Som ni kanske märkt så tycker vi om Brisbane väldigt mycket. Idag har vi strosat runt i staden i cirka 6h och bara tittat på allt. Det är verkligen så fint och just den här helgen har de också någon slags festival vid vattnet där det fanns massa marknader och mysig livemusik.

Igår gick vi runt och shoppade lite under dagen (vi har verkligen saknat storstadslivet när vi har jobbat ute i Banana) och sedan åt vi mexikanskt och gjorde egen sangria och spenderade kvällen på olika nattklubbar och barer. Det var så kul och vi gick såklart tillbaka till vår favoritbar här som heter Birdees. Vi bor faktiskt även på samma ställe som förra gången, för att det är ett av de billigaste ställena och för att vi tyckte om det. Det heter Big Bird Backpackers.

Ikväll tänkte vi faktiskt gå ut igen men vi har varit vääääldigt trötta hela dagen, så vi får se hur det blir med det. Annars ska vi upp imorgon och springa och träna lite och sen får vi se var dagen tar oss.

Efter en månads hårt jobb är vi nu tillbaka i Brisbane över helgen. Det känns så himla skönt att det är gjort och att reskassan är lite påfylld igen.

Vi fick alltså ett jobb på Banana Accomodation Village och Banana Hotel Motel. Det finns alltså en stad som på riktigt heter Banana här i Queensland, haha! Alla vi har pratat med låter lika förvånade när vi sagt vart vi ska jobba. Jobbet innebar housekeeping, dvs städa hotellrum, städa i kök och public areas som toaletter osv. Förutom housekeeping så jobbade vi även i receptionen, i restaurangen, i bottleshopen och i puben som hotellet har. Vi har därmed fått lära oss lite av allt vilket är riktigt bra för kommande jobb!

Här är några bilder från Accomodation Village som också vi bodde på. Förutom oss bodde vår chef där med hennes familj (fast i ett hus lite längre upp på vägen) och alla arbetare som jobbade runtikring och behövde ha boende för någon vecka.

Såhär såg våra rum ut. Riktigt små men mysiga ändå. Det var jätteskönt att få ett eget rum med eget badrum och en garderob så man slapp leva i väskan för ett tag.

Här är lite dåliga bilder på puben/restaurangen som vi jobbade i.

Vi fick alltså boende och mat inkluderat så vi betalade i princip ingenting alls i en hel månad. Dock var tanken från början att vi skulle stanna iallafall cirka två månader och spara mer innan vi skulle resa mer. Från början var det sagt att vi skulle få iallafall en dag i veckan ledigt och att det var minst 6h jobb per dag.

Vi fick istället jobba exakt varje dag och det var minst 10h per dag och ibland upp till 14-15h jobb per dag. Det blev väldigt slitsamt på kroppen då man också började jobba runt 05-06 på morgonen och sen slutade man ofta jobba runt 21 på kvällen. Det fanns heller inget annat runtikring eftersom det är mitt ute i ingenstans. Man jobbade alltså bara hela tiden och knappt heller med varandra utan ofta på olika ställen. Det blev helt enkelt mer jobbigt än vi trodde och vi bestämde därför att vi bara skulle vara kvar en månad. Eftersom vi jobbat exakt varje dag i 28 dagar så fick vi dock ihop en bra slant iallafall så vi är nöjda. Och all erfarenhet vi fått!

NU är vi ju då i Brisbane igen, men bara över helgen. På måndag tar vi oss ännu en bit ner till Gold Coast (Surfers Paradise) och där kommer vi stanna i en vecka då vi ska bo i en kollegas unit. Nu ser vi såååå fram emot att resa en del igen innan man lär behöva jobba igen. Så redo!

Vi tog oss till Byron Bay för att spendera tre nätter här! Idag har vi vandrat upp till lighthouse som är en känd fyr som ni kan se på bilderna. Det var en riktigt fin och lång vandring upp dit, stannade man och tittade ut mot havet såg man delfiner som simmade runt!

