Filippinerna

Hejsan! Dom senaste dagarna har bara bestått utav strandhäng och festande vilket inte är så mycket att skriva om. Vi trivs så bra här i Boracay och på vårt hostel som är så mysigt med bara massa ungdomar. Häromdagen testade vi på att åka zipline vilket var så läskigt till en början men så roligt!
Imorgon ska vi åka iväg till en privat strand som sägs vara hur fin som helst (som alla andra stränder här i Filippinerna) och sedan på kvällen är det pastakväll på vårt boende där alla äter en gemensam middag på långbord samtidigt som det är livemusik och annan underhållning, så himla roligt!

Hejsan! Nu befinner vi oss i Boracay där vi har spenderat en natt och det känns som att komma hem! Standarden är betydligt högre än vad den var i El Nido och att byta bort ett boende där vi borstade tänderna i samma handfat som innevånarna rensade fisk till ett fräscht hostel med AC och ordentliga toaletter som fungerar att spola känns riktigt bra! När vi kom hit igår så låg vi bara på stranden och avnjöt en och annan Rom och Cola som blivit vår nya favvis här! Romen är riktigt god (eller rättare sagt sjukt billig och den går ned) och sedan väntade en utekväll som var rolig, dock hade vi hoppats på att träffa fler svenskar eller européer men stället var mest fyllt utav koreaner som fascinerades utav oss svenskar och ville ta kort. Lite märklig känsla :-).
Idag tog vi en ordentlig sovmorgon och pallrade oss ned till stranden efter det. Ikväll blir en lugn kväll med förhoppningsvis lite shopping och god mat.

Filippinerna

Hej! Idag åkte vi på en guidad tur runt till fler öar och in i olika lagooner. Det var en heldagstur och ännu en gång, wow vad fantastiskt Filippinerna är! Det går inte att beskriva utan låter bilderna tala för sig själva.

Inatt blir vår sista natt för imorgon tar vi flyget till Boracay och vad vi har hört från andra resande så ska där vara helt underbart så vi ser mycket framemot det! Ikväll blir det en lugn kväll och vi ska avnjuta en sista falafel som vi har ätit här nästintill varje dag och sen gå och lägga oss är tanken. Filippinerna har knappt någon inhemsk mat vad vi har sett hittills, därför har de flesta målen bestått utav pizza och falafel. Men det är det ingen som klagar över.

• Filippinerna

Hejsan! I förrgår gav vi oss ut på en paddeltur ihop med några andra svenskar som vi träffade på hotellet. Vi paddlade kajak runt några öar och vilken natur det finns här på Filippinerna. Inte i närheten utav de platser vi varit på innan, vattnet är så klart och blått. När vi nått vår slutdestination så gav våra armmuskler upp och vi åkte snålskjuts med en båt hem. På kvällen gick vi ut och festade vilket var riktigt roligt då det var längesen vi upplevde någon form utav nattliv, trevligt!

Dagen efter åkte vi till en strand 45 minuter bort med en tuktuk liknande variant och efter 10 minuters färd så öste regnet ned och vägen förvandlades till en enda lerhög. Men vi kom fram tillslut och efter en timmes ösregn på stranden klarnade det tillslut upp och ingen var gladare än oss för det! Vattnet var så klart och rent från smuts och bottnen var nästintill magisk att gå på.

Filippinerna

Hej! Nu är vi efter en lång och tuff resa äntligen framme i Filippinerna och el nido! Vi mellanlandade i huvudstaden Manilla och förvånades över hur liten flygplatsen var. När vi hade väntat i drygt två timmar och skulle checka in vårt bagage fick vi reda på att vi var på helt fel terminal och det tog 30 minuter att ta oss till den rätta, och flyget gick om en timme!! Då fick vi lite lätt bråttom om vi ens skulle hinna med flyget. Med Moa som hade halsfluss gjorde vi vårt bästa för att springa ut ur terminalen (vilket inte var det lättaste att ens ta sig ut ut flygplatsen!) och fick tag på första bästa taxi. Som tur var förstod chauffören att det var bråttom och det var gasen i botten genom storstadstrafiken och röda trafikljus betydde plötsligt ingenting. Det hade dock sitt pris, 900kr fick vi pröjsa!!!

Vi sprang genom säkerhetskontrollen och hann precis med incheckningen! Sedan väntade vi drygt en kvart innan vi kunde gå på flyget. Vi har nu lärt oss att kolla upp så man är på rätt terminal i god tid innan flyget går... :-). Efter det väntade en bussresa på 5 timmar genom krokiga vägar upp och ned för bergen som var mindre trevlig resa MEN nu är vi framme och här är så vackert!

