Jag börjar iallafall med att meddela att mitt vänstra knä är betydligt stabilare nu än för några veckor sedan. Pressar jag det så går det förvisso lite långt bak men det vill inte som klicka bakåt av sig själv iallafall. Dock vill det fortfarande "klicka" då jag cyklar vilket innebär att jag får trampa ifrån lite hårdare så att det knäcker till som för att klickandet ska upphöra.

På det är jag inne i en period nu där värken är lite tuffare och det känns att jag är mer sliten och även på gymmet har jag fått minska lite i bänkpress och mer jobbat med teknik än att lyfta tungt. Så utöver gymmet har helgen mest spenderats i soffan framför TV,n för att ladda batterierna. Sedan bev det ju inte bättre av att man snedtramapde med foten under lätta utfall.
Jag kommer dock ha två kompdagar den här veckan efter att ha fått gått in för en kollega som varit borta. Det är en grej jag gillar med min arbetsplats är att vi gör vad vi kan för att täcka upp för varandra. Och sedan får man tillbaka det. :)

Nu ikväll blir det iallafall en polarpizza som görs på polarkaka, mild tacosås och valfri topping.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Hallå!

Jag vet att det är ett tag sedan senaste blogginlägget. Dock har det hänt lite saker som har tagit upp tid, kraft och uppmärksamhet. Och jag tänkte ta upp några av dem här.

Jag börjar med att jag i augusti fick ett oväntat besök. Och inte av den sorten man vill bjuda på Gevalia för utan betydligt mindre trevligt. Jag höll på med maten och så ringde det på dörren på samma sätt som en släkting brukade göra. Och trots att släktingen i fråga dog för något år sedan så dum som man var öppnade man av vana och blev inknuffad i lägenheten av en riktigt berusad person. Och de är riktigt starka när de är berusade kan jag säga. Hur som så satte han sig i min soffa och vägrade gå utan ville att jag skulle hacka mig in på norska vägverkets hemsida för han skulle ha körkort. Efter mycket om och men lyckades jag få honom att gå och jag ringde då polisen som jag tror fick tag i honom.

En annan grej som hände lite tidigare var att jag fick kortisonsprutor i knäna på grund av reumatismen och har sedan dess haft ett instabilt vänsterknä som om det inte hade varit för knäskålen kunnat vika sig som ett L åt fel håll. Så håller nu på att träna upp muskulaturen omkring det i hopp om att det ska bli bättre. Och ja jag har pratat med sjukgymnast och tittat ut bra övningar. Dock knakar det till fortfarande nästan lite som att det tillfälligt glider ur led och sedan klickar tillbaka lite då och då.

En mer positiv grej däremot är att jag kommit en bra bit i bokskrivandet och är uppe i nära 80 sidor nu. Så vi får se när det kan bli något a det då jag även läser det några gånger och gör vissa finjusteringar och även att vissa bitar blir omskrivna för att passa det som händer senare i boken och det närmar sig en rekonstruktion av en händelse som satte väldiga spår i mitt liv gällande min kamp för att få vård då jag var yngre.

Det var ungefär vad jag hade för tillfället att säga.

En grej till. Jag tänkte även kanske göra en Q&A så är det något ni undrar är det bara att skriva så besvarar jag det kanske i nästa blogginlägg.

Likes

Comments

För ca sju och ett halvt år sedan så var jag i ett utbildningsprogram via AF som ni nog läst om i den gamla bloggen där jag blev behandlad som skit vilket blev startskottet för en rätt jobbig tid. De psykiska sviterna i kombination med reumatismen och min kamp att få någon form av upprättelse och rättvisa gjorde att jag gick in i väggen och det riktigt hårt och jag kan säga att hela 2010 och delar av 2011 gick åt att komma tillbaka. Och det blev ju förvisso inte bättre av att jag samtidigt blev sämre av en bakterie som tagit sig in och jag blev sjuk 2013 så pass att jag nästan strök med i min andra hjärnhinneinflammation.