På vägen dit kom man även till "most easterly point of Australia" som ni kan se vid skylten. Pretty cool huh

Eftermiddagen spenderade vi med att äta en riktigt god Acai Bowl på stranden och hoppade lite i vågorna. Väldigt poppis att surfa här i Byron vilket många gjorde, eller gör hela tiden. Gillar Byron hittills, det är en mysig stämning och det verkar vara riktigt härliga människor här. Det är en stark hippie-känsla över hela stället. Ikväll ska vi laga pasta till middag och sen ska vi vina och mysa vid huvudgatan.

Jag och Linnea har förresten fått ett jobb! Det blir dock inte alltid som man trott såklart. Vi trodde vi skulle bo och jobba i Brisbane ett tag framöver, det var så vi hade tänkt oss det iallafall. Men igår fick vi besked att vi fått jobb på ett annat ställe som ligger längre upp i landet istället. Vi ska både hjälpa till på boendet vi ska bo på och jobba i restaurang och i café. Vi hoppas på att detta blir bra och att vi kan spara en del pengar. Håll tummarna för oss!

Det här fick vi med på köpet när vi bokade ett paket med Greyhound. De flesta får det. Det är ett bushcamp (dvs ett camp mitt ute i skogen) i Noosa vid everglades.

Vi spenderade tre dagar och tre nätter där ute i tälten och paddlade kanot på dagarna. Även här lyckades vi få en riktigt bra grupp som vi klickade med från början. Vi blev i grupp med två tjejer från England, en tjej från Danmark, en kille från Sverige och en till kille från Holland. Vi paddlade tillsammans varje dag (ena dagen typ 2 mil och andra dagen bara några kilometer). Förutom att paddla kanot gjorde man inte så mycket ärligt talat, hängde med varann, lagade mat tillsammans, drack väldigt mycket alkohol... haha. Men kul var det! Vi lyckades till och med bocka av hela FYRA Harry Potter filmer tillsammans. Hur mys som helst. Blev dock väldigt väldigt myggbiten, men vad kan man vänta sig när man är mitt ute i skogen.

NU har vi tagit oss ner till Brisbane där vi redan har hunnit sova i två nätter. Igår var vi på en klubb som heter Down Under där det var riktigt mycket backpackers och där vi fick dansa av oss ordentligt till klockan 4 på natten. SKÖNT att vara tillbaka i civilisation igen och i en storstad!

Vi ska spendera två nätter till här, vi ska träffa en av tjejernas kompisar här som har bott här ett tag. Sen tar vi oss ner mot Byron Bay och stannar där ett tag. Sen ska vi ta oss tillbaka hit upp till Brisbane för att jobba! Pengarna blir mindre och mindre så nu är det dags att börja. Älskar Brisbane hittills så jag tror absolut vi kan trivas med att bo och jobba här ett tag! Är taggad på att starta ett slags vardagsliv här i Australien.

Nästa steg ner längs östkusten var att ta oss till Fraser Island. Vi fick ta bussen ner till Hervey Bay för att ta oss ut dit.

Vi bodde i Hervey en natt innan vi skulle ut, vilket var riktigt skönt för det var en lång bussresa ner dit. Då hann man landa lite innan vi skulle iväg igen. Vi har bokat alla våra "äventyr" med Greyhound som ett paket, och då bokades vi in på Palace Hostel i Hervey. Det var ett bra hostel förutom att vi hade noll wi-fi haha. Det var vi ju dock vana vid efter Whitsundays så det gjorde inte så mycket.

Vi delades in i grupper på Palace och köpte mat med oss för alla tre dagar vi skulle vara där ute och campa. Sen var det tidig morgon nästa dag och så var vi igång!

