Header

Postad i: hälsotips, Recept - Frukost/Mellanmål


En dougeball-tungering, studentfest med High School-tema och mermaidsim på badhuset med killen senare sitter jag här och inser att jag inte hunnit sitta ned sedan i onsdags, därav har det varit lite tomt. Precis hemkommen från ett PT-pass med mamma och sedan ett benpass för mig. Känner mig dock inte speciellt taggad när jag skulle dra igång men som vanligt var jag inte besviken när jag gick tog mig en härlig pw i solen, hem. Nu väntas jobb 17-22 och senare ikväll kanske det blir lite sällskapsspel med ett härligt gäng.

Måste bara - ser ni min gudomliga frukost? Som jag kallar det "proteinfluff utan proteinpulver" som funkar lika bra som frukost som till snack framför mello ikväll. Vill ni prova? Det är enkel, det enda du behöver göra för 2 proteiner är att mixa en stor banan med ca 170g valfria, frysta bär (denna gång hade jag amerikanska blåbär) till en jämn smet utan klumpar. Tillsätt sedan två äggvitor och mixa igen. Vill du får med lite fett också? Tillsätt 1tsk kokosolja. Klart! Hoppas att det smakar. Kramar.


Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Postad i: Livet som mig


Efter ett tufft men skrattfyllt bröst- & tricepspass med Sara ville Albins mamma bjuda mig och Albin på sushi eftersom att hon aldrig provat förut. Själv har jag tidigare ätit det och tycker att det är gott någon gång ibland. Vi beställde in en stor tallrik med 30 bitar som vi delade på - gott och trevligt! Nu ska jag ta mig en liten promenad, det är nämligen så att lilla jag har fått paket men jag har ingen aning om vad det är, spännande. Kramar.


Likes

Comments

Postad i: Träning&Hälsa


Ben, mitt älskade benpass, ack vad jag älskar dig. Jag älskar hur det bränns, hur jag måste sätta mig ned för att benen inte bär och jag älskar hur det är svårt att ta sig upp dagen efter, tack vare träningsvärken. Däremot är jag ju så himla dålig på att stretcha vilket resulterar i att jag är fruktansvärt stel i både baksida lår och höftböjaren - något jag måste bli mycket, mycket bättre på om jag vill utföra mina utfall korrekt, för ni ser ju att jag lutar mig alldeles för mycket fram på bilden.. Anyway, idag är det svårt att ta sig upp för trappen och konstigt är det inte då gårdagens pass var tufft, riktigt svettigt.



Passet:

Utfallssteg med fri stång 1x12 - 20kg,2x12 - 30kg, 1x12 - 40kg, 1x10 - 40kg, 1x5 - 50kg

Sumomark med fri stång (superset med raka) 4x12 - 40kg

Raka marklyft med fri stång (superset med sumo) 4x10 - 40kg

Squat med t-bar 1x12 - 15kg, 2x12 - 20kg, 1x12 - 25kg, 1x10 - 25kg

Enbenspress 2x12 - 31,5kg, 3x12 - 40kg

Utsidalårpress 5x12


Likes

Comments

Postad i: Recept - Frukost/Mellanmål, Träning&Hälsa


Usch vad det tog emot att ta sig upp när klockan slog igång imorse, tunga ögon och en trött Emilija. Men som vanligt vände det så fort jag och mina 7, underbara deltagare startade ett hejdundran tabata-pass, ett grymt gäng att jobba med! Efter svett och skratt var det i vanlig ordning dags för frukost och jag börjar sakna den där mättnadskänslan man får av havregrynsgröt, därför provade jag ett recept som mamma skickade till mig igår. Oj, vad jag var skeptisk när jag såg ingredienserna, men jäklar var gott det var när jag toppade med stora blåbär, frön och kokos. Det var en härligt konsistens och för mig som kokosälskare var det en dröm. Däremot tar det lite längre tid att tillaga vilket är i princip den enda negativa saken, haha. Nu ska jag byta om till träningskläder igen och möta upp Sara på gymmet för ett bröst-& tricepspass. Kramar.



