De sista dagarna på Bali gjorde vi några besök till bl.a. ett känt tempel längst ut på en klippa. För att komma in på området var man tvungen, kille som tjej, att bära sarong. Dessutom, om man är tjej, så fick man inte besöka templet om man hade mens. Vet inte riktigt varför men de kanske var rädda att fläcka ner templet..?
Hursomhelst så var det ett fint tempel där uppe på sin höga klippkant. Nedanför såg vi stora blåa vågor slå och bli till vita bubblande virvlar. Även denna gång stötte vi på söta apor längs gåvägen upp till templet. Efter alltför många trappsteg i den alltför höga värmen möttes vi av en skylt som sade "Tempel only for prayers". Vi fick alltså inte gå in😦

Efter templet gick vi till en känd restaurang där vi åt medans himlen öste ner utanför. Tyckte synd om servitörerna som hela tiden var tvungna att springa in och ut för att kunna servera alla gästerna. Jag observerade även två tuppar som jag tidigare sett slåss men som nu lugnt delade tak under en bänk.

Att ta sig till templet var lätt gjort med en taxifärd på 15min men att ta sig därifrån var då inte lika lätt. De taxichaufför som fanns på plats väntade redan på någon annan och de kunde absolut inte ringa en annan taxi åt oss... De hänvisade bara till "Public Transport". Public transport är svart taxi och kostar oftast 3-4 gånger så mer än vanlig taxi. Men efter att ha stått i regnet alltför länge så besluta vi att ta den svarta taxin. Priset blev 200k (taxin vi tog dit kostade 60k).

Sista dagen i Bali åkte vi till två stränder. För att ta sig till stränderna var man tvungen att gå genom grottor och springor!

Nu är vi hemma i älskade Sverige igen och vi vill tacka er för att ni läst och följt oss under vår storslagna resa!😁💖
/Hanna och Alex

På kvällen/natten till den 28e mars inledde hela det baliska folket (oavsett religion) en högtid kallad Nyepi. Gatorna blir fulla av stora monster och folk mediterar/ber/sjunger på gatorna. Dagen därpå (28e) är det Silence Day, vilket innebär att ALLA ska vara inne och meditera. Ingen får vistas utomhus (då får man böter). Allt förutom sjukhuset var stängt, till och med flygplatsen var stängd. Vi var dåligt informerade om detta och hade därför inte preppat med mat. Det enda vi hann köpa den 27e var lite nudlar, chips och juice på en 24/7 mini-mart. Alla bankomater var stängda så vi fick skrapa ihop våra sista pengar för att ha råd med taxi till det nya hotellet. På hotellet fick vi info om Silence Day och att vi bara fick vistas på hotellet. Mat fanns på hotellet men bara fram till kl 17. Det var faktiskt skönt att ta det lugnt en hel dag men jag blev hungrig på kvällen då vi bara hade nudlar... Idag är allt som vanligt igen!

Hej igen!
Nu har vi varit på Bali sen den 20e mars. Vädret har varit lite sådär då det är slutet av regnperioden. Oftast är det bra väder på förmiddagen och regn på eftermiddagen. Hittills har vi bott på två resorts och ett hotell. Första resorten hade fantastisk service! Vi blev bra uppassade, speciellt vid middagarna. Alltid bemötta av leenden och vänliga ord. De andra ställena vi har bott på har varit väldigt lika det första stället. Likadana frukost- och matmenyer, samma artighet och alla våra rumskamrater tycks vara släkt (alla är ödlor).

Bali är våran semester från backpackandet. Vi tar det lugnt, läser, använder wifi, kollar på alla bra filmkanaler som ingår och badar lite i poolen. Vi har dock gjort några små utflykter till Ubuds marknad där vi kunnat pruta på diverse grejer (mest sarronger som säljs). Vi har också besökt en skog full av gulliga små apor! Både Hanna och jag blev kära i dessa underliga små varelser när de på alla möjliga sätt hoppade och svingade sig fram. Vi märkte väldigt snabbt att de är lättretliga/lättprovocerade vilket jag har tre olika filmbevis på haha.

