Det här är verkligen den roligaste upplevelsen vi gjort under resan! Vi bokade den med Langkawi Canopy Adventures, och guiderna kom och hämtade oss vid hotellet på morgonen och var sedan med oss under hela upplevelsen. De var två stycken och vi andra var bara 4, vilket var skönt. De var noggranna med att förklara, kunde bra engelska och hjälpte till och var snälla. Kändes bra!

Vi fick först vandra in i djungeln i cirka 20 min, vi gick uppför 800 trappsteg och sedan in en bit i djungeln. Där fick vi först klättra oss fram på rep, sedan fick vi knäppa fast oss och åka zipline (vilket var hur kul som helst!). Zipline åker man från träd till träd uppe i luften. Vi tog oss också nedför berg och fick hasa oss nedför ett högt träd. Det var som ett stup rakt ner men det var bara att ta sig ner!

Om man har möjligheten att testa på att göra något sånt här tycker jag absolut man ska göra det. Det var rätt dyrt här, det kostade oss cirka 500 svenska kronor var och upplevelsen håller på i typ max tre timmar. Det kunde väl ha fått kostat lite mindre, men själva upplevelsen var fett värd att göra! Vi kände ändå att vi kunde lägga dom pengarna för att uppleva det.

Här på Cenang Beach finns det väldigt mycket vattensporter. Vi åkte med ett av företagen som heter Zanie Watersports & Recreation, men jag tror att vilket företag som helst fungerar bra. Vi la inga speciella funderingar på vilket vi skulle välja utan vi tog bara ett.

Det finns bananbåt, parasailing, jetski, kajak osv. Vanliga vattensporter som finns på många ställen helt enkelt! Lite roligt om man är rastlös när man ligger och solar (som jag).

Det kostade mig och Donna 60 ringith var, det vill säga ca 120 svenska kronor var. Om det var värt eller inte får man väl avgöra själv, vi flög nämligen i max 15 minuter. Jag själv tyckte ändå det var kul, jag har bara gjort det en gång förut i Kroatien. Lite kort tid, men kul! Har man lite pengar över så tycker jag absolut man kan göra det ändå.

Ikväll ska vi äta vääääldigt god mat på en restaurang som finns här vid stranden, för imorgon är det Donnas födelsedag och hon lämnar oss även imorgon. Varje kväll har vi även suttit vid solnedgången, så himla mysigt, så det ska vi göra ikväll igen.

Vi spenderade vår tisdagsförmiddag här, vid Durian Perangin Waterfall. Dock är det inte högsäsong nu, har vi fått förklarat för oss. Inte heller då "säsong" för vattenfallen som finns härikring. Men vid detta vattenfall fanns det iallafall lite vatten som man kunde bada i och ligga och sola bredvid.

Det var en härlig upplevelse att bli duschad av vattenfall iallafall! Kallt och rent vatten, jämfört med havet. Vi spenderade cirka 2 timmar där innan vi åkte tillbaka för lunch. Det var kul att se ett vattenfall även om det inte var säsong. Att åka och bada vid ett rekommenderar jag ändå att göra, nästan vart man än är. Det är supermysigt! Dock kanske man inte ska besöka just detta vattenfall om man är här vid högsäsong, då finns det mest kända "Seven Waterfalls" dit många brukar åka. Just nu är det inte mycket vatten där.

Idag tog vi en taxi till cabelcars som tog oss uppför berget och till Skybridge. En sjuk utsikt att se och en rolig upplevelse i sig!

Vi tog en taxi runt 11 på förmiddagen och det tar väl cirka 20 minuter att åka med den dit. En taxiresa för oss kostar cirka 20-30 ringith för alla tillsammans, vilket då är mellan 40-60 svenska kronor. Om något kostar 20 ringith, är motsvarande i svenska kronor dubbelt så mycket. Alltså 40 kronor. Det kostade alltså oss cirka 20 kronor var att ta oss dit. Det är som sagt sjukt billigt här på Langkawi!

Att åka med cabelcar uppför berget kostade oss cirka 90 svenska kronor var. Där kunde man först gå av och titta vid utsiktsplatser, samt sätta dit ett Love lock som jag har på bild. Det var jättefint när det var så många! Vi köpte ett för 20 kronor var och så ristade dom in vad man ville. Mysigt och kul!

