ÄNTLIGEN FREDAG! Ska spendera kvällen med massa inspirations sökande inför julafton och de kommande advent. Dvs massvis av christmas feeling på agendan, och såklart blir det till mim egen ihopmixade julspellista. Ni hittar den på mitt Spotify, se länken nedanför. Har även samlat på mig lite inspiration som jag hittat via Pinterest

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Förra året genomgick jag en rehab period på 6 månader. Jag hade ostabilt, överarbetat och svullnat knä samt min gamla diskbuktning i ländryggen som drogs upp på nytt. Det har nu gått en år och jag är starkare än tidigare, men det är inte utan hårt arbete och regelbunden rehab som jag fortfarande klarar av att träna på den nivå jag gör idag. Jag ser alltid till att gå tillbaka till grundliga styrka i variation med högre belastande övningar för att alltid ha en trygg grundstabilitets och muskelkontroll. Idag tänkte jag dela med mig av 3 knäövningar som bygger stabilitet och muskelkännedom.

Den första övningen kallas för musslan. Man ligger ner på sidan med/utan gummiband om knäna och försöker lyfta det övre knät (utan att fötterna separerar från varandra!) Detta är en bra övning för att stabilisera yttre muskel som fäster vid knät (tensor facia latea) Jag brukar köra ca 20st i rad 2 omgångar (20x2)

Den andra övningen kallar jag för stilla lutande utfallsteg. Man står i ett lutande plan med/utan en tyngd. Sedan ska man böja främre knät tills man är i 90 grader, därefter trycker man upp sig igen, stor fokus på att knät ska hamna i sitt raka läge (inte böjt och inte översträkt!) Övningen är en bra aktivering i övre muskler vid knät, alltså inte lårets mitt utan musklerna precis ovanför knät. (musklerna: vastus lateralis och medialis, samt genu articularis) Viktigt att tänka på att man ska trycka upp med knät och inte luta sig bakåt och använda låret. detta är en knäövning som ger styrka i övre knämuskulatur samt muskelkännedom av övre knämuskulatur. Jag brukar göra 10x3 av denna övning

Den tredje övningen kallar jag för "stillastående stepups". Man står med en fot på marken och den andra lite längre fram på en step up bräda. Man kan köra med/utan stång som tyngd, det viktigaste är att övningen genomförs korrekt. För även här gäller det att öka muskelkännedomen av knäets övre muskler och sedan hitta balans och stabilitet när man når den högsta punkten. Precis som i övning två är det viktigas att tryckpunkten upp på steppbrädan kommer från knät och inte bakre foten. Stå gärna därför lite framåtlutat och med bakre fot på tå för att minska risken av felplacering. (aktivering av muskler: vastus lateralis och medialis, samt geni articularis, även tensor fascia latea och gracilis) Tänk på att det inte ska gå kontrollerat, med andra ord inte för snabbt. Jag brukar köra 10x3 av denna övning

Se film på alla 3 övningar i följd på mitt instagram (följ denna länk)

Likes

Comments

En nötig gröt med smak av kanel och röda vinteräpplen, gött! Gjord med uppskurna små äppelbitar och kanel som tillsattes i gröten under tillagning och sedan toppat med mandlar, äppelskivor och sojamjölk. En go vintrig frulle enligt mig själv. Innehåller både kolhydrater, protein och omättat fett. Brukar ta ett kokt ägg till i efterhand.

Likes

Comments