Header
View tracker

Postad i: Recept - Lunch/Middag


I min parallellklass går det en tjej som är vegan. Jag åt lunch med henne igår och fick veta massvis med saker om det, så som varför hon valde att bli vegan, vad hon äter och hur hon får i sig allt. Detta gjorde mig så inspirerad och i bakhuvudet ekade Therese Lindgrens måltid - sötpotatis och hummus. Till middag valde jag därför att göra i ordning ugnsbakad sötpotatis, en sallad (gurka, tomat, majs, granatäpple och sallad) och så lite hummus på det! Oh. My. Gash. Det var bland det godaste jag ätit. Men inte bara gott utan också väldigt simpelt. Har ni provat?

Sätt ugnen på 200*C skär upp en stor sötpotatis i 4 delar, salta med havssalt och valfri krydda. Låt bakas i 40-60 minuter mitt i ugnen. Under tiden skär du upp alla grönsaker. Mums! Jag åt det dubbla av det ni ser på bilden, hihi. Massa kramar.


Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

Postad i: Träning&Hälsa


Torsdagar för mig är egentligen vilodag, men idag valde jag att svettas ur lite negativ energi och känna endorfinerna pumpa i kroppen.
20 minuter i trappan och 20 minuter power walk i lutning fick svetten att rinna samt känna en våg av glädje. Avslutade att rulla lite för att mosa ut musklerna, haha!

Har nu ätit en smarrig middag i sällskap med min kära familj och väntar jag på att min systers träning ska sluta för att hämta henne. Har Moa i luren och vi peppar varandra med positiv energi. Har ni läst hennes blogg? Superbra - @fitnessmoa ​

I vilket fall, ville bara önska er en godnatts sömn. Massa kramar.

Likes

Comments

View tracker

Postad i: Träning&Hälsa


Nu när jag är igång med träningen igen, vet jag också att ni vill att jag delar med mig av mina pass. Gårdagen bjöd på ett ryggpass med fokus på lats och rodd, inte ländryggen eftersom att träningsvärken i benen inte riktigt tillät detta. Det märktes verkligen att det var ett tag sedan ryggen fick sig en omgång. Jag kände mig svag men fick en riktigt bra kontakt vilket resulterade i en härlig träningsvärk idag. Eftersom att jag kände mig svag blev det motvilligt färre reps på de tyngre vikterna, men jag är snart tillbaka ska ni se!

Idag lägger jag vikterna åt sidan och kör ett konditionspass istället. Jag mår varken bra eller dåligt idag, haha, så jag tror att jag behöver en endorfinkick för att klara av plugget som väntar ikväll. Vad tränar ni idag? Massa kramar.



Passet:

T-Bar row med stång 2x12 - 10kg, 2x12 - 15kg, 1x10 - 15kg

Breda latsdrag på snebänk (superset med med raka) 2x12 - 35kg, 2x12 - 37,5kg, 1x10 - 40kg

Raka latsdrag i cable (superset med latsdrag) 4x10 - 10kg 1x12 - 7,5kg

Enarmsrodd med hantlar 4x8 - 14kg

Breda, sittande roddrag 1x12 - 10kg, 2x12 - 15kg, 2x10 - 20kg

Bicepscurl med stång 3x12 - 10kg, 2x12 - 12,5kg

Bicepscurl med hantel 4x12 - 6kg


Likes

Comments

Postad i: Livet som mig, Träning&Hälsa


Godmorgon! Har ni sovit gott? Jag var så himla trött igår vilket resulterade i att jag somnade 19.30 (!!!). Idag känner jag mig både utvilad och seg, men med tiden blir jag allt piggare. Likt igår, går jag fortfarande runt med träningsvärk i ben, armar och axlar, men även ryggen - hur skönt? Det är ju faktiskt bland det bästa men också jobbigaste man kan ha, hah.

Startade min torsdagsmorgon på ett lugnt sätt framför Desperate Housewives och en stor, mumsig skål havregrynsgröt toppat med clementin och världens godaste banan. Helt sjukt egentligen att bananer kan smaka olika, men denna var verkligen supergod! Hur som helst, nu ska jag försöka få tag på intervjuer till mitt gymnasiearbete. Ha det bäst, massa kramar.


Likes

Comments

Postad i: Tankar

- Kanske en halvt orelevant bild men det svider när jag badar i saltvatten/klor -

Jag vet inte om ni vet om detta, men har ni hängt med ett tag så har ni nog era aningar. I mina armveck, på min hals, runt min mun och på mina ögonlock har jag eksem. Eksem som kliar, svider och gör ont, speciellt när jag svettas. Vissa dagar mer, andra dagar mindre.

Vad beror detta på då? Läkare kan inte säga något förutom att det sitter kvar sedan jag var liten, samtidigt som en homopat menar att min kropp inte klarar av mjölkprotein eftersom att jag har “en läckande tarm”. Vad är en homopat, tänker ni nu, va? En alternativ läkare. När de “riktiga” läkarna försöker lösa symptomerna, vill den alternativa läkaren hitta orsaken och motverka detta.

I december förra året (?) var jag och mamma i Örebro för ett besök hos denna hompat som skulle hjälpa mig. Jag fick svara på några frågor, hon tittade mig i ögonen och vi pratade lite allmänt. Efter 10-15 minuter kunde hon berätta att jag hade en “läckande tarm” som inte tog upp mjölkprotein och istället för att det tar sig ut genom avföring, kommer det ut genom huden. Något som gjorde mig helt fascinerad var att hon också kunde svara på vilken personlighetstyp jag var, vad och varför min största rädsla var och hur jag kände mig i kroppen.

