Från barriär revet

från regnskogen, cape tribulation

Halloj allihopa!
Idag gjorde vi vårt andra försök med skydive. Senast vi skrev satt vi på bussen upp och vi skulle göra detsamma morgon men... Det blev inställt på grund av dåligt väder. Så vi strosade runt i cairns istället. Och idag hände samma sak. Så vi håller tummarna för imorgon.

Cairns är inte riktigt som man har tänkt sig. Jag trodde det skulle vara en stor stad typ som surfers paradise eller brisebane eller ett mindre sydney. Men nej. Cairns är en trött liten stad som är väldigt alkoliserat. Det känns lite hemskt att se alla människor riktigt packade redan klockan 11 på förmiddagen. När jag skriver alla människor så menar jag alla människor. Det är 15-20 stycken packade människor utanför varje bar runt 11 på förmiddagen. Man kan ju tro att det kan vara en del unga backpackers som vi som festar till det så tidigt men nej. Det är äldre folk, äldre invånare.

Dagen efter vårt första misslyckade försök med fallskärm åkte vi ut på en båt för att se barriär revet. Vi fick testa att dyka för första gången. Vilket var läskigt till en början men sedan när man fick se revet så nära. Wow! Det var inte bara revet, utan att få vara 7 meter under ytan. Det första vi såg var en haj. En och en halv meter lång! Det var riktigt coolt! Under dagen snorklade vi även och fick se andra vattendjur så som havssköldpaddor, havsgurka och självklart många, många fiskar.

Igår åkte vi till cape tribulation. Det ligger ungefär 3 timmar norrut från Cairns. Snacka om att det regnar i regnskogen! Det bara öste ner. Vi gick inte vara i regnskogen utan även fick vi en båttur på en flod där vi letade ett krokdiller. Det var första gången i våra liv vi sett krokodiller i det vilda. Det var häftigt. Vi fick även se fina stränder i regnet, fick god mat och hade en riktigt bra guide. Det var en lyckad dag!

Idag satt vi på en buss till mission beach (där skydive skulle hållas till) i två timmar. När vi var en halv timme från fick chaffören ett samtal att det blev inställd av vädret igen så vi fick vända minibussen om och köra tillbaka. Surt! Vi hoppas verkligen att få hoppa fallskärm imorgon för vi har inte så många dagar kvar. Och vi vill ju ha hoppat innan resan är slut! Imorgon bokade vi skydive i själva Cairns för att det är större chans att få den gjort i mission beach. Anledningen man heller vill gör det i mission är för det är mycket finare där och man kan få landa på stranden. Vilket är coolt. Menmen så länge vi gör det så blir vi nöjda känner vi nu.

Det vi faktiskt gar gjort idag är att legat i lagoonen och sen faktiskt varit på ett svensk café. Café fika där vi passade på att ära svensk mat. Manda åt en räkmacka medan Madde åt ugnsbakade potatis med skagen! Mums gott var det! I detta lilla café hade dem även en lite shop med svenska saker. Så vi fick fiskbullar till middag idag. Ååh gott! Vi köpte även svensk lösvikts godis, marabou och svenska kakor bland annat ballerina kakor. Det är ju ändå fredag! Då är det okej att gotta sig.

Men men håll tummarna för oss imorgon! Så kommer blir upp snart

Just sitter vi på sista bussen på hela resan! En nattbuss från Airlie beach till Cairns. En ca tio timmars trip.

Men vad har vi gjort i Airlie? Ärligt talat? Inte mycket! Här var det första gången på vår resa som vår planering krascha. Vi fick bita i det sura äpplet och stanna i Airlie Beach i fyra extra dagar. Men ändå två månader gick fläckfritt, det var väl bara undran om när. Dem första dagarna här var vi bara nere i lagoonen (vilket är en stor pool som alla har tillgång till). Anledningen varför vi var där och inte nere vid stranden är för att man inte får bada i havet utan stingsuit pga brännmaneter. Även var vädret lite si och så under dem första dagarna. Först var det sol, sen kom det regn och regnade i kanske en kvart sen blev det sol igen och så höll det på. Efter dem jobbiga dagarna med absolut inget att göra så kom äntligen dagen för att göra något. Och inte vilket något som helst, scenic flight. Vi hoppade på ett litet litet flygplan där max passagerarna var 8 personer för att flyga ut över havet och se det stora barriär revet från ovan. Det var helt otroligt vackert, om man bort ser från Maddes flygrädsla. Hon tyckte det var det jobbigaste hon någonsin har upplevt och satt och grät mer än hälften av tiden. Men som sagt bortsett från det så var utsikten otrolig!