Första dagen tog vi oss till vårt camp och fick en massa information och besökte en av alla fresh water lakes. När man bokar en resa på fraser delas man upp i olika bilar, typ 6-7 stycken vi varje bil. Linnea fick äran att köra vår bil alla tre dagar. Det var riktigt kul att köra själva, Fraser är ju en enda stor sandö så att köra på sand var en riktig upplevelse! Skönt att ha sin egen musik också. Att köra runt i bilarna var verkligen bland det roligaste på hela ön, haha.

Lite bilder från bilen och från champagne pools som var jättefint, men det ska ju vara bubblor som champagne och det var det inte riktgt. Det beror ju såklart på vågorna dock så inte så mycket att göra åt det. Bilden på ett skepp är ett skeppsvrak som har legat på fraser i över flera hundra år.

Vi åkte till Eli Creek och gled igenom det på gummiringarna. Väldigt kallt i vattnet, men det var uppfriskande eftersom vi varken hade någon dusch vid campet eller kunde bada i havet pga risk för maneter och hajar. Det blev som en dusch helt enkelt!

Sista dagen stannade vi även till på stranden och grävde upp lite musslor ur sanden som vår ledare sedan kokade till så vi kunde äta. Jag var lite för feg och åt ingen dock, haha... det såg lite motbjudande ut.

Och sist men inte minst så har vi två bilder från Lake Mckenzie på hela vår underbara grupp från Fraser! Vi hamnade verkligen i en rolig grupp, vilket gör väldigt mycket när man ska vara med varandra konstant i tre dagar. Det var väldigt uppskattat. Vi träffade många där som vi fortfarande har kontakt med på Facebook och som vi verkligen skulle kunna tänka oss att hänga med igen. Så kul!

Fraser var riktigt kul och förutom allt man gjorde på dagarna så hade vi även kul ihop på kvällarna, då vi lagade middag ihop och sedan drack och spelade spel. Fraser varierar nog som upplevelse beroende på vilket företag man bokar med (såklart) men jag tycker ändå vårt företag (Palace adventures) var bra, även om man sover i tält och inte har duschar så funkade allt bra. Man klarar sig liksom i tre dagar. Fraser är verkligen något man kommer minnas hela livet!

Nu har jag inte varit aktiv här på vääääldigt länge på grund av att vi har gjort saker i mer än två veckor i streck utan wi-fi. Det betyder dock att jag har massor att berätta och massor av bilder att lägga upp från våra olika äventyr! Vi börjar med Whitsundays som vi gjorde mellan 7-9 april.

Här är lite bilder från segelbåten som vi bodde på i två nätter. Vi åkte med British Defender och fick en skön grupp plus tre härliga crewmembers som gjorde resan riktigt bra. Det var speciellt att bo på en båt eftersom jag verkligen inte är van vid det, men det gick bra haha. Har aldrig seglat så förut heller så det var riktigt kul att vara med om det.

Och här är ett par bilder från Whitehaven Beach och Whitsundays. Det var lite förstört på grund av cyklonen Debbie som vi precis haft här i Australien, dvs att det inte var lika grönt som det brukar vara. Det var dock riktigt fint att se ändå.

Den roligaste tiden hade vi nog ändå på själva segelbåten. Vi fick även stanna till vid ett vattenfall och vid barriärrevet för att snorkla, men revet är också ganska förstört på de platserna så det var tyvärr grumligt. Man såg ju revet men det var inte så fint som det skulle kunnat vara - så jag vill gärna tillbaka till revet nån gång för att se det på riktigt. Synd att cyklonen tajmade in och kom precis när vi kom till Australien, men det är inte så mycket att göra åt det!

Vi hade iallafall väldigt kul när vi gjorde Whitsundays och det var definitivt värt att lägga pengar på det.

Igår tog vi bussen ut till Cairns Botanic Gardens som bara tog någon kvart från centrum.