Efter detta fick jag med mig lite saltpärlor och en slags medicin (som var naturlig, som jag förstod det). Det hjälpte mig. Ett stort märke jag haft på/mellan brösten försvann och eksemen blev bättre eftersom att jag slutade äta mjölkprotein. Visserligen, har jag varit slarvig och ätit mjölkprotein, trots allt. Jag får helt enkelt skylla mig själv. Däremot har jag nu bestämt mig - NEJ TILL MJÖLKPROTEIN!

Tidigare i veckan fick jag en fråga om vilka av de mjölkfria produkterna är mina favoriter? Men jag känner att detta inlägg blivit väldigt långt så vi tar det i ett annat. Massa kramar.


Likes

Comments

Postad i: Träning&Hälsa


Äntligen har jag lyckats komma igång med styrketräningen igen, utan att vakna upp med halsont dagen efter. Yey. Går just nu runt med brutal träningsvärk i insidalår och rumpa från i måndags, och så triceps och axlar från gårdagen. Hur går träningen för er?

Onsdagsmorgon och vi är halvvägs till helg. Personligen passar det mig perfekt då jag ser framemot helgen men samtidigt har jag en hög plugg som jag gärna gör klart innan jag tar lite ledighet. Jag startade upp min morgon med en Nocco av den nya smaken som jag fick av min pojkvän, för att orka upp till mitt tabata-pass. Väl där dök det upp 7 härliga, halvt pigga deltagare som gav järnet! Under ett par månader har min motivation för dessa pass dippat lite, däremot är den garanterat tillbaka.

Nu väntas en dag i skolan och sedan ett ryggpass. Ha det bäst. Massa kramar.


Likes

Comments

Postad i: Träning&Hälsa


Godmorgon vänner!
Sitter just i detta nu och äter en smarrig portion gröt till frukost, efter ett lättare konditionspass på 45minuter. Lite korta intervaller och så lite längre. Eftersom att jag varit sjuk i två veckor och inte kunnat träna var det riktigt tungt, och flåset är inte att leka med! Dessutom känner jag mig väldigt vätskefylld, men vad gör det om några år? Strax drar mitt tabatapass igång, därefter några timmar på skolan då vi har öppet hus och sedan iväg till ett kort jobbpass. Vad gör ni idag? Massa kramar.

Passet:
15 minuter på trappan 1006 steg, 15 minuter på cykel - 6km, 15 minuter på löpband med lutning 15%.

Likes

Comments

Postad i: Tips, Träning&Hälsa


Ha du tagit D-vitamin? Du äter väl D-vitamin till frukosten? Glöm inte att ta D-vitamin. Frågor som mamma ständigt frågar om den där förbaskade D-vitaminet och jag ska erkänna - jag glömmer att ta det var och varannan dag. Mitt i alla mina bollar jag har i luften valde jag att avsätta en halvtimma för att läsa på lite om vitaminet som främst kommer från solen för att förstå varför jag ska äta det.

Det sägs att många i Sverige lider av brist på D-vitamin under senhösten och vinterhalvåret, i och med att vi inte har speciellt mycket sol. Dessutom har den en rad viktiga funktioner i kroppen som vi behöver:

✔ Kalkbalansen regleras i skelett och tänker, motverkar benskörhet.

✔ Upptaget av mineraler förbättras och även upptaget av fosfor och kalcium, som i sin tur också hjälper till med fettförbränningen.

✔ Sexlusten ökar och hormonbalansen regleras.

✔Motverkar trötthet och kan motverka depression. Eftersom att det också stärker immunförsvaret förhindrar det också influensa och förkylning.

✔ D-vitamin förbättrar fysiska prestationer.

Punkt 4 och 5 är de punkterna som lockar väldigt mycket, jag kanske ska börja ta det där vitaminet mamma tjatar om när vi ändå har det hemma. Äter ni D-vitamin? Känner ni någon effekt? Kramar.


Likes

Comments

Postad i: Recept - Frukost/Mellanmål

Godmorgon, har ni sovit gott? Fredagsmorgon och jag är på väg till Stockholm för en dag på SACO-mässan. Laddade upp med en stor portion havregrynsgröt, gjort på kokosdryck och toppat med äpple samt jordnötssmör, alltid en favorit. Självklart en kopp chia-te från Pukka till det, eftersom att jag inte längre dricker speciellt mycket koffein. Har ni något favoritte att dela med er av? Kramar.

Likes

Comments

Postad i: Livet som mig

Dag efter dag slänger jag en tanke om att kanske börja skriva, dela med mig om mitt liv igen. En tanke om att jag kanske vill fota allt jag gör. En tanke om att jag kanske saknar att känna gemenskapen jag känner här med er. Men vill jag verkligen det?

I över en månads tid har det ekat tomt här, lika tomt som ett rum utan möbler. Visserligen är inte mitt liv lika tomt. Jag har blivit säljare på Circle K och kommit igång med mitt UF-företag, varit sjuk i två veckor, inte kunnat träna och har en hög med plugg. Jag gillar det, många bollar i luften helt enkelt. Hur mår ni? Vad gör ni?

Jo, men den där tanken jag slängde i början; jag vill börja skriva, jag vill fota allt jag gör och jag vill känna gemenskapen med er, men vi får se, vi tar det som det kommer. Massa kramar.

Likes

Comments