Här igen efter ett halvt år. I Finland..i Hangö. Konstigt visst, men det är ju mitt hem så känns ändå ganska naturligt att vara tillbaka. Beställde flygbiljetten hem fem dagar innan jag verkligen stod på Helsingfors-Vanda flygfältet, så allt hände väldigt snabbt och jag var inte mentalt redo för Finland, då planen först var att stanna en längre tid. Kändes tråkigt att lämna Australien och allt för många tårar rann då planet lyfte. Glädjen att se alla nära och kära var ändå stor(!!) och på flygfältet fick jag krama mamma, pappa o Sara.❤ Men eftersom jag endast varit här en vecka, finns det många jag inte ännu träffat.

Vet inte hur jag ska berätta om min resa för alla, känns som att det inte finns ord för att förklara hur otroligt upplevelserikt halvt år jag hade, utan att det hörs som skrytande på något vis. Kanske det bara är jag som tänker så, vet ej, men det är i alla fall inget jag vill göra. Då folk ber mig berätta om min resa eller om det bästa under resan, blir jag ofta stum. För det första vet jag inte var jag borde börja och för det andra är det väldigt svårt att säga vad som skulle har varit det bästa. Fast kan säga att jag verkligen gillade tiden då vi backpackade och orden "young, wild and free" beskrev mig bäst. Det är helheten av alla händelser som gjorde resan så bra, och även om det fanns motgångar, såklart, njöt jag av varje stund och kan inte tänka mig ett bättre halvår på andra sidan av jorden. Allt det här hörs väldigt kliché, det medger jag, men som jag sa gick inte allt heller som planerat: mitt caféjobb var nästan som en mardröm, emellanåt var det väldigt ont om pengar, vissa stunder ville jag inget annat än hem och allt var helt enkelt inte så jag hade förväntant mig. Men sådant är väll livet, och min poäng är att jag ändå inte ångrar en endaste sak/stund under min tid i Australien.

Vad jag med säkerhet kan säga är att det var den bästa tiden i mitt liv hittills, för även om jag visste att det skulle bli den första stora resan jag gör själv och att det kommer bli något jag aldrig glömmer, kunde jag inte tänka mig att den skulle bli så lyckad.
Jag är endast 19år och "har hela livet framför mig" sådär som alla brukar säga, och hoppeligen var det här bara början på mitt resande. Men tror verkligen inte att det kommer vara många resor som kan "toppa" denhär, kanske just pga att det här var något så stort jag gjorde ensam för första gången i livet och allt var så nytt och spännande, då jag t.ex. aldrig rest utanför Europa tidigare.

En stor dröm - blev sann!

Cause you can never have too many selfies with your besties.

❤❤❤

Dag för dag blir det svårare. Dag för dag känner jag mer ångest. En dag känner jag för att åka hem, en annan dag vill jag inget mer än stanna. Tänk om jag åker hem men ångrar att jag inte stannade eller tvärtom? Tänk om jag bara visste vad som är bättre för mig, men helt klart och tydligt har jag ingen aning. Känns som om min hjärna spricker, haha. Det jag just nu vill mer än något annat: ett klart svar av mig själv. Ett svar med vars hjälp jag kan övertyga mig om att det är det rätta valet. Lättare sagt än gjort. Vad jag ändå kommit fram till är att alla tycker jag endast nu ska tänka på vad som är det bästa för mig, vad jag verkligen vill och vad som gör mig lycklig. Så är det ju. Tänker så mycket på andra..på vänner och familj, för vilka jag lovat att komma hem innan sommaren. Men som sagt, måste tänka på mig själv, även om jag vet hur besviken min familj blir om jag stannar...😓

Om lite över två veckor är min au pair-tid slut och då har jag varit ett halvt år i Australien. Att resa hit var ett av de bästa besluten jag gjort, helt klart, bästa 6 månaderna. Har alltså ingen flygbiljett ännu, i princip vet jag inte vad jag ska göra efter att jag flyttar ut. Troligtvis flyger jag först upp till Cairns, sedan blir det att se vad som händer. Det stressar mig. Jag vill ju så gärna flyga hem och träffa alla dem jag älskar, men å andra sidan är just den här upplevelsen "once in a lifetime experience". Om jag nu lämnar 'aussielivet' är det aldrig samma att komma tillbaka. Visst kan ja resa hit hur många gånger jag vill i mitt liv, men det är helt enkelt inte samma sak mer.

