Header

Postad i: Livet som mig


Goooodmorgon! Efter en härlig natts sömn var det dags att stänga av väckarklockan redan 05.45
då jag håller tabata 06.30 på tisdagar. Oturligt nog var det ingen som kände för att träna så tidigt idag så jag vände på klacken och la mig under täcket en timma till.

Nu har jag precis släng i mig några ägg, ett äpple och en stor kopp te, som energiuppladdning inför några timmar bakom receptionen på Nordic. Senare väntar mitt älskade bröst- och triceps-pass. Förresten, gillar ni kaviar? I princip ingen i min omgivning gör det, men jag tycker att det är det absolut godaste att ha på mina kokta ägg!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Postad i: Träning&Hälsa


Veckans första styrkepass är över. Enligt mitt nya träningsupplägg, sedan några veckor tillbaka, var det dags för ett ryggpass. Marklyft 5x5 där jag körde på både 70 och 80kg, fick kicka igång passet. Kan ni förstå att jag la av med marklyften när jag drog upp 100kg? Ångrar det rejält, men jag är ju på god väg tillbaka.


Ska jag vara ärlig hänger jag inte läpp för "att jag inte är tillräckligt stark", drog nämligen ner 60kg i latsdrag. Nöjd? Ohoj, och kände mig dessutom stark. Jag vet, för jag har lärt mig, att resultat tar tid - och jag har all tid i välden, någon gång åker den där hundringen upp.

Efter dessa två övningar fortsatte jag med ett par roddövningar med fokus kontakt och någon höjning här och där. Kort och gott blev det ett väldans bra pass.

Likes

Comments

Postad i: Livet som mig


Hej! Här har ni mig igen, minns ni? Emilija. Det var länge sedan jag hängde här, 7 månader för att vara exakt. Inte mycket har hänt sen dess förutom att JAG HAR TAGIT STUDENTEN, fyllt 19 och haft körkort i 1år, haha. Kom hem från Litauen igår, efter några dagar med vila och för att hälsa på släkten, och där kom bloggen på tal - so here we go again!

Här ovan ser ni min smarriga frulle som intogs efter morgonens härliga pw i den friska höstluften. Ska jag vara ärlig var det länge sedan jag tog mig ut på en tidig morgonpromenad och hade helt glömt hur underbart det var. Lär garanterat bli fler gånger!


Likes

Comments

Postad i: hälsotips, Recept - Frukost/Mellanmål


En dougeball-tungering, studentfest med High School-tema och mermaidsim på badhuset med killen senare sitter jag här och inser att jag inte hunnit sitta ned sedan i onsdags, därav har det varit lite tomt. Precis hemkommen från ett PT-pass med mamma och sedan ett benpass för mig. Känner mig dock inte speciellt taggad när jag skulle dra igång men som vanligt var jag inte besviken när jag gick tog mig en härlig pw i solen, hem. Nu väntas jobb 17-22 och senare ikväll kanske det blir lite sällskapsspel med ett härligt gäng.

Måste bara - ser ni min gudomliga frukost? Som jag kallar det "proteinfluff utan proteinpulver" som funkar lika bra som frukost som till snack framför mello ikväll. Vill ni prova? Det är enkel, det enda du behöver göra för 2 proteiner är att mixa en stor banan med ca 170g valfria, frysta bär (denna gång hade jag amerikanska blåbär) till en jämn smet utan klumpar. Tillsätt sedan två äggvitor och mixa igen. Vill du får med lite fett också? Tillsätt 1tsk kokosolja. Klart! Hoppas att det smakar. Kramar.


Likes

Comments

Postad i: Livet som mig


Efter ett tufft men skrattfyllt bröst- & tricepspass med Sara ville Albins mamma bjuda mig och Albin på sushi eftersom att hon aldrig provat förut. Själv har jag tidigare ätit det och tycker att det är gott någon gång ibland. Vi beställde in en stor tallrik med 30 bitar som vi delade på - gott och trevligt! Nu ska jag ta mig en liten promenad, det är nämligen så att lilla jag har fått paket men jag har ingen aning om vad det är, spännande. Kramar.


Likes

Comments

Postad i: Träning&Hälsa


Ben, mitt älskade benpass, ack vad jag älskar dig. Jag älskar hur det bränns, hur jag måste sätta mig ned för att benen inte bär och jag älskar hur det är svårt att ta sig upp dagen efter, tack vare träningsvärken. Däremot är jag ju så himla dålig på att stretcha vilket resulterar i att jag är fruktansvärt stel i både baksida lår och höftböjaren - något jag måste bli mycket, mycket bättre på om jag vill utföra mina utfall korrekt, för ni ser ju att jag lutar mig alldeles för mycket fram på bilden.. Anyway, idag är det svårt att ta sig upp för trappen och konstigt är det inte då gårdagens pass var tufft, riktigt svettigt.



