Vi har två sådär töntiga traditioner med våra resor. Den första är den obligatoriska sevärdhetskyssbilden.
Hur pinsamt det än är att gå fram till en främling och fråga om han/hon kan ta kort på oss (medan vi kysser varandra) blir bilderna så bra. Att bita sig lite i läppen av nervositet och det lilla bråket om vem som ska fråga om någon kan ta bilden, är de värt det!

En annan ännu töntigare resetradtion vi har är att vi alltid köper: I heart-tshirtar i det landet vi besöker. Denna tradition väcktes till liv när vi sprang i Time Square och yrade och sprang på en liten kiosk som sålde sådana här tshirtar med I love NY-tryck. Vi skojade om att köpa en varsin och sedan gå runt med den under vår sista sight-seeing dag. Skämt blev verklighet och sedan dess har vi köpt sådana här tshirts i varje land vi varit i.
Dock glömde vi faktiskt det i Rom. Däremot ger det oss en anledning att besöka den staden igen. Kanske under vår kommande Italienska tågluff?

Har ni några restraditioner? Många köper kylmagneter från varje resemål, ett lite billigare alternativ än våra tshirts. Men det roligaste med att resa är väl ändå att hitta sitt eget och skapa traditioner tillsammans.

Något ni kanske märkt, är att Linnéa älskar att utmana ödet och dingla med benen utför höga höjder och branta stup. Här på stupet till början av Grand Canyon.

Nu har vi varit hemma i lite mer en månad! Kan ni förstå? Vi kan inte förstå hur snabbt våra 115 dagar på resande fot gick. Det känns som att resan aldrig hände? Som att vi har en massvis med bilder på ett annat par från alla magiska ställen. Konstig känsla. Hemskomsten kom plötsligare än förväntat, som ett ögonblick och likaså kom rutinerna och vardagslivet lika snabbt igång. Hur som helst, kollar vi redan på nya resor! Det lutar åt en greklandsresa, bara sol&bad med semester eller en tågluff i Italien fylld med rödvin, pasta och mysiga byar.

Hörrni! Kan ni förstå att våra 3,5 månader på resande fot börjar lida mot sitt slut!?Känns som att det var igår vi började planera resan. (Inte riktigt, men nästa)

Vi avslutar resan med en avkopplande vecka i Los Angeles rikaste område och finaste. Marina del Rey, vi har nämligen skruvat upp den här resan till en ny nivå! Vi har flyttat in hos ett Amerikanskt par med 2 små håriga vänner & en naken katt!

Detta har vi bokat med Airbnb vilket är en bokings tjänst som ger dig tillgång till att hyra hus, lägenheter och i vårt fall rum av privat personer! Vilket vi inte visste när vi bokade detta rum, var att det gav oss tillgång till både gym, jacuzzi, 2 pooler och bastu! Och ligger i en otroligt mysig hamn precis vid Venice Beach!

Därför hyrde vi cyklar igår, vilket var så mysigt! Vi cyklade längst hela Venice Boardwalk som sträcker sig till Santa Monica Pier! Tog en promenad på piern, kollade in det kända Tivolit och åt lunch innan vi cyklade hemåt igen!

För en vecka sedan var det 100 dagar sedan vi åkte hemifrån. Att ha levt på motell, hotell och hostels i över 100 dagar är väldigt påfrestande, vissa har inte varit några mysiga ställen att vara på eftersom vi har haft en strikt budget. Ska bli skönt att komma hem och laga sin egen mat, ingen mer restaurang mat..kunna dricka kranvattnet och inte köpa vatten. Att inte vara turist mer. Att ha stämpeln turist är inte så roligt ibland, speciellt inte i Asien, då man blir lurad runt varje hörn.

Men gud vilken resa vi gjort, vi har sett så mycket och upptäckt så mycket. Vi är inte trötta på att resa, tvärtom! Vi vill gärna göra om denna resan igen och detta var definitivt inte den sista gången vi ska ut på en sån här resa.

Vi gjort allt från fantastiska hajkningar till fina viewpoints i Thailand, vi har snorklat med sköldpaddor i Bali och valhajar i Filippinerna, vi har hyrt campervan och campat i Nya Zeeland, vi har kört 260 mil i Australien och sett hela östkusten. Vi har hajkat i Grand Canyon USA. Under dessa tre veckor i USA, har vi hunnit besöka fyra delstater. Vi har upplevt så mycket att vi knappt själva kan förstå, och vi är så lyckligt lottade att vi har kunnat gjort denna resa!

I Fredags var vi på Disneyland här i Los Angeles och fick vara barn för en dag. Man blir aldrig för gammal för Disneyland! Vi åkte karuseller hela dagen. Zebbe har alltid varit rädd för karuseller, men efter ett åk så var han lika lycklig som ett barn och åkte med utan problem. Notera att vi bara åkte barnkaruseller som tekopparna haha. Zebbe var ganska stor och fick inte plats i dem flesta.

