Åh idag har vi besökt den finaste stranden hittills. Den heter Klong Chao Beach och finns då här på Koh Kood. Hur fint blått vatten som helst och vita stränder.

Har även idag åkt runt med mopparna som vi hyrde smidigt här vid vårt boende när vi kom hit. Att hyra moppe här för en hel dag kostar mellan 200-300 baht, vilket motsvarar ungefär 50-75 kronor per dag. Bensin är inte alls dyrt, att fylla tanken till typ halva (som har räckt för oss på den här ön på en hel dag) kostar endast 40 baht vilket då är 10 svenska kronor.

Ska man stanna på Koh Kood några dagar och vill se ön så är det absolut bästa alternativet att hyra mopeder. Visst finns det taxibilar också, men här är det så lite turister jämfört med de stora öarna så det är väldigt lite trafik. Känns som en av de tryggaste öarna att köra moppe på faktiskt. Det är ju också det vanligaste sättet för turister att ta sig fram i Thailand i övrigt också.

Imorgon påbörjar vi en lång resa mot Koh Rong som ligger utanför Kambodja. Vi får se hur lång tid det tar dit beroende på vilket sätt vi måste resa på och hur det går med visum vid gränsen och sådär. Uppdaterar så fort jag kan!

Hej på er! Vi åkte till Koh Kood tidigt imorse för att vi trodde att det skulle ta ett tag, men vi var nästan framme på en timme. Så vi har haft hela dagen här!

Vi fick skjuts till vårt boende som vi har de kommande två dagarna, det heter Ao Salut och ligger lite öde men jättegullig personal med jättebra service. De har en moppeuthyrning också så vi hyrde tre stycken moppar direkt och gav oss iväg.

Vi var iväg från ca 11-18 och åkte runt på ön. Vi har sett två stycken vattenfall och ätit middag på ett mysigt ställe som var lite gömt mitt ute i djungeln, området kallades "the getaway" och det var jättetyst och skönt. Det låg typ i en mangrove! Vattenfallen vi var vid hette Klong Yai Kee och Klong Chao. Det var inte jättemycket vatten i dom nu efter regnperioden men det var fint ändå. Ni ser ju på bilderna! Imorgon tänkte vi ge oss ut med mopparna igen och leta efter de fina stränder som ska ligga härikring.

Strandhäng på ännu en ny strand - check. Enligt mig en av de finare stränderna vi testat här på Koh Chang, den heter Lonely Beach och är rätt poppis här vad vi har förstått.

Vi har tagit det lugnt, tagit massor av bilder och pratat ihop oss om vad vi ska göra härnäst. Det ser ut som att vi imorgon förflyttar oss till Koh Kood som är en ö som ligger några timmar bort med båt. Den ska vara jättefin och det ska finnas flera roliga utflykter att göra där. Tex flera olika vattenfall som vi tänkte besöka!

Efter kood tänker vi att vi tar oss till Koh Rong som ligger utanför Kambodia. Den ön ser också ut att vara jättefin. Efter det blir planen att ta oss till Vietnam och sedan Malaysia & Singapore. Det är så vi tänker just nu iallafall. Är så taggad på allt vi ska göra och se!

Idag stod en elefantträff på schemat! Vi åkte till ett ställe som ligger ca 20 min ifrån vårt hem och matade och hälsade på elefanterna. Hur mysiga djur som helst.

Efter att ha varit där åkte vi vidare till Bang Bao Pier som ligger längst ner på ön. Där finns en mysig liten by byggd på vattnet där man både kan äta, shoppa och sova. Vi åt lunch på en av restaurangerna där med en väldigt fin utsikt!

Resten av eftermiddagen har vi spenderat på en strand i närheten av piren. Det var en kille som sa att det var 5 minuters gång så vi började traska på, men det var betydligt längre... så där hikade vi i 30 graders värme men till slut kom vi fram till stranden. Den var jättefin, minns tyvärr dock inte vad den heter men det finns nog bara en större strand där i närheten. Sen fanns det lite små mer privata stränder. Ikväll tog vi oss till foodmarket som vanligt och köpte allt möjligt. Så mycket mer värt än att sätta sig på en restaurang!

Om någon av er vill se ännu mer av våra dagar så heter jag "jdetterwall" på snapchat!

Igårkväll kom vi till Koh Chang efter en hel dags resande. Vi bor i en bungalow som ligger vid en av stränderna som finns här. Det är ett supermysigt område som heter Magic Resort. Inte direkt ett typiskt "backpacker-ställe", men sen är ju tanken att vi ska ta in på hostels där det finns andra som reser precis som vi.

På kvällen igår gick vi till en bar/klubb som vi hört bra om, som heter Himmel. Där fanns det däremot många som var på resande fot så vi hade jättekul och stannade där hela natten. Bra musik var det också! Rekommenderar den om man är sugen på att festa med andra backpackers och turister.

Idag har vi spenderat hela dagen på stranden, det finns som sagt flera men vi var på White Sand Beach idag. Det var väldigt mycket människor där för det ligger många resorts på den stranden, så vill man ha det lite mer privat får man nog ta någon av de andra stränderna. Nu är vi redo för att gå till shoppinggatan och leta foodmarkets och massage!

