Nu är vi efter 3,5 veckor hemma igen, i Sverige och lilla Katrineholm. Hela gårdagen gick ut på att ta sig hemåt.Vi färdades med både bil, buss, flyg och tåg. Den långa resan hem gick från Pakruoijs till Siauliai vidare med buss till Lettland och Riga för att sedan ta flygen hem till Sverige och Stockholm Arlanda. Sedan var det bara en tågresa hem från Stockholm till Katrineholm. Det var med tunga steg vi gick på bussen efter att ha kramat och sagt hejdå till Ilona som körde oss till busstationen i Siauliai. Vi alla fällde några tårar men det var ett hejdå vi visste att vi skulle få göra förr eller senare. Vi hoppas att få ses igen i framtiden.

Hela resan hem gick utan problem bra. Lite virriga var vi ett tag på flygplatsen med det löstes när vi slog ihop våra kloka huvuden till ett. Känslan när man klev ut på Katrineholms station var helt underbar. När man äntligen fick krama på sina nära och kära igen. Det måste ha sett ut som att Katrineholms hundkennel var på stationen inatt då allas hundar självklart var med för att hämta hem oss.

Som ett avslut på denna blogg vill vi då tacka våran underbara skola för denna fantastiska resa vi fått göra. Vi har fått se världen med andra ögon och också fått lära känna varandra djupare. Vi är så otroligt tacksamma för att vi fick chansen och tog den!

Även ett tack till Ilona, Sonata och Roma som har varit helt fantastiska och har hjälpt oss genom hela resan. Allt från att ha fixat frukost till att åka på utflykter och sett praktiken. Det har blivit som tre stycken extramammor i Litauen. Tre kvinnor med hjärtan av guld. Vilket fantastiskt fint jobb det gör i Litauen!

Vi hoppas med denna blogg inspirera fler till att ansöka om APL i Litauen. Det är en underbar och lärorik resa du som söker kommer att få uppleva. Med egna erfarenheter kan vi nu säga att det var en resa som man kommer att minnas för livet. Och man kan gå rakryggad till skolan när man kommer hem att man klarat av att genomföra denna praktikperiod. För att det har inte varit en dans på rosor genom hela resan. Mycket känslor har man fått handskas med och även hemlängtan. Att leva så tätt med andra kan också vara en utmaning då du måste rätta dig till gruppen och sammarbeta både på praktiken men även i mataffären. Men det den större hälften av resan har varit fylld med en massa glädje.

Vi tycker att det även har varit fantastiskt roligt att så många har läst och följt våran blogg genom hela våran praktikperiod. Tusen tack!

Imorse vaknade vi upp till medvetandet att detta var den sista dagen vi hade att spendera i Litauen och Pakruojis. Lättsam dag har det varit då vi först slappat hela förmiddagen. Sedan kom några av barnen från barnhemmet och åt glass med oss här i SOS vaikais hus. Efter att vi slukat glassen och barnen åkt tillbaka till barnhemmet turades vi om att springa in i den kalla duschen. Vi gjorde oss lite iordning för att sedan vid 6 tiden gå ut och äta med Ilona, Sonata och Roma. Sonatas son var även med oss ikväll. Han hade saxofonen med sig och spelade lite för oss. Han var väldigt duktig. Maten var även väldigt god samt efterrätten. Så vi avslutar denna dag med leenden på läpparna. Ett leende för en lyckad och mycket trevlig kväll men även ett leende då vi får åka hem till våra nära och kära imorgon.

Även idag har vi varit ute och åkt med bussen. Denna gång stannade vi på två ställen.

Vi åkte till ett ställe ute i skogen. Där kunde man (om man vågade) gå på höga höjder. Man gick på som liknande broar högt uppe i luften. Vi var i "aphöjd" som Linnea lite lustigt uttryckte sig. Vi var alltså högst upp bland trädtopparna och gick. Sedan kunde man gå ännu högre upp i ett torn. Vi traskade såklart högs upp för att se utsikten. Man såg långt, över alla träd. Där uppe var man mest rädd för att kanske få en fågel i huvudet än att trilla ner. Det är svårt med bilder att visa hur högt det var. Det fanns inte riktigt något man kunde ta fram o jämföra med.

