Filippinerna

Efter att vi varit i Puerto Princesa några dagar så åkte vi vidare mot El Nido där vi nu har spenderat totalt tio nätter (Andreas & Laura har stannat nio då de åkte tillbaka mot Puerto Princesa en dag tidigare för att åka båt i underground river.

Vi har haft riktigt härliga dagar här nere i El Nido förutom att vi har varit lite matförgiftad vilket har sugit då vi alla stannade inne en dag för att försöka må lite bättre!

Vi bor 15 minuter från stranden så där har vi försökt hänga så mycket som möjligt när vi varit friska. Naturen här i El Nido är magisk och jag skulle nog säga att det är bland det finaste stället vi varit på under hela resan, rekommenderar verkligen att åka hit!

Nu sitter vi alla i Puerto Princesa tillsammans och ska snart bege oss mot flygplatsen då vi ska ta oss vide mot Cebu igen!

Vi har sett otroliga solnedgångar här nere!!!

Vi åkte även ut på en båttur över en dag till olika lagooner. Riktigt fint och mäktigt, lite synd dock då det var ganska turistigt.. men helt klart värt att se!!!

Filippinerna

Efter en krånglig natt är vi framme i Puerto Princesa här på Palawan. Tanken var att vi skulle ha landat här redan i söndags men planet kunde inte landa (försökte två gånger men det var för blåsigt) så vi fick vända och flyga tillbaka till Cebu. Spenderade sen en sömnlös natt på ett hotell vid flygplatsen då vi hittade kackerlackor på rummet, haha! Usch.

Fick tillslut ta ett flyg på morgonen efter och det gick hur bra som helst, det var till och med soligt när vi landade! Checkade då direkt in och fick en varsin dubbelsäng, HALLELUJA! Gick sen en promenad på deras Baywalk som inte var mycket för världen och tog sedan en tricycle till deras White Beach som inte riktigt levde upp till namnet. Dock var det jättehärliga bungalows på vattnet med bänkar och bord och vattnet var mycket finare när man gick ut en bit från stranden!

Annars har vi bara gått runt på marknader, käkat mycket god mat på Captain Ribs, åkt tricycle massa gånger då det inte kostar någonting i princip, druckit en hel del San Miguel och Cecilia har fått för mycket sol i pannan så hon är svullen och ser inte ut som sig själv!

Ärre här de e party?? Cebu Pacific snåla inte med ångor!

Såhär nära flygplatsen bor vi nu! Aldrig varit närmare ett flygplan i luften än detta, haha!

Viktigaste är att hon ska vara singel!

Vår nya favoritrestaurang, Captain Ribs, som hade sjuuuukt goda ribs för en billig peng!

Filippinerna

Idag stack vi iväg tidigt imorse för att utforska ön Bohol litegrann. Det finns massvis med dagsutflykter man kan åka på, själva eller i grupp, med en bil som tar en till de olika ställena som gubbar står och säljer på stranden.. Men eftersom våra killar gillar att köra på dessa snabba moppar så valde vi ändå att åka den långa vägen själva. Tog oss totalt 10 timmar och 17 mil från det att vi lämnade imorse tills vi kom hem efter att ha käkat kvällsmat på Pizza Hut!

Första stoppet var Mag-Aso Falls som var ett litet vattenfall med superfint vatten! Inte lika kallt i vattnet denna gången, jämfört med Kawasan Falls, men ändå väldigt skönt svalkande. Det absolut bästa var att det bara var vi och ett gäng filippiner där så det kändes skönt att kunna vara där i lugn och ro!

Nästa stopp var Chocolate Hills, som är som små berg som ser ut som pulkabackar tyckte vi, haha! De är dock enorma och oerhört många på en och samma plats, ja ni ser ju på bilderna. Är nog superfint att titta på solnedgången härifrån!

Därefter åkte vi genom den populära mahognyskogen som var hur cool som helst! Cirka 2 kilometer lång slinga ner för berget åkte vi med säkert 30 meter höga träd på båda sidorna.

Sist åkte vi förbi och hälsade på några tarsier (världens minsta apor). Sååååååå söta, men även pyttesmå så man såg dom bättre på bilderna efteråt nästan, haha!

Annars såg vi risfält, den fina floden, massor utav palmplantage och tiotal olika småbyar med söta barn som alltid vinkade glatt på oss när vi åkte förbi.

Tanka gjorde vi också, 5 kronor per Pepsiflaska!

Filippinerna

Rekordmånga gruppbilder idag då vår guide var duktig och hade GoPron under nästan hela vår canyoneering-trip!

