äventyr

I helgen har jag och 20 andra från internatet varit på ridsafari och då bott över/campat i Naivasha. I lördags morgon gick bussen från internatet, 2 timmar senare var vi framme och redo för att rida direkt. Vi red i området i nästan 2 timmar. Och eftersom vi satt på hästar så kunde vi komma djuren betydligt närmre. Vi red mindre än 5 meter ifrån zebror, giraffrar, gnuer, bufflar osvosv. Sen fick vi även galoppera, rida i vattnet och se ny miljö. Det var riktigt kul faktiskt. Framförallt att få rida och komma hästar nära igen. Gick på ridning i flera år som liten men trodde aldrig att det satt i så pass bra som det gjorde. Klart man har tappat endel, men grunderna satt fan i. kuelkuel.

Campingen är känd för att vara någon av de bättre - och precis som lovat var den jättebra. Vi tältade precis vid sjön "Lake Naivasha" där vi såg flodhästar dyka upp här och där. Helt galet. Sen fanns även en bra resturang intill campingen så på kvällen kunde vi avnjuta resturangmat istället för att behöva laga ihop något själva. Natten bjöd på spöregn så vi var kanske inte lika positiva till campinglivet dagen efter som innan, men i det stora hela hade jag en bra helg. Filmade en hel del dessutom, vet inte hur bra det blev men om så, kanske jag klipper ihop en kort liten vlogg från helgen. Tills (kanske) dess; har ni här lite bilder så länge. POK

Tisdag - den definitivt värsta dagen rent schemamässigt är nu avklarad. Den här veckan är verkligen ren tortyr. Har förmodligen avklarat årets värsta prov imorgon, i East African Development. Och jag vet, det låter ju verkligen som en intressant kurs, men hittills har vi enbart lagt ner tid på att läsa textutdrag från helvetet och besvara frågor kring hur underutvecklade länder ska utvecklas utefter olika teorier. Givande säkert, men just nu känns det inte som något som kan få upp motivationen direkt, blääöö.

Idag till lunch fick vi någon äcklig köttgryta till lunch, med saffransris (?). Hahha vi äter verkligen ris här hela tiden. Saknar sveeeensk mat!!!!:(((( Framförallt att få göra min egna frukost. Gröt med mosad banan, kanel och socker må vara gott, men ge oss variation på bröd och andra tillbehör, tack. :)

Kan roa mig med att kiosken säljer kärleksmums för 5kr och en bra kaffe (som om jag av alla skulle veta vad det är hahha lol) för 7 svenska spänn. Och massa annat gott. Tack Fredrik (kökschefen) för att du är så bra på att baka<3

Nu hade jag tänkt att försöka sova, har fått pissdålig sömnrutin på senaste, vilket jag inte klarar av. Pär, vår naturlärare, uppmanade mig senast idag att vakna ur min dvala när jag hade somnat på lektionen. Livet just nu helt enkelt. Aja , godnatt.

Igår var det halloween här, - som är lika med halloweenfest! Alla hade verkligen kört hårt på utklädnad, och det fanns inte en enda som inte hade försökt iaf, vilket höjde upp stämningen rejält. Det var helt enkelt en väldigt bra kväll.

För min och allanbrallanz del så blev det tjuv tillslut. Och jag måste säga att vi rockade det jävligt bra!, nu när våra frisyrer är nästintill identiska dessutom. I veckan som kommer har jag plugg i mängder. Så om jag är något frånvarande kan det vara därför. I'll do my bezst. Puss

videos, äventyr
Bilder säger mer än tusen ord, men vad gör inte videos då? ;) Här får ni två vloggar från Diani som mina kära vänner Alice och Louise har gjort. Själv var jag för upptagen med att njuta, men året är långt ifrån över, så ni behöver inte vara oroliga för att jag redan har sagt upp min youtubekarriär. Definitivt inte. Titta om ni har lust.

POK

vardagligt
Veckan efter att vi kom hem från Diani åkte majoriteten av oss till Savage Wilderness, - en äventyrscamp där man kunde prova på att hoppa Bungee Jump, åka både kanot och typ surfbrädor ner för flodar, river rafting, klättra mm. Måste säga att de två dagarna som vi var där var lyckade men relativt slitsamma också. Man höll igång konstant vilket i sig var jobbigt, sen var maten som serverades inte så jättebra heller, så energin fanns kanske inte alltid när den behövdes. Dessutom var floden som vi badade runt i brun som lera, och det flöt en död gris, (bokstavligen) förbi oss när vi åkte i de små plastbåtarna. DVS att floden nog innehöll något mer bakterier än vad våra magar klarade av. Bevisat nu, eftersom var och varannan dag har någon hoppat på tåget och blivit magsjuk... Turligt nog har jag klarat mig bra hittills.