Vår första heldag har vi bara spenderat på stranden och tagit det lugnt. Hur skönt väder som helst och nu är vi liiiiite mer utvilade än igår men fortfarande jetlaggade... det tar nog ett tag.

Planen är att åka till Koh Chang imorgon som är lite större än den här ön. Uppdaterar mer efter det!

Framme på Koh Samet efter en lång dag! Men SÅ skönt att vara här. Nu tar det väl några dagar att landa.

Vi landade i Bangkok på morgonen som vi skulle, sedan var det en 3-timmars lång bilresa och sedan båt ut till ön. Det verkar mysigt här, perfekt för oss som just nu bara vill ta det lugnt ett tag. Saknat Thailand!

Jag är sååååå glad och peppad inför 2017. IMORGON åker jag tillsammans med 4 andra tjejer tillbaka till Asien!

Väskan är äntligen packad och klar! Sist jag var iväg för cirka ett år sedan så åkte vi runt i Thailand och Malaysia i cirka en månad för att sedan återvända hemåt. Den här gången har vi inte bokat någon hembiljett och vi ska besöka många fler destinationer än vad vi hann med sist. Det är väl iallafall tanken. Vi kommer att landa i Bangkok men ta oss direkt vidare till Koh Samet. Vi börjar alltså även den här resan i Thailand. Därifrån har vi dock inte bestämt så mycket mer. Vi har vissa destinationer vi vill besöka såklart, men i vilken ordning vi tar allting bestämmer vi på vägen.

Tanken som det ser ut nu är att vi åker runt i Asien/Indonesien i cirka 6 veckor. Allt beror verkligen på vad vi vill besöka och hur länge vi stannar på varje ställe såklart. Efter detta ska vi ta klivet in i Australien! Är så glad för det. Tanken är att börja uppifrån och åka neråt hela Australiens östkust. För att klara oss så länge i Australien som möjligt så har vi även tänkt att jobba där (förmodligen farma). Det betyder alltså att vi har ett Work & Holiday visa och vi kan stanna i Australien i upp till ett år om vi trivs och vill! Det känns så himla kul!

Tänkte att det kunde vara kul att få höra vad tanken är med den här resan. Återigen åker jag med tjejer som jag inte känt innan. Dock har jag med mig Elin och Lina från den förra resan vi gjorde, men nu även 2 tjejer till som jag får lära känna under resans gång! Alla kommer att stanna lite olika länge under resan men jag har förhoppningar på att det här kommer att bli hur bra som helst.

Önska oss lycka till!

Det här är verkligen den roligaste upplevelsen vi gjort under resan! Vi bokade den med Langkawi Canopy Adventures, och guiderna kom och hämtade oss vid hotellet på morgonen och var sedan med oss under hela upplevelsen. De var två stycken och vi andra var bara 4, vilket var skönt. De var noggranna med att förklara, kunde bra engelska och hjälpte till och var snälla. Kändes bra!

Vi fick först vandra in i djungeln i cirka 20 min, vi gick uppför 800 trappsteg och sedan in en bit i djungeln. Där fick vi först klättra oss fram på rep, sedan fick vi knäppa fast oss och åka zipline (vilket var hur kul som helst!). Zipline åker man från träd till träd uppe i luften. Vi tog oss också nedför berg och fick hasa oss nedför ett högt träd. Det var som ett stup rakt ner men det var bara att ta sig ner!

Om man har möjligheten att testa på att göra något sånt här tycker jag absolut man ska göra det. Det var rätt dyrt här, det kostade oss cirka 500 svenska kronor var och upplevelsen håller på i typ max tre timmar. Det kunde väl ha fått kostat lite mindre, men själva upplevelsen var fett värd att göra! Vi kände ändå att vi kunde lägga dom pengarna för att uppleva det.

Här på Cenang Beach finns det väldigt mycket vattensporter. Vi åkte med ett av företagen som heter Zanie Watersports & Recreation, men jag tror att vilket företag som helst fungerar bra. Vi la inga speciella funderingar på vilket vi skulle välja utan vi tog bara ett.

Det finns bananbåt, parasailing, jetski, kajak osv. Vanliga vattensporter som finns på många ställen helt enkelt! Lite roligt om man är rastlös när man ligger och solar (som jag).

Det kostade mig och Donna 60 ringith var, det vill säga ca 120 svenska kronor var. Om det var värt eller inte får man väl avgöra själv, vi flög nämligen i max 15 minuter. Jag själv tyckte ändå det var kul, jag har bara gjort det en gång förut i Kroatien. Lite kort tid, men kul! Har man lite pengar över så tycker jag absolut man kan göra det ändå.

Ikväll ska vi äta vääääldigt god mat på en restaurang som finns här vid stranden, för imorgon är det Donnas födelsedag och hon lämnar oss även imorgon. Varje kväll har vi även suttit vid solnedgången, så himla mysigt, så det ska vi göra ikväll igen.