Canyoneering är alltså simma/hoppa/klättra/glida sig genom en fors hela vägen ner till själva huvudmålet, Kawasan Falls!
Så otroligt kul och vi hoppade som man kan se på videon från olika höga klippor, allt från 1 meter till 12 meter.

Vi utgick från Moalboal, där vi sov en natt i en enkelsäng, haha! Tog en tricycle till stället där vi fick flytvästar, hjälmar och ordentliga skor att ha på oss och vidare med en motorcykel uppför berget. Vi åkte tre pers per moppe och de körde SOM GALNINGAR, trodde vi skulle dö innan vi hann komma fram. Väl framme på toppen skrev vi på papper om något skulle hända, sen traskade vi neråt mot "forsen" med gudomlig utsikt över palmskogen och havet.

Resten ser ni på videon! Det var sååå skönt att vattnet var så uppfriskande och kallt för en gångs skull då allt annat hav vi badat har varit pissljummet 😅

Gooooood morgon!
Imorse gick vi upp 05:20 för att sen åka iväg på resans mest adrenalinfyllda äventyr, simma med valhajar!

När vi kom fram fick vi skriva på ett papper, lyssna på Do's and Don't när det gäller valhajar och sen var det bara på med cyklop & snorkel och ut på den ostabilaste båten för att hoppa i vattnet där det väntade kanske 10-20 stycken valhajar.

Vi alla tittade på varandra och tänkte "vem hoppar först?", haha men vi slängde oss i och adrenalitet slog in så fort man kom i och inte visste från vilket håll det enorma djuret skulle komma från!

De är så otroligt vackra, som man kan se på bilderna, men också så oerhört stora och tyvärr ger inte bilderna rättvisa då vi inte fick vara alltför nära dom då de har sån kraft och är ju trots allt vilda djur. Höll oss ca 5 meter ifrån hela tiden.

Det var vissa som var större och andra mindre, största var nog runt 10 meter och minsta kanske 5? Man brukar jämföra storleken på dem med bussar och det känns overkligt när man tänker så på land men i vattnet kändes man verkligen som en liten myra jämfört med dom!

Om man kollar på gruppen till höger på bilden ser man lite bättre hur stora de verkligen är!

I onsdags eftermiddag tog vi vårt pick & pack och sa hejdå till Phu Quoc som vi varit på i 10 nätter, helt fantastisk liten ö som vi aldrig kommer att glömma!

Innan vi åkte hängde vi bara på en strandbar i hopp om att inte bli alltför svettiga inför denna långa resdag som väntade oss, men såklart blev vi det innan vi ens hann tillbaka till hotellet. MEN när vi kom tillbaka och skulle hämta ut våra väskor så frågade receptionisten på hotellet ifall vi ville ta en dusch innan vi åkte! Det var som att hon läste våra tankar, haha! Känns så skönt att känna sig någorlunda fräsch innan man ska resa sådär.

Väl på flygplatsen gick allt bra, flyget var lite försenat men då hann vi käka lite.
Flög med Cebu Pacific sen från Ho Chi Minh till Manila och det var i princip inte en kotte på planet så vi alla tog en rad var och levde livet! Köpte upp hela deras lager av chips, hallå de kostade bara 3,5kr styck!!

Framme i Cebu tidigt på morgonen, med inte en minuts sömn, tog vi en Uber till hotellet som kostade 40kr. Älskar billiga taxiresor❤️

Sun5et Bar precis nedanför hotellet Sandy som Alexandra och Karl-Oskar bodde på när de var här på Phu Quoc!

Group-selfie med Cebu Pacific-crewet (det roliga var att vi ville ha bild på deras uniformer för de såg ut som Minioner men när de sa att vi kunde ta en selfie så kläckte jag ur mig "Oh, you guys look like the swedish flag" frågan är bara vad som är pinsammast egentligen...)

Framme i Cebu!! Dessa fräna bilar är deras såkallade Local Transportation som lokalbefolkningen tar till/från jobb och skolor m.m eftersom de inte har någon annan linjetrafik.

Taoist Temple här i Cebu. Riktigt vackert bygge som även har otroligt fint läge då det ligger högt upp med utsikt över stora delar av staden, ända till havet!

Lägg märke till kvinnan som kliar sig mellan benen bakom Adde. Bästa unknown-photobomber hittills.

Papaya-träd? Mango-träd? Nobody knows... såg gott ut i alla fall!

Vietnam

Sista kvällen här i Phu Quoc så vi passade på att gå ner till stranden och njuta av solnedgången en sista gång! Sen käka gudomlig sushi, 16 bitar för ca 50 kronor per person. Lite över budget men cravings är cravings..