Passet:

Utfallssteg med fri stång 1x12 - 20kg,2x12 - 30kg, 1x12 - 40kg, 1x10 - 40kg, 1x5 - 50kg

Sumomark med fri stång (superset med raka) 4x12 - 40kg

Raka marklyft med fri stång (superset med sumo) 4x10 - 40kg

Squat med t-bar 1x12 - 15kg, 2x12 - 20kg, 1x12 - 25kg, 1x10 - 25kg

Enbenspress 2x12 - 31,5kg, 3x12 - 40kg

Utsidalårpress 5x12


Likes

Comments

Postad i: Recept - Frukost/Mellanmål, Träning&Hälsa


Usch vad det tog emot att ta sig upp när klockan slog igång imorse, tunga ögon och en trött Emilija. Men som vanligt vände det så fort jag och mina 7, underbara deltagare startade ett hejdundran tabata-pass, ett grymt gäng att jobba med! Efter svett och skratt var det i vanlig ordning dags för frukost och jag börjar sakna den där mättnadskänslan man får av havregrynsgröt, därför provade jag ett recept som mamma skickade till mig igår. Oj, vad jag var skeptisk när jag såg ingredienserna, men jäklar var gott det var när jag toppade med stora blåbär, frön och kokos. Det var en härligt konsistens och för mig som kokosälskare var det en dröm. Däremot tar det lite längre tid att tillaga vilket är i princip den enda negativa saken, haha. Nu ska jag byta om till träningskläder igen och möta upp Sara på gymmet för ett bröst-& tricepspass. Kramar.



Kokosgröt för grötälskaren:

1msk kokosmjöl

1dl kokosgrädde

2ägg

1krm vaniljpulver

ev. 1tsk kokosolja

Blanda allt i en kastrull och koka på svag värme till en bra konsistens, viktigt med låg värme. Servera sedan med hallon/blåbär, frön, nätter och kokos alt. mer kokosgrädde

.

Likes

Comments

Postad i: Träning&Hälsa


Som tidigare sagt, benen led av träningsvärk så istället fick veckan inledas med ett ryggpass. Inte helt fel det heller. Började med tre skivtångs-övningar och avlutade med enarmsrodd, för att sedan rulla lite på rollern. Blir ni förvånade om jag säger att fokuset låg på kontakt? Nej, tänkte väl det. Däremot märktes det verkligen att jag inte fokuserat på ländryggen på länge, klarade "endast" 8reps på 70kg, jämfört med min 5:a på 90 för ett par månader sen. Jag får helt enkelt göra något åt saken, haha. Kramar.



Passet:

Kronlyft med fri stång 1x12 - 40kg, 1x12 - 50kg, 2x10 - 60kg, 1x8 - 70kg

T-barrow med stång (superset med raka) 2x12 - 15kg, 2x12 - 20kg, 1x8 - 25kg

Raka latsdrag (superset med t-barrow) 5x12

Skivstångsrodd med fri stång 1x12 - 20kg, 2x12 - 30kg, 2x8 - 40kg

Enarmsrodd 2x12 - 10kg, 2x10 - 15kg, 1x8 - 15kg


Likes

Comments

Postad i: Livet som mig, Recept - Frukost/Mellanmål


Olikt många andra vaknade jag idag upp med ett leende när jag såg snön falla utanför, februari är trots allt en vintermånad och allt är som det ska. Tisdag idag och jag tog en härlig sovmorgon till 9.30 för att ladda inför det kommande benpasset om någon timma. Förutom att det är tisdag är det också dag 2 utan både gluten och mjölkprotein. Jag tycker att det är lite svårt att komma på vad jag ska äta men det löser sig när jag har handlat mer gluten-fritt. Till frukost plockade jag fram riskakor, avokado, litauisk skinka, löskokta ägg (för löskokta för att vara med på bild) och Sojgourt med nötter och frön, för att mätta min mage. Mycket bra fetter från både avokado och nötter/frön men också protein och kolhydrater. Det må se lite ut, men blev otroligt mätt - hoppas att det håller i sig ett tag. Vad äter ni idaG? Kramar.


Likes

Comments

Postad i: hälsotips, Livet som mig


I väntan på ett telefonmöte med en honompat blev jag superhungrig, så det fick bli ett litet mellanmål - behöver trots allt all energi jag kan få till dagens pass. Planen var att det skulle vara ben, men träningsvärken är brutal sedan i fredags så det får bli ett ryggpass istället. Energiuppladdningen fick bli två riskakor med avokado och tomat, en söt minibanan, finn crisp och lite kaffe, men lugna er - det blir nig en måltid till innan jag sätter min fot på gymmet.

Är ni sugna på att veta vad jag och honopaten kom fram till? Vi diskuterade om mitt liv och hon tittade på mina naglar, ögon, ansikte och resten av mina eksem. Hon såg b.la att jag äter alldeles för snabbt och har därför brist på enzymer vilket leder till att alla mina organ inte får någon näring och ofta tar huden stryk av detta. Därför måste jag nu tugga 20-30 gånger innan jag sväljer. Hon såg också att jag var nagelbitare och har därför brist på B-vitamin, precis som alla andra nagelbitare. Förutom tillskott på B-vitamin ska jag också köpa till mig omega 3-tabletter (utan omega 6) samt en tvål med pH-värdet 6. Det absolut största beslutet vi tog var att jag ska utesluta både gluten och mejeriprodukter i hela 4 veckor. I och med detta får jag inte äta b.la min älskade havregrynsgröt (inte ens glutenfri), inte äta havreyougurt eller pasta. Det kan bli tufft men försvinner eksemen så är det värt det. Well.. time to find some recept utan både mjölkprotein och gluten. Kramar.


Likes

Comments