Vi är tillbaka! Med en del nya äventyr. Det här året kommer bli spännande för vi planerar nämligen något stort till sommaren. Tack #nouw30daychallenge som motivera oss till att börja skriva igen. Denna pushen behövde vi verkligen. Vi är så taggade och längtar redan till att få släppa nyheterna om sommaren. Även det ni har missat på dessa två år som vi inte har dokumenterat något om kommer vi sakta men säkert fylla i, så oroa er inte.
Hoppas ni är lika taggade som vi, åh så spännande det ska bli! http://nouw.com/nouw30daychallenge

Malaysia

Sista dagen på resan och i Malaysia spenderade vi med att shoppa och vaxa oss. Shoppingcentret heter The Pyramid eftersom den ser ut som en pyramid (se nedan). Vaxningen tog lite längre tid för Sofia, då passade Nikolija på att skjuta pilbåge i butiken bredvid. Det var ganska roligt, så testa om ni någon får chansen! Vi köpte lite souvenirer, käkade massa gott och försökte njuta trots att vi visste att resan snart var över. Vi hade självklart blandade känslor eftersom det kändes tråkigt att lämna detta livet, men samtidigt var man glad för att man skulle få träffa alla där hemma igen. Vi blickade tillbaka över allt vi gjort på resan och började ranka vilket land vi tyckte bäst om, vilket land som hade godast mat, vilken upplevelse som var bäst osv. Vi vill iallafall avsluta med att vi är supernöjda över resan som helhet. Vi såg och upplevde en hel del samt att vi lärde oss otroligt mycket vilket är väldigt givande tycker vi. Vi ser fram emot mer av denna typ av resa och längtar redan hem för att kunna planera nästa tur!

Heads up! …Som det ser ut nu verkar det som om vårt nästa stopp är…

Fortsätt följa oss så får ni snart reda på det ;)

Malaysia

Resan från Singapore till Kuala Lumpur som då är Malaysias huvudstad var en seg resa. Bland annat för att vi åkte mitt i natten, vi var tvugna att stiga ut ur bussen ett antal gånger samt att det var en rätt kort resa vilket gjorde att vi inte kunde somna in ordentligt. När vi väl då hade kommit fram var klockan runt 05.00 på morgonen och helt mörkt. De släppte av oss ute ingenstans, iallafall det var så vi upplevde det. Det fanns inga människor ute och vi visste inte åt vilket håll vi skulle. Det var väldigt svårt att få tag i en taxi vad vi kommer ihåg. Vi kollade oss omkring och såg 7/11 över gatan. Vi gick dit och köpte lite mat och dryck och spenderade vår tid där tills det blev lite mer liv på gatorna. Några timmar senare fick vi äntligen tag på en taxi. Han körde oss till vårt hotell som lite komiskt bara låg 10 minuter därifrån. Hade vi vetat detta hade vi såklart promenerat dit. Det var lite tråkigt att vi inte kunde checka in direkt för att rummet inte var färdigt, men vi lämna in vårt bagage och stack på upptäcksfärd.

Det första vi ville se var Petronas Twin Towers. Vi frågade receptionen om vägen och de visade på en karta hur vi skulle ta oss dit. Efter mycket om och men kom vi fram. Det var helt magnifikt att se tornen. Just eftersom att det inte bara var ett torn som det brukar vara, utan nu fanns det två av dem. Konstruktionen av tornen var också fin. Vi tog en hel del bilder, när vi väl fick de perfekta bilderna åkte vi upp i en av tornen som är utsedd för turister. Tornen har en gångbro som förbinder de två tornen på 41:a och 42:a våningen, som också är högsta gångbron i världen. Tornen är 451,9m höga med 88 våningar och är världens sjunde högsta skyskrapa. Det är alltid en speciell upplevelse att se ut över en stad så högt upp. När vi var klara där gick vi runt lite i shoppingcentret som låg under tornen. Den hade flera våningar och var som en labyrint (typiskt asiatiskt). Vi blev klara där rätt fort eftersom vi ville utnyttja dagen med att se andra saker. På baksidan av Twin Towers fanns en sjö och en park som vi vira runt i lite. Sedan tog vi tåget och åkte till Batu Caves. Det tog ca 20 minuter dit. Utanför grottorna såg vi en enorm staty och oerhört många trappsteg upp dit. Det var lite mer intressant att gå upp för dessa trappor eftersom där fanns det också fria apor som gick hej vilt. Det var verkligen härligt att se. De är förstås ofarliga så länge man inte rör vid dem eller försöker skada dem på något sätt. Vi vandra upp och på nolltid var vi inne i grottorna. Vi gick inte till alla grottor som fanns eftersom man var tvungen att betala extra och vi var inte sådär jätteintresserad för att gå in i dem ändå, så det gjorde inget. Batu caves hade en fin natur och den var enorm inuti till skillnad från andra grottor vi har besökt. Däremot fanns det inte så mycket att se vilket vi tyckte var lite trist. Dock njöt vi av omgivningen som var ljuvlig. Vi åkte sedan tillbaka till stan och promenera till en galleria som låg nära vårar hotell. Där käkade vi middag och avslutade kvällen med bio. Filmen vi såg var den efterlängtade filmen ”Me before you” som var helt fantastisk! En rekommendation om ni inte har sett den eller er som föredrar böcker, Läs den!