Helgen efter Savage var rätt lugn. Jag har ägnat mig mycket åt att plugga på senaste tiden vilket har gjort att tiden utöver har jag försökt att ta vara på så gott som möjligt. I lördags gick jag Mathilda, Vera, Sally och Alice ut och åt hamburgare på ett ställe väldigt nära oss. Typ ett substitut till Phils tack o lov, hoho. Sen har vi bunkrat upp oss rejält med snacks inför det kommande valet (som är imorgon). Vi har fått veta att vi inte kommer få lämna internatet på flera dagar nu, och flera dagar utan godis är långt ifrån hållbart hahah. Dessutom är skolan stängd torsdag och fredag för att dagelever inte kommer kunna ta sig till skolan alls. SÅ fram tills att vi får röra oss fritt igen kommer vi förmodligen inte göra så jättemycket. Eller juste, på lördag är det halloweenfest (!!) Kostymfronten däremot.. tänkte mig något i stil med tjuv eller barbie. Men asså samtidigt sååå tråkigt. Trött på att man ska va kattig på halloween. Vill typ hellre göra någon kroppsmålning och faktiskt va läskig typ. & ja, jag funderar på att vara barbie. ha ha ha. Nejmen ni förstår grejen. Det ska bli kul i vilket fall som helst.

Igår var det skottlossning på gatan utanför vår skola. Dvs, så nära att vi hörde de två skotten tydligt och regerade över att den här "bilkrocken" lät något annorlunda. Svårt att begripa att det faktiskt hände och att det kan hända, för vi är så säkert osäkra innanför murarna. Med andra ord blir det i princip lika svårt att distansera sig här som hemma i Svergie. Det blir som att lämna en svensk oas till en annan värld utanför murarna. Ta det med en nypa salt, riktigt så är det såklart inte.

Jag gick liksom på samma gata en timme (ja en timme!) innan det skedde. knääppt. Med det sagt så kan jag väl meddela att stämningen av att det är val på G börjar kännas av faktiskt. Vi har ju som sagt blivit inlåsta nu, låter ju verkligen mer dramatiskt än vad det är. Vad vi hade gjort om vi inte var inlåsta hade ju i princip bara varit att köpa ännu mer snacks och äta middag ute. Så inlåst och inlåst vettefan. Men jag är spänd på att se hur valsituationen hanteras.

Nu ska jag gå och titta till hur det går för Mathildas städning och lämna tillbaka två hoodies jag fick låna av Vera i veckan, det innan jag ska trycka två rostmackor med oljebaserat smör. Man ska inte underskatta bregott asså, extrasaltat dessutom:((( asså wow!! Kramis

Justeee, har blivit kortkorthårig igen. Vet precis hur jag fungerar: - tycker det är alldeles för kort i början och är sissådär nöjd, men vänjer mig succesivt. Och skulle väl säga att det är inget undantag den här gången heller... Men oj vilken dold talang, Vera kan definitivt klippa hår, det vill ja säga. Och om en månad kommer längden vara helt perfekt.

äventyr
RESAN DIT VAR LÅNG.

Vi åkte buss från skolan till tågstationen, och där var det väldigt mycket säkerhetsgenomgångar, vilket tog sin lilla tid. Sedan tågfärd på ca 5 timmar. Vilket gick relativt smidigt iof. Från tåget till nästa buss gick man på 5 min och hann svettas ur sig all kroppsvätska så varmt och fuktigt det var. Och på bussen var det inte bättre. Det rann om oss hela bunten. Den här resan tog kanske runt 2 timmar innan vi kom fram till hotellet, positivt överraskade.

Dagarna i Diani har suddats ihop till ett och har ingen riktig kronologisk ordning. Men vad gör det?, alla dagar var verkligen helt fantastiska och utan att låta allt för klyschig så var det här en av mina absolut bästa upplevelser någonsin. haha. Vi hann med att göra precis allt vad vi ville. Sola på stranden, sola vid poolen, chilla och vila, vara vakna och inte vila, besöka häftiga restauranger. En av dem ser ni nedan, den låg precis vid stranden och maten där var den bästa jag ätit sedan jag kom till Kenya. En annan nere i en grotta och även där var maten superbra om man jämför med hotellets "all inclusive buffé". Sedan har vi åkt ut med småbåtar och snorklat, mindre bra fiskupplevelse, men definitivt bättre upplevelse vad det gäller miljön. Turkost vatten och vit strand på ny nivå.
Endel av oss ville rida kameler längst stranden för att kunna få den ultimata facebook omslagsbilden ;-), skämtåsido, titta vad härligt ändå!!! - Medan andra hyrde vattenskotrar eller till och med hoppade fallskärm. Seeeeemeeeesssteeerr
En av kvällarna arrangerades en utekväll på en strandklubb. Att dansa röven av sig i 26 grader på kvällen var svettigt men extremt kul. Alla andra på "klubben" måste undrat vilket gäng vi var som tog över dansgolvet och sjöng till svenska låtar hela kvällen. Vi kastades tillbaka till klassdiscotiden i 6an och struntade fullkomligt i vad andra tyckte om oss just då.

