Dagen började med häng vid poolen då det var gassande sol. Blir nästan för varmt här när solen skiner. Om man inte ligger vid poolen och kan svalka sig är man typ körd. Efter en bra solstund drog jag och Emma in till skolan där det skulle vara en aktivitetsmässa med alla skolans olika engagemang grupper man kunde gå med i. Jag hade velat gå med i någon dansgrupp men de tog inte emot utbytesstudenter vilket var väldigt tråkigt. Men det blev utomhusyoga, vilket vi kom på att vi kommer dö av pga värmen, samt marketing där dem erbjuder olika föreläsningar och mingel med marknadförings folk från olika stora företag såsom Twitter. Man fick även goodiebags med enormt mycket grejer. En massa olika snacks. Det var även ett jäkla liv på "skolgården" med sambatåg m.m.

Vi gick även och kollade in vad skolområdet bjöd på som tex. en väldigt välfrontad koreansk matbutik. Allt stod i exakt samma vinkel i butiken. Vi tog en pizza som visade sig vara en tortillapizza och mättade knappt inget men vi hittade världens godaste lime juice för 6 kronor. Kommer typ leva på den i skolan. Sedan bjöds det även på munkar vilket vi inte var sena till att tacka ja till. Kvällen blev lugn med lite seriekollande samt skype med mor o far. Skönt att kunna ha dem så "nära" även fast dem är så långt bort.

Dag 10
Gardens by the Bay har jag alltid velat åka till och igår var det dags. Vi chillade på dagens och tog sedan bussen till Marina Bay. den tog den mest ologiska vägen runt hela stan och tog därför över en timma men enbart för 6 svenska kronor. Transport här är väldigt billigt så buss till skolan tex. kommer kosta 2sek enkel väg. Lite skillnad mot Jönkans 24 kronor. Väl framme tog vi en hiss upp i Marina Bay hotel och ut på en slags bro så man fick en underbar utsikt. över hela parken. Vi gick sedan o käkade burgare och kyckling macka. Så gott med lite västerländsk mat. Sedan mötte vi upp det andra gänget bland träden för att kolla in ljusshowen bland träden. Den var så fantastik. Alla la sig ner på marken och tittade uppåt. Höll på en kvart och jag filmade så ska försöka klippa ihop nån filmsnutt för att lägga ut här.

När vi kom hem tog vi ett nattadopp i poolen för att sedan nana. Blir väckt av Frans "Ronja, det är en kackerlacka i badrummet". Jag hämtar borste och soptunna, redo som aldrig förr. Jag håller fast den med borsten medan Frans sprayar död den med STARKT rengörningsmedel. Han drunknar tyvärr och hamnar i sopnedkastet. Börjar kunna detta nu Och visst älskar ni min pyjamas?! Bästa hejdå-presenten av min mor. Bra o va lite patriotisk, iallafall när man sover.

Dag 11

Dagen började med världens brunch i China Town tillsammans med de andra JIBS brudarna. Hittade ett så fint ställe som hette Group Therapy. Där beställde vi in typ allt från menyn och glömde bort för en stund att vi var studenter. Jag tog färskpressad apelsinjuice och pannkakor med jordgubbar och banan samt sirap. Sååå gott! Men dem måste trott vi var dumma i huvudet då alla sex brudar ställer sig upp på stolarna för att ta bilder på maten. Men det var det värt! Blev ju bra bilder iallafall.

Efter brunchen drog vi hemåt för poolhäng med Lennart, vår rosa flamingo. Det höll i ca en timma innan det blev monusunregn och vi var tvungna o springa in. Nu är de andra på welcome party för exchange men jag valde och stanna hemma då jag mår sådär. Man får välja strider och just nu är jag väldigt nöjd med mina val då jag hunnit prata länge med mina nära o kära hemma. Svårt o få ihop det med 6 timmars tidsskillnad. Behöver egentligen sova när dem kommer hem från jobb och ofta blir det längre samtal än beräknat så man somnar först vid 01. Funkar nu men inte så kul när skolan börjar. Men nu är jag nöjd! Även fast jag är 12 timmar bort så känns jag nära dem där hemma på något konstigt vis.