Botanic Gardens är flera olika "trädgårdar" med en riktigt cool natur. Vi gick igenom en "regnskog" innan vi kom fram till ett litet reservat med fjärilar och en massa coola växter som man inte sett förut. Det kanske inte låter askul men bilderna gör det inte heller helt rättvist. Det var verkligen sagolikt och mysigt att gå runt och se trädgårdarna. En bit bort finns även olika tracks där man kan träna eller gå, på både 3km, 6km eller 1km. Det var väldigt varmt och långt att gå så vi tog en runda runt den som var ca 1km. Väldigt många trappor men fint när man kom upp och såg utsikten bakom flygplatsen.

Förutom detta så har vi hängt ganska mycket i Esplanade Lagoon som ligger mitt inne i Cairns. Det är ett gräsfält där det även finns en stor pool och grillplatser osv. Nu har det varit väldigt fint väder varje dag sen vi kom hit så vi och alla andra i Cairns (känns det som haha) har spenderat väldigt mycket tid där. Mycket mysigt!

WE DID IT!

Några dagar in i Australien och vi bestämde oss för att det är klart att vi ska uppleva ett skydive. Minst ett iallafall, haha. Vi gick in till företaget för att se om det gick att boka in någon dag i veckan, varpå hon svarar "ja alltså vi har tid för er på nästa plan nu i eftermiddag om ni vill?" och vi tittade på varann och kände bara att ja, varför inte, haha! Om det ändå ska göras så varför inte nu direkt. Skitkul att göra det lite spontant faktiskt.

Vi fick hjälp att få på oss allt som skulle på och sen var det bara att hoppa in i bussen mot flygplatsen. I bussen och upp i flygplanet var jag konstigt nog inte alls nervös utan bara väldigt exalterad (kanske berodde på att det var så spontant). Det var när det först var dags att hoppa ut ut flygplanet som man tänkte "men Gud vad håller jag på med" men då är det ju bara att göra det! Sjukaste känslan jag har varit med om verkligen, när man direkt kommer ut ur planet så faller man så otroligt snabbt så man hinner inte tänka utan det är bara att njuta och se sig omkring. När man kommit en bit ner släpper dom ju fallskärmen och man hinner se ännu mer och får även testa på att styra själv innan det är dags att landa.

Efter upplevelsen var det skjuts tillbaka till företaget och sedan fick vi vår video och våra bilder på en USB cirka en halvtimme efter att vi kommit tillbaka. Det köpte vi till innan vi gjorde hoppet, så värt att göra det. Totalt kostade det oss cirka 2800:- med bilder och videos. Det är rätt mycket pengar men SÅ värt det. Definitivt en av de häftigaste upplevelserna jag har varit med om!

Om jag kan få in min video från hoppet på youtube så kommer jag absolut lägga upp den här också.

Vi befinner oss alltså för tillfället i Cairns som är längst upp vid Australiens östkust i princip.

Vi tog oss hit med ett flyg från Bali som tog cirka 5 timmar. Vi flög mitt i natten och kom fram ca 07.30 på morgonen här, så sömnen och kroppen var helt förstörd. Man tror att det ska gå bra för man bara kan sova bort flygresan när det är mitt i natten - men att sova gick verkligen inte. Så första dagen var vi rätt förstörda, vi hann dock ta oss till ett svenskt café och köpa Marabou choklad samt hänga vid Esplanade Lagoon. Det är som en publik park där det finns en simbassäng och man kan grilla och så om man vill. Riktigt mysigt ställe, speciellt när det var så fint väder som i lördags.

Vi har även hyrt en bil och åkte runt lite. Bland annat till Koala Gardens som gjorde mig överlycklig. Koalor har varit mitt favoritdjur såååå länge och jag älskar dom så mycket, haha. Världens sötaste underbaraste djur. Det kostade lite att gå dit men det var det absolut värt.