Sedan tog de en avgift för att man skulle få gå till Skybridge, men det var bara 10 svenska kronor var. Dit gick man ca 200 meter innan man kom fram, lite brant men det gick. Skybridge var verkligen häftigt att se! Har hört att det är världens mest "kurvade" bro, haha. Även hört något att berget som är där ska vara bland det äldsta i världen. Hela upplevelsen hade vi i ungefär 3 timmar, men det beror på vilken tid på dagen man kommer, samt hur länge man själv väljer att stanna där uppe. Man kan äta lunch och så där. När vi kom runt 11:30-tiden var det fullproppat med folk, så vi stod i kö till cabelcar i någon halvtimme. När vi kom ner runt 14:30 var det inga alls där som stod i kö.

Om man är höjdrädd bör man undvika att åka upp till Skybridge, men annars tycker jag verkligen det var värt att åka dit och se utsikten och bron!

Åh, äntligen har vi haft vår första dag på Langkawi och den var helt underbar!

Jag har inte lagt upp något här på några dagar, och det är endast för att internet har bråkat med oss sista dagarna på Lipe. Iallafall när det gäller att blogga, vet inte varför. Men nu fungerar det verkar det som!

Igår tog vi färjan till Langkawi på förmiddagen och då lämnade även Lina oss och åkte mot Krabi. Donna (min klasskompis) bestämde sig för att åka med mig och Elin, så vi alla åkte ihop hit. Vi hittade två svenska tjejer till som också skulle hit, varav en av dem hade varit här förut så vi fick en liten guide. Hur snälla tjejer som helst som ska stanna här i tre dagar, så vi ska försöka se till att göra någon utflykt ihop!

Vi kom fram på eftermiddagen igår och åt hur god mat som helst och världens godaste vaniljmilkshake. Stället vi åt på ligger på stranden och heter Brasseriet eller "The brasserie" typ tror jag. Det var lite dyrare där än vad det brukar vara här, maten kostade typ som hemma. Annars är det sjukt billigt här, ännu billigare än Thailand (Langkawi tillhör ju Malaysia). En läsk här kostar 4 svenska kronor till exempel. Man kan hitta drinkar för 15-30 kronor osv. Och såklart mat för en billig peng med.

På kvällen såg vi solnedgången som man kan se vid stranden och det var hur fint och mysigt som helst. Vi åt sen middag och drack lite drinkar igår också, dansade lite och hade kul. Då gick vi till One Love som är en bar, den ligger typ 20-30 min från huvudgatan så det är rätt off när man går dit. Det var lite folk där som vi pratade med, sen gick vi till en klubb som heter Sunba där man kunde dansa. Det var rätt kul!

Idag är det alltså måndag, och vi hade tänkt ta en taxi och åka cabelcar, som en linbana som går så man får fin utsikt över ön. Med den åker man även till Skybridge som är den kända bron här dit många åker. Det ska bli kul!

Idag var vår sista dag här på Lipe, och vi har njutit fullt ut. Vi träffade på Donna igår, som är en tjejkompis som gick i min klass i gymnasiet. Hon reser själv och har gjort det ett tag, så hon har hängt med oss nu sedan vi träffades.

Idag gick vi allra längst bort på Sunrise Beach som är den stora stranden här. Där kan man gå upp till en resort som jag och Donna gjorde, och ta hur fina bilder som helst på utsikten. Dock gör bilder som vanligt inte verkligheten rättvis. Det är så himla fint där! Vi bara stod och njöt och tittade hur länge som helst. Verkligen värt att gå upp dit för att titta!

Ikväll är det Linas sista kväll, så vi tänkte gå till en mysig bar och ta några drinkar. Jag, Elin och Donna beger oss ju även till Langkawi imorgon.

Vår fredag har bestått av sol och bad vid Sunrise Beach som är vår favoritstrand här på Koh Lipe. Vi gick hela stranden och tog massa fina kort längs hela, de har så många roliga ställen att ta kort vid! Som ni ser på bilderna hänger det tavelramar, massa pynt, en lian och gungor lite överallt.