Andra stoppet idag blev till en "berg och dalbana". Intill låg en skidbacke men snön var inte tillräcklig för att kunna ta ett åk. Berg och dalbanan vi åkte var mycket rolig tyckte vi alla. Man åkte en och en på banan vilket gjorde det lite pulsökande när det gick fort i svängarna. Även Ilona och hennes son åkte. Vi sa det att detta var bland det roligaste vi gjort under denna resa. Tror vi alla verkligen behövde få leka av oss lite då vi haft mycket hemlängtan de senaste dagarna. Vi trodde att det med tiden skulle minska. Men när vi nu istället tänker att vi kommer att vara hemma hos våra nära och kära om bara två dagar känns det ännu mer i kroppen att man vill hem eller att tiden ska gå fortare. Vi vill såklart vara i nuet och uppleva det vi gör och gjort men samtidigt är det inte långt kvar nu och det börjar pirra i kroppen och man vill hem.

Men nog med det. Denna dag avslutas nu med en kebabtallrik och mys. Kanske att vi ännu en gång ser Dirty dancing eftersom att det är den ända film vi har här.

Förlåt för inget bloggande igår.. vi hade fullt upp hela dagen. Vi gick upp kl 06.30 för att kl 08.00 åka med Ilona, Ilonas man och Sonata in till Vilnius (Litauens huvudstad). Bilresan dit tog ca 2h o 30 min men dock så tog det ännu längre tid att åka hem då det var halvt snöstorm och sikten var dålig. I Vilnius så gick vi på 5 olika museum var av ett som var ett gammalt fängelse där man fängslade människor som hade negativa åsikter om Sovjetunionens styrelse under denna tid. Mellan alla besök på museum så stannade vi på något ställe och åt där dom hade som typ piroger som man kunde välja fyllning i. Sen när vi hade kollat klart på alla museer så skulle vi gå ut till bilen och vidare till ett ännu större Akropolis än i Siauliai. På vägen till bilen fick vi en rejäl chock, vattnet på floden som vi gick bredvid var helt chockgrönt. Vi frågade Ilona och Sonata om varför det var så grönt men dom hade ingen aning om varför. När vi sedan väl var framme på Akropolis så käkade vi och sedan fick vi lite tid till att gå och shoppa vilket uppskattas av tre tjejer. Vi åkte hem från Vilnius vid ca 20.20 och var hemma här vid SOS Vaikai ca 23.00, så alla tre kände att vi hade haft en lång men lärorik och väldigt rolig dag.

Idag så har vi tagit en lång och behövlig sovmorgon efter gårdagens utflykt. Vi vaknade ca 11.00 och har sen dess inte gjort så himla mycket, vi har varit ute och gått en promenad för vädret är väldigt härligt här idag. Så denna dag kommer fortsätta vara lugn och vi ska fortsätta med våran redovisning.

Idag hade vi en lugn förmiddag som bestod av en promenad i ett mycket blåsigt väder samt ett stopp på affären för att köpa det som vi behöver de här sista dagarna innan det är dags att åka hemåt igen efter då 3,5 vecka här i Litauen. Om fyra dagar åker vi hem! På eftermiddagen hade vi ett mysigt besök av några barn från barnhemmet. Vi pysslade och spelade spel tillsammans. Vårt pyssel bestod av att göra påskkort och barnen gjorde många fina kort. Linnea försökte också lära några av barnen att spela piano vilket resulterade i en mycket livad, stojig och högljud eftermiddag. Vi hade i alla fall jätteroligt tillsammans och ju mer tid vi spenderar tillsammans desto svårare känns det att behöva säga hejdå om några dagar...

Nu på kvällen har vi lagat jättegod mat som vi framförallt får tacka Isabella för. Vår egna lilla kock här nere. Nu ska vi ta det lugnt och äta glass tillsammans med frukt då det trots allt är fredag och vår sista fredag här i Litauen. Imorgon blir det en tidig morgon då Ilona tillsammans med hennes man och Sonata kommer och hämtar oss klockan åtta för att sedan bege oss iväg till huvudstaden Vilnius. Det kommer att bli en jätterolig och spännande dag som vi sett fram emot sedan vi kom hit!

