Behandling

Häromdagen smorde mamma in mina snygga kala fläckar med kortison igen. Vi ska smörja in varannan dag i två veckor sen mindre om inte det blir irriterat.

När mamma smorde in fick hon extremt mycket hår med på handen och visade mig. Hela handflatan var full av hårstrån, helt svart var det. Jag asgarvade och drog ett riktigt dåligt skämt till pappa "vill du bygga fågelbo någonstans så kan du få låna hår av mig" ha ha ha!! No, not funny! Måste slipa på mina skämt.

Upptäckte inte för så länge sedan att den andra kala fläcken tittar fram och den är större än den första. Tur att jag har haft så mycket hår att det inte har synts. Varje gång jag har tappat hår har jag tänkt "varifrån kommer all hår? Trodde jag hade tappat klart", hade ännu inte upptäckt övre fläcken då, men nyligen såg jag källan till håret.

Dock har det blivit mer synligt nu. Efter duschen, när håret fortfarande är blött, ser man hur tunnhårig jag är det syntes aldrig tidigare, men när håret är torrt märker man inget, inte än iallafall.

Höger sida, så här ska det egentligen se ut!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Tankar, Vardag

Vaknade med världens träningsvärk idag i ben och sidan på magen, fyfan varje steg sved typ. Trots det gick jag ändå runt med ett leende på läpparna och gillade den svidande känslan för då vet man att man har gjort ett bra jobb. Men det var bara att packa träningsväskan igen för att prova på en gruppträning för första gången, Body Balance, det är en blandning av yoga och pilates. Pinsamt nog var jag förmodligen den enda nya där för de andra kunde passet utantill och jag skämdes då jag hade folk bakom, framför och bredvid mig på både höger och vänster sida, och tog pauser ofta. Otroligt svårt och ansträngande men skönt och avslappnande på ett sätt: lugn musik och nedsläckt i rummet, det bästa var ändå avslappningen på slutet när man bara skulle ligga ner, slappna av och blunda. Hjäälp, vad man svettades, nästan mer än på vanligt gympass, men svett=framgång! Det är inte sista gången för det passet inte.

På tal om något helt annat så har vi, hela familjen, nu bokat en London resa (inte direkt en maldiverna, men det funkar) för att hälsa på våra släktingar, främst farmor och turista men så har jag även bokat in mig två nätter på Radisson Blue igår. Kommer bo på hotellet, i min egen stad faktiskt. för att jag vill komma bort hemifrån men även för att jag vill satsa på mitt manus. Har inte alls blivit någon tid för det vilket känns väldigt frustrerande, vill ju ha det nerskrivet och klart tills jag börjar skolan. Jag behöver komma igång med det och därför bokade jag in mig på hotellet för jag märker att just nu får jag inget skrivet hemma, inte ens när alla är iväg på jobb/skola så får prova andra miljöer.

Igår när jag bokade hotellvistelsen, via hemsidan Agoda, kom det upp på sidan att jag hade valt att betala direkt till hotellet (vad jag minns gick det inte att välja), boknings-ID, att jag inom 10 minuter kommer få hotellinformation och kvitto via mejl som måste skrivas ut till incheckningsdagen samt att jag skulle få ett eget Agoda-konto för att underlätta min bokning. Jag valde att fota detta då jag aldrig fick mejl eller ett eget Agoda-konto. Idag på väg till gymmet upptäckte jag att kostnaden för vistelsen dragits från mitt konto och jag kände hur jag blev alldeles varm och kokade av ilska men lugnade ner mig "just nu kan jag ändå inte göra något, gå och träna, gå sen hem o ta tag i det" vilket konstigt nog fungerade, brukar aldrig funka jag är en person som överanalyserar deluxe gånger tusen, så blev glad av den anledningen och faktiskt ganska stolt. Vet inte heller om jag är den enda, (hoppas dock inte det), men tänker alltid först och främst det mest negativa. Istället för att tänka det löser sig så blir jag direkt upprörd och känner det i hela kroppen, min dag kan på riktigt förstöras. Hatar det, ska försöka förändra men i stunden är det så starkt så jag ser inget ljus.