Vi fick även uppleva deras kända fyrverkerishow och vi var helt blown away av hur häftigt det var. Precis som introt till varje Disneyfilm fick vi se fyverkerier över Törnrosas slott! Defintivt den vackraste fyverkerishowen vi har sett! De slog 4th of July med hästlängder!😉

Strax utanför San Fransisco körde vi igenom en otroligt charmig liten stad längst havet som hette Santa Cruz! Det var inget vi hade tittat närmare på tidigare, men kunde inte motstå att stanna över natten. Staden bestod mestadels av ett litet charmigt tivoli längst standen och höga palmer. Ett tivoli som har funnits sedan år 1907! Vi gick genast ner till Tivolit för en rolig och lite barnslig kväll.

Vi åkte karusell och drack öl med smak av Bacon. (Only in America..) Inget vi rekomenderar, men var tvunga att smaka! Zebbe vann ett litet gosedjur till Linnéa och vi åt rosa sockervadd.

Vi hade en väldigt mysig liten "getaway" från San Fransisco och det var så roligt att gå runt på detta mysiga tivoli, det var riktigt härlig stämning och solen värmde långt in på kvällen! ☀️ Ett av våra favorit stopp under vår roadtrip i Kalifornien!

Efter vår natt i Santa Cruz stannade vi till för frukost på Amerikas förmodligen kändaste motell..Madonna Inn! De lockar både kändisar och turister. Visste ni att Roxette spelade in sin musikvideo "The centre of the heart" på detta motel? Helt mindblowing ställe! Som att åka in i en liten rosa sagovärld. Alla rum är individuellt inrett. Det finns allt från rosa glitter&glamour rum till safari rum. Definitivt värt ett stopp under sin roadtrip!

San Fransisco är utan tvekan mest känt för Golden Gate Brigde! Och vi lyckades ha toppen väder under vårt besök till den gyllene bron! Själva bron är verkligen Breathtaking och vi fick utsikt över hela San Fransisco stad, vilket var fantastiskt! Vi smet också ifrån alla turister ett tag och gick ner till en närliggande strand och doppade tårna i sanden framför Golden Gate! Inte varje dag man har en hel strand för sig själv framför Golden Gate!

Med en starbuckskaffe i handen hoppade vi på Cable cars som också brukar förknippas med staden. Deras Cable Cars system är världens minsta och är 108år gammalt! En sådan typisk turistgrej att göra när man besöker San Fransisco. Det var lite läskigt eftersom att det varken fanns bälte eller räcke. Detta för att resenärerna snabbt ska kunna hoppa av och på. Men roligt var det och man fick se mycket av staden och uppleva hur branta backarna är! Det var som att åka Karusell. Ett otroligt charmigt kommunaltrafik tycker vi!

Efter att ha roat oss på Cable Cars körde vi till Lombard Street, San Fransiscos kändaste gatan med 8 väldigt branta svängar som stupar rätt neråt. Efter att ha klarat av att köra på San Fransiscos brantaste backe, körde vi vidare till Painted Ladies som husen kallas! En solklar förklaring över staden. Små idylliska äldre och framförallt färgglada hus omringat av höghus. Vi älskar San Fransisco! Nära till havet, palmer som vajar över staden, det är mycket färg vilket man blir så glad av! Definitivt ett måste om man har vägarna förbi Kalifornien.

Vi avslutade vår turistdag med middag på Bubba Gump ute på den kända Pier 39! Vi kan väl säga att Forrest kan sin grej inom räkindustrin😉! Maten smälte i våra munnar.

Vi befinner oss just nu i San Fransisco! Några av er som läser har kanske sett filmen Escape from Alcatraz, som handlar om Amerikas striktaste fängelse, dit Amerikas farligaste kriminella skickades till. Ett fängelse placerat på en liten ö ute i havet, 1.5km från San Fransisco.

Ett besök hit var givet för oss båda två, trots att detta blev andra gången för Linnéa. Även fast det var andra gången så var det häftigt att få se allt igen. Det är svårt att förstå hur människor har kunnat leva i den miljön.

Inte bara fångar som bodde på ön heller, utan vakterna och även deras familjer bodde där. Barnen fick åka båt till San Fransisco för att gå i skolan. Hur tror ni familjerna trivdes på ön? Det uppenbara svaret borde vara nej, men tydligen så trivsdes alla som bodde på ön väldigt bra och vissa grät även när fängelset la ner. Det var en idyllisk liten ö för barnen att växa upp på, utan trafik och buller från stadslivet.