Men okej, som jag berättat trivs jag väldigt bra med familjen. Sköter om två flickor: Mila 3år och Kealye 5år, sööötisar! Flickorna har olika hobbyn som jag kör dem till dvs. jag har en egen bil. Haha gissa bara om jag var nervös för att köra här..på andra sidan av vägen. På något vis har jag ändå blivit så van med vänstertrafiken så det känns ganska naturligt att köra på den sidan. Har gått riktigt bra och gillar verkligen att köra här, inte i city dock (vi bor 30min från city). På onsdagen åkte jag och flickorna till Melbourne Zoo med Nadja och "hennes barn". Jag försökte hitta en rutt som inte skulle gå rakt igenom city, men vad händer..plötsligt är vi mitt i smeten. Jag, en tjej från en pytteliten stad där det inte finns ett enda trafikljus, kör nu mittiallt i en stad som är nästan lika stor som hela Finland. Har inte ens kört en endaste gång i Helsingfors, eller okej med bilskolan för långt över ett år sedan, men det kan man inte riktigt räkna med. Så kan ni förstå min känsla då jag är fast i trafiken, mitt i rusningen, på vänster sida och dessutom med två små flickor jag har stort ansvar över. Lite nervös, javisst. Men det gick ju faktiskt bra!! Var inte alls lika "hemskt" som jag hade tänkt mig, så lite stolt måste jag vara över mig själv. Föredrar ändå att köra i områden med mindre trafik.😅

pusipusikramkram åt alla hjärtan.

Heyheyhey. Tillbaka i Melbourne, har redan bott 3 veckor med min hostfamilj och jag trivs bättre än bra! Men såklart jag saknar friheten, allt dedär yolo man gjorde haha. Inte mycke bloggas eftersom jag märkte att jag senast slutat mitt blogginlägg med att berätta att vi skall åka till Fraser Island och det börjar vara rätt så länge sedan. Två dagar på en enorm ö jag skulle beskriva som en typ av paradis. Vi körde omkring med 4WD, såg vackra ställen och tältade i två nätter. Tror vår grupp bestod av ca 40 personer och vi hade super kul! Under dendär resan träffade jag och Amanda vår gulleplutt, Adrian, en kille från Tyskland som blev vår bästa vän under endast en månads tid. Han är helt super och vi älskar honom#teamfinland.

Fraser Island

Efter Fraser Island.. 14 h bussresa till Airlie beach.😅 Det var den längsta bussresan under vår resa, i medeltal tog det kanske 5h från en plats till en annan. Airlie beach var en väldigt söt liten stad och därifrån åkte vi till Whitsundays samt Whitehaven beach....finns inga ord som kan beskriva hur otroligt fint det var. Whitehaven beach var absolut det vackraste jag sett, breathtaking. Under dagen snorklade vi och njöt upp till 100% i 35 graders hetta. Vilken perfekt dag. Efter fyra nätter på Airlie beach var det dags att dra till Magnetic Island. Hostellet låg vid havet och utan att tveka kunde vi säga att det var det härligaste hostellet vi övernattat på. Tre dagar och för det mesta chillade vi, because why not. Vi träffade två killar och en tjej från Schweiz och bestämde oss för att hyra en bil för att upptäcka ön. Magnetic Island är en liten ö så det tog oss kanske 3h att köra runt, men det var kul i alla fall!

Whitsundays/Whitehaven beach

Magnetic Island

Efter tre sköna dagar på Magnetic Island hade vi framför oss vår sista 'stop', nämligen Cairns. Fem veckor och vi var äntligen uppe.😄 Denhär gången couchsurfade vi tre nätter och resten av tiden stannade vi på hostel. En vecka i Cairns och den veckan var toppen, stort "tack" till vår kära Adrian som överraskade oss och flög till Cairns, även om han redan hade varit där. Vi trodde att vi inte skulle se honom mer i Australien, men oj så saker ändrades. Under en vecka hann vid med en hel del: jet skiing, dyka/snorkla i stora barriärrevet och en natt i regnskogen Cape Tribulation + allt för många dagar feeest, såklart. Ingen bra backpack resa i Australien utan gooon, det vet väll alla som backpackat här haha.😉