Malaysia 2016 - 06 - 24

I onsdags var det dags att lämna Bali för Singapore. Vårt flyg gick klockan sex på morgonen så vi var tvungna att gå upp väldigt tidigt för att åka till flygplatsen. Tur at det finns redbull,kaffe och socker så att vi lyckades hålla oss vakna hela dagen. Vi var framme tidigt på förmiddagen så det var bara att lämna väskorna och ge sig ut på upptäcksfärd direkt. Självklart ville vi gärna se Marina Bay, hotellet som ser ut som en jättestor båt. Som vanligt när vi ska leka fina blev det lite fel. Vi var inne i en fin byggnad och skulle gå ut men hittade inte utgången så vi gick runt och letade ett tag innan vi tillslut frågade vakten. Han skrattade lite och pekade på en glasdörr mitt framför ögonen på oss som vi hade missat. Eftersom vi ville ta kort från toppen av marina bay gick vi till skybaren där för att ta något att dricka. Som vanligt kände vi oss lite malplacerade eftersom alla andra där är buisnissmänniskor och vi bara är wannabe backpackers. Vi fick bekräftelse på detta rätt snabbt då de kom med notan precis när vi fått vår dricka, antagligen för att de var rädda att vi skulle ta en springnota. Vi hade hur som helst en väldigt bra dag. Vi stannade bara i Singapore en natt och som tur var lyckades vi pricka in det så att det blev samtidigt som ladies night. Ladies night är rätt vanligt i Asien och innebär att tjejer får gratis drinkar en kväll i veckan. Vi tog tillfället i akt och gick till Sofitel innan vi drog vidare för att se light show som var väldigt fint. Vi hade egentligen tänkt gå ut och festa men den planen sprack då vi båda hade på oss skor som gjorde så ont att vi knappt kunde gå. Idag har vi varit i Gardens by the bay och tagit kort. Sen har vi mest tagit det lugnt och bara sett oss omkring. Vi hann tyvärr inte stanna i Singapore så länge men det levde verkligen upp till våra förväntningar. Det påminde lite om Shanghai fast renare, dyrare och trevligare invånare. Ikväll åker vi till Malaysia som blir vårt sista stopp innan hemresan!

Bali

Idag var det dags att besöka Asiens största aqua park! Det var hur kul som helst, vi kände oss som små barn igen. Det fanns massor av olika vattenrutscbanor och självklart ville vi åka allihop. Det fanns både fritt fall där man står på en lucka som öppnar sig så att man åker rakt ner med full fart och massor av andra roliga saker. Vi sprang fram och tillbaka så mycket att nästan alla i personalen började känna igen oss och vi fick smeknamnet "ladies from sweden". Självklart lyckades vi inte ta oss igenom dagen utan att faila några gånger. Först var det när vi skulle åka twin slide, man tävlar om vem som kan åka snabbast genom att ta fart och hoppa på en skumhummimadrass nedför rutschbanan. I början var vi lite försiktiga med att ta sats men sedan kickade tävlinginstinkten igång och det slutade med att vi flög åt helvete. Det enda vi hörde när vi kom upp var "ohhhh shit" från personalen . En annan lite rolig incident var när vi skulle åka en "avloppsrutschbana." På något sätt lyckades vi hamna fel och fastna mitt i hålet. Efter mycket slit lyckades vi tillslut ta oss loss men självklart åkte vi baklänges och välte hela däcket. Vi fick en rejäl kallsup men även ett gott skratt precis som alla runtomkring. Det var en väldigt rolig dag, parken var hur grym som helst. Innan vi åkte hem skulle vi äta på burger king men även där blev det fail. De hade inget vegetarisk alls så vi fick äta en hamburgare med bara bröd, grönsaker och dressing vilket kändes lite skumt men det var helt okej. Imorgon blir det bara att njuta av vår näst sista stranddag.