Idag lämnade vi San Francisco och begav oss söder ut på High Way One. Efter några stopp på vägen för lite vackra utsikter så kom vi fram till vårt lunch stopp i Santa Cruz. Vi fick även träffa lite sjölejon där. Efter lunchen fortsatte vi resan mot dagens mål som var Monterey. Innan vi kom fram till Monterey så passade vi på att besöka en av världens finaste golfbanor Pebble Beach. Pappa köpte lite souvenirer. Ikväll har vi strosat runt i den vackra lilla byn och även ätit gott på ytterligare en Italiensk restaurang. Man blir väl snart som en stor pasta. Imorgon fortsätter vi resan söderut mot Santa Barbara.

Sista dagen i San Francisco. Dagens plan var att åka och titta på dom enorma Redwood träden i Muir Woods. Resan gick över Golden Gate bron så nu kan vi även checka av bilkörning över den. Dimman låg tät över San Francisco även idag men efter ett stopp i mysiga staden Sausalito så skingrade sig dimman lite och vi åkte till Golden Gate bron för att äntligen få ta lite fina bilder där. Efter lite bussresande till husen Painted Sisters så avslutade vi kvällen nere i Fishermans Warf på en mysig Italiensk restaurang. Imorgon åker vi vidare söderut mot Santa Cruz och Monterey.

Idag var det dags för pappas höjdpunkt på resan, nämligen Alcatraz. Det var en spännande och intressant rundtur i fängelset som uppskattades av alla i familjen. På eftermiddagen tog vi en "Cable car" till Downtown och China Town där det blev lite shopping och mat. Det blev även en snabb visit i Financial District (höghusen). Kvällen avslutades med pizza i sängen på hotellet.

Idag har vi avverkat Lombard street och Fishermans Warf, tittat på sjölejonen och ätit lunch på Pier 39. På eftermiddagen cyklade vi till/över Golden Gate bron, men på grund av vädret blev inte turen riktigt som förväntat. Kvällen avslutades med middag på Hard Rock Cafe.

Idag lämnade vi vildmarken för storstaden. Lite sol och bad på förmiddagen och sedan ytterligare en snirklig bilfärd. På eftermiddagen gled vi in i San Fransisco tillsammans med tusen andra. Nu är vi incheckade på högsta våningen med utsikt över bukten och Golden Gate.

Imorse åkte vi vidare till Yosemite National Park och betydligt svalare temperatur (som en riktigt fin sommardag hemma). Svindlande bilfärder på Tioga Pass Road blandades med vandring och bad vid ett vattenfall i Yosemite Valley. Vi besökte även Tunnel View och El Captain.

Idag fortsatte roadtripen till Death Valley och 47 graders värme. Där besökte vi fler olika platser, bland annat Zabriskie Point, Furnace Creek, Badwater och Devil's Golf course. Vi åkte sedan vidare till Mammoth Lakes som är en skidort påväg till Yosemite.

Sista kvällen i Vegas besökte vi Freemont Street som ligger i Downtown Las Vegas. En lite mer historisk del av staden. Varför vi åkte dit var på grund av deras ljus-show "Viva Vision" som spelas på världens största videoskärm i taket (bilden längst ner till höger). Imorgon åker vi vidare till Mammoth Lakes, med stopp i Death Valley.

Idag fick olika intressen styra. Killarna blev upphämtade och åkte iväg till en så kallad Shooting Range här i Las Vegas. Väldigt häftigt tyckte dem. Tjejerna gick till ett shoppingcenter på förmiddagen och fick lite gjort. Efter lunch möttes vi upp igen på hotellet för sol och bad i värmen (43°). Det enda sättet att sola här är att ligga i vattnet, perfekt! Senare på eftermiddagen fixade vi oss och åkte iväg till Premium Outlet North. Där stannade vi till stängning och fick en hel del shopping gjord.