Dag för första dagen i skolan. Igår var det enbart registrering för visumet samt en kort campus tour. Idag var det informationsmöte där man fick träffa alla exchange students som är här så som jag. Efter mötet fick vi lunch och sedan var det dags att hoppa på bussarna för en rundtur runt om i Singapore. Vi träffade på en finsk, en tysk och en dansk tjej väldigt snabbt som vi hängde med på rundturen. Svårt dock att få en relation med någon då man inte kommer ha en klass utan troligtvis kommer ha olika människor i varje kurs man läser. Dessa tjejer skulle jag inte ha en enda kurs tillsammans med. Väl på bussen var inredningen slående. Bussen var inredd i en väldigt intressant heltäckningsmatta överallt, tak, väggar. Trodde vi skulle åka en häftig turistbuss med öppet tak och grejer men nicke.

Första stoppet var Little India. En väldigt stökig del vad jag kunde avgöra på kort tid med ganska otrevliga människor. Blev inte imponerad alls. Därefter var nästa stopp Arab Street. Så mycket mysigare. Vi var inne i en moske och kollade lite men bäst av allt hittade jag ett svenskt fik med kanelbullar och semlor och en massa gott. Svindyrt dock men köpte en kanelbulle då jag saknar svensk mat så fruktansvärt mycket. Glad över mitt köp åkte vi vidare mot China Town.

I China Town gick vi in i ett kinesiskt tempel. Vi var tvungna att ha täckta knän och axlar och fix därför ha bruna sjalar över benen som bilden visar på mig och Frans. Det var helt trollbindande inne i det templet då det var jättemånga munkar där som läste något slags mantra. det var guld överallt och allt var väldigt utsmyckat. Buddhas tand skulle även finnas i detta tempel men det hoppade vi då det lät lite lustigt. Vi tände rökelser och fortsatte vår upptäcktsfärd. Vi gick på gatorna i China Town och kollade in lustig mat (inte konstigt jag är sugen på svensk (normal) mat). Vi köpte även varsin kimono och strosade runt.

Det var sedan dags och åka den sista turen till en båt som skulle ta oss till den berömda statyn/fontänen Merlion som ligger mitt emot Marina Bay. Här hoppade vi av tog lite kort och en glass. Sedan buss hem för 3 svenska kronor efter en lång dag. Roligt och se de olika områden i landet men inser mer och mer att det är väldigt olikt Sverige.

Snart slut på dag 7. Känns som jag varit här i en evighet redan... Men idag var vi i skolan och det var så häftigt! Kommer trivas super där.
Ska ta lite fler bilder där så fort som möjligt så att ni får se!

DAG 6
Utflyktsdags! Vi vaknade i relativt bra tid och började gå mot bussen. Den tog vi till hamnen, väl där hoppade vi på en slags spårvagn fast högt upp i luften (oklart vad det heter). Denna tog oss till ön Santosa. Såå fint! Här finns Universal Studios m.m.m.m. Vi hoppade av på den sydliga sidan där stränder ligger. Vi la oss på en liten ö utanför som var den sydligaste punkten i hela Asien. Det gick en hängbro över som var allt annat än stabil. Väl där solade vi och badade tills det började regna. Då gick vi o käkade pizza. Lite shopping påväg hem för att sedan förbereda sig för överraskningsfest för Ella. Den blev lyckad och hela JIBS-gänget var här. Taxi mot en skybar som var hur fin som helst. Sedan rätt ner i sängen efter e fullspäckad dag.

DAG 7
Vaknade rätt sega men tog oss ändå upp för en promenad för att kolla in skolan. Den ligger mitt i stan och är hur fin som helst. Sen tillbaka till lägenheter för att svida om till badkläder för att gå på poolparty på en rooftop. Kommer dit och det är inget folk, inget. Men sjukt fint ställe så vi stannade ett tag, tog ett dopp samt några fina bilder. Somnade sedan sött i sängen med lite serier.

