Nu har vi lämnat Singapore och tagit oss till Bali!

Vi hade totalt 5 nätter och cirka 6 dagar i Singapore. På de dagarna hann vi med att vandra, gå på Universal Studios, testa en hel del olika restauranger och juicebarer och en hel del tunnelbaneåkande samt shoppinggallerior! Mycket bra stora gallerior som har allt och mycket bra mat (dock lite dyrt men det är det ju i storstäder som Singapore).

Igårnatt (lördag) åkte vi med ett flyg som tog cirka 3 timmar hit till Bali. Eftersom vi åkte sent på kvällen kom vi hit mitt i natten, tror vi var på vårt bed&breakfast vid 03 inatt. Därför har vi sovit en hel del idag och tog oss inte till Kuta Beach förrän cirka 14.30. Det var helt lagom dock, typ vad vi orkade med idag. Kuta Beach ska tydligen vara en av de mest kända och populäraste stränderna i Bali. Vi var ju bara där en stund, men vi hann se att det var mycket folk där senare runt klockan 18, som samlades för att se på solnedgången. Det är en riktigt stor och lång strand och det var många nybörjar-surfare som tog sina första lektioner där för att komma upp i vågorna. Riktigt kul att se, då vi också funderar att ta surflektioner om några veckor.

För i övrigt så känns Kuta lite som ett stopp på vägen, inte sådär jättemycket att göra förutom att åka ut till andra öar på utflykter eller att testa på deras nattliv här. Vi är inte så sugna på att stanna kvar i Kuta så vi har bokat några nätter i Canggu dit väldigt många turister åker. Vi tar oss dit imorgon och sen får vi se var tiden tar oss! Skönt att vara på plats på Bali!

Här uppe (samt på bargatan i Singapore) spenderade jag och Linnea vår fredagskväll. Julia skulle såklart också ha följt med men hon mådde tyvärr lite dåligt så hon skippade det. Men wow vilket ställe!

Klubben vi åkte upp till låg alltså på 63:e våningen i en hög byggnad i Singapore. Den heter One Altitude och det var verkligen en av de finaste utsikterna vi har sett där uppe. Man såg alltså hela Singapore i princip. Förutom det var det ju också en nattklubb med sjukt bra musik, så det gjorde ju bara saken bättre. Det kostade oss ca 280:- att åka upp och gå in dock, men det var verkligen värt det ändå när vi kom upp och man fick en drink inkluderat i det priset. Man får dock räkna med att spendera lite pengar under en utekväll i Singapore, då tunnelbanan slutar gå runt 03 så man kan behöva ta uber/taxi och drinkarna kostar en del. Åk upp till Altitude om ni vill börja en utekväll med en otrolig utsikt!

Innan vi faktiskt tog oss till klubben så var vi även på Raffles Hotel som är ett av de mest kända i Singapore. Vi gick in i deras bar och drack en Singapore Sling, som är en riktigt känd drink som alla rekommenderar att man ska testa. Den var god, och det var kul att se hur Raffles såg ut, men annars inte så speciell som alla får den att verka haha.

Vi avslutade vår utekväll på bargatan Clark Quay där det var FULLT med folk. Det finns hur många barer/småklubbar som helst. Helt klart godkänt!

Vi har haft en jätterolig och lång dag på Universal Studios idag!

Vi tog en taxi dit så vi var där när det öppnade vid 10 imorse. Sen har vi gått runt där till typ 17-18. Det är nog ganska litet om man ska jämföra med det som finns i Florida, jag själv har inte varit där så jag vet inte skillnaden. Men skulle gissa på det. Dock för mig som INTE har något att jämföra med så var det faktiskt väldigt bra gjort och roligt. Det fanns Hollywood, Sci-Fiction, Egypten, Jurassic Park, Waterworld, Far far Away och Madagaskar. Tror inte jag glömt något nu haha!