Kokosgröt för grötälskaren:

1msk kokosmjöl

1dl kokosgrädde

2ägg

1krm vaniljpulver

ev. 1tsk kokosolja

Blanda allt i en kastrull och koka på svag värme till en bra konsistens, viktigt med låg värme. Servera sedan med hallon/blåbär, frön, nätter och kokos alt. mer kokosgrädde

.

Likes

Comments

Postad i: Träning&Hälsa


Som tidigare sagt, benen led av träningsvärk så istället fick veckan inledas med ett ryggpass. Inte helt fel det heller. Började med tre skivtångs-övningar och avlutade med enarmsrodd, för att sedan rulla lite på rollern. Blir ni förvånade om jag säger att fokuset låg på kontakt? Nej, tänkte väl det. Däremot märktes det verkligen att jag inte fokuserat på ländryggen på länge, klarade "endast" 8reps på 70kg, jämfört med min 5:a på 90 för ett par månader sen. Jag får helt enkelt göra något åt saken, haha. Kramar.



Passet:

Kronlyft med fri stång 1x12 - 40kg, 1x12 - 50kg, 2x10 - 60kg, 1x8 - 70kg

T-barrow med stång (superset med raka) 2x12 - 15kg, 2x12 - 20kg, 1x8 - 25kg

Raka latsdrag (superset med t-barrow) 5x12

Skivstångsrodd med fri stång 1x12 - 20kg, 2x12 - 30kg, 2x8 - 40kg

Enarmsrodd 2x12 - 10kg, 2x10 - 15kg, 1x8 - 15kg


Likes

Comments

Postad i: Livet som mig, Recept - Frukost/Mellanmål


Olikt många andra vaknade jag idag upp med ett leende när jag såg snön falla utanför, februari är trots allt en vintermånad och allt är som det ska. Tisdag idag och jag tog en härlig sovmorgon till 9.30 för att ladda inför det kommande benpasset om någon timma. Förutom att det är tisdag är det också dag 2 utan både gluten och mjölkprotein. Jag tycker att det är lite svårt att komma på vad jag ska äta men det löser sig när jag har handlat mer gluten-fritt. Till frukost plockade jag fram riskakor, avokado, litauisk skinka, löskokta ägg (för löskokta för att vara med på bild) och Sojgourt med nötter och frön, för att mätta min mage. Mycket bra fetter från både avokado och nötter/frön men också protein och kolhydrater. Det må se lite ut, men blev otroligt mätt - hoppas att det håller i sig ett tag. Vad äter ni idaG? Kramar.


Likes

Comments

Postad i: hälsotips, Livet som mig


I väntan på ett telefonmöte med en honompat blev jag superhungrig, så det fick bli ett litet mellanmål - behöver trots allt all energi jag kan få till dagens pass. Planen var att det skulle vara ben, men träningsvärken är brutal sedan i fredags så det får bli ett ryggpass istället. Energiuppladdningen fick bli två riskakor med avokado och tomat, en söt minibanan, finn crisp och lite kaffe, men lugna er - det blir nig en måltid till innan jag sätter min fot på gymmet.

Är ni sugna på att veta vad jag och honopaten kom fram till? Vi diskuterade om mitt liv och hon tittade på mina naglar, ögon, ansikte och resten av mina eksem. Hon såg b.la att jag äter alldeles för snabbt och har därför brist på enzymer vilket leder till att alla mina organ inte får någon näring och ofta tar huden stryk av detta. Därför måste jag nu tugga 20-30 gånger innan jag sväljer. Hon såg också att jag var nagelbitare och har därför brist på B-vitamin, precis som alla andra nagelbitare. Förutom tillskott på B-vitamin ska jag också köpa till mig omega 3-tabletter (utan omega 6) samt en tvål med pH-värdet 6. Det absolut största beslutet vi tog var att jag ska utesluta både gluten och mejeriprodukter i hela 4 veckor. I och med detta får jag inte äta b.la min älskade havregrynsgröt (inte ens glutenfri), inte äta havreyougurt eller pasta. Det kan bli tufft men försvinner eksemen så är det värt det. Well.. time to find some recept utan både mjölkprotein och gluten. Kramar.


