DAG TVÅ

Vi besökte den röda lagunen på förmiddagen så den var rosa istället för röd, pågrund av att det inte var någon vind, men ändå riktigt fint. Vår guide nämnde alla olika kemiska kombinationer som gjorde lagunen röd men dem har jag glömt hehe. Iallafall så var det paradiset för flamingos och andra djur. Det fanns säkert ett hundratals av dem och flera lamor också.

DAG TVÅ

Detta var dagen med flest stopp och vi stannade även vid en gejser. Jag hade aldrig sett en förr och det var så coolt!! Liksom hål i marken med grå bubblande sörja i. Tur att jag var förkyld och saknade luktsinne för dem andra höll sig för näsan och sa att det luktade sååå illa.

När jag stod där och kollade så kom jag att tänka på Bröderna Lejonhjärta (min favorit film från Astrid) och att det såg precis ut som när dem var påväg till Katlagrottan. Jag som alltid undrat vad det var för bubblande sörja, nu vet jag!

DAG TVÅ

Denna lagunen kallas för den vita lagunen och här fanns massor med unika fåglar och ett gäng lamor! Jag frågade vår guide Israel vad alla torn av stenar betydde. Det var turister som byggt dem och tydligen, om man gjorde det så betydde det tur och man kunde önska sig någonting. Så såklart byggde jag också ett!

Näst sista bilden är från Laguna verde (den gröna lagunen), tyvärr var den inte grön eftersom att det gröna endast kan ses på eftermiddagen när det är vind och kemikalierna i vattnet rörs om. Bakom sjön ser man en vulkan. Vår guide hade klättrat upp för den fem gånger. Han berättade att det tar tio timmar och att man måste vara nere igen innan skymningen annars är det för farligt. Väldigt många hade dött påväg ner igen.

Vi gjorde en tredagars tur i Uyuni med företaget Skyline. Det bästa här var att den gjorde turen bakvänt så att vi skulle få avsluta med saltöken istället för att börja med den. Så många fina platser och intryck har jag aldrig sett och upplevt under så kort tid. Jag kommer att göra små inlägg om varje plats annars så kommer det aldrig gå att ladda upp. En bild tar redan hundra år och när som helst så kan det krascha. Wifi här är som sagt inte det bästa!.

Första dagen på vår tur besökte vi en stad som var flyttad från bergen. Kyrkan ni ser på bilden var flyttad sten för sten och sedan uppbyggd igen. Till solnedgången stannade vi och badade i en varm källa (Aguas Caliente) med öken som utsikt.

Jag försöker hinna ikapp med inläggen här, wifi har varit så dåligt så det har varit svårt att ladda upp något.

La Paz var grymt. Föra dagen tog vi linbanorna över staden och hamnade så långt bort från vårt hostel att vi hade svårt att komma tillbaka. Ingen taxi ville köra så långt haha. Vi bodde på Wild Rover igen och eftersom att vi nu har bott på alla tre så fick vi en T-shirt 🙌🏼

Vi besökte aldrig fängelset San Pedro i La Paz vilket jag ångrar lite, idag lyssnade jag på P3 dokumentär om en svensk som satt inne där och det lät så intressant. Dem har sina familjer och egna lägenheter där inne. Så sjukt.

På bilden ser ni några av dem som vi reste med till Uyuni. Dock skulle Victor och Efoza tillbaka La Paz då vår grupp splittrades där i Uyuni, så nu är det bara jag Clara och Sophie. Helt otroligt vad många människor man träffar när man är ute och reser såhär. Jag hoppas att vi kan träffa dem igen nån gång.

Efter death road stannade vi vid en restaurang mitt i djungeln, där fanns även ett naturreservat med över 300 djur så jag och Clara tog oss tid att gå på en guidetur och kolla på apor. Så kul!! Från restaurangen kunde man se Amazonfloden. Efter det bjöds det på pasta buffé också kollade vi på alla bilder som tagits från dagen, vi hade en speciell fotograf som fotade oss när vi cyklade. En bra dag!

Absolut bland det läskigaste men roligaste jag gjort. Jag och Sophie (en tjej som nu reser med oss) tvekade väldigt mycket innan, jag främst för att jag var sjuk och att höjden påverkat innan. Också pågrund av alla historier vi hört av andra backpackers om olyckor. Men vi gjorde det och jag skulle ångrat mig om jag inte gjorde det. Vi bokade med Gravity och vår guide Wolf var fantastisk. Det läskiga var inte höjden eller att vägen var så smal, det var att vägen var så dålig och att man var tvungen att ha total kontroll. Skulle man råka vingla till över en sten var det kört. Två i vår grupp ramlade och skadade sig, inte allvarligt som tur var.

Efter att ha cyklat ner för världens farligaste väg och gjort ca 6 mil så fick vi en iskall öl och en T-shirt med texten "I survived death road". Det var det vi gjorde.

En flytande stad mitt ute på Sydamerikas största sjö, allt byggt för hand på och av vass. Så fascinerande att människor faktiskt lever här, det såg så overkligt ut.

Klockan halv fem öppnade dem portarna och tillsammans med 400 andra trötta men förväntansfulla besökare vandrade vi upp till Machu Picchu. Ingen har någonsin berättat om vägen upp dit, det var 400 meter och med 1700 ojämna trappsteg och bland det jobbigaste jag gjort. Mycket pågrund utav att luften var så tunn.

Väl uppe på toppen började det regna men det gjorde inget för vi var redo med regnponchos. Vi hade en jätte bra guide som berättade hela historien om den försvunna Inkastaden, så intressant när man väl var på plats. Efter lunch kom solen fram och vyn var helt fantastiskt. Precis som på alla bilder man sett fast tusen gånger bättre.

Efter Michu Picchu gick vi hela vägen ner. Men kunde ta en buss men vi tänkte, varför inte göra det fullt ut. Det var tufft men i efterhand är jag så glad att vi gjorde det!

En del av vår resa inkluderade Jungle Trek så igår blev vi upplockade 5.30 på vårt hostel i Cusco för att sedan ta en buss till en bergstopp och Cykla nedför. Det var helt klart bland det roligaste jag gjort (även fast vi var helt genomblöta när vi var framme). Men det gjorde inget att det regnade, jag var så glad ändå! Jag filmade med min gopro men lyckades filma styret under hela färden, så dåligt haha.

Vi har även åkt Zip line, gjort rafting och vandrat 3 timmar längs en järnväg i djungeln för att komma till Aguas Caliente. När vi är tillbaka i Cusco och det finns bättre wifi ska jag posta fler bilder! Men först ska jag lämna wifi och omvärlden och försöka sova, om 7 timmar ska vi kliva upp och gå alla hundratals trappsteg till MACCHU PICCHU!