Sex lärdomar som jag drog av det är

1: Håll koll på vad du orkar. Ingen tackar dig om du sliter ut dig. Och det är du som får betala notan för det med hälsan.

2: Även om man självklart ska välja sina strider så ta ingen skit utan stå på dig. För i slutändan kan de där små påhoppen som man blir utsatt för verkligen urholka stenen. Även om jag inte var drastiskt suicidal så var jag ändå på gränsen till självskadebeteende tack vare den mobbning jag utsattes för och ingen lyssnade. Och även om det inte var jätteseriösa tankar så fanns det ändå under den tid jag mådde dåligt i bakhuvudet tankarna på att sikta på ett stort träd eller en sten med bilen. Och som extra fotnot. Anmäl direkt till DO eller liknande om det är misstanke på diskriminering och trakasserier.

3: Denna hänger ihop med nummer två men ändå. Ta det i tid. Minsta du känner att du blir utnyttjad eller felaktigt behandlad så vänta inte utan ta tag i det direkt och tro inte gott om alla. jag väntade tyvärr för länge så anordnarna hann före mig att kontakta AF för att få en anledning att kicka ut mig då de inte lyckades knäcka mig och få mig att sluta frivilligt.

4: Om det gått så illa att du går in i väggen så var inte rädd för att söka hjälp. Jag har själv gått hos kurator för att hantera det som jag utsattes för.

5: Glöm inte att fortsätta göra det du tycker är kul. För mig hjälpte träningen att hålla mig någotsånär flytande.

6: Även om man tar sig igenom det så blir man aldrig helt som man var före. Som jag tappade väldigt mycket av min förmåga till tillit och är betydligt mer misstänksam idag. Dessutom är självförtroendet än idag lite skadeskjutet.

Det var lite tankar och erfarenheter om något som oftast bara omnämns men sällan att folk går in på vad faktiskt mobbning, trakasserier och utbrändhet faktiskt kan göra med folk.

Likes

Comments

Som titeln antyder så har jag bytt schema. Tidigare har jag kört den klassiska femsplitten i stil med:

Måndag - Ben

Tisdag - Axlar

Onsdag - Bröst

Torsdag - Vila då jag kan vara illamående av min metorexatspruta

Fredag - Bröst

Lördag - Vila

Söndag - Armar.

Nu kör jag dock sedan en vecka tillbaka på programmet PPL (Push, Pull, Legs) i rulande schema där jag dag ett kör pressövningar som bänkpress, axelpress och så vidare och dag två dragövningar som chins, rodd och så vidare och så ben då. Dock kör jag bara ett benpass ivveckan då mina knän inte skulle klara mer samt att jag har två scheman var för push och pull som jag kör i stil med:

Söndag - Push1

Måndag - Pull1

Tisdag - Push2

Onsdag - Pull2

Torsdag - Vila

Fredag - Ben

Och sedan börjar det om. Och känner redan nu inne på andra veckan att det känns mer resultat än den klassiska splitten där musklerna får vänta en vecka innan nästa gång. Sedan skillnaderna mellan 1 och 2 är att två inehåler lite lättare övningar.

Likes

Comments

Jag har bytt bloggportal då NOUW erbjöd lite mer alternativ så om ni vill läsa om något specifikt kan jag kategorisera det på ett bättre sätt.

Iallafall så kan jag stoltsera att en tredjedel av minilängden av boken är nu skriven. Sedan har jag varit i valet och kvalet om att testa både för skoj och för att få rensa huvudet lite att även köra någon konstform. Valen stod mellan att börja smida vilket jag valde bort för ni övriga reumatiker vet nog att det inte är så nyttigt för lederna att sstå och banka på en glödande järnbit. ;) Sedan att börja måla. Men det blir rätt kladdigt och även om jag inte har något mot att kladda ned fingrarna så är det kanske inte så ultimat i en hyresrätt. Vilket ledde till det trejde och sista alternativet. Efter över 20 års uppehåll har jag köpt mig en fiol. Väldigt fint även att träna upp både fingerfärdighet och närminnet på.

Det här var en kortare uppdatering och välkommen till min nya blogg. :)

Likes

Comments