Idag har vi bara legat på stranden och vandrat runt i byn som är så mysig! Alla pratar så bra engelska här vilket underlättar så mycket tillskillnad från Kambodja och Vietnam. Vi har också stött på många svenskar och det känns riktigt bra nu i Filippinerna. Imorgon ska vi åka till en annan strand som ligger en bit bort och vad vi har hört så ska den vara hur fin som helst.

• Filippinerna

Hejsan! Nu befinner vi oss i Ho Chi Minh och har varit här i två nätter. Tyvärr har Moas fått halsfluss och har bara legat inne på rummet de senaste fyra dagarna. Men äntligen har vi fått tag på antibiotika och förhoppningsvis ska hon tillfriskna snabbt nu! Igår åkte vi ut till chu chi tunnlarna som byggdes under kriget, det var väldigt intressant att se hur de hade gillrat fällor i marken och att även gå ned i tunnlarna. Ikväll går flyget till Filippinerna och Puerto Princess, vi har alla hört så mycket bra om Filippinerna att vi har rätt så höga förväntningar, hoppas dem levs upp till!

Vietnam

Hej! Bussfärden till Mui Né var lång och jobbig då vi inte stannade på vägen en endaste gång för mat eller toapaus och efter 17 timmars resande var vi minst sagt hungriga och kissnödiga när vi tillslut kommit fram till Mui Né vid skymningen.
Nu har vi varit i Mui Né några nätter och vi är väl inte särskilt imponerade utav byn här men det duger gott och väl. Stranden är sådär och vi har inte stött på en enda backpacker på hela vistelsen, lite trist men snart drar vi oss mot Saigon vilket ska bli roligt! De senaste dagarna har vi bara varit på stranden, en dag gick vi till en flod som omringandes utav röda/vita sanddyner vilket var fint att se!
Imorgon ska vi åka till ett par andra sanddyner som är större där man ska kunna åka på en matta nedför kullarna. Det lär bli vår enda pulkåkning för i år ;-).

Vietnam

Hej! De senaste dagarna har bjudit på fint väder men också en regnig dag som vi spenderade med att planera resten av vistelsen i Vietnam. De andra dagarna har vi varit på stranden varav en dag åkte vi till en annan strand längre bort där tanken var att vi skulle hyra mopeder som vi hade sett framemot så länge! Men då vi hade överskattat våra mopedkunskaper (Agnes välte efter 100 meter..) så valde vi att vara på den säkra sidan och ta taxi. Men stranden var fin och vi kom fram i väl behåll allihopa. :-)

Resten av dagarna har vi har druckit billigt lokalt vin och drinkar på skybarer. Nu sitter vi och väntar på transfern som ska ta oss till Mui Ne där vi spenderar de kommande fem nätterna.

Vietnam

Hej! Idag var det mulet och trist på förmiddagen så vi bestämde oss för att åka till en nöjespark som visade sig vara långt över våra förväntningar! Det var bergochdalbanor och ett akvarium med pingviner och massor utav andra häftiga fiskar. Det var dock sjukt tråkigt att se hur trånga utrymmen alla djuren hade men att se pingviner måste vi medge var häftigt. Under eftermiddagen klarnade det upp och vi begav oss mot vattenlandet med massor utav rutschkanor som var även det var sjukt kul!

När vi kommit tillbaka till hostellet unnade vi oss varsin pizza och alla var riktigt nöjda med dagen. Imorgon visar det dåligt väder här på ön men vi håller tummarna på sol och att kunna ligga på stranden hela dagen.

Vietnam

Hejsan hejsan! Idag satte vi oss på en buss mot Vietnam och Phu Quoc och lämnade Kambodja bakom oss. Det var en resa på 7 timmar med båt och buss och efter lite strul vid gränsen till Vietnam så var vi nöjda att vi tillslut hann med båten ut till ön! Det är väldigt mysigt och litet här på Phu Quoc vad vi hittills har kunnat se, människorna är trevliga och nära till stranden! Här stannar vi i fyra nätter och får se vart vi tar vägen efter det.

Vi tror tyvärr att vi har blivit drabbade av vägglöss som vi släpat med oss från Koh Rong, men nu när vi har bytt boende igen håller vi tummarna att dom små rackarna kan hålla sig borta från oss, för det kliar nåt så in i!! Annars är allt bara bra med oss och imorgon väntar en heldag vid stranden. Ikväll tänkte jag (Ida) och Moa hålla oss vakna för att se Melodifestivalen som vi slaviskt har följt hittills så vi kämpar på för att hålla oss vakna :-)

Här kommer bilder från dagen och på vårt nuvarande boende!