Vi fortsätter la med att berätta om Israel!

PÅ ONSDAGEN åkte vi från Betlehem till Jerusalem. Vi hoppade av bussen på Olivberget och vandra in i staden. Vi stannade i Getsemane, en trädgård nedanför Olivberget där Jesus spenderade sin sista natt i ångest. Vi vandrade vidare till Dominous Flevit - "Herren grät". Här råkade vi gå in i kyrkan precis innan de skulle ha nån sorts andakt så vi fick smita ut under repen som de hängt för dörröppningen. Whoops.

Det blev en liten uppfriskande slush innan vi fortsatte genom Gamla stan och gick till några av platserna i Via Dolorosa - Jesu väg till korset. Vi besökte Gravkyrkan som ligger på berget Golgata där Jesus korsfästes. För mig var det väldigt underligt att komma till platsen eftersom jag hela tiden tänkt mig Golgata som ett berg utan nåt annat på, men i själva verket är det inbyggt under en kyrka. Väldigt mäktigt att komma dit ändå.

På väg till hotellet åt vi också i Gamla stan och vandrade sedan till hotellet som låg bara några hundra meter från muren in i Gamla stan. På eftermiddagen hade vi fri tid som vi i ungdomsgruppen spenderade tillsammans i Gamla stan där vi shoppade en del.

TORSDAGEN började vid tempelberget där vi såg Klagomuren, eller Västra muren som den kallas nu. Efter det åkte vi till Yad Vashem; ett museum och monument dedikerat Förintelsens offer. Den inriktar sig mycket på judarnas förtryck. Det var en sak där som berörde mig mycket och det var ett stort runt rum fullt av bokhyllor på väggarna. Rader efter rader med böcker och i dessa böcker stod namn och information om alla de man kunnat identifiera som blev offer under andra världskriget. Det var dock också massa tomma hyllor som bara väntar på att bli fyllda allteftersom man hittar mer fakta.

Vi kollade på Parlamenthuset och sedan hälsade vi på på Svenska Teologiska Institutet, där vi också åt lunch. Sedan var det fritid och vi gick lite i Gamla stan innan vi gick hem.

På kvällen kom en tjej till hotellet som skulle berätta om sitt liv. Hon kommer från Ingelsta men bor sedan länge i Jerusalem. Hon valde att flytta dit då hon konverterade till judendomen och det var väldigt intressant att höra hur vardagen som jude i Jerusalem är.

Fortsättning följer! ~Lisa

Halloj Halloj! Jag tänkte helt enkelt fortsätta berätta om vårt äventyr till Israel!

På måndagen var slutdestinationen Bethlehem! Men resan började med buss till Nasaret som alltså är staden där Jesus växte upp.
Där besökte vi bebådelsekyrkan och kollade på porträtt av Maria ifrån hela världen.
Färden fortsatte i Maria och Josefs fotspår mot Samarien där vi åt en "genuin Arabisk lunch" vilket var hur gott som helst! Där efter åkte vi vidare till Sykars brunn i Nablus, den är tydligen väldigt djup som det står i Bibeln, tyvärr kollade jag aldrig in i den eftersom jag kände mig alldeles för instäng i "källaren" den låg i.

Därefter besökte vi även det första palestinska öl bryggeriet som ligger i Taybeeh, som icke öldrickare har jag ingenting intressant att berätta men vår biskop och reseledare Jan-Olof uppskattade stopped väldigt mycket! Sedan fortsatte resan in i Bethlehem till ett nytt hotel!

TISDAG börjades med en julotta på hedarnas äng, där efter besökte vi "den gode hederns skola" som är svensk ägd och där eleverna får väldigt goda resultat!

Som ni förhoppningsvis vet pågår en konflikt mellan Israel och Palestina, jag tänker inte gå in i detaljer men läs på! Det är väldigt intressant och ganska fruktansvärt vad som egentligen händer, men om ni inte visste så finns det en mur runt staden Betlehem där invånarna är instängda eftersom staden tillhör Palestina och det är svårt att komma in i Israel utan rätt visum! Vi tittade alltså på muren som är täckt av graffiti och texter om frihet, Banksy har dessutom bidragit.

Vi besökte också födelse kyrkan som är byggd ovanför grottan där Jesus förmodligen föddes (Japp grotta, inte stall/lada.) Jag fick tyvärr en panik attack när vi stod i den super trånga kön, började gråta men TÄNKE F*N INTE ha åkt hela vägen till Israel UTAN att se födelse grottan så jag SPRANG i princip igenom grottan som också låg i en super liten källare under kyrkan. Totally worth it.

Fortsättning följer! /Vera

Heeej!!

