Efter frukost idag packade vi våra väskor, sa hej då till värdarna på boendet och tog oss till bussen. Så skönt att det alltid går bussar hör, väntade knappt 1 minut innan det kom en buss i full fart som skulle mot Hikkaduwa. Tog ungefär 1,5 h att ta sig hit och det är inte konstigt att det går så snabbt för det körs så jäkla fort här. Vi blev rädda flera gånger att vi skulle krocka.. Haha!
Men vi kom fram hela och tog oss till guest houset. Tog på oss bikinis direkt och gick ner på stranden för att bättra på brännan lite och runt kl 2 tog vi en tuctuc till en sköldpaddsfarm. Där räddar dem ägg som inte kan överleva och räddar skadade sköldpaddor. Där var små små sköldpaddor som bara var 3 dagar gamla. Så jäkla söta. 😍 Efter det åkte vi hem och duschade sen gick vi ut och åt pizza. Passade på att äta det när det är vår sista hela dag här. Och det var så gott. När vi ätit gick vi runt i staden och kollade affärer. Vi var jättesugna på att shoppa men så klart hittar man inget då. Så det blev inget för mig.

• 8 Readers

Vi sov idag till vi vaknade men vaknade så klart halv 7 haha. Satte oss och åt frukost och vid halv 9 ungefär fick vi skjuts av världens snällaste kille på hotellet till Weligama. Där var vi på stranden hela dagen. Fick 2 surflektioner och fy vad kul det var. Har alltid velat lära mig surfa och nu kom den drömmen i uppfyllelse. I början blev jag irriterad men när det väl gick bra för mig att stå upp på brädan var det hur kul som helst. Men så är det väl med allt, om man kan en sak är det roligt annars inte. Var i alla fall inte sista gången jag kommer surfa. Vill verkligen lära mig fullt ut hur man fångar en våg och surfar som ett proffs. Får ta några lektioner på Bali när jag ska dit.
Kom hem till boendet runt halv 5 och sen duschade vi och gick ner till stranden för att äta. Tog till och med en drink för att fira sista dagen i Mirissa och för att vi sticker till Hikkaduwa imorgon. På söndag morgon lufter planet hem. Sjukt!!

• 10 Readers

Idag var det dags för att åka ut med en båt och kolla valar och delfiner. Vi gick upp kl halv 6 för att ta oss mot hamnen. Båten lämnade hamnen kl 7 ungefär och sedan körde vi 2 h rakt ut mot det öppna havet. Det var så häftigt att se valarna, när de sprutade upp vatten och när de visade sig ovanför vattenytan. Svårt att få med på bild dock men det var så fint. Tyvärr ville inga delfiner visa sig idag så det var ju lite synd, hade gärna velat se delfiner. Men någon annan gång så ska jag få se dem simma fritt i det vilda. Det är något jag drömmer om.
När vi kom tillbaka åt vi och sedan gick vi ner till stranden. Min brända kropp behövde vila sig lite så jag låg i skuggan och läste men det vad skönt det också. På kvällen gick vi och åt vid stranden igen och gick i några affärer. Sedan var vi så trötta så vi somnade kl 22 ungefär.

• 9 Readers

Klockan 8 satte vi oss på bussen mot Mirissa. Vilken härlig resa, och väldigt billigt var det också. Hög musik i bussen och den var inredd så jäkla coolt. Det tog ungefär 1,5 h att ta sig till Mirissa. Vi kunde checka in direkt och smidigt och sen tog vi oss ner till stranden. Och där låg vi hela dagen. Så skönt! Kände redan efter en lite stund att jag bränt hela min överkropp typ så tog det lugnt sista timmarna och smörjde in med Aloe Vera. På kvällen gick vi ner på stranden för att äta middag och det var jättemysigt. Satt där på stranden och lyssnade på vågorna. 😍

• 10 Readers

Idag var det bara en vanlig dag på stranden. Vi låg där hela dagen och gick upp och åt emellanåt. Känns verkligen som semester.
Imorgon tar vi bussen till Mirissa och ska vara där i 3 dagar. Känns sjukt att vi åker hem på söndag 😳😳