När vi var klara med stranden så mötte vi upp Donna, en klasskompis till mig från gymnasiet. Hon kom hit till Lipe idag och reser själv, så hon har hängt med oss i eftermiddag och ikväll. Vi gick in på en väg där vi inte har gått förut, och fann att det var en väg där de som faktiskt bor här befinner sig. Det var mer små affärer och vanliga hus där folk bor, kul att se det också.

Ikväll har vi strosat runt, pratat med Donna om hennes resor som hon har varit med om hittills, ätit på vår favvisrestaurang här på Lipe som heter Kingcrab och sedan hängt vid utomhusbion vid Pooh's Bar. Om ni är på Lipe någon gång rekommenderar jag att äta på Kingcrab, det är alltid mycket folk där, god mat och bra priser. Vi gillar BBQ menyn, kyckling med bakad potatis och sallad. Dvs om du är lite trött på thaimat som man annars äter typ varje dag. En sån BBQ meny kostar 150 baht, vilket är ca 37 svenska kronor.

Nu har vi morgondagen kvar här på Lipe, så den ska vi njuta av till fullo. På söndag åker även Lina hemåt, och jag och Elin tar oss till Langkawi.

Äntligen har vi haft vår första riktiga dag på Koh Lipe! Nu har även Elsa och Moa lämnat oss, så kvar är jag Elin och Lina i en vecka till. Efter det drar Lina hemåt medan jag och Elin tar oss igenom Langkawi-Kuala Lumpur-Bangkok innan hemresa.

Igår åkte vi båt hela dagen, i typ 8-9 timmar, för att komma hit. Min väska tappades oturligt nog bort på vägen, men den ska komma tillbaka idag vilken tid som helst nu. Sitter i receptionen o väntar på den. Sånt som kan hända - hoppas bara den är tillbaka snart!

Hotellet som vi bor på heter Mama's Resort och är väl inte det bästa vi bott på. Men det funkar i de tre nätter som vi har bokat här. Det ligger mellan Sunrise Beach och Pattaya Beach, vilket är i slutet på Walking Street som är den stora gågatan här på Lipe. Ska man bara stanna här några nätter kan det funka, men skulle inte rekommendera detta hotell som ett långtidsboende. Vi är ju tre och skulle få en extrasäng, men vi fick en madrass som va ungefär 1cm tjock. Så vi sover alla i samma säng, lite trångt, men det får gå i två nätter till. Vi har bokat ett nytt boende för de två sista nätterna här som kändes lite fräschare.

Som ni ser på bilderna från idag så är Lipe helt underbart! Det är verkligen en paradisö, utan tvekan det finaste vattnet jag någonsin sett. Stränderna är också hur fina som helst. Verkligen värt den långa resan hit. Bilderna gör inte verkligheten rättvis för fem öre, det är så mycket blåare och finare!

Något annat kul att tipsa om som finns här på Lipe är utomhusbion. Det finns en bar som heter Pooh's Bar och varje kväll visar de filmer på en storbildsskärm. Där kan man köpa både dricka och mat och popcorn. Vi låg där igårkväll och såg på Transformers, jättemysigt. Det är typ det som finns att göra här på kvällarna, förutom att ta en promenad eller att äta och dricka någonstans. Det verkar vara en rätt lugn ö.

Wow, har så höga förväntningar på Koh Lipe. Alla vi har pratat med som har varit där, och alla som vi träffat här - till och med folk som jobbar här på Phi Phi, säger att det är hur vackert som helst. En sa att Phi Phi också var så fint som Koh Lipe för ca 20 år sedan, och vi tycker liksom att Phi Phi är det finaste och mysigaste hittills.

Är så taggad på att stanna där i 5 nätter! Imorgon klockan 9:00 går båten. Vi kommer resa hela dagen, det tar ca 6-7 timmar dit. Önska oss lycka till!

Wow, vilken tråkig dag. Vår sista dag på Phi Phi och alla har legat inne hela dagen och mått dåligt och spytt. Moa lämnade oss imorse eftersom hon ska till krabi och sen hem, så hon slapp undan det. Glad för hennes skull. Elin mår bra nu så hoppas vi andra tre också gör det snart.

Annars går vi till sjukhuset/Apoteket sen och ber om någon tablett och ser om vi får sova här en natt till. Att åka färja i ca 7 timmar känns inte toppen om man mår såhär.. (Vilket det tar till Lipe).