Cairns

Om du scrollat såhär långt ner har du sett en hel del bilder, förlåt men jag älskar bilder! pussskram

Spot X

Hejhej. Hittills har vår resa varit helt super! Haha någon kanske tycker att det ända jag gör är skryter med hur bra jag har det, men varför ljuga..kan säga att dehär tre veckorna har varit nästan de bästa veckorna i mitt liv! Såklart vi har haft små motgångar och sådant, för inte är backpacker livet något lyx, men överlag har allt gått bra. Nu har vi besökt Spot x (surf campen), Byron Bay, Surfers Paradise, Brisbane och Noosa. Kan klart säga att Spot x och Byron varit våra favoriter hittills, helt ljuvliga ställen! Vi har skrattat mer än vad vi borde (kan man göra det?), träffat massor med härliga människor och sett otroligt fina ställen..speciellt stränder! Om jag kunde, skulle ja stanna någonstans i mitten av östkusten. I princip kan jag...hmm lockande vah.

Byron Bay

Från Sydney till Spot x, där vi stannade tre nätter. Stället låg nästan vid stranden och var som ett paradis. Vi surfade i två dagar och oj så kul det var! Gick ju dessutom helt okej.😄 Efter Spot x var det 4h bussresa till Byron Bay. En liten mysig stad, otroliga stränder, bästa hostellet 20m från stranden med pool och hur trevliga människor som helst = I'm in love. Jag och Amanda saknar Byron mer än tillåtet❤ I'll be back!! Vi var där i 4 nätter vilket efter vår resa fortsatte till Surfers Paradise. Stället är känt för partyparty, så det är inte svårt att gissa vad vi gjorde..lite goon och så blev det barrunda med folk från olika hostel. Kvällen (morgonen) slutade med att jag kom tillbaka till hostellet sex tiden, sov en halvtimme och gick upp för att äta morgonmål klockan sju. På tal om att vara trött lixom. Men ingalunda att jag skulle har onödat dagen till att sova, nej, istället åkte jag, Amanda samt en kille och tjej från hostellet till en strand för att kolla på surftävlingar. Endast två nätter i Surfers och sedan tog vi bussen till Brisbane. Inget hostel denna gång, istället var det couchsurfing som gällde. Måste nog säga att vi var lite nervösa för att övernatta hos någon man aldrig träffat innan, men gud sådan tur vi hade. Vi spenderade fyra oförglömliga dagar i Brisbane, tack vare fem super trevliga killar vi bodde hos. Det här var första gången vi couchsurfade och kan säga att våra förväntningar i fortsättningen är höga, vi började på ett allt för bra ställe. Tror vi saknar Brisbane lika mycket som Byron! Brisbane och killarna.❤

Surfers Paradise

Nu just är vi i Rainbow beach och förrän det här spenderade vi en natt i Noosa. Synd bara att vädret var dåligt och därför bestämde vi oss för att komma hit ett par dagar tidigare. Vi couchsurfade även i Noosa och två nätter här i Rainbow beach. Men nu är vi på ett hostel igen, skönt.😊 Ligger i en hängmatta och kan enkelt konstatera att livet just nu inte kunde bli bättre! Är så otroligt lycklig över att jag har den här möjligheten och att jag träffade Amanda som hade samma planer. Tillsammans har vi hur roligt som helst, inget kan stoppa oss nu, finnishgirls här hej.😉

Brisbane

Tre veckor kvar! Imorgon: Fraser Island, awesomeness!

ps. svenskar överallt haha..och när jag säger överallt, menar jag verkligen överallt. Men jag gillar svenskar, såklart! pusspuss.

Tre dagar i Sydney. Javisst det var fint, mycket människor och alltför stor tågstation. Riktiga turister som vi var, åkte vi första dagen till Bondi beach och ojoj det var nice! Jag som alltid kollat på "bondi rescue" fick nu äntligen uppleva stranden själv. Fast är av samma åsikt som många andra, överskattad strand. Den är mycket mindre än vad jag hade tänkt mig och bara en strand bland tusen andra turist stränder. Ändå skulle jag inte har villat missa den dagen, det var en upplevelse! Och en dag då jag blev röd som en kräfta.😂 Jag använde solskyddsfaktor +50...wtf. I Melbourne använde jag +30 och om jag inte gick till stranden, brukade jag inte ha någon solkräm alls. Så kan ännu heller inte förstå hur jag kunde bränna mig så illa eftersom jag vanligtvis inte bränner mig, och ifall jag gör är det något mindre ställe..inte hela kroppen lixom, gah. Nåjaa hur som helst, toppen dag och när jag åker tillbaka till Sydney (någon vacker dag), kommer jag att sola på Bondi beach igen, ingen tvekan.

