God morgon på er! Jag är ledig idag och jag visste att det skulle blåsa från morgonen så förmodligen skulle inte 8an gå, så jag började min morgon med ett ryggpass på gymmet samt avslutade med intervaller. Passet gick inte jättebra fast inte jättedåligt heller, men ni vet, ett sånt där mellanpass. Gick en push för ca 1h sen om att 8an öppnade nu, så med frukost i magen ska jag slänga på mig ytterkläderna och dra mig ut i backen. Hanna å Putte är påväg ut också så ska möta upp dom. Är SÅ PEPP på att äntligen få åka lite bräda!! :D

Mitt ryggpass såg iallafall ut såhär:
Uppvärmning 1: 10 min på löpband
Uppvärmning 2: Två set i latsdrag med lätt vikt, 15 reps

Breda latsdrag 4x10
Smala latsdrag 4x10
Ryfflyft 10x3
Good mornings 12x3
Nån ryggmaskin jag inte vet vad den heter, men typ som rodd ovanför huvudet 12x4
Sen de två övningarna ni ser på de två nedersta bilderna, jag vet inte vad de kallas?

Intervaller på löpband 10st

Likes

Comments

Go'kväll höreni! Jag halvligger helt däckad i sängen och tänker gå och lägga mig strax, ska bara redigera klart vloggen från idag! Kommer inte orkar ladda upp den ikväll men imorn kommer den upp. Ska gå och borsta tänderna nu för jag somnar snart... Hoppas ni haft en bra onsdag, puss och godnatt!

Likes

Comments

Kolla vilka kap jag gjorde på byn häromdagen?! En mössa från Stitch 'n stone har jag kollat på läääänge men aldrig kommit mig för att köpa, förrän nu. Och kepsen hittade jag inne på Tegel i ett av hörnen där dom har huuur mycket nice som helst. Såg den, testade den och bestämde mig på en halv sekund att jag skulle köpa hehe. SÅ NÖJD.

Likes

Comments

Haha herregud man ser verkligen hur trött jag är.. Fick inte jättemånga timmars sömn inatt men ville verkligen träna imorse för ikväll ska vi på kvällsåkning så hinner inte efter jobbet. Det blev 45min powerwalk i lutning med ankelvikter medan jag kollade lite youtube-klipp. Jag ville gärna köra ett styrkepass dock men kände att med så lite sömn i bagaget hade det nog inte blivit så bra. Gymmade aldrig igår heller så detta blev första träningen för veckan. Imorn ska jag nog smälla av ett benpass.

Hur som, jag har duschat och sitter och äter frukost men var inte alls så hungrig som jag kände mig.. Var hungrig när jag gick till gymmet och hela vägen hem tänkte jag bara på mat men efter några tuggor blev jag jättemätt #firstworldproblems Men som ni vet, ingen mat går till spillo hos ronny så let's eat!

Likes

Comments

Igår gick vi ut på Verandan men fy vad besviken jag blev.. Förfesten var hur kul som helst (som alltid, varför går man ens hemifrån egentligen...?!) men musiken på Verandan var inte alls nå bra och kepsen jag hade på mig tyckte folk att dom hade rätt att ta ifrån mig hela tiden vilket jag tyckte var jättejobbigt. Så tillslut konstaterade jag att det blir inte bättre än såhär och gick hem istället. Tror jag kommer bojkotta krogen ett tag nu för det har verkligen inte varit roligt där på senaste.. Nåväl!

Idag jobbade jag lunchning och efter det svirade jag om och for till Duved, plockade upp Ida för att köra lite eftermiddagsshred. Det var SÅ EFTERLÄNGTAT men vi båda skratta så sjukt mycket för vi kände att vi var fett dåliga eftersom vi inte åkt på rätt länge pga mycket jobb och dåligt väder. När backarna stängt hängde jag kvar i Duved en stund innan jag for hem, handlade, åt lite och lagade matlåda. Nu ska jag byta om och fara tillbaka dit för lite filmkväll och det känns som ett perfekt avslut på denna måndag!

