På fredag kväll tog vi tåget upp till Jakobstad. På lördag hade jag säsongsavslutning med mitt fotbollslag. Som vanligt gick vi hela laget och åt middag vid olearys efter prisutdelningen. Alltid lika roligt att hänga med mina fina lagkompisar. Denna avslutning var extra speciell och även lite sorlig för mig i och med att jag inte kommer spela i med laget nästa säsong. Jag hade hoppats på en bättre säsong, är inte alls nöjd med min individuella instats under säsongen. Däremot är jag nöjd över lagets insats i och med att vi uppnådde målet med att fortsätta även nästa säsong i division 1!

Idag hade mamma fixat ihop en riktigt god lunch hemma, mormor och morfar var också där, det var riktigt mysigt och gott förstås.

Nu sitter vi på tåget och jag ser inte emot att vakna 6.30 imorgon, men det är bara att bita ihop. Snart är det jul! Men innan det ska vi faktiskt till Jakobstad för att fira min mamma som fyller 50 om 3 veckor, kommer bli såå roligt. Jag och min bror Atte har nämligen kommit på en väldigt bra överraskning för henne!!

Bloggaa matkapuhelimesta - Nouw:lla on ehkä Suomen paras blogi-sovellus - Napsauta tästä

Då var det återigen söndag. Helgen har varit riktigt bra. Jonas två kompisar sov över hos oss, då en av dem var gäst hos x3m i fredags då de firade näsdagen. På kvällen drog vi ut på en lönnkrog mitt i centrum. Billiga drinkar, bra musik och roligt sällskap, så kunde inte blivit så mycket bättre.

Vaknade halvt sega på lördagen, men orkade ändå ta oss in till stan. Efter x antal pizza slices på rax tog vi tåget hem till Malm. Slaggade i soffan alla fyra, där vi låg resten av dagen/kvällen.

Idag är man som tur betydligt piggare. Har varit och storhandlat och ätit tacos. Hade gärna varit hemma i Jakobstad idag och firat pappa, men det får jag istället göra nästa helg. Jag och min bror skickade dock blommor åt honom, så sådär jötte dåligt samvete har jag ändå inte!

Att starta helgen med en brunch är typ det bästa man kan göra. Idag valde vi Fazers cafe. Utbudet var verkligen 10 poäng, men folkmängden och ljudet var mindre bra. Visste dock att stället är väldigt populärt och att det skulle vara mycket folk. Men det är alltid gott och mysigt med brunch!

Efteråt tog vi en sväng via zara och monki. Hittade ett par svarta jeans från monki, vilka jag verkligen behövde i och med att jag igår upptäckte att jag hade ett jätte hål på rumpan på de jag använder nu.

Kommer bli en lugn kväll, ska ta och gymma lite snart och sen kanske äta nåt gott framför en film eller två.

Morgonen 2 November 2016 hade jag och Frida, min gode vän jag gick socionomprogrammet med, en 35h lång flygresa framför oss. Vi hade jobbat och sparat ihop hela sommaren och hösten och skulle backpacka i Australien i ca 2 månader. Vårat första stopp var Sydney där vi spenderade de 4 första dagarna.

Sydney var verkligen en storstad för oss lanttisar. Första dagen var vi redan uppe vid 5.30 och satte oss vid ett café och njöt över att vi hade 2 månader framför oss i detta fantastiska land.

Vi besökte förstås berömda Bondi beach och tog även en dagstur till Blue mountains, som är en väldigt vacker bergskedja någon timme utanför Sydney.

Vi tog oss norrut till Newcastle och Coffs Harbour innan vi skulle på surfcamp till ett litet ställe som hette Arrawarra. Surfcampen hette spot x surf camp, där vi stannade i 3 dagar. Surfandet var en stor utmaning för mig som inte är bästa vän med vattnet. Men jag är så glad att vi gjorde det, att vi fick möjligheten att träffa alla underbara människor samt att uppleva känslan att stå på en surfbräda!!!

