ha det! En timme senare åt vi frukost på hotellet, som vanligt blev det en bananpannkaka för min del. De har jätte goda bananpannkakaor här MEN inget slår thailändska. Ser så mycket fram emot när vi åker till thailand, ska äta red curry och bananpannkaka med nutella vaaaarje dag. Min favoritmat!

I alla fall, efter frukost blev det stranden. Det var extra varmt idag och stackars Chrille har fått någon sårskorpa i pannan pågrund av solen, så han fick ligga med en tshirt runt huvudet. Jag hade lånat en bok från hotellet och låg och läste. Väldigt mysigt! Sen åt vi lunch, spelade lite kort och bestämde oss för att undvika solen resten av dagen pågrund av såret. Så vi åt glass, hängde på restaurangen och ligger nu hemma och gör lite smått och gott. Jag redigerar bilder och chrille redigerar video. Sen ska vi äta middag, jag har lärt mig hela restaurangens meny i huvudet och sitter nu och funderar på vad jag ska ta haha. Christoffer brukar alltid tycka jag är så långsam och ja det är jag, jag lider av världens beslutsångest gällande mat. Det är inte ofta någon som inte äter kött har fler en ett alternativ, och måste alltid sitta lääänge och fundera på vad som är godast mellan alla rätter. Efter middagen ska vi hem och packa för imorgon bär det av tillbaka till bali (gili öarna tillhör inte bali) där ska vi spendera vår sista vecka i indonesien. För att sedan ta flyget till singapore.

Har inga bilder från idag, men jag kom på att jag glömt lägga ut några bilder från Lovina. Vi var vid det vackraste vattenfallet någonsin, det var helt sjukt. Så mäktigt, fåglarna flög precis under och det var flera hundra meter högt. Det var riktigt häftigt, jag badade under det också. Låter så fridfullt när man säger att man badat under ett vattenfall men det piskade vatten överallt på mig, Inte så fridfullt men det var riktigt fint, efter det behövde man gå upp för världens jobbigaste trappor för att komma tillbaka. Det var typ det jobbigaste jag gjort, efter det åkte vi till en varm källa och badade. Och tillslut åkte vi till ett tempel

Idag vaknade vi klockan sju och åt scrambled eggs till frukost, sedan var det dags för snorkling. Dagen innan hade det varit ytterst oklart vilken tid vi skulle ut och snorkla, chefen på boendet sa att vi skulle åka tidigt på grund av strömmarna. Men vilken tid det faktiskt var när vi skulle åka fick vi aldrig svar på, bara efter frukost. Så vi vaknade och åt frukost så tidigt man kunde, vi träffar på chefen som säger att vi ska åka nio. Så då var det bara gå in och slöa på rummet. Jag hade världens dilemma också, att ta en åksjuketablett eller icke. Det har gått bra att åka båt mellan öarna med båt, men jag ville fortfarande ta en då man inte vet hur stor båten är (hur mycket det guppar) och ville inte förstöra snorklingen med åksjuka. Så jag tog en och allt gick jätte bra! Vi stannade totalt fyra gånger för att snorkla, något jag inte är van vid är att snorkla så länge som vi gjorde. Det var verkligen tufft, vi kunde ligga i vattnet i tjugo minuter och jag kände att det var väldigt tungt att andas på slutet vid varje snorkelstopp. Jag tror åksjuketabletterna spökade till andningen, något som var väldigt synd var att jag hade glömt mina öronproppar jag köpt i Sverige som man ska ha just under vatten. Jag får alltid ont i öronen särskilt när man pendlar mellan att vara över ytan och under. Jag hoppas verkligen verkligen inte att det ska vara något problem om jag ska ta dykarlicens sen. Om man har problem med öronen i vatten kan man inte ta dykarlicens ☹ Men i alla fall tillbaka till snorklingen, vi såg jätte stora skölpaddor. Och då menar jag stora, en var lika stor som mig ungefär och min längd ligger på cirka 160 centimeter. Så coolt, och de var så vackra! Helt otroligt, visste ni förresten att en sköldpadda äter kött sina första femtio år och sedan blir det vegetarianer livet ut. Väldigt roligt och konstig haha! Sen såg vi massa fina fiskar och koraller