Vi har även besökt ricefield terrace som var en otrolig upplevelse att se. Vi hade en taxichaufför som visade oss runt lite och såg förutom risplantorna och alla turisterna en lokalbo som mer än gärna ville bli fotad när han jobbade.
Lite roligt tyckte jag när våran chaufför frågade om vi hade risfält, kokosnötter och mangos i Sverige. Jag svarade att vi har potatis, äpplen och bär istället.

Snart är det Baliskt nyår som firas med monster och tystnad (?) men mer om det senare!
/Alex

Nu har vi gjort vår sista tour i Australien! Vi åkte buss ut från Cairns över ett berg för att hamna på landet. Vi har inte sett något liknande i Australien förr då ALLT var grönt och kullarna var gigantiska. Här var det fullt av kor då större delen av Australiens mjölkproduktion sker i området runt Cairns (fanns även gott om sockerrör och bananträd på fälten).
Denna tour gick ut på att se så många djur som möjligt och att bada i vattenfall! Vi såg massvis av små sötvattenssköldpaddor, kor, vattenbufflar, wallabies, ormar, spindlar och det coolaste av allt: en riktig platypus (litet näbbdjur som nästan liknar bävern).

Vi badade också i diverse (kalla!!) vattenfall. En av dom var riktigt häftig då man kunde åka kana ner för en 6-7m lång/brant stor sten. Dock var det strömt och halt på stenarna så vi gick väldigt försiktig.

På vägen mot ett av vattenfallen fick bussen punka. Detta tycktes inte oroa våran guide, som för övrigt var lite udda, då han fortsatte köra. Efter ett tag började det ryka och lukta sen såg vi hur delar av däcket for ut på vägen. Ändå fortsatte han några hundra meter till innan han stannade. Däcket var nu totalförstört.. Händig som få så fixa han genast nytt däck där vi stod på någon bondes mark mitt ute i buschen.

I en del av regnskogen vi fick se så fanns det ett träd som attackerats av ett annat "parasitträd". Det första större trädet hade så småningom dött och kvar fanns nu det stora parasitträdet med alla sina rötter.

Detta var allt om Australien då vi den 20e mars åker till Bali!

Hallå!
Nu har vi snorklat i stora barriärrevet! Dagen började bra då vi redan i kön till båten träffade David som vi lärde känna på segelbåten Mandrake. Av alla båtar som man kunde välja att åka ut med så hade vi av en slump valt samma båt som David vilket var jätteroligt. David är från Tyskland och har varit här i Australien ett antal månader. I början av sin resa reste han runt i Asien tills han kom till Sydney där han jobbade på en bilförsäljningsfirma i några månader. Nu ska han resa östkusten upp för att sen flyga ner till Tasmanien.

Här är en bild från båten några dagar tidigare när David spelar gitarr och tjejerna sjunger.

När vi kom ut på havet med den stora snabba katamaranen så gick besättningen igenom lite säkerhetsråd och gav oss våran utrustning (stingersuit, snorkel och cyklop). När jag tog steget ut och föll i vattnet drabbades jag av chock. Aldrig i mitt 19 åriga liv har jag sett något liknande. Det var en hel värld av fiskar och koraller i alla möjliga fina färger under ytan. Jag ville filma allt! Och det gjorde jag, vilket inte uppskattades av Hanna. "Du har ju bara filmat koraller. Det finns ju inte en enda film eller kort på oss ju!"

När vi hade snorklat på olika ställen och snart skulle åka hem så bestämde jag o David att vi skulle försöka hitta havssköldpaddor då vi sett några titta upp här och där. Vi snorklade överallt där man fick snorkla, ibland var det 30 meters djup och ibland var det så mycket koraller att det bara var 1 meters djup! Precis när vi skulle ge upp ser jag hur David under vattnet börjar fippla med kameran. Sen ser jag, två stycken havssköldpaddor femtio meter bort. Vi fotade o filmade så mycket vi kunde innan dom simmade iväg. Påvägen tillbaka till båten såg vi att alla flockades i en ring. De hade fått syn på en till havssköldpadda som denna gång inte simmade iväg. Det var en otrolig upplevelse att simma bredvid sköldpaddan och se den äta av korallerna!