Andra dagen dvs. på onsdagen, sökte vi oss till operahuset. Vet inte vad jag ska säga, men stort var det..och fint!😁 Resten av dagen gick vi omkring utan destination. Det var också såå hett att man verkligen inte orkade gå hur mycket som helst och därför åkte vi 'hem' i början av kvällen. Torsdagen var lite speciell. Vi hade en plan, men dagen gick inte alls så som vi hade tänkt oss, så inget mer om det haha. Men som sagt, det har varit sjukt varma dagar och jag har gått med vattenflaska i handen 24/7. Utan att överdriva har jag säkert druckit 4 liter vatten per dag.

Nu är det fredag och vi sitter i bussen påväg till ett ställe som kallas spot x. Bussen startade sju och vi borde vara framme tio över fyra på morgonen. Nio timmars bussresa..men hellre åker jag på natten än på dagen. Nu hinner vi sova och så är vi förhoppningsvis pigga när "surfandet" börjar mellan fem och sex, haha.

Godnatt!

Hahah kan ni förstå att skillnaden mellan våra backpacks är 5liter (!?). Min är 70liter och väger 14kg. Amandas är 75liter och väger 19kg. Men det ser ju nästan ut som om jag skulle bära på en vanlig ryggsäck...och Amandas ser enormt stor ut, men dels också för att regnskyddet hänger.😁

Ja det blev inte ännu heller så som jag hade tänkt mig, men saker ordnade sig bättre än förväntat och jag är lycklig! Det har funnits en hel del oklarheter gällande t.ex. jobb, boenden, hur när och var, men en sak har varit klar för mig ända sedan jag började planera min resa till Australien, nämligen tidpunkten för min resa hem. Och vad hände? Jo, den tidpunkten ändrades, hur säker jag än var.

Min ursprungliga plan var att resa hem i mitten av mars, men nu blev det istället så att jag flyger hem i slutet av april. Jippii. Orsaken till att jag hade tänkt vara hemma i mars var för att hinna läsa inför inträdesprov (vilken linje? don't ask haha). Men istället kommer jag att beställa böckerna hit, den dagen jag vet vad jag vill studera.

Nu är det så att jag flyttade ut på torsdagen från lägenheten där jag bodde i två månaders tid. Tog mitt pick och pack och flyttade in till min släkting, Uffe. Det var även här jag stannade de två första veckorna av min tid i Australien. Han har hjälpt mig med många saker och är så otroligt tacksam så det inte går att förklara. Bor här tills måndagen och flyger sedan till Sydney med Amanda, ååh vilken glädje. Vi kommer att ha tre hela dagar på oss att upptäcka Sydney, vilket efter vi hoppar på bussen och börjar resa östkusten uppåt ända till Cairns, wohooo here we come! Vi kommer att backpacka sex veckor och kan inte beskriva hur ivrig jag är. Vår reseplan blev färdig igår och...omg så häftigt det kommer att bli. Berättar mer sen, men kan ju nämna att efter Sydney är det två dagars surf camp som gäller, tagga tagga! 😁

Efter vår resa flyger vi tillbaka till Melbourne❤ och jag stannar här som aupair. Japp, aupair. Jag hade väldigt tur då jag hittade en familj som endast behöver hjälp i två månaders tid, eftersom jag vill vara hemma i maj. Träffade familjen förra veckan och hälsade även på dem igår. Eftersom de frågade, blev jag där övernatten. Ljuvlig familj, det är allt jag för tillfället kan säga. Det var trevligt att spendera tid med dem innan min resa, så vi lärde känna varandra lite grann. Ser verkligen framemot min aupair tid i den familjen☺