När jag kom hem gick jag direkt in på deras sida och till min förvåning fanns inget nummer till dem, bara en mejl adress och vid sådana här situationer hatar jag att mejla för det tar sån tid, vill ha svar på en gång. När jag väl fick svar efter en timme så stod det bara "vi svarar så snabbt vi kan". Då brast det för mig för var redan irriterad så ringde mamma hon bad mig ge boknings-ID för hon skulle ringa till hotellet. Trodde inte de skulle göra något då vi inte bokade via dem men de hade sagt att de fått in min bokning och jag fick ett nummer som jag skulle säga vid incheckning och de förstod inte varför jag inte fått mejl. Vilken lättnadskänsla jag fick när det löste sig, klumpen i magen släppte. Tror jag också blev så irriterad eftersom jag redan hade en dålig känsla när jag kom in på deras sida men bokade ändå via dem. Så gott folk gör en bra background check innan ni bokar något! Har ännu inte fått svar på mitt mejl!!!

Likes

Comments

Min resa in i mina gamla kläder, Träning

Idag hade jag träff med min fysioterapeut. Han sa att han lagt märke till att jag har tränat ofta och undrade om jag märkt resultat. Det har jag ju självklart, är mycket starkare, men bara i gymmet. Har höjt kg:t på vikterna och lagt till övningar men utanför gymmet är det precis likadant. Kan inte köra längre än 30 minuter utan att det känns enormt vilket är sjukt frustrerande om jag är ensam förare, kan fortfarande inte sitta still för länge eller gå för mycket och måste ha arm o ben helt rakt när jag ska lägga mig och självfallet berättade jag om springningen, att det inte alls går bra. Han svarade med att säga fortsätt träna, och lämna springningen en stund, om jag är ute och promenerar så ska jag inte trötta ut benet genom att springa utan isåfall endast så mycket jag orkar sen lägga ner. Berättade även att jag blivit medlem igen på 24 Fitness och kommer göra på ett nytt schema och det stöttade han och tycker låter som en bra idé, men varnade för att det kan vara jobbigt i början eftersom det är ett större gym med mycket fler människor och därför bokade vi, för nu, ett sista möte i september.

Efter det drog jag o köpte proteinpulver samt Omega-3 kapslar, äter inte alls havs- och skaldjur, har provat lax men usch resten frestar mig bara inte (jaa! jag äter med ögonen)! Blev lite nojig ett tag, på väg till gymmet och i omklädningsrummet började jag känna mig illamående och yr. Tänkte för mig själv om jag bara skulle skita i träningen och ta mig hem, men satte mig ner på bänken i omklädningsrummet istället, lutade huvudet mot mitt skåp, blundade och andades djupt några gånger. Hade ju trots allt tagit mig hela vägen dit, så trots min yrsel så gick jag in och tog hyfsat långa vilostunder mellan övningarna. Närmare slutet gick yrseln över och jag kunde ta kortare pauser.

Går nu efter schemat min kusin gjort på mig, alla muskler än indelade i tre dagar. Ska köra ben/mage dag 1, bröst/axlar/triceps dag 2 och rygg/biceps sista dagen. Sex övningar på varje muskel. Blev lite osäker, då jag tycker 6 övningar låter mycket och om man kör två muskler på en dag blir det 12 övningar och alla flera sets, så messade min kusin för att höra om det verkligen skulle vara så. Fick snabbt svaret "Ja, 12 övningar per dag", tror mitt hjärta slog trippel slag då och jag svettades som en gris. Tänkte hur faaan ska jag klara detta, haha så kom jag på mig själv med att tänka skit samma kör så många som jag orkar så får jag bara ljuga för min kusin, hemsk människa? Typ! Men som tur var ringde min kusin och sa att han förstått fel och självklart är det 6 övningar/dag. Drog lättnadens suck!

Dagens schema:

Ben:
Knäböj
Vadpress
Benpress

Mage:
Cable Crunches
Bålrotation i maskin
AB-Wheel

Nu har man iallafall kommit igång!!

Likes

Comments

Resor, Upplevelser

Något jag brinner för är upplevelser. Under varje resa har jag gjort något "mäktigt". En av sakerna jag minns särskilt väl var under min resa i Australien då jag och mina kusiner åkte på en minisemester till Byron Bay. Sjukt mysig och hippig stad, skateboards överallt, hängiga hippie kläder, stora ryggsäckar med mönster och lika stora mönstrade axelväskor, spår av hippie kulturen var man än vände sig, marknader som var hippie inspirerade och vanligt att vara barfota.