Så hemskt att korallerna försvinner, försöker verkligen ta in hur fantastiskt det är att få se dem. När vi ändå pratar om miljön så måste jag berätta om plasten här, jag har aldrig varit i ett land där det är så mycket skräp överallt. Det ligger vid varje väg och varje öppet fält så mycket skräp och framförallt plast. Det är även många som eldar plasten här, det luktar förskräckligt. Jag får verkligen perspektiv på saker och ting med sakerna vi har sett hittills. Jag önska verkligen de skulle kosta pengar för alla oss rika turister att komma in i Bali och att de pengarna sedan skulle gå till att miljön och befolkningen för att de ska kunna utvecklas. Känns så hemskt att komma till ett land och själv vara någon som bidrar till problemen för det gör verkligen turister. Jag tror knappast det bara är lokalbor som slänger skräp omkring sig. Önska verkligen att det fanns någon lätt lösning

(bilderna är från idag när vi satt på stranden när vi kollade solnedgången)

Ikväll tog jag med min kameran för en gångs skull när vi skulle gå ut och äta, tänkte att det är roligt med andra bilder är stranden. Så tänkte även prata lite om hur maten är här i Indonesien, för folk som inte äter kött är detta ett paradis. Bästa landet att vara i om man är vegetarian! Här finns det ett stort utbud av vegetariska rätter, mycket innehåller tofu eller tempe (en sojaprodukt med bönor som är finns i Indonesien) jag är verkligen så glad att det finns alternativ för mig på restaurangerna istället för att man ska behöva äta pasta med tomatsås varje dag (ofta det som finns som vegetariskt på restauranger i sverige). Maten här kostar runt 35000-70000Rp​ (15-40 kronor) Något som är väldigt vanligt här är jordnötssås och det är något som både jag Och chrille ÄLSKAR. I Gili Trawangan blev vi så förälskad i en maträtt(för min del friterade räkor med potatismos och jordnötssås så vi åt totalt där fyra gånger haha) Idag åt vi grekisk sallad och pasta med köttfärssås. Brukar vanligtvis äta mycket mer än en sallad men vi åt så sen lunch så var inte så hungrig. Stället vi åt på var precis vid vattnet och man satt i små hyddor och åt. Super mysigt! Vi lyckas alltid hitta favorit ställen på varje ställe vi kommer till och blir direkt stammisar där, jag tror vi hittade vårt ställe på den här ön. För att bli Hanna och Christoffers favorit ställe gäller tre regler 1. Bra utbud av mat 2. MYCKET mat 3. Servitriserna. Vi har haft så himla gulliga servitriser på de andra två öarna. De jag saknar mest med öarna är typ dem haha.

När vi ändå pratar om att sakna så måste jag hylla ett ställe igen. Jag får riktiga sakna känslor till stället Lovina eller snarare vårt boende där. Vi bodde på världens bästa ställe puri mandhara! Det var där jag blev sjuk och mådde så otroligt dåligt. Familjen som drev hotellet var världens mysigaste människor, de satt och spelade gitarr och sjöng, var hur trevliga som helst och gjorde så man verkligen kände sig hemma. Skulle verkligen vilja åka tillbaka dit men det kommer vi inte att göra. Men tycker ändå det är så coolt att jag fäste mig vid ett ställe och människor så mycket så jag på riktigt saknar dem. Haha nu svamlar jag iväg från ämnet. Men blir fascinerad själv hur vissa människor kan vara så färgstarka