Likes

Comments

De flesta som känner mig vet att jag väldigt sällan dricker alkohol. Jag tycker inte det är speciellt gott och helt ärligt dricker jag bara för att bli full. Jag är inte den som "tar ett glas vin till maten" eller liknande och jag kan väldigt lite om vin, öl, drinkar osv. Känner aldrig att jag behöver alkohol för att gå ut för enda anledningen jag faktiskt går ut på krogen är ju för att dansa! Ibland (om än väldigt sällan) kan jag få något ryck och vilja ta en drink eller ett glas vin med en kompis i nån bar men som sagt, det händer inte ofta. Jag gillar inte vad det gör med kroppen och jag känner att jag hellre vill stoppa bra saker i min kropp. Så, därför vill jag prata lite om det här med alkohol och träning för jag vet att det är ett ämne som rör många. Speciellt i samband med träning och målen man har.

Många av oss, inklusive mig själv, har våra mål med träning som vi vill uppnå samtidigt som man vill leva ett normalt liv med dans på krogen och en pizza dagen efter. Detta kan skapa ångest och frustration och så ska det såklart inte vara. Man ska kunna svettas på gymmet och även ta en drink med vännerna utan dåligt samvete. Enligt studier så påverkar inte alkoholen din träning, dvs den blir inte "ogjord" för att gå går ut på fredagkväll efter ditt fyspass. Däremot stannar kroppens fettförbränning av, istället fokuserar den endast på att bränna bort alkoholen. Här och här kan du läsa mer vad som händer när du dricker alkohol. Här finns mer information om träning och alkohol.

Jag själv undviker allt som oftast alkohol och det tycker inte jag är något konstigt, inte heller mina vänner. De bryr sig inte längre om jag dricker eller inte. De bryr sig bara att jag är med och har kul! Vilket såklart är det viktigaste, och man ska veta att det är ALLTID DU som bestämmer vad som går i din kropp. Vill du dricka så gör det, vill du inte så skippa det. Det ska du inte behöva förklara för någon heller.

Något som jag upptäckte när vi var i Vemdalen för några veckor sen var ju att trots att vi hade jättekul, och även om jag inte var så full, så fick jag en väldans ångest. Jag igenom en stor depression förra året och kämpade otroligt mycket med min ångest då. Jag är fortfarande lite skör eftersom det inte alls var längesen, och ibland triggas ju hjärnan igång. Jag mår mycket bättre nu, men det är ungefär som ett sår som inte läkt riktigt och ibland rivs det upp. Så, i och med alkoholen kom ångesten och hälsade på. Allt jag kunde tänka på var att få komma hem till mina rutiner, min mat och min träning. Det kändes inte värt att dricka allt det där trots att vi hade skitkul hela helgen och jag hade inte velat göra den på något annat sätt.

Det jag försöker komma fram till är att det är okej att skippa alkoholen om man vill, det ska man inte skämmas över. Du behöver inte dricka för att de andra gör det. Jag väljer att hoppa över den för det mesta för jag mår bäst av det. Gör inte en stor grej av det, säg bara "nej tack jag dricker inte ikväll" och så är det inget mer med det. Om någon gnäller så är det deras problem, inte ditt.

Likes

Comments

Vi har alla varit där, både en och tre gånger, en helg, en vecka eller kanske flera veckors tid av lite för mycket gott och lite för lite rörelse. Så hur gör man då för att komma tillbaka till träningen och matlådefixet igen? Well, sit back and relax för här kommer mina 5 bästa tips å trix!

1. Fasta. Det låter hemskt och eländigt, men som jag nämnde i ett tidigare inlägg så tycker jag alltid det är skönt att låta magen få vila lite efter för mycket mat. Ofta vaknar man ju och är fortfarande mätt sen kvällen innan och då är det inte direkt nån mening att sitta och trycka ÄNNU mer mat. SÅ. Kör en kort fasta. Kanske till runt lunchtid? Eller när helst du känner att du är hungrig igen. Bara för att det är "frukost-tid" behöver du inte äta, om du inte är hungrig. Lyssna på din kropp, den vet och talar om när det är dags att äta igen.

