Idag, lørdag, sov vi for første gang en smule længe, da vi først senere skulle op på Little Adams Peak og ud at se en meget smuk togbro, som også siges at være den ældste på Sri Lanka. Vi spiste morgenmad med de to andre og satte os derefter op på en af terrasserne for at nyde solen. Senere gik vi op til Little Adams Peak, som er en pæn gåtur op af en smal vej og senere bestående af en masse trappe trin. Her så vi Ella Rock og ellers bare en skøn udsigt. Dog er er Little Adams Peak en sammenkobling af bjerge, hvor man kan gå på bjergryggen, og selvom det ikke var det nemmeste at gå/kravle på så kunne vi ikke dy os for ikke at prøve. (Vores guide var ved at få et hjertestop, og blev faktisk stående det samme sted ind til vi kom tilbage)
Efter vi kom ned gik vi en lang tur gennem skoven, hvor vi blev introduceret til forskellige planter (ex. Var der en hvis blade lukkede hvis man rørte den) samt måtte forbi flere forhindring bestående af væltede træer efter stormen i sidste uge. Endelig nåede vi frem til den smukke bro, og pga. strejken så var det tilladt at gå på skinnerne. (Se billeder)
Resten af dagen gik med at gå i bad (man bliver enormt støvet og svedig af at gå op og ned af et bjerg i høj sol), tage ud og spise med de andre piger og hygge i restauranten på inn’et om aftenen. (Endelig nogen vi kunne spille kort med udover os selv)

Blog på mobilen - Blog via mobilen - Nouw har en af markedets bedste blogging apps - Klik her

Den 7 december gik ikke helt efter planen, idet Klara desværre i løbet af natten var blevet ramt af madforgiftning og måtte blive sengeliggende hele dagen. (Hvis man ikke lige har haft bekendtskab med madforgiftning, så kan det understreges det er super fedt... eller noget - det består, næsten, af at være et sted på to forskellige måder... sagt meget pænt😂🤣) Derfor bestod Rikkes dag af: først spise morgenmad alene... (super nederen, når vi næsten er de eneste på hotellet og man derfor får al opmærksomheden... dvs. 5 tjenere der hele tiden tjekker dig i hoved og røv🤘🏼), derefter handle flydende mad til patienten, samt hører vores nabo, medicalcenter, om de havde nogle lactonpiller (det findes ikke skal jeg sige til fremtidens rejsende). Yderligere så bestod den af en lokal sightseeing tur, all by myself (vis i kan hører sagen for jer), hvor både det lokale postkontor, Victoria Park, Newara Eliya Lake, Vædeløbsbanen og Grand hotel (her ligger der den lækreste kaffebar, hvor jeg fik et par timer til at gå med en kvindelig hollandsk rejsende) Og det var egenligt den torsdag.

Den 8 december havde vi glædet os til, pga. det var i dag vi skulle med det kendte tog fra Nuwara Eliya til Ella. Togturen består af en skøn natur med en helt anden vinkel end vis man tager bilen. Yderligere skulle det også være en kæmpe kulturel oplevelse pga. der både fragtes frugt og grønt, dyr mm.
Desværre er der sket det, at på nuværende tidspunkt strækker togpersonalet, og derfor kunne vi ikke idag komme afsted på vores ønskede tog tur... rigtig øv. Istedet kørte vi til Ella med vores chauffør og selvom det er rigtig fint, så er det på ingen måde den samme natur oplevelse, og det ligner bare meget det samme som vi har set tidligere. Dog er vores Inn i Ella virkelig skønt og hyggeligt, lidt ala Kithulgala, men varmere og mere tropisk. Ella er virkelig backpackernes by og endda er der flere små butikker hvor vi kan finde diverse udstyr. Her har vi også købt nogle flag vi kan syg på vores tasker. Vi har også spist på “the place” her i byen som hedder Chill og alle som kommer her er mere eller mindre backpackere! Om aftenen på vores inn mødte vi to danske piger, som også rejser med jysk og sjovt nok kommer fra trekantsområdet også.