Detta plus maaaaasssa till... yum!

Vietnam

Igår sprang vi runt en heldag på Vinpearl Land här på ön. Hade sett det på Tripadviser tidigare men när vi av en slump åkte förbi det här om dagen på mopederna så blev vi helt mind-blown.

Entrén kostade 500000 dong (200kronor) att gå in och hade allt en nöjespark kan ha, haha! Vi var i princip själva med kanske ett tiotal personer på förmiddagen men sen vid lunch kom det en hel del till. Helt sjukt med tanke på att det var så stort och påkostat med massor utav badvakter och arbetare överlag som höll igång det hela. Det var aldrig kö så vi kunde bara springa runt och runt på alla åkattraktioner!

1. Vattenland med massvis utav läskiga men otroligt roliga rutchkanor. Man åkte ner så himla fort då det blev sån kraft eftersom vi satt fyra på en madrass, haha!

2. Nöjespark med en del karuseller, alla med något kul i spetsen. Ett exempel var en bergochdalbana som man åkte en slinga, sen den stanna den och vände så man åkte samma baklänges!!

3. Akvarium fanns det också. Med ALLT man kan tänka sig. Hajar, rockor, Nemo's, sköldpaddor, ödlor, ormar you name it..

4. Spelhallen var en enorm byggnad som var fullt i bilspel, dans, basket, air-hockey med mera.. Och allt var gratis!! Där röjjde man loss kan vi lova!

5. Slott och parker precis överallt. Det var så fint och välskött vart man än var. Fina blommor, buskar och palmer.. Skulle lätt kunna säga att det var lika rent och välskött som Universal Studios i Singapore!

6. Som gräddet på moset visades en jättefin vatten/ljud/ljus-show när solen gått ner.

Anlänt till Phu Quoc!

Har hyrt mopeder och har varit på lite äventyr två dagar i rad nu.
Detta är det första stället man verkligen känner sig trygg på vägen, dels för att det inte är lika mycket trafik och för att man kör på samma sida som hemma!

Igår besökte vi fängelset här på ön som heter Coconut Prison (låter mer som en nattklubb än ett fängelse om man frågar oss) men det var där vi fick se taggtrådsburarna IRL. De var även stora bunkrar där de höll fångarna och där det sov, även där de utförde tortyr på dem... Så hemskt.
I sista bunkern fick man gå genom en tunnel där fångarna flydde från fängelset.

Det var så sinnesjukt varmt där så det blev en snabb visit och kände direkt efteråt att havet kallade på oss! Åkte då till Sao Beach som ligger på sydöst-sidan utav ön. Jättefin strand och vattnet var för en gångs skull svalkande vilket var underbart.

Åkte sen upp för ett berg men kom inte hela vägen upp för det var privat mark där, men fick ta del av utsikten i alla fall!

Imorse åkte vi tjugo minuter med moppen hemifrån och kanske en kvarts promenad efter det för att skåda det minsta vattenfallet man kan tänka sig, haha! Mest troligt för att det är torrperiod nu..
Vi tog oss i alla fall ett dopp som kändes precis som en svensk sjö på sommaren, iskallt men svalkande!

Efteråt åkte vi och fikade på ett supermysigt ställe i Duong Dong och körde sen vidare norrut för att hitta fler fina stränder.

Påvägen hem svängde vi förbi nattmarknaden i Duong Dong men vi tyckte det var lite överprisat och luktade alldeles för mycket fisk, haha!

Uteservering i miniatyr.

• Vietnam

Vietnam

Vårt hotell ligger ganska "centralt" i Distrikt 1 nära den kända gatan Tran Hung Dao men även gångavstånd till Ben Thanh/marknaderna :)

Precis mittemot hotellet ligger två parker som kryllar av lokalbefolkning på kvällarna. Så himla underhållande att bara gå runt och bara titta på folk som promenerar, tränar och spelar massa sporter.. Slutade med att vi också köpte en fjäderboll för att prova, så sjukt svårt var det även fast det ser så enkelt ut när de andra spelade!
Två norrmän joinade oss ett tag och vi blev verkligen uttittade som några dumma skandinaver utan bollkänsla, haha!

Besökte även krigsmuséet en dag, jättehäftigt men hemskt. Fick se tortyrboxar, mordvapen, stidsplan, bomber, lärde oss massor om vad som hände men som inte pratas om, hur oskyldiga mördades, bilder på människor som lever med konsekvenserna av kriget m.m