Där bestämde jag mig för parachuting (tror jag att det heter). Älskar höjder. Skrev först på papper enligt the procedur "om si och så händer är det helt o hållet mitt eget ansvar" of course. Sen vare dags, på med hjälm och min "fjäril"-dräkt, som de kallade dräkten. Sen fram med vingarna, på med kameran, ut på kanten av "bryggan" på berget, invänta vinden och hoppa. Så otroligt mäktigt. Fick även styra hela utstyrseln själv. Vi flög längs berget/havet och stadens fyr. Flög över människor, berg, hav, sand, och såg ner på livet på marken. Jag såg någon som campade i skogen, en känguru som hoppade runt längs en kulle, rakt i genom det kristall blåa vattnet såg jag även stingrockor, hur coolt och mäktigt som helst.

Sen landade vi på stranden, helt problemfritt! Bäst av allt; det finns inspelat, jag kan återuppleva varenda sekund!


Här ifrån hoppade vi :)

Min supersnygg hippie väska jag köpte därifrån

Jag och min coach, bild tagen från kusinis​

Likes

Comments

Min resa in i mina gamla kläder, Träning

Blev medlem på 24 Fitness igen igår. Vet inte om jag nämnde att jag träffat en gammal kompis förr och hon blivit personlig tränare och börjat jobba på ett gym så egentligen väntade jag på att hon skulle skicka priser o så till mig, hade tänkt börja hos dem o ha henne som min PT. Men skrev till henne i onsdags och hon hade sagt upp sig men kunde ändå skicka tränings- och matschema till mig, så nu väntar jag på det! Därför blev det istället kort på mitt favorit gym. Tränade mycket där för något år sedan och tänkte ta upp det igen innan skolan börjar. Har provat träna på Nordic Wellness, Friskis och något annat men inte känt mig lika nöjd som på 24 Fitness. Gillar tjej gymmet och att man kan träna NÄR som helst. Nu blir tyvärr inte Maldiverna av heller så kan ta det liiite lugnt och inte behöva stressa ner i vikt.

Hittills har det gått som planerat, har gått ner 0,5 kg/vecka och har tränat 4 veckor och därmed gått ner 2 kg, bara att fortsätta. Dock kommer jag fortfarande inte in i mina gamla kläder men det gör jag nog snart! Ska väga mig igen på måndag, ta mått och om jag inte glömmer ta nya bilder antingen nästa vecka eller veckan därpå, har så lätt att glömma, mitt minne är extremt dåligt...

Likes

Comments

Min resa in i mina gamla kläder, Träning, Vardag

Efter att jag och syrran piggnat till så bytte vi om till träningskläder. Jag har hittat mitt gamla springschema, som jag fann i "topp hälsa" förra året, och vi skulle ut för att försöka oss på den. Men det gick inge vidare för mig. Det skulle vara lugn löpning 5 gånger i 2 minuter och mellan varje gång gå i 2-3 minuter. Orkade första 2 minuterna innan benet jävlades och andra gången orkade jag precis 1 minut, fyyfan men det ska inte stoppa mig! Får helt enkelt bara korta ner och börja med att springa lite då och då samt så länge jag orkar. Men blev en 45 minuters promenad ändå, så känns helt okej!

Senare på kvällen var det dags, 4 dagar senare, att fira att jag är klar med min behandling. (Idag har jag fuskat, piiiinsamt). Blev middag på "ThaiVillage" och efteråt biomys. Usch hade fixat till mig lite inför ikväll med vax i håret o så 🙈 men då blev ju bara mina två kala fläckar mer synliga så fick ändå bli huvudbonad tyvärr!

Sen tittade vi en fransk/brittisk film "Imorgon börjar allt" eller på engelska "Two is a Family" två väldigt skilda titlar, dock är den svenska direkt översatt från franska så den känns mer rätt =). En drama/komedi, hur fin film som helst.

Huvudrollen spelas av Omar Sy, samma man som spelar en av huvudrollerna i den franska "En oväntad vänskap" (då vet man att filmen är bra, hehe). Under filmen upplevde jag alla känslor; ilska, sorg, glädje, chock, panik, besvikelse, you name it. En sak jag tänkte genom hela filmen är "faaan att inte JAG var manusförfattare till filmen", hela min familj älskade den och hela resan hem kunde vi inte sluta prata om filmen. Skulle jag någonsin skriver ett sånt bra manus skulle jag aldrig sluta klappa mig själv på axeln. En film om hur skört livet är och om hur viktigt det är att verkligen ta vara på det. Kort sagt: Se Den, så himla sevärd!