Jag hade turen att bli fotad tillsammans med sköldpaddan. "Otur-i-turen" var att fotot togs av en av besättningens dykare och kostade $40!!! Efter en tid av diplomatiska samtal mellan plånboken, samvetet och viljan så köpte jag det svinigt dyra fotot..

Efter trippen gick vi hem och vilade för redan nästa dag skulle vi iväg igen på en annan tour. Detta får ni snart läsa mer om!
/Hanna och Alex

Nu har vi seglat till Whitsunday som är en av många vackra öar utanför Arlie Beach. Vi var 13 stycken + 2 från besättningen som seglade i tre dagar och övernattade två nätter på segelbåten Mandrake (den på bilden). Första dagen när vi lämnade hamnen så ösregnade det och blåste massor. Vatten kom uppifrån, från sidan och underifrån men vi hade kul ändå tack vare alla roliga människor på båten. Hanna hade tur som fick låna en jacka av Skippern (som även kallade henne för mylove). Skippern var en rolig, skämtsam och tandlös man vars skämt var barska och brutala. Han tyckte också att Hannas efternamn var speciellt då det inte är alla som har två manliga förnamn som efternamn (John-e-Mark på engelska).

Tre tjejer som vi lärde känna på Fraser Island hade också bokat samma båt som oss vilket var riktigt roligt! Efter Fraser Island har vi stött på många av dom vi campade med och två av dessa personer är Sindy från Columbia och Katarina från Norge. Dessa två tjejer har vi rest och bott med i flera dagar av ren slump då vi alla bokat samma hostel/buss/båt. De har verkligen förgyllt våran resa och det kändes sorgligt att ta farväl innan vi alla åkte åt varsitt håll efter seglingen.

På bilden ser ni oss sittandes med Sindy som vi reste med i ungefär en vecka av ren slump. Förutom cider drack vi även "goon" som är backpackerslang för billigt vin. Inget jag kan rekommendera...

Vi sov i sängar som satt fast på väggarna (jag o Hanna fick dubbelsäng) och åt uppe på båten. Dessvärre hade Hanna ingen aptit då hon var lite sjösjuk precis som många av de andra tjejerna på båten. Men hon mådde bättre när vi satt uppe på båten och kunde se vattnet och horisonten.

Vi besökte Whitsunday på andra dagen där vi badade och kollade på stingrockor och lemonsharks. Tyvärr var inte tidvattnet tillräckligt lågt för att kunna se de kända sanddynerna som formar ett zick-zack mönster i vattnet. Något som var speciellt var sanden där för den var inte som vanlig sand. De kallar det för sillica och var tydligen en av världens finaste sandkorn. Så fin att man kan putsa sina smycken med den!

Till höger ser ni mig ta på en stingersuit som skyddar mot maneter och stingrockor (till viss del). Dessa var obligatoriska då ett stick från en manet kunde resultera till döden.

Vi snorklade även utanför några öar vilket var otroligt fint! Dock var vattnet lite grumligt så fotona blev lite sådär. Vi gick även av vid en ö för att se grottmålningar från Aboriginer. Såg dock inte så mycket eftersom det mesta har försvunnit med tiden. På kvällen lärde vi känna alla på båten genom diverse roliga dryckesspel. En tysk som heter David lärde oss ett spel som heter Schimme Schimme där man hela tiden sjunger i kör tills någon tappar takten. Enligt honom var det ett svenskt spel men vi hade aldrig hört om det förr. Två killar från Schweiz lärde oss ett ännu roligare spel som bara blev svårare och svårare desto längre vi höll på. Jag och Hanna har nog inte skrattat så mycket som vi gjorde den kvällen på hela resan haha!
Efter att en fransk tjej råkade tappa en ölburk överbord så dök en stor havssköldpadda upp för att se vad det var. Tror nog han också ville spela med oss, men var nog för blyg för att fråga då han dök ner kort därefter.

Här sitter en av besättningsmännen, Charles, och lagar mat.

Här kör vi dryckesspelen förfullt och som vanligt gick det dåligt för mig haha.