Idag gjorde vi en utflykt till Siauliai tillsammans med Ilona och de två tjejerna som vi fick besök av förra söndagen. Väl framme började vi med att köpa bussbiljetter till oss som vi kommer att behöva dagen vi åker hem. Bussbiljetterna ska gå till flygplatsen dagen då det är dags att fara hemåt igen, vilket är om bara fem dagar! Vad tiden har gått snabbt! Efter det så besökte vi en chokladfabrik där vi först fick gå runt i deras museum tillsammans med en guide som berättade om chokladens uppkomst och användning. Därefter fick vi testa på att göra vår egna choklad. Det fanns olika sorters choklad och olika tillbehör som man kunde använda, vilket gjorde att man kunde göra sina egna chokladbitar till de allra bästa och helt efter sin egen smak. Det vi tillverkat fick vi sedan ta med oss hem, vilka kanske åker fram senare ikväll... Efter vårt besök, så begav vi oss till en pizzeria där vi tillsammans åt innan det var dags att åka hem igen. Pizzorna tyckte vi var de godaste vi ätit sedan vi kom hit. Vi hade en mycket trevlig och mysig dag som var väldigt rolig! Imorgon väntar besök av några barn från barnhemmet. Tanken är att vi ska tillbringa några timmar här hemma på SOS Vaikai med pyssel och annat skoj. Låter som en rolig dag det! Vi vll redan nu tacka alla snälla människor som ordnar, fixar och hjälper oss här nere. Framförallt Ilona, men även Roma och Sonata. Tack för att ni följer med oss på utflykter och visar upp sevärdheter här i Litauen. Vi är så tacksamma för det och vi känner oss så väl omhändertagna! Många kramar till er!

Får bli ett i lägg för både dag 16 och 17 idag. Vi har haft problem med internet så vi har inte kommit åt och kunnat blogga.

Igår var en rolig dag då vi först åkte med Roma till en skola där många av barnen på barnhemmet går. Det var en liten och mysig lantskola. Rektor välkomnade oss väl och vi fick både fika och en rundtur på skolan. Efter besöket på skolan åkte vi till barnhemmet för att baka kakor tills barnen kom hem från skolan. MASSOR med kakor blev det så vi fick med oss en påse med kakor hem till huset vi bor i. Vi fick även med oss en film hem som vi kunde kolla på när vårat internet inte fungerande.

Vi var även och besökte polisstationen igår. Där fick vi en rundtur på stationen. Vi fick också se på och prova på hur man tar fram fingeravtryck. Det var väldigt roligt att få prova på. Man kände sig lite som en karaktär i en cool tv-serie typ som CSI Miami. Efter vårat besök på polisstationen fick vi sluta för dagen. Det var skönt att komma hem ganska skapligt efter en dag med många intryck. Det var ingen av oss som hade orken till att laga någon kvällsmat så vi gick förbi och köpte oss en var sin kebabtallrik istället. Lite lyx för att vara mitt i veckan. Med tanke på att tre stycket kebabtallrikar kostar 90kr så är det dyrare för att att laga mat ibland.

Resten av kvällen gick åt att kolla på film och ha en riktig filmmyskväll. Vilket vi har längtat efter. Vi trängde ihop oss alla i en säng och bara hade en jätteskön kväll. Efter filmen blev det en hel del prat. Tror vi började gäspa och kollade på klockan, då stod klockan på 01.15. Så det var skönt att vi hade sovmorgon dagen därpå.

Och eftersom att vi har problem med internet så får vi blogga om idag redan i detta inlägg. Vi har inte speciella planer idag förutom att vi nu är på barnhemmet. Det är där vi kan låna lite internet. Det är nog en lugnt dag idag. Det ända vi har planerat är att vi ikväll även ska kolla på en film.

Nu är vi inne på vår sista arbetsvecka och idag har vi haft vår första dag på barnhemmet. Dagen började med en sovmorgon och en lång frukost. På förmiddagen tog vi det bara lugnt. Vi vilade och gick och handlade bland annat. På eftermiddagen åkte vi till barnhemmet där vi möttes av en hel hög av glada och nyfikna barn. Ilona berättade nu senare på kvällen att barnen alltid brukar fråga henne när eleverna från Sverige kommer till dom. Vi började med att gå runt och titta och Roma visade de två olika byggnaderna där barnen bor, köken, barnens sovrum och de allmänna rummen. Roma berättade att barnen som vi träffade på hembesöken, som vi gjorde första veckan, ändå har det bra jämfört med vad många barn på barnhemmet har haft det. Barnen från hembesöken har fortfarande föräldrar som tar hand om dom, och de barnen som vi mötte idag har haft det ännu tuffare innan de flyttade från sina hem till barnhemmet. Vi fick höra om några barns tidigare erfarenheter och historier innan de kommit av Roma, och man kan verkligen inte föreställa sig eller förstå hur illa många barn har haft det. Vad de fått uppleva och gått igenom. Det berörde oss väldigt mycket... Vi kan dock säga att barnen nu har det fantastiskt bra på barnhemmet. De är nu omringade av kärleksfulla och omhändertagande människor som vill deras bästa. Det Roma, övrig personal, och andra inblandade gör för barnen är verkligen fantastiskt och man blir så lycklig över att se vilket stort arbete de gör!

