Hellu!

Jag är redan hemma igen, och ni vet den känslan av att aldrig varit borta börjar infinna sig. Men det har ju hänt och det har varit en härlig vecka.

I onsdags kväll efter vi ätit tog vi bussen in till Porte d'Alcúdia. Vi gick och kollade i hamnen, vilken utsikt. Med bergen i bakgrunden och allt. Sedan drog vi igenom några fler souvenirbutiker. Det blev ganska många sånna, och ändå har de ju ganska samma grejer.

På torsdagsmorgonen åkte jag och mamma tillbaka till hamnen och gick i fler affärer. Vi shoppade lite; jag hittade en superfin anteckningsbok som jag bara var tvungen att köpa.

På kvällen gick vi till stranden vid Platja de Muro, där vi bor och satt på en uteservering där. Jag fick också en förtidig födelsedagspresent av päronen. En stor typ filt, eller duk.

Sista heldagen åkte vi till gamla stan i Alcúdia igen, denna gång var det ingen marknad. Vi gick in i en kyrka, kollade i lite affärer och åt lunch. Tänkte först beställa en rätt och den var "typisk för Mallorca" men det stod inte vad det var. Servitören ba: vet ni vad det är? och det visade sig vara lever. Så jag skippade den, det var lite för exotiskt för mig...

Vi åkte till hotellet och som alla andra dagar solades det en del innan kvällen då vi åt och tog en sista runda till havet.

Igår lördag åt vi frukost och packade. Efter det åkte vi med buss till Palma där flygplatsen ligger; förvånansvärt stor och fylld. Flygningen gick bra; gillar att flyga och då speciellt starten. Liksom precis när man lyfter. Trodde det skulle vara kallt att komma hem men det var faktiskt väldigt skönt väder när vi landade i Jönköping - svalt men inte kallt.

Som man säger: borta bra men hemma bäst. Det känns bra att vara hemma. Att skolan börjar på måndag har jag blandade känslor över men jag är väldigt taggad på att komma tillbaka. Jag älskar skolan och det ska bli skönt att gå tillbaka till rutinerna.

Ps: Hade tänkt göra ett separat inlägg om vad jag köpt, när jag orkar packa upp resväskan haha.

Hejsan!

Hoppas alla njuter av sina sista sommarlovsdagarna innan skolan börjar, eller om ni kanske redan har börjat? Jag börjar iallafall på tisdag, fast det känns ändå helt ok att börja skolan igen. Då jag ska läsa nya kurser, bland annat kriminologi!!!

Igår var jag i Växjö och sov även där, så jag kom hem för någon timme sedan. Det var nämligen rixfm festival igår, jag var där med några tjejer från min klass. Några av artisterna som sjöng var Måns Zelmerlöw, Sabina Ddumba och Tove Styrke. Alla var så duktiga men min favorit var Måns!! Efter det så gick vi mest runt i centrum och träffade folk, en riktigt bra kväll!

Får se vad som händer ikväll, antagligen kommer jag bara vara hemma och vila upp inför imån, då jag har match. Resten av mina lediga dagar kommer jag nog inte göra något speciellt.

Vi hörs!
Kram Emilia<3

Hejhej!
Haft fullt upp hela veckan och känns inte som att det är förens nu som jag sitter still. Denna vecka har jag hunnit sätta in tandställningen (Fyfan säger jag bara), varit med Nura och Emilia, tränat till dansen som var igår. Varit på dansworkshops, ätit lunch på stan med Ida och Emelie och klippt av håret en bit. Och massa mer.

Vi dansade som sagt på öppningsnumret av "på snåret" igår. Det var roligt men över fort! Orkar inte skriva mer så lägger in lite bilder istället.

Hejsan hejsan Vera här!

Detta är alltså sista veckan på sommarlovet 2017... Hjälp. Jag har haft lite skuldkänslor för att det inte känns som jag har tagit vara på denna veckan? Är det knäppt?
Jag har egentligen inte gjort något vettigt alls, därför va det lite svårt att komma på vad jag skulle skriva om idag!

Jag och min kompis med väldigt snyggt namn: Vera L pratade i förrgår om att det hade varit sjukt kul att samla ihop en grupp människor och starta att band, och vi lyckades!! Redan igår hade vi vår första övning! Jag sjöng och spelade lite piano, Vera spelade trummor, Sara spelade bas och Rasmus elgitarr! Det lät faktiskt ganska bra och va super kul!! Men Vera L kände sig inte super stark på trummor så om någon läser detta och känner sig sugen på att vara med så hör av dig;))

Ikväll drar jag till Växjö för att umgås med mina fina vänner där borta :)

Ha det göttttttttt! /Vera

Hej hörni!
Nedräkningen till skolstarten har numera börjat och jag känner väl (säkert som alla andra) blandade känslor kring detta. Samtidigt som det känns tungt och tråkigt med läxor och prov så är man iallafall ett år närmare studenten, och det känns ju bra såklart. Sen kan jag väll faktiskt också erkänna att med rätt umgänge så kan man ändå överleva skolan.

Medans jag varit utomlands lyckades jag få både feber och vätskebrist. Gick ju sådär när de sa att jag behövde spruta, det resulterade i att jag vägrade ett tag innan jag tillslut blev tvingad för alla blev arga på mig, haha. Heja mig? Mår iallafall mycket bättre nu som tur är och vi får iallafall försöka njuta av det sista vi har kvar av sommarlovet, åtminstone ett tag till.
/Loads of kramar, Rux

Hallå!