Efter sista natten snorklade vi lite på morgonen innan vi åkte mot hamnen. Påvägen hem skrek Hanna och tycktes tappa talförmågan då hon bara pekade mot fören. Där framme simmade delfiner längsmed båten precis som man sett dom göra på film! Tyvärr så var Hanna inte den enda som skrek, utan alla andra tjejer skrek också så fort dom såg delfinerna. Detta gjorde att de smått skrämda delfinerna simmade iväg.

När vi kommit hem till hostlet gjorde vi oss iordning för kvällen då vi skulle träffa alla igen och äta ute. Vi hade jätteroligt med våra nya och gamla vänner! Jag gick hem runt halv 1 på natten och Hanna kom hem runt halv 3. Jag som var så trött efter att ha campat först på Fraser och sen på Mandrake kunde inte förstå hur Hanna klarade av att vara uppe till halv 3! Dagen efter sa vi hejdå till Sindy och Katarina då vi alla åkte åt olika håll.
/Alex och Hanna

Dessa två killar var från Schweiz och var otroligt roliga på kvällen när de lärde oss deras dryckesspel.

Från sista kvällen när vi åt ute och gick på nattklubb (första nattklubben som hade ac).

Här står hela gänget på en utsiktsplats på Whitsunday.

Här är Katarina och Hanna innan vi skiljs åt.

Hallå!
Nu har vi äntligen internet igen efter att ha campat några dygn i buschen. Vi har nämligen varit på Fraser Island som är världens största sandö! Dagen innan vi for till ön så hade vi genomgång om diverse saker. En av de sakerna var säkerheten på ön gällande alla farliga och giftiga djur. Dingos, ormar, spindlar o.s.v. var några av de djur vi kunde komma att stöta på. Vi blev också indelade i matgrupper då vi själva fick köpa, laga och fördela maten mellan oss. Det blev mycket bröd då vi åt mackor både till frukost och lunch samt använde brödet till hamburgare på kvällen.

Dagen efter (4e mars) åkte vi över med en färja till ön och väl på ön så fortsatte vi med fyrhjulsdrivna bilar genom ön då det inte finns några riktiga vägar. Det var otroligt skakigt och man fick verkligen hålla i sig men det var riktigt roligt och vi alla skrattade non-stop. Det tog ett tag att åka genom ön ut till stranden men när vi väl var på andra sidan ön där det var strand hela vägen bort så gick det fort. Man fick nämligen köra i 80km/h på stranden, tyvärr fick inte jag o Hanna köra då man måste vara 21 år enligt lag. På stranden såg vi en dingo (hundliknande djur med vargbeteende) gå omkring. Dessa dingos ser väldigt vänliga ut men de var tydligen otroligt farliga och har dödat inte bara barn utan även tonåringar. Vi var alltid tvungna att gå i grupp om minst 2 och helst skulle vi ha en dingo-stick att försvara oss med (en orange vägpinne/plaströr). Men det gick bra, vi stötte aldrig på någon mer dingo. Dock såg vi en stor orm som mycket troligen var giftig och flertalet spindlar. Ett bett av en orm eller spindel innebar döden efter bara 15min!! Med detta i åtanke så höll vi oss alltid på stigen och kollade alltid ner där vi gick.

Vi besökte många sötvattenkällor där vi badade och solade. Några av källorna var otroligt vackra då dom låg högt upp på ön med bara sand runtomkring sig. När vi kom ut ur skogen efter att ha gått i 40min och såg dessa platåer av sanddyner med en liten sjö i så tappade vi alla hakan. Otroligt häftigt att se!

Kvällarna spenderade vi i campingen där vi åt, drack och skrattade. De flesta konversationer vi hade handlade om skolan/jobbet/vad vi åt/hur vi bodde m.m. Vi lärde känna otroligt många nya personer som kom från hela världen (dock var 8 av 10 personer tysktalande). Jag och Hanna spyr nästan galla varje gång vi hör tyska nu för alla hostel är fulla av nästan enbart tyskar...

Några saker vi såg/gjorde under de tre dagarna på fraser var: Såg det berömda vraket, badade i champagnepoolen, badade i en sjö som enbart bestod av regnvatten, flöt med längs ett vattendrag (som var iskallt).