Væggeuret ringet alt for tidligt... nemlig halv 5. Vi skulle tideligt op for at vandre i Hortons National park. Parken har meget strenge regler angående besøgene, mad og larm. De lukker kun folk ind på visse tidspunkter af dagen. Dette er for at beskytte naturen og dyrene, som lever i parken. Vi ankom til parken omkring klokken 6, hvor vi kunne begynde vores vandre tur med det samme. Turen forgår kun i en meget lille del af parken, men undervejs fik set noget forskeligt natur. Alt fra barer landskaber til frodige skove. Hele turen var så smuk og vi nød været et sekund. Undervejs så vi hjorte, fugle og egern. Parken har mange andre dyr, men man skal være yderst heldig for at se dem. Vi fandt da et leopard aftryk på turen så de er der. Efter den meget smukke 10km morgen vandretur i vildt tarang, kunne vi nyde en lille bid morgenmad inden turen gik videre. Resten af dagen gik med at få en lur, udforske mere af byen og spille kort.

Morgen startede dejligt da vi først skulle mødes med vores chauffør klokken 9. Planen for idag var ret simpel vi skulle fra byen Kandy til Eliya. På turen kunne vi stoppe de steder vi havde lyst til. Vores første stop da vi endelig kom ud af byen var på en te-forbrik. Sri Lanka er rimeligt bjergrigt og på bjergtoppende udnytter de pladsen til fylde til alle te planterne. Vi fik en rundvisning på forbrikken. Vi fik lov til at se hele processen, hvilket var meget sjovt og spændene. Turen sluttede men en prøvesmagning af den te de producer på forbrikken vi besøgte. Resten af turen hang vi med hovederne ud af bilen med diverse elektronisk apparater for at tage billeder og video af den meget smukke natur. Flere gange undervejs måtte vi bede vores søde chauffør om at holde ind for tage flere billeder. Men han syntes nu vi er meget underholdende.

Da vi ankom til vores hotel ville vi ud at udforske byen. Her er ikke meget at se, men det var meget sjovt at få lov at gå rundt på egen hånd (for engangs skyld)
Vi skal jo ikke kun udforske byen og kulturen men også maden. Så vi satte os på en lille lokal cafe hvor vi fik anbefalet nogle ruller af en art med grønsager. Dem skulle vi jo prøve. Rollerne smagte dejligt, men som en pander som chilien snigende på smagsløgende. Kinderne blev lidt røde og øjnene løb lidt i vand. Men vi tog det med oprejst pande, spiste færdig og skynde at betage og komme videre så vi kunne tænke på noget andet.

Den 4 december stod i Buddhismens tegn. Først gik vi op på til toppen af en kæmpe klippe hvor Dambullas Cave templer ligger. Meget helligt sted med massere af historie og ikke mindst flotte udsmykninger, bestående af vægmaleri og store statuer. Derfra forsatte vi mod storbyen Kandy, hvor vi på vejen både holdet ind for at set Sri Lanka største grønt og frugt marked, med alle muligt forskellige typer af frugt og grønt, men også mængderne var enorme!! Yderligere holdt vi også ind ved det de kalder Spice gardens, hvor vi hørte om naturlig medicin og produkter, men også prøvede og så hvordan de udnyttede planterne. Dog var de meget salgs orienteret, så vi måtte sige nej utrolig mange gange før vi kunne få lov at kigge for os selv.
Vi fik også smagt på en King kokosnød,der er en gul kokosnød som er tildeles sød (der findes 17 forskellige arter hernede af kokosnødder).

Jo tættere vi kom på Kandy desto være blev trafikken og vi føler lidt folk kører med hoved under armen sommetider. De dytter konstant og små tuctucer (3 hjulet scootere) kører på kryds og tværs.
Efter indlogeringen på vores bosted som hedder hotel Queens, var vi både nede og se bazaren, samt City central market - hvor vi blev over faldet konstant af lystige sælgere. Senere så vi også Tempel og the thooth, hvor hele Buddhas oprindelse er testamenteret og det siges hans tand er opbevaret i det midterste guldkammer. Derefter blev vi ført hen til en røde kors bygning hvor vi så noget national buddistisk dans - vi må nok ærligt indrømme det ikke lige var os og måske følte lidt vi var faldet i en turist fælde.