Likes

Comments

Postad i: Livet som mig, Träning&Hälsa


Efter jobb 16-22 både lördag och söndag är det nu dags att kicka igång ännu en vecka, inte vilken vecka som helst utan sportlovs-veckan. Vad innebär detta då? Jo, eftersom att det heter just SPORTlov är det mycket träning på agendan, men också plugg för att ligga i fas och en studentfest väntas. Efter ett "utvecklingssamtal" med min chef känner jag mig otroligt motiverad till det mesta gällande jobb, träning och skola. Hur mår ni?

Har precis smaskat i mig min dagliga dos av gröt (1/2 havregryn, 1/2 rågflingor) toppat med päron och dessa underbart, gulliga bananer som får plats i min hand(!!) så jäkla söta haha. Innan dess var det som vanligt dags för tabata där det dök upp 4 trappra deltagare - inte speciellt vanligt en måndagsmorgon 06.30, riktigt bra jobbat av dem. På tal om något annat, vet ni vad som hände inatt? Vad som fick både mig och Albin vakna till och undra vad som händer? Ni vet ballongen jag köpte på alla hjärtans dag? Den exploderade och det lät verkligen som avlossade ett skott eller liknande. Men som tur är var det inget farligt utan bara ballongen som inte längre ville vara fylld med luft. Ha en toppendag. Massa kramar.


Likes

Comments

Postad i: Livet som mig, Träning&Hälsa


Lördagar, dagen då jag kör mage och det jag känner för. I dagens fall var det armar, biceps och triceps. Egentligen är jag inget fan av att köra armar, men när det går bra är det kul. Haha. I och med att jag aldrig kör armar är jag ganska svag på just denna punkt men det ska jag nu ta tag i, däremot tar jag små steg och fokuserar på kontakt samt få övningar. Gillar ni att köra armar? Favoritövningar? Give me som inspiration. Nu ska jag dra mig mot jobbet och hoppas på att träningsvärken inte kommer förrän inatt. Ha en superbra kväll. Kramar.



Passet:

Tricepspress Pushdown med rep (superset med enarm) 4x12 - 12,5kg

Enarmspress, triceps i cable (superset med tricepspress) 4x12 - 5kg

Skivstångscurl 3x12 - 12,5kg, 2x10 - 15kg 1x12 - 10kg

Bicepscurl med hantlar 2x12 - 7kg, 2x12 - 8kg, 1x8 - 8kg

Cirkelträning för mage:

Cykel i luft, möte med armbåge (bild) 12st på varje sida

Sidorotation med viktplatta 30st totalt, 15st på varje sida

Stående Sidoböj med kettlebell 12st varje sida

Crunches på halv balansboll 30st


Likes

Comments

Postad i: hälsotips, Livet som mig, Recept - Frukost/Mellanmål


Godmorgon underbara ni! Gårdagens humör var en berg- och dalbana då jag var så himla ledsen under dagen av en incident på morgonen men det blev bättre när Albin bjöd på både lunch, och bio på kvällen. Utvilad och pigg vandrade jag till gymmet för ett arm- och magpass som gick superbra, ni får dock ta del av det senare idag. Dagens andra frukost består av en så kallad "Green smoothie" gjort på (för två) 2 kiwis, 2 bananer, 1/2 fryst mango, 2 nävar spenat och en skvätt vatten. Som vanligt föll jag pladask för denna men Albin var lite skeptisk, dock ångrade han sig efter första klunken. Dessutom tycker jag att färgen är helt underbar, håller ni inte med? Anyway, ska skjutsa min syster till hennes matchsamling, ut på en promenad med Albin och Pepsi (albins hund), titta på syrrans match och sedan jobb 16-22 - en helt underbar dag. Massa kramar.


Likes

Comments