Som löpare är det viktigt med alternativ träning och kanske framförallt nu efter graviditet och förlossning. I veckan gjorde jag och Ares debut på "Stark mamma" - passet på Campushallen i Linköping. Ett pass anpassat till mammor under och efter graviditet. Ett pass där de små får följa med och "träna". 

www.campushallen.se/traning/grupptraning/stark-mamma

Det var en rolig upplevelse för båda mig och Ares, han verkade rätt så nöjd då det var mycket att titta på och nya ljud att ta in. Själv så fick jag ett skönt träningspass för hela kroppen, vilket kändes dagen efter. Det var länge sen jag hade träningsvärk i benen, hade glömt hur det kändes. Skön känsla! Träningsvärken kan ju även bero på att jag satt igång med löpningen igen, kroppen är inte riktigt van att springa efter en lång tids vila. Men skam den som ger sig!

Vill passa på att rekommendera Campushallens "Stark mamma" - pass, men även tipsa om "Mamma-mage" appen som du kan ladda ner på mobilen. Träning anpassad till morsor helt enkelt! 

www.mammamage.se


Ta hand om er!


Likes

Comments

Det har gått 12 veckor sedan lilla Ares kom till världen, en underbar liten plutt som gör livet värt att levas! Dagarna har fyllts med kärlek och barnvagnspromenader. Jag har inte stressat med löpningen då jag ville känna mig redo i kropp och sinne samt att jag ville ha gått på efterkontroll innan jag börjar med intensivare träning. Har även försökt komma ihåg att arbeta med bäckenbotten (knipmusklerna) och de inre magmusklerna för att på så sätt stärka kroppen inför löpningen, att få ett bra stöd!

I söndags, dagen med stort D, det var då jag sprang för första gången på 8 månader! 1,5 kilometer av ren lycka! Kroppen kändes redo trots allt den fått gå igenom både under och efter graviditeten. Självklart så var flåset inte vad det brukar, men jag kände mig lätt och fri! Kroppen är fantastisk och jag kan inte annat än att älska den. Även under tisdagen var jag ute på sväng, också då 1,5 km.

Planen nu är som så att jag ska börja med att springa i lugnt tempo i 10 min 3 dagar i veckan för att sedan suggestivt öka antalet minuter och antalet dagar. Jag kommer dock vara mycket uppmärksam på min kropp ifall den skulle säga ifrån. Då får jag ta ett litet steg tillbaka helt enkelt, vilket inte är hela världen.

Kom ihåg att lyssna på kroppen mina vänner!


Bjuder på en familjebild så här i Halloween-tider!

Likes

Comments

Presentation
Hej på er!

Mitt största intresse är löpning och jag började löpa när jag var runt 18 år. Det var dock inte fören senare som jag tog löpningen till en ny nivå och börja coacha andra individuellt och i löpgrupper. Jag är utbildad löpcoach genom konditionsidrott.se och har varit löpcoach för Korpen, Campushallen, RunPower och Titans. Innan jag blev gravid och fick barn så sprang jag nästan dagligen, både korta (5 km) och långa (21 km) rundor. Löpningen var mitt absolut största intresse och hade jag inte haft barn så hade den här bloggen endast handlat om just löpning.

När jag sedan blev gravid så ändrades allting, inte till en början, men sakta fick jag trappa ner på löpningen. Jag sprang sista gången när jag var i vecka 23, fick sedan gå över till promenader och simning istället. Det va en tuff omställning att inte få springa, framförallt mentalt. I början klättrade jag på väggarna och hade ordentligt med spring i benen. Ju längre in i graviditeten jag kom desto mer accepterade jag det faktum att jag inte kommer kunna springa på ett bra tag framöver. Nu är jag mamma och det är helt underbart, men lika jobbigt som det var att trappa ner på löpningen är det att behöva trappa upp. Jag vill ju bara ut och springa, springa , springa! Dock så vet jag bättre och kommer därför att skynda långsamt. Den här bloggen kommer att handla om min löpning och hur jag får ihop mitt största intresse med att vara mamma till världen bästa unge!


Varmt välkomna hit!

Likes

Comments