Förlåt för dåliga uppdateringar förra veckan. Jag och Vera var i Israel och hade inte tid att blogga om vistelsen medans vi var där. Men denna vecka, trots mycket att ta igen i skolan, hade vi tänkt försöka lägga upp och berätta om vad vi hittat på. Vi kommer ta några dagar var.

Så idag börjar jag!

Vi åkte från Ryssby vid 1 på fredagnatten och var framme i Köpenhamn lite innan 5. Första flyget gick vid 7 och tog oss till Bryssel där vi bytte flyg till Tel Aviv. Sedan åkte vi till Tabgha där vårt första hotell låg. Det blev inte många timmar sömn fredag-lördag, hehe. När vi kommit fram till hotellet var det i princip bara checka in, duscha i rekordfart och sedan kvällsmat. Efter det var det aftonbön och introduktion. Det var personer från andra församlingar också så vi presenterade oss och lite så.

På söndagen försov vi oss. Efter frukost åkte vi till Saligprisningarnas berg. Där man tror att Jesus höll sin bergspredikan. Sedan gick vi ner för berget mot Gennesarets sjö. Vi gick till Bespisningsundrets kyrka och Kafarnaum innan vi åt lunch, jag åt hel Petrusfisk, vid sjön.

Sedan åkte vi till en strand för att bada innan vi åkte ut med båt på sjön. Det var jättefint. Sista stoppet för dagen var Gollanhöjderna som ligger på 1000 meter över havet och därifrån kan man se Syrien.

Innan kvällsmaten tog vi ett dopp till nedanför hotellet. Nu när man kommit hem igen är det nog mest vädret man saknar lite. Det har inte regnat så mycket än men det är betydligt kyligare än i Israel där det var runt 30-35 grader om dagarna... Ganska skönt!

~Lisa​

Hoppas allt är bra med er, men mig är det sådär. Har varit sjuk i veckan, ont i halsen, feber och förkyld. Nu är jag bara förkyld så hoppas det försvinner snart. Vill inte va sjuk nu för vi har våra sista fotbollsmatcher denna månaden :( ska försöka spela en stund imån tänkte jag iallafall då vi har borta match mot Rottne.

Så mycket har inte hänt hos mig sen vi hördes sen sist, idag har jag träffat min mormor en stund vilket var mysigt. Vid 16 ska vi i familjen till mina kusiner för att fira att de har fyllt 15 år. Kommer även då träffa deras hund för första gången, det är en liten valp så det ska bli mys, är faktiskt hund rädd men hoppas jag inte blir rädd för denna.

En liten update från mig.
Kram Emilia<3

På första bilden ser ni min badbomb som jag köpte på lush i Göteborg, vattnet blev helt blått och glittrigt. Riktigt häftigt med badbomber.
På andra bilden ser ni en bild från när min klass var i Korrö för att paddla kanot, tycker det är ganska kul att paddla ändå. Vi slapp regnet vilket var sååå skönt!

Hejhellå!

Sååå skolan började för tre veckor sen och på natur har det varit full rulle sen dess. Men man ska inte klaga! Jag älskar skolan (mer eller mindre dagligen) och har både musik och filosofi på schemat vilket är riktigt roliga ämnen. Samtidigt som det är skönt att kunna koppla bort matte, fysik och de naturvetenskapligas lite då och då. Dock ä en filosofin svårt på ett helt annat annat sätt än fysiken.

Andra saker som har hänt är att jag haft några kompisar hemma på födelsedagsmiddag och fick då lite presenter. En resedagbok bland annat. Men den bästa var nästan potatis, som de vet att jag älskar, mest för att det var en så oväntad present

.I måndags och tisdags var tvåorna i natur, samhäll, ekonomi och teknik på Tiraholm för att ha temadagar i vatten. Det var enligt mig väldigt roligt och mysigt. Speciellt på kvällen, många naturare och några samhällare spelade sällskapsspel. De olika stationerna vi hade som smålektioner under dagen var lite olika kvalité på enligt mig. Också vad de handlade om var lite olika intressant. Men allt som allt var det ett roligt avbrott från skolan och man lärde sig en del. Tog dock mest kort på maten haha. På kvällen gjorde vi kikärtstacos över öppen eld, väldigt kryddig. Och maten på Tiraholms Fisk är ju underbar.

Ikväll/inatt bär det av mot ISRAEEEL!! Jag och Vera ska tillsammans med vårt pastorat åka dit i en vecka och jag taggar grymt! Har dock lite panik över packning som inte är klar och allt skolarbete som behöver göras. Speciellt eftersom vi ska nolla NA17 idag, så kommer inte hem särskilt tidigt. Men det ska bli väldigt roligt hoppas jag! Som vi säger på natur - allt löser sig.