Tillbaka till springningen. Här kommer mitt springschema. allt ska ske som lugn löpning förutom där jag skrivit spring..:

Vecka 1:
Måndag
PASS: 30 min
Lugn löpning: 5x2 min med 2-3 min gång mellan

Onsdag:
PASS: 30
Samma

Lördag:
PASS: 40 min
Lugn löpning: 5x3 min med 2-3 min gång mellan

Vecka 2:
Måndag:
PASS: 40 min
Lugn löpning: 5x3 med 2-3 min gång mellan

Onsdag:
PASS: 40 min
Lugn löpning 4x4 min med 2-3 min gång mellan

Lördag:
PASS: 45 min
Lugn löpning: 5x4, 2-3 min gång mellan

Vecka 3:
Måndag:
PASS: 45
4x5, 2-3 gång mellan

Onsdag:
PASS: 45
6x4, 2-3 min gång mellan

Lördag:
PASS: 45
2x8 + 1x4, 2-3 min gång mellan

Vecka 4:
Måndag:
PASS: Intervaller
Spring 10x200 m, vila 60 sek mellan (Mät upp sträckan, men avståndet mellan två stolpar brukar vara 200 m)

Onsdag:
PASS: 45 min
Lugn löpning: 2x10 min, 2-3 min gång mellan. Gå som nedvarvning till 45 min.

Lördag:
PASS: 60 min
Lugn löpning: 3x10, 2-3 min gång mellan. Gå som nedvarvning till 60 min.

Vecka 5:
Måndag:
PASS: Intervaller
SPRING 5x500 m, vila 60 sek mellan.

Onsdag:
PASS: 45 min
Försök springa 20 min i streck. Gå som nedvarvning till 45 min.

Lördag:
PASS: 3 KM - Koordinationslopp: 8x100 m (eller 8x20 sek), gå eller joggvila 100 m mellan.

Vecka 6:
Måndag:
PASS: Intervaller
Spring följande serie 2 gånger;
15sek-30s s-45 s-60 s-45 s-30 s-15s
Vila 30 sek mellan intervallerna och 90 sek mellan serierna

Torsdag:
Koordinationslopp: 8x100 m (eller 8x20 sek), gå eller joggvila 100 m mellan.

Lördag:
LOPP: nu ska du klara av att springa 5 KM

Det orkade jag en gång i tiden! Tänk på att springa rätt också så ni inte skadar kroppen!! Bon Chance! (Har sett en fransk film o tror jag talar flytande)..














Likes

Comments

Träning

Försöker ta upp springningen igen! Saknar det så mycket! Sprang bra mycket idag ändå trots att mitt ben inte gillade det, försöker pusha mig själv lite grann. Slutade dock när jag märkte att höger ben inte längre sprang med utan "drogs" med och jag haltade mer och sa aj gång per gång. Men jag ska hitta tillbaka! Nu ska jag vila och återhämta mig innan firandet av kusins 😁

I'm going to become a runner again!! 😄

Likes

Comments

Behandling, Tankar

Guess whaat?!! Idag hade jag min sista dag på Skandionkliniken. Det blev många kramar och "ta hand om dig"-snack. Massa hjärtan till personalen! Många skulle nog säga "äntligen" men jag har väldigt blandade känslor för det. Tror främst negativa konstigt nog.

Att åka till kliniken var en sorts trygghet, komma dit varje dag, blippa in sig själv, skriva in bilens registreringsnummer plus ankomst tiden, prata med de otroligt underbara som jobbar där, hälsa på andra patienter, ta en kopp varmchoklad, slå sig ner ute framför fontänen, i deras gungsoffa eller på en skön stol och läsa i sin bok i väntan på att bli uppropad. Göra samma sak dagen efter, igen, igen och igen. T-R-Y-G-G-H-E-T! Jämt kom man dit glad.

Men nu då?! Vad händer nu? Vad ska jag göra imorgon? Jag vet inte! Absolut behandlingen tog inte alls lång tid, men jag hade iallafall någonting att göra en liten stund, nu känns det som om jag återgår till det stora och långa pausen i mitt liv igen. Tur att jag har lite planer inför hösten. OCH tur att den bästa personalen har sagt att jag närsomhelst kan komma och bara hänga där!

Kommer även bli lite läkarbesök fram och tillbaka som jag har förstått men nu kommer man inte göra något och resultat kommer man inte kunna se förrän om cirka tre månader. Så någon gång i början på november kommer läkarna, förhoppningsvis, ha ett svar till mig om mina röntgen bilder. Skönt att läkarna ser ljust på detta!

Fick behålla masken, blipp kortet och sparade självklart scheman jag fick varje vecka! Min "tumör-souvenir-resa"! (På ena bilden kan ni se "skruvarna" som de satte fast i hål på båren). X:en var någon form av grovinställning som hjälpte dem med något i behandlingen.. (måste börja lyssna bättre)!