Vi fortsatte Norrut till hippie-paradiset Byron bay, lyxiga Guldkusten och Brisbane. Byron bay var såå mysigt och ganska litet, synd att vi bara stannade där i 1,5 dag. Dock hann vi uppleva en hel del reggea musik och cykla vilse mitt i djungeln.. Kontrasten till Guldkusten (eller Surfers Paradise) var stor, det var lyxiga bilar och stora byggnader strax intill stranden. Hostellet var också lyxigt, vi hade till och med pool och Tennisbana och så åt vi känguru-burgare! Brisbane jämfört med dessa tidigare ställen vi besökt var faktiskt ganska tråkig, men som tur möttes man alltid av andra glada backpackers, både bekanta och obekanta.

Vi kom till vackra Noosa, där utsikterna var helt magiska. Fraser Island var favoriten för oss båda under hela resan. Då åkte vi över till en ö, där vi campade i 3 dagar och tog oss runt i sanden med stora jeepar som vi fick köra själva. Frida var kung på att köra, jag däremot gav upp efter 5 min när jag fastnade i sanden...

Efter det satt vi 18 timmar i buss för att ta oss till Whitsundays öarna, som definitivt kom på andra plats. Då bodde vi på en seglbåt i 3 dagar och besökte flera öar och snorklade.

Cairns var sista stället längs östkusten vi besökte. Där blev det en hel del festande och olika dagsturer med bland annat vackra vattenfall.

Vi tog sedan flyget till Melbourne, södra Australien. Där fortsatte vi festandet, surfade lite till, träffade pingviner och kängurun samt gick på coldplay konsert (MAGISKT!!!).

Vi avslutade resandet i Sydney, där allt började, och bara tog det lugnt och njöt av storstadslivet vid vårt mysiga bed&breakfast.

Vi hade inte planerat mycket av resan innan vi anlände till Sydney. Men det behövdes inte heller, det är roligare så tycker jag, när man inte har en aning om var man kommer spendera morgondagen. Australien är definitivt ett land att besöka om man vill ha sol, värme, äventyr, fest och träffa andra backpackers från olika länder.

Inne på andra dagen borta från jobbet. Var till läkaren idag, som skrev ut stark hostmedicin och fick ytterligare sjukledigt i två dagar. Så den här förkylningen ska väl så småningom ge med sig, hoppas jag.

Igår kollade jag igenom typ alla hemsidor jag känner till och försökte hitta nåt tills min mammas 50 års fest som är om ca en månad. Hittade en riktigt snygg klänning från asos som kommer passa till bootsen jag köpte från H&M i fredags.

Nu har Jonas kommit hem och jag orkade ta mig upp från vår sköna soffa samt avsluta Grey's anatomy tittandet och baka ihop en skinpaj. Det här med matlagning/bakning är ju inget för mig och mitt tålamod i köket, men det gick bra. Köket är kvar och vi likaså.

Det var ju exakt så här jag visste att det skulle gå när jag i början av månaden kom på att jag skulle börja skriva... Sist jag skrev så var Jonas i USA, nu är han i Spanien. Kanske det har något att göra med det. Eller så kan det vara att jag inte äger en välfungerande dator själv, utan lånar Jonas dator, vilket jag inte har tillgång till när han är hemma. Jag tror mer på det sistnämnda.

Alltså det här med datorer.. Jag har ju ägt väldigt många, fick min första för sju år sen när jag fyllde 18. Efter det har jag haft kanske fyra stycken. En hällde jag öl på och de andra har enkelt varit så billiga och slöa så jag inte orkat med dem och sedan tagit det kloka beslutet att köpa en ny som är exakt lika billig och värdelös. Den som jag har nu har jag inte använt sen i april tror jag. Så, jag har faktiskt tänkt köpa en ny (surprise surprise), men denna gång kommer jag vara betydligt smartare i mitt köp, tänka långsiktigt, vilket inte är min starkaste sida. Jag ska köpa en DYR och BRA!