My travel buddy ❤

Julen här var såklart helt annorlunda, men jätte lyckad! Som planerat, vaknade jag och Nadja vid åtta tiden och skyndade oss till stranden, där vi mötte Linda och Amanda. Vi hade med oss lite skumvin, jordgubbar och vattenmelon, vilken perfekt start på julen alltså. I år blev det ingen traditionell julmat, men det gör inget, istället åt vi hamburgaren..haha. Goda var dom iallafall! Efter det åkte vi hem, fixade oss inför kvällen och tog en uber till partybåten. Awesome människor, bra musik och en vacker utsikt över havet var allt som behövdes för att göra kvällen oförglömlig! Inte en chans att jag kommer att glömma min första varma jul, min aussie jul.❤

Jag är aldrig sjuk, seriöst aldrig (peppar peppar)..så typiskt att jag då blev förkyld när det är +35 grader. Efter julen hade jag väldigt ont i halsen, värsta snuvan och till på köpet fick jag antibiotika kur. Kände mig extremt svag, så ett par tre dagar gick liggandes i sängen

Sedan var det nyår, alltså oj vad förra året gick snabbt. 2015 var ett bra år, ett väldigt bra år! Bland annat resa till Puerto Rico med abiklassen, jag blev student, hade en av de bästa somrarna någonsin och nu är jag här i Australien, fick spendera två sista månaderna av året 15 i Melbourne. Dessutom fick jag många nya vänner, vänner för livet❤ inte bara under den tiden jag varit här, utan också i Finland, och en av dem på det mest konstiga sättet vilket jag är lycklig över.

På nyåret var det trion Ronja, Nadja och Shaye. Vi drog till en hemmafest och efter det kollade vi på fyrverkerierna i city. Inte illa, inte alls.

Efter nyåret har jag chillat en hel del, kanske mer än vad jag egentligen skulle har haft tid till haha. Men har även haft mycket att tänka på, gällande min resa här. Det är oklart vad jag kommer att göra och var jag kommer att vara i slutet av månaden och därför har jag varit lite stressad. Fast allt kommer troligtvis att ordna sig snart, hoppas jag.
Förutom chillandet och planerandet har jag även hunnit med lite utgång, outdoor cinema och avskedsfest...kära Linda flyger hem till Finland nästa onsdag, snyftis. Kommer att sakna henne, men som tur har vi samma hemland, så vi ses senast på sommaren!

Idag var det igen en såndäran extra lugn dag. Varken Nadja eller Erik var hemma, så Linda kom hit och vi fixade tacos + fruktsallad, mums. Och för att vara helt ärlig, hade vi även köpt doritos och muffins, hihi.

Det händer så mycket här så jag knappt hunnit ha någon hemlängtan alls. Såklart jag saknar familj och vänner, men saknaden är inte lika stor som jag hade tänkt mig. Senaste dagarna har jag ändå kännt mig väldigt deppig pga vissa saker. Lycklig som jag är har jag Nadja som hjälper och stöder, hon är guldvärd ❤ Dessutom har jag andra fina vänner vid min sida. Dethär med att flytta bort hemmifrån och att första gången bo ensam, inte i Finland, utan på andra sidan av jorden...ja det är kanske inte så lätt. Jag har klarat mig bra, inga större problem alls, men det är ju inte som så att mamma och pappa finns här nära för att hjälpa. Allt annat än nära lixom.

Men oj oj, bort med deppiga tankar...för imorgon är det jul (!) vilket jag inte förstår, det känns mer som en väldigt varm midsommar. Spelar ingen roll om det känns som jul eller ej, jul är det i alla fall och vi har tänkt åka ner till stranden på morgonen. Efter det går vi ut och äta någonstans och på kvällen blir det 'christmas boat party'. På tal om traditionell jul lixom..not. Men jag är väldigt taggad för att fira aussie jul.😄

För att nu berätta något awesome, så hyrde jag, Linda, Hannah och Heidi en bil förra helgen för att köra great ocean road. Vi hade jätte roligt, även om vi körde vilse ett par gånger.😂 Såå fina stränder och otroligt vacker natur, skulle gärna göra det pånytt. Vi startade på lördag morgon, tältade en natt (med tusen små kräk, omg) och körde tillbaka hem på söndag kväll. Vädret var perfekt på lördagen, ja eller det beror lite på hur man tar det. +45 grader...sköna tider! Söndagen var inte alls lika varm, då var det endast +15, sjukt med 30 graders skillnad va. Men vi lever i Melbourne, inte undrar man. Jag tror helt enkelt att bilderna får tala för sig själva, ni vet, en bild säger mer än tusen ord.