Kom precis hem från gamla Uppsala. Jag, mamma och pappa åkte dit med varmvatten i termosar och tepåsar och socker. På vägen hem lyste månen i rosa, otroligt vackert, synd att det inte syns på bild!

Likes

Comments

Behandling

Redan efter min informationsmöte på Skandionklinik fick jag ett samtal från en doktorand i Göteborg. De hörde av sig till alla nya patienter i kliniken i frågan om de vill medverka i deras studie. Svarade självklart "Ja" och varje dag sedan dess, i sex veckor, har jag fått mejl från dem där jag går in och svarar på några frågor, hur man påverkats av de vanligaste biverkningarna av strålbehandling. Har nämnt det i några rader här: http://nouw.com/roojda/dags-att-borja-30521373

En av frågorna är om jag har dålig aptit, har varje vecka svarat nej men den här veckan har det varit annorlunda. Det går skit bra fram till middag, då har jag helt tappat matlusten men tvingar ändå i mig middagen eftersom jag många gånger, från läkare och dietister, fått höra om vikten att äta regelbundet för både en själv men även för behandlingen, tur att det även gör att man går ner i vikt. Det ska tydligen även vara viktigare än att äta nyttigt. Men blir ofta så att jag äter hälften av vad som finns på tallriken, ger bort resterande, tar en ätpaus eller sparar till morgondagen. Det är fan jobbigt att inte ha samma hungerkänslor som förr, tur att det bara är en biverkning som kommer ge sig så småningom.

Likes

Comments

Min resa in i mina gamla kläder

Nu skapar jag en ny kategori här, "min resa in i mina gamla kläder", för dels motivation men också för att dokumentera mina resultat. (Nu kan jag inte heller komma undan). Som många gånger nämnt har jag gått upp nästan 15 kg av diverse saker: kortison, brist på träning, slängt i mig en massa m.m. Men nu är det stop, har startat min egen viktdagbok där jag tar mått och skriver i vikten. Segt som fan går det men är inne på min tredje vecka och har bestämt mig att försöka gå ner 0,5 kg/vecka mer eller mindre.

Som sagt äter jag inte supernyttigt, något jag ska försöka börja med men däremot äter jag regelbundet.

Hittills har jag på 3 veckor gått ner 1,9 kg exakt.
Runt låren: 1 cm
Rumpa: 2 cm
Höft: 3 cm
Mage: 6 cm
(hmm undra om jag gjort något fel???!)

När jag startade vägde jag 71,1 och nu 69,2 (ingen censur här heller, ska vara helt ärlig med allt). Anledningen till att jag vill gå ner i vikt är ingen annan än att jag just nu inte känner mig nöjd i min kropp samt för att jag hade köpt så mycket nytt och fint innan allt detta som jag ännu inte fått chansen att använda, men också för att då trivdes jag i min kropp till 90 procent men nu vill jag trivas och må bra till 100 procent. Tycker det är riktigt viktigt att trivas med sig själv, (spelar ingen roll hur man ser ut), speciellt nu när jag insett att livet är oförutsägbart och vad som helst kan ske.

Jag ska nå mitt mål genom att fortsätta träna 3 gånger/vecka och gå på promenader de dagarna jag orkar, om mini-myggen tillåter så att säga. They have no respect nowadays, är det bara jag som tycker de är överallt den här sommaren? Häromdagen gick jag o lillasyster på promenad, jag måste ha fått 5 mygg i ögonen och 3 i munnen.

Har även betalat för en prova på gång på yoga, Soft Flow, som drar igång i september och gillar jag det kommer jag även börja med yoga.

Efter min träning på vårdcentralen köpte jag även ett gult gummiband för träning för endast 50 kr.

All träning efter ork självklart. Idag på mitt avslutningssamtal, då sista gången är på måndag :), sa läkaren att två veckor efter avslutat behandling upplever patienter att tröttheten blir väldigt påtaglig under 2 veckor sedan avtar det och därför kan det vara så att jag inte orkar någonting alls under dessa 14 dagar.

Har äntligen hämtat ut kortisonsalva också, har ju blivit så himla öm på området så det behövs smörjas in och min onkolog sa att det ser väldigt irriterat ut men att jag inte kommer tappa så jättemycket mer!

Ska försöka visa min resa i bilder med!

Bildresultat för msd-band yellow

Så ser bandet ut!

Likes

Comments