Vi tyckte bäst om Transformers karusellen och Mumien karusellen. Det var coolast av allt, sen fanns det också bergochdalbanor och andra karuseller där man mest satt och såg de olika världarna. Lite 4D osv också. Mat och snacks fanns typ överallt men det är ju som sagt lite dyrare i Singapore så allt kostar ju runt strax över 100 kronor. Vistelsen kostade oss ca 500 svenska kronor var och det var värt det. Jag tycker ändå man ska dit om man är i Singapore!

Vårt nya hostel Footprints verkar också bra och skapligt fräscht. Nu har vi tre fulla dagar kvar i Singapore.

Oj vad det har hänt mycket på några dagar!

Vi tog oss till Singapore med ett flyg från Langkawi. Vi var ju dock tvungna att bo en natt i Langkawi först och det var på ett jättemysigt homestay! Det var lite utanför civilisationen någonstans så minns inte riktigt vad området hette men hemmet hette Chily Homestay. Jättesöta ägare och en 10min resa in till Cenang där vi var när vi bodde på Langkawi - så rekommenderar om man vill ha ett billigare mysigt ställe.

Nu är vi iallafall i Singapore och bor nu två nätter på Inncrowd Backpacker Hostel. Det ligger i "Little India" och är faktiskt också bra och mysigt. Lite dyrare här i Singapore, detta kostar oss ca 115 svenska kronor var per natt och då är det i mixad sovsal (för både män & kvinnor). De som har det är jättesnälla & bjuder på frukost varje morgon. Bra duschar och toaletter och funkar bra att sova i sovsalarna. Dock är det fullt här sen, så imorgon ska vi till ett annat hostel här i närheten och bo där till på lördag.

Den här dagen blev inte riktigt som planerad. Alla fem skulle gå på Universal Studios men Julia har mått dåligt ett tag, så jag och Linnea stannade med henne. Elin och Lina skulle ju faktiskt hem till Sverige ikväll (de har nu åkt) så de ville gå ändå vilket är förståeligt. Känns förresten konstigt att bara vara tre stycken nu men vi vänjer oss nog snart. Jag och Linnea har därför gått en lång vandringsled idag på 13km som kallas Southern Ridges. Det är där bilderna är ifrån. Nu är vi trötta i benen och sitter i vår "lobby" och laddar upp inför imorgon - då vi på nytt försöker ta oss till Universal Studios.

Imorse vid frukosten köpte jag med mig en vitaminbomb till stranden med ingefära + morötter. Har köpt några såna på resan och älskar att man kan få blanda juicerna hur man vill! För att få i oss en massa bra grejer (blandat med det dåliga) på resan, så brukar vi köpa såna här juicer, vitamintabletter på apoteken och köpa massa frukt i fruktstånden som finns överallt. Eftersom man äter och dricker rätt mycket godsaker så är det skönt att variera med lite annat också, som dessutom är så himla gott.

Känner mig lite extra duktig just idag, vi simmade en bra bit ut i havet för att komma till en liten "udde" med grundare vatten där vi kunde stå - ändå mitt ute i havet. Förutom det så har även jag och Linnea sprungit en runda på kvällen och snacka om att man blev varm.... men vi hann komma till Sunset Beach och se den fina solnedgången.

Imorgon kommer vi att ta eftermiddagsbåten över till Langkawi, sova där en natt för att sedan på måndag morgon ta ett flyg till Singapore. Så vi tar vara på halva dagen här på älskade Lipe imorgon innan vi beger oss. Är SÅÅÅ taggad på Singapore.

Alltså det är ju VÄRLDENS finasteeee vatten här på Lipe. Kommer aldrig kunna släppa hur fint det är. Knappt så man kan ta in det själv - och jag lovar att det inte är en överdrift. Koh Lipe är ett måste någon gång i livet.