• 9 Readers

Kom ner till kusten och Tangalle kl 9 typ. Lämnade våra väskor och gick ner till stranden och kollade. Härligt att vara tillbaka vid kusten igen. Stranden var fin, lite höga vågor men det kan man stå ut med. Vi gick upp och fick ett rum och bytte om till bikinis sen lade vi oss i några solstolar.
När vi låg där och solade såg vi flera röda bett på mina armar. Vi tänkte att det skulle vara sänglöss men det ska tydligen vara vägglöss. Vi har alltså sovit med vägglöss inatt. Fy fan. Kliar som fan och det är verkligen över hela mina armar. Hoppas att de inte har följt med oss till detta stället och att våra väskor inte är fulla med dem. Ska i alla fall lämna in våra kläder på tvätt imorgon och så får vi se om dem försvann.

• 12 Readers

Idag bar det av mot Udawalawe för att åka på safari. Tog bara 2 h ner med bil så det var en lätt resa. Kom fram till vårt boende vid halv 12 typ, som för övrigt bara kostade 55 kr för en natt, och sen vad det safari kl 14-18. När vi kom tillbaka till boendet tog vi det lugnt resten av kvällen. I denna stad fanns där ingenting typ förutom safarin. Imorgon sticker vi ner till kusten tidigt för att få den sista brännan innan vi åker hem till kylan igen på söndag nästa vecka.

• 10 Readers

Idag var det Ella Rock som stod på schemat. Efter frukosten tog vi oss på tågspåret runt 2 km till en mindre väg upp mot Ella rock. Hittade en kvinna som blev vår guide för dagen. Ska helt ärligt säg att detta var det jobbigaste jag har gjort. Tog oss ungefär 2 h att ta oss upp där med uppförsbacke hela vägen. Jag var så svettig när vi kom upp, går inte att förklara. Men det var värt det, utsikten var väldigt fin. Ett bra träningspass får man väl se det som. Härligt! När vi kom ner satte vi oss och åt och sen gick vi upp på rummet och bara tog det lugnt. Vi var så trötta. Kvällens middag blev på samma ställe som igår, det var ju så gott. Tomatsoppa blev det idag, mums. Blir tidig kväll idag också, som alltid. Imorgon lämnar vi Ella för att fortsätta söderut.

• 9 Readers

Vaknade efter 10 timmars sömn, hyfsat utvilad. Gick ner till centrum av Ella och åt frukost, stekt ägg och toast 😁 fick därefter en karta som ledde oss till Little Adams Peak. Var jätte fin utsikt där och härliga bilder fick vi till. Var jättemånga hundar där uppe, en följde efter oss enda från byn. Tyckte så synd om dem. Låg en jättesmal hund mitt i solen, så gav honom mitt vatten. Han var så desperat efter det. Hemskt. Önskar jag kunde ta med alla stackars hundar hem..
Efter utsikten tog vi oss mot Nine Arch Bridge. Jättekul att gå där på spåret och vänta in tåget och få till en perfekt bild. Älskar verkligen att fota. Gick sedan mot Ella på tågspåret vilket tog typ 45 min.
Åt en stor lunch, på Dream Café, som var något indiskt tror vi, starkt var det i alla fall. Var mat för en hel familj också. Men vi blev mätta och därefter tog vi en tuctuc till Ravana Waterfall. Jättehäftigt och högt vattenfall.
Avslutade dagen med en god vegetarisk pasta på en av restaurangerna här, Chill Café, och den var smockfull med turis

• 10 Readers

Vaknade i lite panik idag när vi frågade vår värd på boendet hur vi kunde ta oss till Ella på bästa sätt. Tåg var svaret och det gick om en timme. Snabbt beställde hon en taxi till oss och vi skyndade att boka boende som jag glömde spara uppgifter på, packade snabbt och satte oss sen i taxin på väg till tågstationen. Stannade snabbt till på ett supermarket och köpte med oss lite mat för tåget skulle ta 9 h. Vi hann i tid och hade nu en lång tågresa framför oss. Med världens äckligaste toalett precis bredvid oss som stank av urin. Det var bara ett hål rätt ner på spåret haha.
Vi klarade oss fram, trötta och jag kände mig nere. Men vi kom fram och lyckades hitta boendet. Somnade nästan direkt också, helt slut.