Dagen efter flyget var det dags för oss att lämna airlie för ett litet tag. Vi åkte ut på en av whitsundays explorer båtarna. Oj att komma ut på havet och segla i tre dagar. Vi säger oftare att vi lever i en dröm men det var verkligen inget att jämför med det här. Bada (med stingsuits såklart), snorklat, simmat med bebis hajar, gått på härliga stränder, ätit gott, ännu mer snorkling och självklart seglingen i sig. Dessa dagar gick alldeles för fort. Vi hade velat stanna längre. Kanske en vecka till på havet! Det var så underbart! Det ända negativa va enligt Madde var själva sovandet. Hon fick det absolut minsta sängen, i det minsta rummet där det inte fanns någon luft. Madde låg vaken under nätterna pga av hon var genom blöt av svet... Äckligt! Men åt ena sidan är man på en båt så är man. Finns liksom inte så mycket att göra. Och åt andra sidan kan man sova när man blir äldre.

Vi kom tillbaka till Airlie beach igår och har bara väntat att komma här ifrån igen. Och nu äntligen är vi påväg här ifrån. Vi kommer fram till Cairns 5:35 på morgonen om inget går fel. Vilket vi inte hoppas att det gör. Eftersom 6:40 samma morgon blir vi upphämtade för att hoppa fallskärm. Japp ni läste rätt. Skydive. Då kanske ni tänker hur ska Madde klara av att göra det om hon knappt klarade av ett litet flygplan? Kommer hon ens göra det? Svaret till alla er frågor är Ja, hon kommer göra det. Hon har redan betalat för det så det finns ingen återvändo. Plus tror hon om hon gör alla dessa galna aktiviteter så som bungy jump, scenic flight och inte tal på alla de alla flyg hon har tagit till andra sidan jordklotet men även dem kommande aktiviteterna så kommer hon kanske i slutändan sluta vara rädd för flygandet. Låt oss hålla tummarna!

Ja det var den lila uppdateringen. I dag är det sex dagar kvar tills vi lämnar detta fantastiska land och fortsätter det vi har kvar på vår resa till bali. Det känns helt sjukt att östkusten nästa kommit till dens slut. Det går så snabbt alltihopa! Så vad händer i bali så vit vi vet. Vi kommer fram på natten till den 21 och så fort det blir dag igen drar i oss till Gili öarna. Spenderar några dagar där för att sen åka tillbaka till bali där vi har bokat ett hus med fem andra svenskar. Vi träffade nämligen två snälla göteborgare i noosa och fick reda på att vi är på bali ungefär samtidigt och dem vill så gärna hyra ett hus. Vi tyckte det lät riktigt drömigt och hoppade på idén med tre andra göteborgare som de andra redan kände sen innan. Så nu kommer vi spendera fem dagar med fem goa göteborge i ett fantastiskt hus på bali. Hur drömigt låter inte det? Man måste ju unna sig ända till slutet på resan. Allt detta underbara gör det jobbigt att komma hem till vardagen. Vi får njuta så länge paradiset är hos oss. Ha det bra tills nästa uppdatering!

Wow vad tiden går fort! Vi har redan lämnat surfers paradise och vart i noosa i tre dagar och till och med tagit oss med buss till hervey bay och varit på fraser island. Ikväll är dags för oss att lämna Hervey Bay en gång till och nu åker vi upp till airlie beach. Där har vi några dagar framöver innan vi hoppar på whitsunday (segelbåt).