Nu har vi varit på Lipe i snart en vecka och mestadels legat och njutit av de fina stränderna, och den mysiga gågatan om kvällarna. Idag gav vi oss dock ut på en snorkeltur och det var riktigt kul! Vi stannade på kanske 4 olika ställen att snorkla på - och snorklingen är verkligen värd att se. I och med att det är så fint vatten så ser man ju också väldigt bra. Det var mycket fiskar och fina koraller på nästan alla ställen. Förutom det så stannade vi även till på två olika stränder och åt lunch på den ena. Väldigt mysig dag. Dock synd om Elin som för två dagar sen blev stucken av en geting i foten.... så den är helt svullen. Hon fick sitta med i båten och njuta av solen, för det gjorde lite för ont för att snorkla. Stackaren.

Utflykten vi gjorde idag var mellan klockan 9-16 och vi hade en egen båt och chaufför hela dagen (ingick också lunch). Det gick bara på 500 baht var, vilket är strax över 100 svenska kronor. Hur värt som helst. Och som bi redan förstått så äääälskar jag ju Koh Lipe, men ärligt, det är det mysigaste och finaste stället någonsin. Vi är här i totalt 7 nätter men skulle kunna vara här längre. Om du ska till Thailand - missa inte det här!

Från Koh Lipe!

Vi befinner oss på älskade Koh Lipe!

Vi har inte haft internet mer än några minuter på de första två dagarna. När vi kom så hade vi inte bokat nåt boende denna gång, men det har ju ändå alltid löst sig för oss så vi tänkte att det är nog lugnt. Men såklart, sen dagen vi kommer så är det någon röd dag för alla thailändare, så ALLT var ju fullbokat. De flesta sa att vi skulle få sova på stranden första natten. Så kul.

Som tur var så träffade vi en svensk som bor och jobbar här, som hjälpte oss hitta ett boende för de första två nätterna. Det var vid en strand lite längre bort i några bungalows men det gick jättebra - vi behövde ju verkligen bara sova någonstans. Efter ca 4 timmar hade vi då boende för första 2 nätterna OCH även lyckats hitta boende på ett hostel från och med idag (tisdag) till måndag nästa vecka. Så ja, vi stannar här på Koh Lipe i 8 nätter totalt. Jätteskönt faktiskt, jag kan vara här hur länge som helst.

Den första dagen igår låg vi bara på den oerhört fina stranden och tog in hur fint allt faktiskt är. Det är nästan så att det är finare än jag minns det från förra året. Jag har även träffat en av mina vänner hemifrån här, Emilia! Hon åkte dock vidare imorse.

Idag blir det mer strandhäng och eftersom det är alla hjärtans dag ska vi förmodligen på ett party som har anordnats just för idag. Vi får se. Annars myser vi ihop bara. Det här är verkligen det perfekta stället för alla hjärtans dag iallafall!

Vi har haft magiska dagar här på Langkawi, men inatt fick Lina någon panikattack av något slag. Det verkade som någon allergisk reaktion så vi åkte upp till sjukhuset och fick spendera natten där. Stackaren...

Nu är det iallafall ok med Lina, vi är tillbaka på vårt homestay och ska sova lite till innan vi tar eftermiddagsbåten mot Koh Lipe. Det är vi alla sjukt taggade på (trots nattens händelser). Usch det är så läskigt när det här händer någon, man måste verkligen finnas där då och hjälpa varandra. Som tur var gick ju allt bra.

De senaste dagarna här har som sagt annars varit väldigt bra! Vi känner oss trygga och lugna på Langkawi, gillar det väldigt mycket. Därför vi har spenderat en vecka här nu. Dock är vi ju sen innan kära i Koh Lipe så det ska bli lika skönt att komma dit! Häromdagen vad vi på Island-hopping mellan tre olika ställen, därav snorklingsbilderna. Det var ingen snorkling att se dock, så det var väl bara kul för det var fina ställen. Vi ska göra ett försök på snorkling på Koh Lipe tänkte vi!

Måste bara tipsa om solnedgången här vid stranden Cenang. Den är helt magisk. Låter bilderna tala för sig (dock mååååste man ju se det med egna ögon för det är tio gånger finare i verkligheten). Här kommer vi nog mysa många kvällar. Vi åker inte ifrån Langkawi förrän söndag nämligen.

Imorgon ska vi på Island-hopping!