Okej så idag anlände vi till den sista ön här i Indonesien, ingen mindre än Gili Meno. Denna ö är den minsta av de tre öarna, och helt ärligt så vet jag inte hur den kan vara mindre än den förra ön men det ska bli spännande att se. Idag låg vi på stranden och njöt igen, badade massor och snorkla lite. Imorgon ska vi åka på en snorkel tur där man åker till de tre öarna och snorklar runt där. Det ska bli jätte kul, jag hoppas på att få se lite roliga djur också. Hade ju inte tackat nej till om en val kom och simma förbi (en dröm för mig). Men vi får hoppas på lite coola fiskar i alla fall. Idag började också drönaren krångla… Hela tiden så krånglar den för oss, jag undrar verkligen om det är så för alla andra också. Jag hoppas att felet går att fixa lätt i alla fall. Nu ska vi snart gå och kika runt här på ön, vi har inte sett så jätte mycket än. Sen blir det nog hem en sväng och duscha och tillslut middag. Det bästa med dessa tre öar vi nu varit på är att det är bilförbud, det bidrar verkligen till att det är lugnt och helt avslappnat. Är helt förälskad i öarna!Bilderna är från bild vårt nuvarande hotell, vattnet, och solnedgången vi var och såg för två dagar sedan. Det var så många människor på stranden för att se solnedgången! Magiskt

Idag har vi legat på stranden och njutit, vi lyssnade på musik och fick solstolar (lyx som backpackers) om vi köpte cola. Vattnet i havet är ovanligt varmt, det måste nog vara för att det är väldigt långgrunt på den stranden vi badat på. Vi filmade även med drönaren ovanför vatten för första gången, nu kanske det är någon som inte vet vad en drönare är. Det är som en slags mini helikopter med kamera, i början när vi precis hade fått den så kraschad den vid sin andra åktur. Väldigt tråkigt, så den blev skickad till Nederländerna och blev fixad. Ända sedan dess har båda jag och Christoffer varit väldigt rädda för att flyga hehe. Nu undrar ni såklart vem det var som kraschade den, och jag tänker inte säga vem det var. Men jag kan ge er en ledtråd och säga att det inte var jag… Haha skämt åsido det var fel på drönaren och inte piloten. Första bilden är på vår frukost som vi får på boendet

Igår åkte vi från Gili Trawangan till Gili air. Förstår att det är svårt att hänga med på alla ställen om man inte varit här så här kommer en genomgång. Vi börjar om från börja, allra först kom vi till ön Bali, i bali så var vi de första dagarna i galna kuta. Några dagar senare så åkte vi norr ut och besökte det berömda stället Ubud (som vi blev besvikna på) och därefter åkte vi så norr ut man kunde och besökte Lovina. Sen när jag blivit sjuk slog vi två flugor i en smäll och tog en buss till Amed där vi sedan tog en båt till Gili öarna. Gili öarna består av tre öar, Gili trawangan, Gili meno och Gili air. Fyra dagar har vi spenderat i Gili Trawangan nu som är den ”stora ön”, vi hade förväntat oss at det skulle vara väldigt mycket festande där (folk som berättat) och ungefär som kuta. Men vi blev glatt överraskade, det var bättre än alla ställen vi varit på innan. Ingen traffik, super fint vatten och väldigt lugnt. Igår tog vi en båt över i 40 minuter till GIli air. Denna ö säger alla är ”smekmånadsön”, och det märke vi verkligen när vi var på stranden. Det var par överallt, och vi kunde ju inget annat än smälta in. Det är väldigt litet och mysigt här, vi har inte hunnit utforska allt så det ska vi försöka göra också.