Annars rullar allt på bra. Jobbet och ja.. det är väl det ända jag gör nu. Snöstorm har lovats till imorgon, vilket betyder att jag för första gången tänker åka tåg till jobbet, har dessa 3,5 veckorna faktiskt cyklat. Just det.. Vi hade min yngsta lillebror på besök förra veckan, från onsdag till söndag. Det var riktigt trevligt och mysigt. Vi åt mestadels popcorn och kollade på sagan om ringen.

Ha det gott!

Min första arbetsdag är avklarad. Det gick riktigt bra och jag gillar redan stället starkt. Barnen är ju bara för härliga. Man får verkligen vara med om en ordentlig språkdusch, därav rubriken.. Och jag pratar inte bara om den vanliga duschen, dvs. svenska och finska, utan i vissa familjer pratas även flera andra språk. Väldigt kul och intressant!

Jag har bestämt mig för att cykla till jobbet nu ända tills det kommer snö iaf. Det är ungefär 6km en väg, så är en helt okej bit. Igår när jag "test-cyklade" tog det 37 min att cykla dit och 23 tillbaka, fattar inte om det är google mapsen som filppade återigen eller om det bara är jag som inte gör som hen säger.. Men nu vet jag hur jag ska cykla och hur länge det ska ta.

På kvällen mötte jag upp min pappa i Dickursby som ska sova över hos oss en natt då han ska gå en kurs i Vanda. Vi åt sushi till middag, otroligt gott och förstås kul med sällskap när Jonas är i LA (den jäkeln). Klockan står på 5.42, så det är väl dags att gå till kojs.

Hörs.

Nästa vecka, alltså redan imorgon, börjar återigen ett nytt kapitel. Flyttlasset har denna gång åkt söderut, nämligen till Helsingfors. Jag kommer att börja jobba som barnträdgårdslärare i Vanda, vilket jag ser väldigt mycket framemot. I och med att jag nu kommer börja jobba 100% och inte egentligen haft någon semester sedan jag tog studenten 2011 (förutom de två månaderna jag spenderade i Australien ungefär exakt ett år sedan) beslöt jag mig för att inte jobba under hela september, förutom några få dagar som jag hoppat in som vikarie. Jag har ytterligare fått bekräftat att jag helt enkelt inte klarar av att ha för mycket ledig tid. Jag måste ständigt ha något att göra. När jag har för mycket tid skjuter jag bara upp saker som jag skulle kunna göra, men i och med att det är en tid tills en specifik sak ska vara gjord, så sitter jag bara och väntar tills det inte är så länge tills den specifika saken ska vara gjord...

Jag tror vi kommer trivas väldigt bra i Helsingfors. Vi bor i en tvåa på 50kvm, mellan Helsingfors och Vanda, i Malm rättare sagt. Lägenheten är helt fantastisk. Även om jag bott hemifrån sedan 5 år tillbaka känns det som att det här är våran första riktiga och permanenta (under några år iaf) lägenhet. Det här är nämligen femte lägenheten som jag och Jonas bor i tillsammans. Personligen så är det sjunde gången jag flyttar sedan 2012. Så det känns väldigt skönt att ha något mer permanent.

Jag kom hit igår. Vi hade sista bortamatchen för säsongen här i Helsingfors. Så jag passade på att ta med mig cykeln och lite extra packning på bussen. Så efter en riktigt skön 0-2 vinst började jag optimistiskt cykla från planen hem till oss, vilket enligt google maps var ca 7km, med en stor väska på ryggen och två små vid styret... Google maps flippade och visste inte alls vart den skulle ta mig, mjölksyran i benen var påtaglig, men jag tog mig hem efter en dryg timme. Japp, jag är optimisten själv!

Slänger in en bild på en del av vår fina lägenhet. Vi hörs.