Vad har vi gjort dem senaste dagarna? När vi sist skrev var vi i surfers och där fast det tre saker vi gjort; ligga på stranden, gå i affärerna och vara med Saga och Matilda. Att ligga på stranden kändes lite konstigt eftersom alldeles intill där sandstranden börjar är det höghus. Det var som man solade bland alla höghus. Konstigt! Vi gick i affärer som inte alls slutade bra. Det finns inte mycket att göra i surfers märkte vi bara efter någon timme. Istället så kompensera stället med sin shopping. Oj vad vi kunde fynda på sale men även icke-sale... Vi har faktiskt hängt med två svenska tjejer sen surfcamp som heter Saga och Matilda. Saga och Amanda känner varandra från Sverige. Så vi har nästan suttit ihop alla fyra och haft otroligt kul. Vi har umgås ända tills brisbane och då har dem legat en dag framför oss. Vilket är lite tråkigt men på vissa ställen stannar man ju mer än en natt så vi hinner stötta på varandra hela vägen upp till Cairns. Kul! Vi har nästan samma resplan. Dem har redan kört asien och nu är dem ju i australien, efter det åker dem till nya zeeland och sist men inte minst avslutar dem som vi i bali. Dock kommer dem till bali två veckor efter vi kommer lämna bali. Det är lite tråkigt. Menmen.

Efter surfers kom vi till Noosa. Snacka om en mysig stad. Där har vi legat på stranden, gått i national parken och sen tänkte vi surfa sista dagen men då spöregnade det så det blev inte så. Men det var en riktigt trevligt vistelse där.

Vi åkte från noosa den 2/3 och kom till hervey bay. Vi kom fram på efter middag och här hade vi bara en kväll. Eftersom tidigt morgen efter skulle vi bli hämtade till fraser. Vi spenderade nästan hela kvällen på en låååångpromenad och middag på en parkbänk.
7:30 dagen där på kom bussen som skulle ta oss till färjan till fraser. Egentligen hade vi inte så stor koll på fraser island vad man gör där osv. Men wow! Att inte har några förväntningar gör en del! Vi kom fram och runt halv nio - nio på morgonen och satte oss nästa direkt på en stor rosa terräng buss. Vägen till första stoppet var lite annorlunda kan man säga. Ena stunden var man i sitt sätte, andra så var man uppe i taket eller fast tryckt mot fönsterglaset. Haha. Kul av förvåning! Första stoppet kom vi till Lake Mckenzie. Asså den klaraste sjön vi någonsin har sett! Det var galet! Vi kunde inte vänta med att kasta av oss kläderna och bara ligga och plaska i sjön. Bästa av allt det var sötvatten! Det var länge sen man badade i det!
Andra stoppet var en liten vandring genom regnskogen som slutade där en annan vandring började så vi fortsatte. Wow vad fin natur det faktiskt finns. Helt sjukt egentligen att en så stor och fin regnskog finns på en ö av bara sand. Fraser island är ju världens största sand ö. Dagen slutade med buffé middag och en liten fest för att lära känna alla på samma busstur som oss. Andra dagen åkte vi till östra sidan på fraser och åkte på nästa hela stranden upp till den nordligaste punkten. Några stopp på vägen hade vi. Först en kall flod som kom från skogen och åkte ner till havet. Vår bussguide var nogrann med att man absolut inte fick bada i havet på just den sidan av fraser. För där fanns det massa av hajar och andra odjur som yellfish osv. Andra stoppet på dag två var vid ett nästan 100 år gammal skepp som hade seglat på grund för länge sen! Det var lite små coolt att se det och tänka att på detta skepp har folk jobbat och slitit. Och sen kom vi till stopp tre där vi gick upp på en klippa och såg nästan allt uppifrån. Återigen wow! Vilken utsikt. När man satt där uppe så blev man typ alldeles till sig och bara satt utan att säga ett ord och bara tittade ut. Det var så fint. Stopp fyra var inte så långt ifrån stopp tre. Det kallades champagnepools. Det var ett ställe där vågorna från havet spolades in och liknade skummet från champagne sa dem. Där av namnet. Så vi tog ett dopp där innan vi åkte tillbaka till vårt rum. Efter denna dag var vi helt slut så det blev en lugnt kväll.
Dag tre - sista dagen. Vi gick upp tidigt och åkte direkt till "öken". Eller det känns som öknen. Dock fanns det en liten sjö av kanten av all sand där det fast catfishs och såna där små fiskar som äter upp ens döda skin om man stoppar ner fötterna. Det var lite kul eftersom vi aldrig hade varit med om det förut. Det kändes som fiskarna försökt göra hårda pussar på en. När vi gick från öknen (som egentligen har ett annat namn) började det spöregna. Asså påriktigt spöregna. Så vi alla satt dygnblöta och sandiga i bussen till nästa sopp som var buffé lunch på en restaurang. Vilket känns lite fel med tal om hur vi såg ut! Efter lunchen åkte vi till nästa sjö, spenderade lite tid där innan det började spöregna igen och då var det dags att åka till färjan igen, tillbaka till hervey bay.