2. Svettas. Finns det något bättre sätt att komma över ångesten efter allt för mycket snask? Börja dagen med ett cardiopass. gärna intervaller, tex tabata, eller liknande. Kanske något i stil med mitt pass jag skrev här ? Jag gillar att röra på mig genom upphopp, squats och burpees så att magen kommer igång. Gör det du gillar bäst, målet är att svettas, svettas, SVETTAS.

3. Tänk på kosten. Om du haft en period med massa fika, lite för många mackor och chips till middag så är det knappast det du behöver nu. Din kropp vill ha fräsch, hälsosam och hemlagad mat. Tänk nyttiga fetter så som avokado, lax, kokosolja, ägg, osv, protein som tex kyckling, tonfisk, och kolhydrater i form av gröna grönsaker, sötpotatis och liknande. Jag undviker ju pasta, potatis, ris, bröd osv men det är för att jag mår bättre av det. Ät det som passar dig.

4. Återfukta och återställ. Hjälp kroppen att rensa ur allt genom att dricka mycket vatten. Varmt vatten med citron som första grej du stoppar i dig på morgonen kommer hjälpa magsmältningen samt öka fettförbränningen och alkalisera kroppen och återställa Ph-värdet. Även äppelcidervinäger och gröna bladgrönsaker hjälper till med detta.

5. Undvik socker. Försök äta en så ren kost som möjligt och undvik sockret ett tag. Satsa på enkla måltider som din kropp lätt kan smälta. Förmodligen har du satt igång sockersuget litegrann igen så se verkligen till att du äter dig mätt på rätt mat så du inte hamnar i en dålig spiral där du äter för lite och börjar småäta hela tiden istället.

Avslutningsvis vill jag bara säga att glöm hela grejen med kalorier in kalorier ut, det handlar inte om det. Det handlar om att du ska ge din kropp vad den behöver för att fungera, dvs rätt kost, motion samt sömn och vätska. Häng inte upp dig på att du spårade ur från dina mål, det gör vi alla ibland! Dessutom måste man leva lite och inte låta ens mål ta över ditt liv. Du kommer komma dit, jag lovar. Sträva efter en balans, du ska leva så hela livet, inte sätta igång en kraschdiet som håller 2 veckor. Håll 80/20-tänket med kosten, träna det DU tycker är roligt och unna dig en bulle eller tre lite här och där. Man ska må bra både i kropp och själ. :)

Likes

Comments

Sitter just nu på Espresso House och fixar lite, håller bla på att förbereder lite inlägg som kommer upp under dagen. Jag var och tränade i förmiddags och det gick bra. Vaknade med en sån himla magont imorse, vilket berodde helt på att min kost varit totalt fuckad de senaste dagarna. Jag ska vara ärlig, jag har fikat mer än jag ätit någon bra mat. Inte bra.. Min mage är väldigt känslig och så fort jag spårar ur med maten så kostar det mig dubbelt så mycket. Och det är ytterst sällan värt det..

Bestämde mig därför för att idag är det back on track 110% och började dagen med ett svettigt helkroppspass. Ville verkligen få upp pulsen och svettas riktigt men kände absolut inte för att springa på löpbandet. Så därför satte jag ihop ett eget pass som såg ut såhär:

Två cirklar, varje övning 10-15 reps, 3 set
Uppvärmning: 15 min pw i lutning

Cirkel 1
Jumpsquats
Burpees
Utfall med kick på box
Utfall med viktplatta
Squats
Squats med pulser
Hopprep (100 hopp)
Step ups

Cirkel 2
Mountainclimbers i trx
"Rumplyft" trx (ni vet när man står i planka på händer och lyfter rumpan uppåt? Som att man står på händer
Sidoabs med viktplatta
Mountainclimbers med gummiband
Planka sida till sida
Rodd i trx

Avslutade med en skön stretch. När jag kom hem drack jag BCAA och städade undan lite innan jag tog en dusch och åt frukost. Alltid när jag känner att jag ätit för mycket och vaknar med en såndär jobbig mättnadskänsla eller trög mage eller w/e så gillar jag att fasta på morgonen och köra ett riktigt svettigt pass på gymmet för att svetta ur all vätska man samlat på sig samt snabba på förbränningen av kolhydrater.

Likes

Comments