I lördagskväll åkte min familj till Mallorca. Nu har halva tiden gått(?!) så känner att det är dags för en uppdatering.

Vi kom till hotellet efter tolv på lördagskvällen så vi åt bara lite innan vi gick och la oss.

Söndagen spenderades vid poolen och sedan utforskade vi de närmaste gatorna och kollade i lite souvenirbutiker på kvällen. Vi bor vid Platja de muro, precis utanför Alcudia.

I måndags stod klockan på 7 då vi skulle hinna äta frukost och vara klara till 8.50 då vi skulle ta en buss till Drakgrottorna i Porte Cristo. Drakgrottorna är Mallorcas största underjordiska grottsystem och det är verkligen mäktigt. Det finns också många underjordiska sjöar där. I sista stora grottan har de gjort en läktare och de släcker ner alla ljus. Vi satt där i mörkret och då kom tre båtar med ljusslingor på sidorna och i en av båtarna sitter den en liten ensemble och spelare klassisk musik. Det var verkligen jättevackert och ackustiken i grottan gjorde att det lät väldigt fint. Sedan åkte vi till en pärlfabrik, Mallorcapärlor, som är kända för att se ut som äkta pärlor men inte vara det. Efter det körde bussen nee till hamnen i Porte Cristo och där åt vi lunch på bänk med utsikt mot havet. Resten av måndagen spenderades i solen.

Igår, tisdag, åkte vi till Alcudias gamla stan. På tisdagsförmiddagar har de marknad där. Köpte en byxdress. Vi åt lunch på ett mysigt cafe. På eftermiddagen gick vi till stranden och solade lite och på kvällen gick vi och satte oss på en uteservering för att fira mamma som fyllde år.

Idag har jag änsålänge bara varit vid poolen och kanske bränt mig i ansiktet för dum som jag är glömde jag att smörja det igår även om jag smörjde resten av kroppen. Nice.

Hallå!

Just nu befinner jag mig utomlands men har förberett detta inlägg tidigare. Eftersom jag varit sjukskriven denna vecka hade jag tid att baka.

Det känns som en evighet sen jag bakade något alls men med jobb och så har det inte blivit av och jag har inte haft lust att göra det. Listgalen som jag är har jag ju gjort en att-göra-list för sommaren och där stod blandannat städa garderoben, rensa bland skolsaker jag packat ner i en kartong i garaget och att testa päronessensen jag köpt från Roddys. Så det blev havreflan med päronsmörkräm.

Till havreflanen kan man ta vilket havreflan recept som helst, tog ett från Sju små kakor-boken vi hade hemma. Havreflan är lätt att göra. Bara smälta smör och sen ha i grädde, sirap, socker, mjöl, havregryn och vaniljsocker.

I smörkrämen hade jag smör, strösocker (men hade jag haft florsocker skulle jag nog tagit det), lite äggvita och päronsmaksättning. Den jag köpt var redan grön så smörkrämen fick en fin grön färg, annars kan man tillsätta extra grön färg.

Beroende på hur stora man gör flanen så kan man antingen dela flanet på mitten och bred på smörkräm på ena halvan och lägga den andra på. Ellerom de är mindre så tar man ett flan och bred på och sedan tar man ett till och lägger på.

Jag älskar päronsmak så därför använde jag päron, men man kan ju använda vilken smak man vill. Skulle kunnat använda hallon också. Det gillar jag också.

Hoppas ni testar det! Det är inte svårt men väldigt gott.

~Lisa

Hej fina ni, sitter just nu på stranden och lyssnar på vågorna samtidigt som jag skriver detta inlägg.

Min dag har bestått utav mycket solande och badande i princip hela tiden. Man måste ju bättra på brännan då & då. Har förresten inte berättat vart jag är, befinner mig just nu i Eforie Nord, Rumänien. Ska vara här till 23 augusti och då har skolan redan börjat, men man får ju vara positiv. Kommer ändå hem brun & glad.

Resterande dagar tror jag kommer se ut precis som denna. Men nu får jag avrunda och gå tillbaka till solandet.

Ha det bra! /Rux

Halli hallå! Numera är jag hemma och inte i stugan, kom hem imorse. Har hunnit med ett tandläkarbesök och träning till öppningsnumret i tre timmar. Nu återstår det bara att packa upp alla kläder jag haft med mig vilket inte är det roligaste.

Jag har fullt upp hela veckan framöver. Både roligt och jobbigt. Det jobbiga är att de är vår sista sommarlovsvecka som börjar på måndag. Skolan drar igång snart igen och idag fick vi våra scheman. Inte det bästa kan jag ju säga... 8.15-15.30 nästintill varje dag med långa håltimmar.

Hare gött haj. Ida

Heeej!

En vecka som skulle bestått utav jobb blev en vecka med ledighet då jag drog på mig en infektion som gjorde så jag fick sår på händerna som varade sig. Var på akuten i söndags och fick penicillin och ett läkarintyg på sjukskrivning. Inte så bra med sår på händerna när man jobbar i kök.

Så veckan har spenderats hemma. Kollat på serier och filmer.

Idag var jag på Gästgivargården och åt med en kompis. Maten är verkligen jättegod där! Och det är så mysig stämning.

Just nu sitter jag och kollar på mitt fotbollslag som värmer upp. Tyvärr kan jag inte va med men jag hejar på från bänken! <3
~Lisa

Bilden ovan är nyplockade kantareller från morbror och bilden under är dagens lunch på Gästgivargården. Båda skitgoda.