Guiden vi hade var väldigt old school och grov i orden men var fantastiskt rolig och bra. Han var väldigt "ärlig" med vad som skulle hända om man inte gjorde som han sa haha. Det var väldigt noga med att man inte fick skräpa ner eftersom allt skräp lockade till sig dingos. Ett äppelskrutt eller en ciggfimp på marken kunde ge böter på över $4000!?! Så varje gång guiden rökte så fimpade han i sin egen ficka haha. Guiden, som heter Sydney men kallas för Sydd, hade sitt egna "slang" för oss turister. Norskar kallade han för frusna tyskar och kanadensare kallade han för frusna amerikanare. Han varnade också för japaner, då de bara bryr sig om att fota allting, så var risken stor att om de blir bitna av en dingo så skulle de bara stå kvar och fota medans den gnager på deras ben. Haha jag tyckte att han var jätteskön men vissa hävdade att han var lite rasistisk..

Påväg hem från champagnepoolen gick en bil sönder i sanden, men vi kom så småningom hem..

Efter 3 dagar och 2 nätter på en ö full av sand så åkte vi tillbaka till hostlet. Skillnaden var att vi nu hade en hel bunt med nya vänner och kameran full av fantastiska bilder.
/Alex

Nu har vi varit i Noosa sen några dagar tillbaka och imorgon åker vi vidare mot Hervey Bay där vi ska ut till Fraser Island (världens största sandö).
Vattnet i Noosa är otroligt varmt för att vara havsvatten men det beror nog på att det är otroligt grunt i den stora kanalen utanför vårat hostel. Vi lånade två kajaker för att utforska kanalen men märkte genast att man likagärna kunde gå då det bara är mellan 20cm och 150cm djupt! Här och där fanns sanddyner som stack upp ur det grunda vattnet precis som på fotona ni ser. Det var en jättehäftig upplevelse!

Såhär såg det ut från luften🔝

Såhär såg det ut från luften🔝
/Hanna och Alex

Tänkte skriva lite kort om sånt vi inte brukar ta med i våra inlägg som vad vi äter, hur vi bor, hur vi reser osv.

Både jag och Hanna har 2 ryggsäckar var, en stor och en liten. Den lilla brukar vi ha med på våra dagsutflykter och den stora har vi kläder och liknande i (den är alltid kvar på rummet).

Vi bor på hostel som är motsvarigheten till vandrarhem. Oftast delar vi rum med 4-6 andra men ibland har vi haft turen att sova ensamma i ett rum. Rummen är billigare desto fler sängplatser rummet har, men oftast handlar det bara om 20kr skillnad. Ett rum brukar vanligtvis kosta runt 220kr oavsett hur bra eller dåligt hostlet är. Vi brukar boka boende via en app på telefonen några dagar i förväg.

Maten vi äter är ofta Kenneth-inspirerad vilket i daglig mun kallas för husmanskost. Mycket kokt och stekt potatis med någon form av biff eller bara stekt köttfärs. Det blir även mycket pasta och tomatsås då det är väldigt billigt att köpa. Pasta för 4 personer kostar runt 1.5 dollar och tomatsås likaså. Potatis kostar ca 3-4 dollar/kg och köttfärs kostar ca 8 dollar för 500g. Frukten är ganska så dyr men vi har lärt oss att gå efter specialerbjudanden, då blir det rätt så billigare. Frukosten varierar då vissa hostel erbjuder 'gratis' frukost. Annars brukar vi äta havregrynsgröt och macka.

När vi reser inom staden åker vi ofta tram eller buss (tram är samma sak som spårvagn). Ofta kostar det bara några få dollar då det är så korta sträckor. Är det bara några få kilometer så använder vi våra apostlahästar. Ska vi från stad till stad däremot så har vi en buss från företaget Greyhound som går några gånger per dag. Den bokar man via internet och vi behöver inte betala då vi köpte det som ett paket i Melbourne. Priset för att åka med den från Melbourne till Cairns är cirka 3000kr totalt.

Vad gör vi om dagarna då? Ja, när vi inte är på en tour eller utflykt så tar vi det lugnt och utforskar staden vi är i eller går till stranden. På kvällarna brukar vi ta det lugnt, använda hostlets wifi eller fixa inför morgondagen.
Hoppas ni fått en större inblick om hur vår vardag ser ut då vi inte gör utflykter. Ha det gott!