Senare så lekte vi tillsammans. Vi kastade boll och försökte lära oss varandras namn, vilket inte var helt lätt... Vi spelade basket och de ville visa oss runt överallt. Barnen är verkligen kärleksfulla och man ser att de är väldigt glada över att vi är där. Det kommer att bli en väldigt rolig vecka det här! Innan vi åkte hem så åt vi tillsammans och vi kändes verkligen som en enda stor familj allihopa. Imorgon väntar ett besök på barnens skola på förmiddagen tillsammans med Roma, och senare kommer vi att åka tillbaka till barnhemmet igen. Låter som en väldigt bra och rolig dag!

Sovmorgon idag, som vi längtat.

Idag har vi inte gjort mycket, det har varit en lugn och skön dag. Efter frukosten så tog vi oss en promenad då vi såg när vi klev ur sängen att det äntligen var fint väder ute. Vi har inte haft en enda dag med sol här sen vi kom så solen var efterlängtad. Promenaden var underbar.

Efter promenaden så kom Ilona och två andra tjejer från en skola här i Pakruojis hem till SOS Vaikai. Vi pratade lite om Pakruojis och hur deras skola var som vi eventuellt ska besöka någon dag i veckan. Dom var årskurs 9 elever och väldigt trevliga.

När dom hade åkt hem så fortsatte vi på våran redovisning som vi ska ha inför skolan när vi kommer hem, inte det enklaste att göra då man vill få med så mycket som möjligt. Medans Moa och Linnea pysslade lite med redovisningen så gick Bella ner o laga mat.

Sen imorgon så ska vi vara på barnhemmet och alla här är förväntansfulla och vi hoppas på ennu en dag med fint väder.

Igår hade vi en mycket mysig kväll här hemma. Vi åt tacos, målade naglarna och hade annat pyssel för kroppen, hade tjejsnack och bara tog det lugnt och myste. Idag begav vi oss mot Siauliai tillsammans med Ilona och hennes familj för en dag på köpcentret Akropolis. Innan vi kom dit så åkte vi först till ett ställe som heter ''The Hill och Crosses'', vilket är en plats som nästan är omöjlig att beskriva. Det är en kulle som består och omringas av en massa kors, som människor har lämnat för att finna lycka eller för att få en önskan att slå in. Människor kommer dit, ber än bön och önskar sig något. Det finns inte något exakt datum då denna plats började fyllas med kors, men genom historien så har korsen bara ökat i antal. Enligt en beräkning så fanns det mer än 200 kors på platsen innan första världskriget. Korsen har sedan dess bara ökat och vid 1960-talet fanns det över 2000 kors! Vi kan säga att siffran idag är mycket mer än det... Det var verkligen kors överallt, var man än såg sig om! Det var en otroligt vacker och häftig plats, som vi är så glada att vi fick besöka. Vi köpte själv ett varsitt kors som vi lämnade kvar på platsen. Det var en jättefin stund.

Därefter åkte vi och lämnade av Ilonas man och son vid ett badhus. De ville hellre tillbringa dagen där än på köpcentret... Ilona skjutsade oss sedan till Akropolis. Hon skulle senare vidare till några vänner, så vi tillbringade dagen ensamma. Akropolis är ett mycket stort köpcenter med tre våningar. Vi fann några saker som vi köpte med oss hem och som också kommer att bli ett minne härifrån.

Efter många timmar i affärerna och mätta i magen efter en mycket god middag, så åkte vi sedan hemåt igen. Vi är mycket nöjda och glada över dagen, men nu är vi mycket trötta. Vi tänkte nu äta lite och bara ta det lugnt. Imorgon väntar besök av Ilona och två gymnasietjejer som kommer hit på en fika. Annars tänkte vi ta en promenad och fortsätta jobba på vår redovisning imorgon. Samt ladda upp för vår sista riktiga arbetsvecka här nere, vilket kommer bli på barnhemmet. Det kommer att bli både spännande och roligt det!