Sådär, finally tid o skriva lite. Jag är i Singis!! Fem dagar har nu passerat sen jag landade på andra sidan jorden och det börjar äntligen kännas okej.

Flygresan
Flyget gick från Köpenhamn och det avr väldigt jobbigt att lämna min familj. Aldrig varit med om en sådan konstig känsla när man sa hejdå och visste att man inte ska ses på 4 månader. Dock fattade jag det inte ändå. Kändes bara som jag skulle iväg någon vecka. Har nog inte insett det nu heller i och för sig....
Hittade gaten smidigt, gick på och satte mig på min fönsterplats. En 40-årig norrman blev min granne som verkade rätt okej ändå. Vi flög iväg och jag insåg att nu åker jag faktiskt. Hade inte velat inse det än men nu blev det lite mer verkligt.
På planet sov jag ca 3 timmar och många timmar kollade jag film. Dock fanns det 100 kanaler med film men de rullade hela tiden så när du sett klart en och ville byta kanal till nästan kanske den redan hade spelats i en timma, då gick det inte o börja från början eller liknande utan det var bara o titta från där den var. Blev lite osammanhängande men funkade. Var även mat o uppassning hela tiden. Flygvärdinnorna o herrarna var så söta med asiatiska kläder o väldigt sminkade i små sandaletter. Fett jobbigt o jobba i sådana. Det var dryck o varma handukar o torka sig med o choklad m.m. m.m. Och maten, sååå god! Lunch 2 timamr efter take off med pastasallad till förrätt, supergod fisk till varmrätt samt chokladmosstårtbit till efterrätt men också kex med ost och en fralla. Att jag blev mätt! Sen var det varm frukost ca 2 timmar innan landning. Den var sådär haha men jag är typisk svensk o då ska det inte vara varm frukost. Så åt frukt, fralla med juice.

Dag 1
Landningen gick bra men virrade bort mig när jag skulle hämta väskan men till slut hittade jag fram. Väl där skulle jag vänta 8 timmar på Frasse som jag bor med som kom från Bali. Jag satte mig på ett kafe o beställde en coca cola då jag inte visste vad något annat var på menyn. Där läste jag och sen gick jag runt, kollade läget, tog en hamburgare på McDonalds (för jag vågade inte gå till något annat matställe) sen landade Frasse. Då tog vi en taxi till lägenheten. Så varmt o höga hus här. Samt kaostrafik haha.
När vi kom till lägenheten inser vi att den är väldigt smutsig. Det låt toapapper bakom toastolen, gamla toaborstar kvar, äggskal i fönsterkarmen, damm överallt samt såå skitiga golv. Så vi åkte till IKEA och köpte sängkläder och köksgrejer m.m. samt åt köttbullar, såklart! Försökte få tag i en taxi för o komma hem. Tog 40 min innan det kom någon.... Väl hemma bäddade o gick o la oss för att nästa dag gå o köpa en massa rengöringsgrejer.

Dag 2

Vi började städa men gav snabbt upp då det var äckligt och vi insåg att detta verkligen inte var vårt ansvar att göra. Skrev till mäklaren som fixade en städerska som skulle komma dagen efter. Då kommer Emma, tredje roomien och möter en väldigt uppgiven Ronja samt Frasse. Så ledsna för att det blev en så dålig start på denna resa... Men vi drog ut på stan, gick till china town och försökte hitta en bra food court o käka på. Hittade en till slut med hjälp av taxichaufförens expertis. Roligt koncept det där, är som en massa restauranger i en stor hall, ofta bara med tak utan väggar, som utomhus, med en massa bord o stolar i mitten. Vi käkar nudlar o räkor som inte var något för mig...gillar inte asiatisk mat...lär bli smal då när jag nu befinner mig i ett asiatiskt land haha, vad tänkte jag där.
Iallafall, då var det dags o sova.

