Checkat in på Urbana Langsuan för att njuta av Bangkok i ett par dagar innan vi flyger hem till verkligheten. Och oj vad vi njuter, bara hotelleummet är världens dröm efter två månader med tvivelaktig standard. Här har vi inga små besökare, duschen har faktiskt mer än fem droppar vatten i sekunden och sängen är mjuk för en gångs skull.

Allt här är extra allt. Varje café har ett eget tema, i Mumin huset kan du käka mat som liknar små mimingubbar med stora gosedjur av dom och på Mr. Jones' Orphanage sitter man i små tågkupéer medans ett spår med ett nalletåg går över hela caféet. Supermysigt och med supergod glass.
Mataffären här skulle jag kunna bo i, hade kunnat gå runt och titta på allt i flera timmar. Ica hemma känns som ett råtthål i väggen om man jämför. Handlade även massa gott och lagade middag själva för första gången, så gott! Saknat potatis av alla saker haha, vill inte ens se ris eller nudlar när jag kommer hem.
Bio var också en upplevelse, förutom en biostad extra allt så fick vi ställa oss upp och hedra kungen här innan filmen började. Tre hela dagar kvar innan vi åker hem nu att hitta på saker på och sen 13h flyg så är man tillbaka i verkligheten.
P.s. att vi shoppat dessa dagar behöver jag väl inte ens skriva.

Lugna dagar i Cua Can med många timmar på Ông Lang Beach. Små kompisar på stranden, knarrande spöksäng och utekök med mini stolar är en bra sammanfattning.

Coconut Tree Prison 1967-1973
Besökte Coconut en dag och säger bara usch. Överallt står dockor som visar tortyrmetoderna som användes, hur kan man ens komma på vissa saker? En flykttunnel fanns även utgrävd och förstorad. Det sjukaste är att det inte ens är länge sen fängelset var aktivt och nu går det charterresor hit.

Sista dagen åkte vi till Sao Beach, fint var det och röd var jag när vi åkte därifrån.
Tack Vietnam och hej Bangkok!

Spenderade ett par dagar med alla turister på Long Beach. Så konstigt de att höra folk prata svenska runt omkring en. Är det här ett tecken på att man varit borta för länge? Visst vi har sett svenskar tidigare men långt ifrån så här många.
De flesta dagarna spenderades på stranden med färsk frukt, annars besökte vi en pärlfarm och ett torrt vattenfall. Vattenfall hade nog vart bättre att kolla under regnsäsongen hahah.
Fick med mig ett par örhängen ifrån pärlfarmen där vi även fick se hur de plockar ut pärlorna ur ostronen/musslorna, samt storkelskillnaden vid 2år, 5år och 7års pärlor.

Lämnade efter några dagar alla turister och åkte norrut.
Bãi biĕn Gánh Dâu.
Hamnade mitt i en lokal fiskeby och undrade om vi var i Vietnam eller på västkusten hemma med alla klippor och bryggor. Idag åker vi mot Cua Can och Ông Lang beach här på Phu Quoc.

Pausade 2 nätter i Kampot för att få visumdagarna att stämma i Vietnam sen. En heldag vid poolen blev det, och saknade bestie lite extra. Kollade även in nattmarknaden som mest var ett skämt efter Siem Reaps och trodde jag var 200 dollar rikare i en timme.
Dagen efter blev det tuk tuk till Ha Tien boarder gate där vi gick över till Vietnam.

Paradisön | Barfotaön | Magsjukeön
Tre namn alla lika sanna. Spenderade en vecka utan skor men också nästan 48h sängliggandes i paradiset.

Angkor Wat
04.30 hoppade vi in i en tuk tuk som under dagen skulle köra oss runt till templen som tillhör Angkors ruinstad. Soluppgången över Angkor Wat var första stoppet, en riktig besvikelse då vi insåg att det var mulet. Vi hade alltså trängts med 700 kineser runt en damm/vallgrav framför templet i över en timme i onödan. Tur att templet var häftigt ändå.

Preah Khan
Templet utan kineser överallt, här hade vi istället sällskap av en grupp munkar på sightseeing. Lite överraskande att se munkarna dra upp sprillans nya smartphones från skynket att fota med.

Neak Poan

Ta Som

East Mebon

Pre Rup

Sras Srang

När vi inte kollade stenhus gick vi på nattmarknader. Där fanns nåt för varje smak om vi säger så, vi valde färska smoothies.

Skulle kunna åka rill Canggu igen bara för att äta, vilket ungefär var vad våra dagar där gick ut på. Var ska vi äta frukost, vad blir det till lunch och hur tidigt kan vi gå och käka middag är nog dom meningarna vi använde mest här. Allt ifrån smoothiebowls, italiensk pizza och nudlar ifrån ett hål i väggen här var supergott! Testade även min första vegoburgare, mest för att det inte fanns en vanlig men det var gott ändå och skulle kunna göras igen. Glädjen över att hitta ett svenskt café var stor, för att dämpa längtan efter svensk mat blev det chokladbollar, toast skagen och köttbullar med mos. Färsk glass som görs på beställning var inte heller något att klaga på. För att fylla ut tiden mellan maten har vi myst i våran bungalow, gått på marknader och i butiker och hängt vid poolen.

Inne i djungeln blev det inte så mycket sol och bad utom i hotellpoolen, istället fick vi hitta på annat! Eller vattenfallet och river rafting är ju nästan bad.