~Lisa

Förlåt för dålig uppdatering. Alla har haft en hel del att stå i nu när skolan dragit igång.

Det var länge sen jag var på mallorca men inte än lagt upp bilder på vad jag köpt så här kommer några bilder.

Jag hittade en jättefin anteckningsbok som jag bara var tvungen att köpa, haha. Köpte också ett läppstift för jag har en tendens till att tappa bort just läppstift... Köpte också ett par trekvartsbyxor med elefanter på; de är svala och jag tänkte de kunde passa bra i Israel då man kommer behöva täcka knäna när man går in i kyrkor.

Sedan fick jag av mamma sminkborstar och en Mallorca pärla.

Fick också en förtidig födelsedagspresent. Det är som en stor duk och vet inte riktigt vad jag ska ha den till men den är jättefin.

Köpte nog lite mer men det var inte så mycket och de har redan putsats ut i mitt rum och andra ställen så de får räcka så här.

Hoppas ni har de bra trots skola!

~Lisa

Heeej, teknisk som man är så råkande man då radera ett inlägg om frukost. Så tänker väl att jag lägger upp typ samma men kanske inte riktigt lika,

Jag är ingen frukostperson egentligen men jag skulle inte överleva en skoldag utan frukost. Jag skulle aldrig klara av att vara koncentrerad till lunch. Men på helger kan jag lätt skippa frukost och gå direkt på lunch även om jag vaknar relativt tidigt.

Men för alla där ute som tycker att det är för jobbigt att skippa frukosten har jag två tips som är superlätta men jättegoda. Det första är äggröra; man sätter en stekpanna på plattan med lite smör i och har i ett eller flera ägg när smöret börjar bli varmt. Man behöver inte blanda äggen innan utan bara ha i dem och rör om. Jag brukar salta och peppra rikligt efter jag lagt upp det på en tallrik. Man kan också lägga det på en macka.

Det andra är skivad avocado på en macka, med mycket salt och peppar på. Det är också jättegott! Men föredrar bara äggröran.

Det går också väldigt snabbt,. Äggröran kanske tar fem mintuer från början till slut. Så tiden är verkligen inget problem. Ät frukost!

Hejsan!

Då jag inte har något att skriva om så tänkte jag lägga upp bilder från mitt sommarlov då jag inte har visat en 1/4 av alla bilder som jag har tagit denna sommarn. Bilderna kommer ifrån Fuengirola, Göteborg, Rafina, Aten, Rhodos och från kära Sverige.

Kram Emilia<3

Bilden på den sista raden i mitten är tillsammans med Nura, Gabriella(mina kompisar) och Pontus Rasmusson som var i Ljungby och uppträdde en kväll när vi hade ljungbydagarna ;)

Hallååå!

Detta inlägg kommer upp mycket senare än jag hade räknat med men ska iallafall få upp det idag.

Vi är redan inne på andra skolveckan och det känns som att jag ändå har saker under kontroll fortfarande. Meeen det kan snabbt ändras.

Förra veckan fyllde jag 17 år! Det kändes inte ens som min födelsedag typ, men i onsdags var det det. Jag fick en säng (som jag inte fått än men jag ska få bestämma själv), sedan fick jag biljetter till Musica Vitae, Växjös kammarorkester, så jag och pappa ska gå på det. Skitkul! :D Fick också en tröja av mormor och morfar.

I lördags hade vi ett litet släktkalas och hade bakat lite pajer och mamma hade fixar olika mackor. Jag fick en stekpanna (vilket jag faktiskt har önskat mig för de vi har är för stora att steka pannkakor i så de går alltid sönder när jag försöker haha...), kantareller (passande), två tröjor och en cleansing mask. Blev jätteglad för allt!

Lägger upp lite bilder också!

~Lisa

Inser att det är ganska få bilder. Ber om ursäkt men har inte dokumenterat så mycket mer...:/ Fick denna fina blomma också!

Hopps alla mår bra och har haft en bra helg! Själv har jag inte gjort så mycket. I fredags spelade jag match mot Växjö DFF, vi vann med 7-0 så det var roligt! Igår va jag med Ester en stund innan hon skulle jobba och efter det så stack jag och Ida till Ruxi för en myskväll. Nura kom en timme senare med pizza till oss🙌🏻 När hon kom så åt vi och pratade, tanken var att vi skulle se på film men det funkade inte så vi struntade i det. Istället så pratade vi, lyssande på musik och spelade speak out. Det spelet är så roligt!

Idag har jag inte gjort så mycket hittills, ska till Lagan om 1 timme för att kolla på fotboll med Ester och Amanda så det ska bli kul!