Idag har vi haft en hel dag i hervey bay och vi har inte gjort så mycket. Fixat med alla möjliga bokningar och sen varit vid stranden, poolen och gått runt i denna (tråkiga) stad. Men snart sätter vi oss på en buss upp till airlie som sagt. Det är en nattbuss i 12 timmar. Kulkul!
Helt sjukt att tiden går så himla snabbt! Idag är det bara en månad tills vi sätter oss på flyget hem till stockholm. Det känns lite tråkigt! Men vi får göra det bästa av det vi har kvar!
Pussar o Kramar

Sydney

Spot X (surf camp)

Byron Bay

Surfers paradise

Australia zoo

Idag kom vi fram till surfers paradise. Vi är helt slut från gårdagens dansade så vi har bara legat i solen framför poolen! Tänk, detta hostel har pool! Det här händer inte varje dag! Lyx!

Senaste vi skrev hade vi precis kommit till byron bay. Där gick vi runt på gatorna och affärerna, var i solen på stranden och festade till en stor del av alla kvällar. Visst små saker gjorde vi men det var inga riktiga aktivitet vi är vana med från nya zealand. Dagarna i byron känns som att allt gick i ett! Vi tog det bara chill, vilket passade bra i denna chill hippiestad!

Idag när vi vaknade gick vi upp till byrons kända Ligthhouse (fyr). Fyren ligger längst ut på en stor kulle/klippa. Att gå upp dit skulle ta runt en timme men vi gick på 40 min. Powerwalka i 30-35 graders varme blanda alla uppförsbackar och trappor var inte det roligaste men när vi väl kom upp. Wow! Otroligt vackert! Det rekommenderas att gå upp dit om du har vägarna förbi byron bay!

När vi kom tillbaka ner igen så var det dags att hoppas på Greyhound bussen och åka till surfers paradise. Under bussfärden så byte vi tidszone, en timme närmare Sverige. Så nu är vi bara nio timmar före er. Det ni! Haha!

Nu ska vi sova och repa oss till morgondagens trevligheter! God natt!

Vi har lämnat Spot X surf camp och kommit fram till Byron bay. Tråkigt att lämna surfningen men skönt ändå eftersom att det var en kollokänsla över hela campet. Vilket kändes lite löjligt.

Innan vi åkte därifrån fick vi lägga och på bräddorna och paddla ut till dem stora "gröna" vågorna som det kallades. Vi kände oss riktigt profsiga och det var en helt annan känsla att surfa på stora vågor.

Vi kom fram till Byron för ca en timme sen och vi gick direkt till Hostelt för att checka in. Nu har vi tagit det lite lugnt för att samma energi till att se staden!

Dag två på surfcamp är avklarad! Wow! Wowet är både för hur roligt det är och hur trötta vi är i våra kroppar. I dessa två dagar har vi haft på en surflektion på förmiddagen och sen har vi haft "fri surf" tid som vi har fått surf hur vi vill och hur länge vi vill. Att surfa tar mer på krafterna än vad man tror! När man väl surfar så känner man typ inte vilka muskler man jobbar med. Antar eftersom man har tankarna på något annat som teknik osv. Men så fort kvällen kommer och man har ätit middag, då, förns då är man som en soffpotatis. Plus idag så paddlade vi även kajak mellan surfningarna. Så vi är extra trötta i axlarna idag.

Som vi skrev i förra inlägget, fan vad tiden går! Vi har bara en surfdag kvar. Så vi ska försöka surfa så mycket vi bara kan i morgon. Men hur går det egentligen med surfningen? Det går bra! Bättre än man har trott faktiskt! Manda ställde sig upp på första vågen igår! Hon är en riktigt naturbegåvning! Madde går det också bra för. Hon ställde inte på första vågen men hon har absolut tagit fram steg.

Nu är vi redo för en bra nattsömn och taggade för all morgondagens surfning!