Nu i efterhand har vi alla lite smått panik över att årets resa faktiskt är över. För fasen vad kul vi hade det. Jag vill tillbax och inte drunka i plugg nu, tack. :/ </3

Gänget! Jag har fått höstlov!!!! - Vilket i sig innebär att imorgon runt 05:30 ringer min väckarklocka för att jag inte ska komma sist till bussen. Vi ska till Diani Beach, Mombasa och rocka strand,hotell,och kusten några dagar. Stämningen på internatet är helt klart laddad. Det här kommer bli maxat. hoho

HURSOMHELST kommer detta innebära dåligt med uppdatering här de närmaste dagarna. (vad jag har föreställt mig iaf) men ah, ni följer ju mig på andra håll så era feed kommer definitivt fyllas med någon strandbild här å där. Hoppas ni kan njuta av regnovädret där hemma.., själv har jag hört är det enda möjliga sättet att inte svettas röven av sig är att vara naken. Tagga beachen. Kramis

i veckan har tvättmaskinerna gått i ett. det har varit många som viljat gradera upp sig med någon ren & fräsch tisha tills veckan. som tur är torkar alla plagg på något runt 2 timmar.

Vardagarna här blir extremt avslappnade och okreativa. En hel vecka suddas ihop och blir till en enda dag för att tiden går så fort. Jag tror jag blir lat av ett klimat där inget spelar någon roll. Inte nog med att vi alla sätter på oss första bästa plagget vi äger när vi går till frukosten en halvtimme innan lektionen börjar, utan även den kenyanska kulturen fungerar så att tiden inte spelar någon roll. Här sker allt 3 gånger långsammare än hemma, så det klart man blir lite "trött" som person också. Samtidigt som jag älskar det på samma gång. Det är en sån befrielse att bli dömd utifrån vem du är som människa och inte vad du har på dig eller var du bor. Vi blir tvugna att finna de som kan ersätta ens familj och det blir en så mycket mer personlig vänskap då.

Appropå att vara trött, idag har jag varit riktigt trött. Jag gjorde det medvetna valet att ligga i sängen på mina raster istället för att njuta av solen (som för övrigt skiner varje dag nu för tiden) - illa, jag veeeeeet. Fast så sjukt skönt att mitt "hem" är ca 30 sek från skolan. Tror det också bidrar till att vi alla blir lite "trötta" här. Eller kanske lata? Jag orkar liksom inte ens gå till rummen på andra sidan internatet för att det känns "för långt bort" hahah. Men jag föredrar att vara lite smålat än stockholms tunnelbana en februarieftermiddag. JAJA nog med att vara trött. Jag har i prinip inget plugg fram tills höstlovet, som äger rum from nästa onsdag. LYYCKA. Sitter i nuläget och skrapar ihop ett engelskarepotage som ska in på tisdag. Men efter det kan jag vila några dagar iaf. Repotaget handlar om en man som heter Wmary. En kille jag Frida och Vera intervjuade vid en bensinmack här i närheten. (?) Han har varit alkolist och berättade hans väg till en ny start i livet. För shit vilken enthuaiastisk, (svårstavat ord, hjaelp) - entusiastisk människa han var. Så angelägen om att visa respekt till oss och våra åsikter precis som vi accepterade hans syn på livet också. Sjukt kul att få allt mer kontakt med invånarna här. Man inser succesivt att vi faktiskt lever i deras samhälle nu, och inte bara är på besök.

Vad mer har hänt sedan sist då..? Jag är av någon anledning med och spinger med några andra något för ambitiösa elever varje onsdag. Och det handlar inte heller om 3 km som jag annars ibland utsätter mig för hemma. Utan här är det antingen en runda på 7-8km eller en 10-12 som gäller. Vilket skämt tänker ni, jag med varje onsdag kan jag säga. Men jag klarar av att ta mig runt, vilket känns så jävla bra. Annars har som sagt vädret blivit sjukt bra, hänger därför endel vid poolen och liknar allt mer och mer en tomat för varje dag som går. Härligt på sitt sätt ändå :'-) I helgen ska jag förmodligen besöka ett barnhem vilket jag ser fram emot. Vi hörs mer om det då. Kram

kul twist att gå ut och bara beställa efterrätter. mer ekonomiskt dessutom. vi åt på internatet innan vi åkte till en resturang och åt fried bananas med glass och churros. finaste trädgårdsmiljön med massa ljusslingor och färgglada detaljer överallt. vi satt i över två timmar och bara umgicks. jääätteemyyysigt.

videos, äventyr

Här har ni den! Jag får berätta lite mer exakt hur förra helgen var i ett senare inlägg. Men i det stora hela så hade vi verkligen en extremt bra helg! Är så tacksam för allt vi fick se och uppleva.