Dag 3 spenderades med en runda på stan för o försöka hitta en mataffär. Det slutade lyckat bara att allt är svindyrt. Kommer inte vara någon miljonär när man kommer hem... På kvällen drog vid ner till marina bay där vi skulle se fyrverkerier då det var Singapores nationaldag. Vi hade stämt träff med de andra Jibs-gänget som är här med. Vi träffar dem o drar till en bar för o snacka lite. Åker sedan taxi till en bar där det är fritt inträde samt 5 fria drinkar (sjukt). Den var väldigt dålig och drinkar var enbart apelsinjuice med vodka...ingen hitt så jag o Frasse drog hem. Emma kom någon timma där efter men chicken rise i högsta hugg. Hon häller någon okänd superstark sås på allt, smakar och håller på o dö av den. Det var bara o slänga.

Dag 4
Denna dag spenderades vid vår pool. Sol o bad precis nedanför lägenheten. Sådan lyx. Vi hittade bästa sushistället med 8 bitar för 4 dollar (=24SEK). Sedan kom vår mäklare för att kolla läget. Vi fixade även våra telefoner så at vi nu är kontaktbara hela tiden.

Här ser ni lägenheten när den är lite inredd och städad. Så här ska jag bo!

Dag 5

Tog en sovmorgon och sedan kom Ella, vår sista rommie så nu är vi komplett. Vi tog en runda till en food court i ösregn för lite käka. Hjälpte inte med paraply, var dygnsur ändå. Men vi fick käk iallafall. Tog på oss gåskorna och gick till IKEA. Handlade lite kompletterande grejer samt jag shoppade loss på IKEA FOOD. Knäckebröd, marmelad, godis!
Väl hemma packade vi upp och gick sedan för o ta en glass. Hittade ny favorit som är en chokladvåffla men choklad och glass i. Så mumsig!

Nu klättrade de precis världens fetaste kackerlacka på min gardin. Sprang hämtade Frasse o en soppkvast som jag sköt den ut ur fönstret med... Usch fy o blää...
Men inget här är som i Sverige egentligen även fast många säger det är ganska likt.

Jag har hela tiden vetat att jag vill studera utomlands och det var delvis därför jag valde denna utbildning. I början av Februari fick jag äntligen beskedet efter en lång väntan. Vi hade fått önska 15 val som rangordnades och skickades iväg i början av Januari. Beroende på betyg samt popularitet för stället fick man ett av valen på listan. Mitt blev Singapore. Singapore la jag till på min val-lista två dagar innan deadline som mitt fjärde val men jag var nöjd. Mer än nöjd. Det kändes perfekt!

Kommer ihåg att jag satt med lovisa i skolan och gjorde en svår inlämning när det började tjoa o stimmas runt om i lokalerna. Folk kom springandes och plötsligt kommer alice; "Utlandsresultatet ligger ute". En stor klump i magen infann sig. Nu blev det verkligt. Jag vägrade att kolla. Ville inte se när alla stod o stirra på mig. När allt lugnat sig så kollade jag utan o säga till någon att jag gjorde det. Magen bara föll. "SINGAPORE". Först visste jag inte vad jag skulle känna, var inte vad jag förväntade mig. Blev snurrig o kallsvettig. Men desto fler sekunder som passerade desto bättre kändes det. Sa det till de andra och märkte att jag höll på o börja lipa. Oklart varför. Spänning som släppte, verkligheten som kom ikapp, ovissheten som infann sig eller om det var glädjetårar. Men jag kände mig glad. Jätteglad! Sen började ringandet och smsandet om nyheten att jag faktiskt skulle flytta till andra sidan jorden om 6 månader.

Nu börjar det närma sig och det blir mer och mer nervöst... När man fick beskedet så kändes det så långt bort men nu är det mindre än två månader kvar. Som tur är är jag inte ensam. Jag ska bo med tre andra tjejer från min skola och vi har fixat en grym lägenhet med närhet till både skolan och city. Flygbiljett är köpt, vaccinering gjord, försäkring påskriven och svalare garderob inköpt. Känns bra! Dock väldigt nervös. Svårt att förstå att jag ska flytta, inte bara hemifrån utan även till andra sidan världen i 5 MÅNADER (!!!).
Kanske inte konstigt att man är nervös!

54 dagar kvar .