Sitter på soffan och känner mig väldigt trött efter en 10 timmars jobbdag. Vaknade fem och hoppade på tåget klockan sex för att hinna till jobbet..jobbigt va. Det är lixom liite längre avstånd här än vad jag är van med i min lilla hemstad Hangö, haha. Jobbar som tur endast två till tre gånger i veckan och börjar emellanåt tio, så det är lugnt. Jag och Erik tänkte vara hurtiga och gå till gymmet..men trötta som vi var bestämde vi oss för att istället kolla på film och dricka té. Skönt.

Från en sak till en annan, kan inte förstå att de inte använder osthyvel i Australien!? Tydligen skär de osten med en vanlig kniv så att det blir äckligt tjocka skivor. Seriöst..du kan inte ens hitta en hyvel på Ikea. Linda som nu varit 11 månader i Australien, sa att hon aldrig sett en osthyvel här förrän hon såg vår, dvs. vi råkade hitta en (!!) i någon "china shop", så nu är jag nöjd. På tal om typ mat så kan jag ju även berätta att jag verkligen saknar ordentligt mörkt bröd och kvarg. Jag som i princip åt kvarg varje dag hemma i Finland, håller nu på att få abstinensbesvär. Läste att man borde kunna köpa på Woolworths, men icke. Och varför får man inte tuggummi i påsar här? Jag har åtminstonen inte hittat :( Finns väldigt litet urval av tuggummi och så måste man köpa små paket. Dislike, nimimerkillä purkkahullu.

Förra veckan gick snabbt och vi åkte bl.a. till St Kilda för att se på små pingviner och till Ikea för att äta svensk julmat, namnam. På fredagen firade vi (ett gäng med finska tjejer,jag är ju här för att hänga med finskar haha) lillajul på en bar där det var gratis inträde, gratis "mat" och framförallt gratis alkohol i en timmes tid, what? Jadå, du som läser, läste rätt. Gratis alkohol. Sjukt konstigt, men tror inte direkt det var någon som gnällde. Efter dendär timmen med gratis dricka är jag säker på att alla mer eller mindre hade dancemovsen under kontroll.😄 Dessutom vann några av oss biljetter till ett boatparty nästa månad, yey. Med andra ord var det alltså en väldigt lyckad kväll!

Imorgon träffar jag Linda och jag tror vi drar till en allmän pool för att simma och sola. Senare ska jag hitta på något med Amanda. Jajamen, tror det blir en riktigt bra dag. Godnatt!😊

Det här med blogg har aldrig känts som min grej, men tänkte det i alla fall kunde vara kul att skriva om saker och ting som händer här, för att sedan senare kunna läsa och minnas vad allt skoj man varit med om.😄

Som rubriken säger har jag nu spenderat 1 månad och 13 dagar i Australien. Dock känns det som om jag varit här i typ 3 månader, vilket säkert beror på att jag hunnit göra och se rätt så mycket på en kort tid. Hela den tiden har jag varit i Melbourne och kommer troligtvis att stanna här till slutet av januari. Det var inte så jag hade planerat, men har faktiskt inget emot det eftersom jag verkligen trivs här. Konstigt nog så känns det här stället som ett hem, speciellt pga de härliga personerna jag bor med, Nadja och Erik. De är båda från Sverige, så svenska it is haha. Det känns lixom väldigt tryggt att bo med människor som kommer från norden. Dessutom jobbar jag på ett café och tränar på gymmet, lika som i Finland. Så för tillfället kan jag inte kalla mig för en "backpacker",

Shiat vad kul jag har haft här! Förra helgen åkte vi till Stereosonic festivalen. Alltså gud vad nice det var! Typ det bästa hittills. Annars har jag helt enkelt snurrat omkring lite här och där som en yr höna, festat mycket (för mycket?), ätit massor med billig sushi och feta doughnuts, upplevt waterslide i city, kollat på söta djur, gått på marknader, träffat nya awesome människor, försökt kocka gourme mat med Nadja och åkt till stranden alltid då vädret tillåtit. Vädret här har varierat sjukt mycket. Ena dagen +35 och följande dag +15. Men det är nu i december som sommaren börjar. Weird..but I love it!!! Igår var det som varmast +36..huh, men har lovat mig själv att inte gnälla. Jag hinner gnälla i Finland.

En månad bakom, många framför. Can't wait!