Självklart har vi även passat på att besöka shoppingcentrum eftersom det ligger precis där vi bor (vi bor förövrigt på Cairns City Backpackers för endast 110:- natten, vilket är väldigt bra för att vara Australien). Där har vi redan hunnit gå på bio och sett Beauty and a Beast som var hur underbar som helst. Vi har även hunnit rensa lite grejer, köpt nya grejer, tvättat, pratat med banken och öppnat ett australienskt konto osv. Vi har hunnit med en hel del men vi stannar ännu en vecka i Cairns för vi har mer planer här innan vi är klara!

Vi hade en sån rolig vecka på surfcampet i Uluwatu. Vi har praktiskt taget haft fullt upp varje dag där så jag har inte orkat lägga upp något speciellt. Kände att det var dags nu!

Vi kom till Rapture en söndag, men då var det bara incheckning och ingen surfing. På kvällen hade dom pizzakväll, så alla på hostelet åt tillsammans och sedan drack vi och gick faktiskt ut allihopa tillsammans också. Det mest populära stället är då Single Fin och det är sjukt mycket folk där på söndagar. Innan åker man till ett supermarket och sitter och dricker utanför det (för att det helt enkelt är billigt och för att alla träffas där). Som sagt väldigt mycket folk på söndagar så man vill typ max vara på Single Fin en timme.

På tisdagen hade vi vår första surfingdag. Vi surfade alltid två sessions så först 2 timmar på morgonen, sen rast, sen ca 2 timmar till. Det såg ut så varje dag förutom torsdagen (sista dagen) då vi bara var tre stycken som åkte med nybörjargruppen. Då körde vi en session som ist var 3 timmar lång. Våra surfinstruktörer var riktigt duktiga och alltid glada och ville hjälpa till. De hade också teorilektion med oss två gånger så man fick lite förklarat för sig om vågorna, om kanaler i vattnet och teknik på brädan helt enkelt.

Första dagen kom vi faktiskt upp direkt på brädan, den första vågen! Det var riktigt kul, även om det bara var små vågor den dagen. Då lärde vi oss att komma upp på brädan och hantera balansen helt enkelt. Dag 2 var det bara att försöka hålla sig kvar på brädan och vågen så länge som möjligt. Den dagen var riktigt rolig och gick riktigt bra. Tredje dagen var svårast, vi var på en strand där det var riktigt höga vågor och en stark ström så jag tyckte det var jättesvårt. Kom kanske upp på brädan 2 gånger och man gör ju över 20 försök, haha... men någon dålig dag måste man ha.

Sista dagen var vi också på en helt ny strand, men där var det riktigt bra vågor. Dock ganska länge att vara på havet i 3 timmar och kämpa i vågorna utan någon rast, blev väldigt bränd på bakbenen den dagen haha. Men i övrigt så var surfingen riktigt kul att testa på!

De här bilderna är från en annan utekväll på Single Fin, denna gång en onsdag. En mycket bättre dag att gå dit på. Mindre folk och bättre musik enligt mig. Det var även min födelsedag på torsdagen, så vi firade den lite en dag för tidigt.

De som är med på bilderna är bara några av alla vi umgicks med under veckan på Rapture, och vi hade verkligen kul med dem. Det är en riktigt bra atmosfär från den stunden man kommer dit, alla pratar och är med alla. Middag och frukost är inkluderat så varje kväll ropade kökspersonalen "dinnertime!" och alla kom och åt samtidigt vilket var riktigt mysigt. Var lite som att va i skolmatsalen igen.

NU har vi ju tyvärr lämnat campet och befinner oss i Australien (kommer mer om det senare), men vi saknar redan alla även om vi har det bra här. OM någon funderar på att boka ett surfcamp så var Rapture riktigt, riktigt bra. Alla bokar typ in sig på La Point som är jättepoppis, men det är alltid fullbokat så man måste verkligen vara i god tid om man vill dit. Också lite dyrare, kostar runt 6000:- någonting medan Rapture för oss kostade 4000:- med middagar osv inkluderat. Vill man ha ett lite billigare alternativ kan jag lova att dem inte gör en besviken!