Inne i cellhuset får man hörlurar och en Audio-tour lyssna på. I Audio-touren får man höra både historier från fångarna och vakterna. Väldigt intressant att höra bådas sida om tiden på "The Rock" som de väljer att kalla ön. Tack vare Audio-touren fick en privat guidad tur och kunde gå i sin egen takt. I slutet av turen fick man även träffa en tidigare fånge som spenderade 3 år innanför galler på Alcatraz!

Dessa tre männen är de som ni kanske har hört talas om, dessa tre rymde från Alcatraz. Ingen vet om dem lyckades rymma eller om strömmarna dödade dem. Många tror att dem rymde till Sydamerika, för dem tränade på sin spanska mycket dagarna innan dem rymde. Deras rymning från Alcatraz har blivit känt över hela världen som den mest avancerade och välplanerade rymningen i amerikansk fängelsehistoria.

Som ni ser på bilden så tillverkade dem huvuden av papper i fängelset konsthall. Dessa la fångarna i sängarna under natten medan dem rymde. Kan ni förstå hur chockade fängelsevakterna blev när pappers-huvuderna trillade ner på golvet morgonen därpå?

Här är utsikten från Alcatraz mot San Fransisco. Det värsta Straffet för fångarna var när de kunde höra ljud från fastlandet igenom fängelsefönstret. Särskilt under nyår då vinden blåste från San Fransisco mot Alcatraz, och dem kunde höra skratt och fest, och fick höra ljud från dem som levde det vanliga livet.

Det var vår lilla tid på Alcatraz! Vi tyckte att 3 timmar räckte där!😉

Nu har vi kört på en av världens mest kända vägar och kommit till Grand Canyon. Att köra bredvid detta enorma stup, ett stup som hela Manhattan skulle få plats i, om man skulle trycka ner Manhattan i Grand Canyon, så skulle inte ens största byggnaden i Manhattan (one trade center) synas ovanför stupet. Galet!

Vi spenderade två dagar i parken! Det behövs minst två dagar och vi hann knappt allt vi ville!Så om man åker hit, planera gärna in att kunna stanna längre. Ena dagen kom vi dit sent på eftermiddagen och åkte "Hopp on/hopp off" buss och åkte upp till en otroligt vacker Viewpoint över Colorado river för att se solnedgången! Wow. Det är sådant vackert som kameran aldrig skulle lyckas fånga.

Dagen efter så åkte vi tillbaka till parken för att köra in med bilen och kolla in det vi missat och därefter köra runt hela parken mot vårt nästa stopp: Las Vegas.

Vår obligatoriska turist kyssbild! Vi har en sådan här bild från Times Square, Colosseum, Effieltornet, Big Ben och nu Grand Canyon!

Förutom själva Grand Canyon har vi fått se parkens vilddjursliv också! Bland annat älg! Det sprang runt älgar bland turisterna och renar stod och betade utmed parkeringen. Dessutom såg vi flertal Coyote springa över vägen. Vilket är en vildhund-besläktad art, som påminer om varg! Och precis efter den här bilden på Linnéa blev tagen, kom en skallerorm slingrandes i gräset!!

Idag har vi kört på den kända Route 66 vägen! Som tyvärr var i väldigt dåligt skick. Den amerikanska staten har inte längre hand om vägen, då det har byggt en ny freeway. Därför restaurerar de inte vägen. Vi körde ensam nästan hela tiden, haha det var bara vi "dumma turister" som ville köra på den söndriga, guppiga, Historic route 66!😉 Längst vägen såg det ut som att man körde i ett spök-kvarter. Allt var nedlagt eller igenbomat. Vissa delar av vägen var avstängd. Vi körde förbi nedlagda motel och roadkafér. Vi har dock bara kört en minium del av Route 66, än så länge! De finns vissa städer som har sparat sina guldkorns diner's som vi ser framemot att upptäcka och äta på!🍴

Längst vägen finns kända platser att stanna till vid. Ett som vi har läst mycket om är Bottle Tree Ranch, som vi körde förbi och tyckte att vi likaväl kunde ta en titt! Vi kommer förmodligen inte få se något likande! Likt namnet är det glasflaskor byggda som träd! Ett roligt litet påhitt och kul att glo på när man rastar benen!

Dags för ett lunch-stop på In-N-out! Riktiga Amerikanska hamburgare. Fantastiskt goda. Linnéa har dreglat efter dessa sedan hon sist var i Kalifornien, för 4 år sedan. Vi fick dessutom stå i en lång sick-sack kö, ni vet liknande när man köar till en karusell? Haha SÅ populärt är det! Extremt billigt. Där kommer vi stanna många gånger under vår roadtrip...🚗

Nu har vi tagit in på ett typiskt Amerikansk Motel längst motorvägen och ska sova inför morgonens äventyr! Vi befinner oss just nu i Arizona och har planer på Grand Canyon de närmsta dagarna! Hoppas ni får en fin lördag, där hemma i sommar värmen! ☀️