Nu har jag Kommit till Hotellet Residence Queen Hotel och har även upplevt min första Lia dag som gick lite si sådär.

I Lördags Landade jag i Bologna Flygplats 20.30 , Åkte från sthlm 10.00 och mellan landade i Bukarest i 5 timmar så blev en lång dag, när jag kom fram Blev jag upphämtat av min moster som släppte av mig vid Tågstationen ca 20 min ifrån.

Där ifrån tog jag tåget till Rimini Miramara och kom fram tolv på natten, fick leta i ca 30 min på hotellet som jag skulle bo i fanns ingen el, värme, wifi men en säng och filt fanns alla fall. Dagen efter var det Regn storm och där ifrån tog jag en buss som åkte till Viala Tropoli där Residence Queen Hotel låg i. först gick jag av i fel station (bussen medelar inte om stationen ) utan man får helt enkelt ha koll på vart man ska av. Så väntade på nästa och då kom vi fram.

Första dagen på Lia

Jag tog en buss 11 som åkte i närheten av hotellet och sen skulle jag av vid Rimini tågstation( inte miramare) Hade gått av 1 station för tidigt då en person där nämnde att jag kunde vänta där på bussen jag skulle ta NR 7 mot cerasola. stod i 1 timme och bussen hade fortfarande inte kommit, till slut fråga jag en busschaufför som sa att det är NÄSTA station buss 7 åker. så där fick jag sen vänta 1 timme till då bussen åker ca 1-2 gånger i timmen. När jag till slut kom fram så letade jag och letade efter ingången till företaget. gick runt i ca 50 min och fick gå på motorvägen för att komma in. När jag väl kom blev jag väldigt glad och bad verkligen om ursäkt & förklarade hela situationen.

Första jag fick göra var att få lite kort info om själva företaget sen bad kollegan mig att kolla lite fakta om några vindistrikt som finns i Toscana/ Verona/ Florens samt ifall det finns direktflyg inom Skandinavien. Fick även kolla igenom nyhetsbrev & offerter som de gör så att jag har förståelse på vad jag kommer få göra. Och imorgon kommer jag få en arbetsuppgift.

Precis som rubriken lyder så tänkte jag berätta lite kort fakta och info innan jag startar på "riktigt"

Jag ska påbörja min Lia 2 i Italien, Rimini som ligger i östkusten av Italien. Företaget är ett Dmc och mer info kan ni hitta här: Turom.it
Nu är frågan hur det kom sig att jag hamna där? Processen började med att jag gärna ville göra min Lia utomlands antingen i Spanien eller Italien. Letade & letade och kom på sen att jag hade en kontakt som vart i kontakt med Anette från Turom så fick hennes mejl & sedan gjorde jag ansökan dit & då fick jag ett Ja. Har även en klasskamrat som gjort sin Lia 1 där så det kändes ännu tryggare. Största anledningen till att jag ville utomlands var också för att jag behöver testa på om jag kan komma från min "comfort zone" och kan tänka mig arbete i ett "främmande" land då jag sen 18 års åldern haft drömmar om att bo utomlands och jobba något år med inkommande turister.

Då jag är uppväxt med en stor & beskyddande familj ( har aldrig bott ensam) så blir detta ett stort steg för mig i livet. Jag känner mig litee nervös av att komma iväg till ett helt nytt land med ett helt ny kultur/normer samt att jag börjat tänka på att jag kommer känna mig ensam. Dock är detta en otrolig möjlighet för mig som jag verkligen uppskattar. På något sett börja jag känna mig "fri" av denna möjlighet då bara av att våga ta detta steg  kommer få mig att växa som person.

Roligt nog så följer min pojkvän med mig och spenderar dom 2 första veckorna tillsammans med mig, sedan har jag även en moster som bor 1,5 h ifrån samt att en vän gör sin Lia i Rom så det känns jätte kul.

Flyg är bokat t/r,  fanns inga direktflyg värken till Rimini eller Bologna så blir mellanlandning båda hållen. Lägenhet ordnade jag via företaget som hittade en lägenhetshotell väldigt centralt, tänkte först hyra via Airbnb för att jag tyckte att hotellet vart dyrt men sen tänkte jag efter att det är nog tryggare med lägenhetshotell och värt varenda krona.

Har även redan planerat ett besök till Rom & Venedig, Varför inte när man ändå är i närheten :D Observera att detta även är mitt första besök till Italien vilket gör det eexxtra spännande.

Nu måste jag fortsätta med Italienska distanskursen från Erasmus vilket jag verkligen rekommenderar ifall man ska iväg på Lia utomlands. Även om jag inte kommer använda mig utav Italienska under min Lia så kan jag träna med att kommunicera med befolkningen där ifrån plus lära sig ett extra språk är ett stoort + speciellt i våran bransch.