Här är den andra videon som christoffer varit så duktig att klippa ihop! Här kan ni se med egna ögon hur apan attackerar mig (det ser mildare ut än vad det var)

Min uppdatering har varit usel det senaste dagarna och det har berott på två saker 1. Vi har inget wifi och 2. Jag har varit sjuk. Så vi är alltså på gili öarna just nu, i lovina var vi sammanlagt fyra dagar, vi skulle egentligen bara spendera två nätter där. Men jag fick feber och mådde väldigt dåligt, var illamående, hade ont i alla musklerna (inklusive muskeln vid hjärtat som är väldigt obehagligt). Låg inne en hel dag på hotellrummet och försökte sova, tog tabletter men ingen hjälpte. Christoffer satt under tiden i lobbyn och redigerade video som ni snart ska få se. Klockan fem ungefär beslöt vi oss för att åka till läkaren efter flera om och men. Han var väldigt konstig läkaren, kom egentligen inte fram till någonting. Vi spenderade yttligare en natt i Lovina för att sedan åka till GIli öarna dagen därpå. Jag var väldigt nervös inför resan eftersom jag inte mådde helt topp egentligen, och vi skulle åka både buss och båt till gili. Bussen gick helt okej, jag mådde dåligt men jag klara av det. Båten däripå var ett helvete. Jag hade dagarna jag varit sjuk förlorat aptiten helt så hade varken ätit eller druckit på hela dagen. Jag hade redan så mycket tabletter i kroppen så en åksjuktablett vågade jag inte ta. Tyvärr. Båten börjar åka och i tio minuter börjar jag faktiskt tro att jag ska klara båten utan att bli åksjuk. Men icke sa nicke, jag börjar få kväljningar och ber om en påse. Eftersom jag inte har någonting i kroppen finns det ingenting som kommer ut, förutom var tionde kväljning då det kommer grön galla. Jag satt längst bak på båten för att få luft där vattnet häller över mig så blir helt dyngsur, under hela resan sitter jag huttrar med min gröna gallpåse. Medan såklart Christoffer sover igenom hela resan. Försöker verkligen få Christoffer att förstå hur lyckligt lottad han är som inte är åksjuk, men tror fortfarande inte han fattar…

Men nu är vi i alla fall på GIli, och det är så vackert här. Vattnet är helt turkost och det finns ingen trafik här. Det är förbjudet med bilar och mopeder. Det tråkiga är bara att jag fortfarande inte är helt friskt så kan inte njuta så mycket som jag vill egentligen. Nu sitter vi på hotellet och ska snart sova, imorgon ska vi bada igen och njuta. Det är så underbart här!

(Skrev detta för 3 dagar sedan men slänger upp nu)

Hej alla glada (och ickeglada) Stoffe här! Hanna har lyckats övertala mig till att skriva ett inlägg så här kommer det. Wihoo!!!

Vi är just nu i Lovina, vi kom dit för några dagar sedan efter en riktig helvetesresa, vi åkte shuttlebus från Ubud hit.

Jag trodde det skulle vara någon relativt stor buss vi åkte, men det var tydligen en trång liten bil som man trängt in 9 människor i på halvtrasiga säten. Föraren körde som en idiot och det fanns knappt (inga) bälten. Men vi överlevde, jag var tvungen att sitta längst ut på sidan av mitt säte hela vägen för att inte bli automatiskt lutad in i främlingen bredvid mig. Vi kom fram till Lovina där andra bilar skulle skjutsa alla resenärer till sina hotell, vi blev aldrig hämtade av någon bil, istället hade vi 2 olika säljare som i en timme försökte lura på oss sin svindyra dykningsutflykt, för att sedan få höra att bilen som skulle skjutsa oss redan åkt tillbaka till Ubud, och att vi skulle gå till hotellet. Sagt och gjort, vi började vandra... (och gick sedan vilse och fick vinka in en risig "taxi" för att skjutsa oss till hotellet).

Nu är vi iallafall som sagt i Lovina där vi blandannat gått upp kl 5 på morgonen för att se delfiner, vi skulle åkt härifrån redan igår och suttit på Giliöarna vid det här laget, men blev kvar pga. sjukdomJag skriver ett till inlägg om hur det gick med delfinerna alldeles strax!

Puss och kram, leverbanan.

Så som sagt så skrevs detta för ett par dagar sedan, just nu är vi på Giliöarna och mååår, dock väldigt dåligt wifi här, därav den dåliga uppdateringen av bloggen.