Dagen startede med en okay lang kører tur nord på ud af bjergene og op til de fladere områder hvor Sigiriya ligger. Herfra var vejret med os (det er regn tid hernede, så hver eneste dag regner det på et eller andet tidspunkt) så solen skinnende og vi kom for første gang til at mærke varmen hernede for alvor. Målet idag var at bestige løveklippen, som er et gammelt palads der nu er ruiner. Hele turen der op bestod af MANGE trapper med små trin og flere kringlede veje. Inden da havde vi gået igennem nogle super flotte haver, hvor der også hørte en hel masse aber til - meget nærgående! På toppen kunne man se ud til alle sider i de mange meters højde - ret ubeskriveligt.
Da vi endelig nåede bunden kom regnen og det er vi dybt taknemmelige for at det først skete der. Idag er vi også ankommet til et nyt bo sted hvor de faktisk har sat et juletræ op og spiller julemusik (dog den samme sang/melodi igen og igen - men vi tager hvad vi kan få!)🎄 Idag er også første sted med net så derfor får i lige en opdatering fra den første tid.

Morgen startede virkelig dejligt ved at vi ikke hører vores alarm da floden larmer virkelig meget, samt brugen af ørepropper, og tilsammen er det ikke just en god kombination. Vi nåede i det mindste op til morgenmaden (tilføjes: hver gang der bliver serveret mad her på stedet er det en hel buffet for os selv - se billede)
Idag stod også på River Rafting sammen med to fra Holland. Vi blev kørt et godt stykke op af floden, hvor vi satte bådene i vandet og startede turen. Hele turen var en blanding af “mini vandfald” med massere af strøm og andre steder helt stille, så vi blev både driv våde, men så også en anden side af naturen. Undervej hoppede vi også i og drev et godt stykke ind til strømmen tog til igen og vi måtte op og videre ned af de lidt stejlere strækninger.
Ellers har dagen egenligt stået på at slappe af, spille kort og ryde op i vores bagage 🌴

I dag, d. 1 dec, er vi langt om længe ankommet til Sri Lanka og vores første stop i Kithulgala, som ligger ca. 2,5 time fra hovedstaden Colombo. Vejen herop er lang, smal, kringlet, bjerget og ikke mindst ENOMRT trafikeret af alle former for kørertøjer, samt diverse dyr som følte for at være på vejen - her i blandt hunde, kør og geder. Derudover er kørsels stilen særdeles anderledes - men det skal dog tilføjes at vores cherfør klarer det ganske udemærket og fortæller lystigt undervejs, så vi bliver holdt øjenteret.
Stedet vi befinder os på nuværende tidspunkt og skal være til på søndag, hedder Rafters Retreat.
I løbet af vores køretur herop gennem bjergene faldt vores forventninger til stedet drastisk, idet at jo længere vi kom desto mere primitivt blev det - dvs. visse falde færdige bygninger, som stadig er beboet og små hytter sammensat af forskellige genbrugs materialer. Derfor blev vi også meget overrasket da vi så vores bosted, samt værelse. Værelset ligger lige ud til en stor flod, og når man ruller bambusgardinerne op (der er ingen vinduer) så får man hele naturen ind i værelset - vi kan bare sidde i vores lænestole og kigge ud i den bjergrige regnskov. Og selvom det regner så er det en sand fornøjelse.

Kære læser.

Vi er tog piger på henholdvis 21 og 20 år, som er klar til at opleve en stor del af verden. Vi tager afsted d. 30 november fra København til vores første stop Sri Lanka. Senere på turen vil vi opleve Vietnam, Thailand, Australien, New Zealand og Fiji. Vi skal afsted i 4 måneder. Hvor vi vil medbring vores rygsæk og gode humør. Med det sagt kan det ikke blive meget bedre.

Men lidt om os:

Vi hedder Rikke og Klara. Er begge blevet studenter fra Rødkilde Gymnasium sommeren 2017, hvilket vil sige vi begge har et sapat år. Siden vi færdige gjord skolen har vi begge arbejdet en masse for at tjene penge til rejsen.

Vi er begge meget glad og udadvendte mennesker, som slet ikke kan vente med at se nye steder og kultur. Undervejs vil i følge med i vores oplever i medgang som i modgang og se hvilke erfaringer vi skaber os under turen. Vi håber i har lyst til at følge med under vores rejse..