Det var nu dags att lämna Paris och bege oss norrut mot Normandie. På vägen hade vi planerat in ett stopp vid slottet i Versaille som lämpligt nog låg nästan perfekt längs vår rutt.

Mitt i morgontrafiken fick vi känna på bilköer i en Europeisk storstad, men tillslut kände vi oss färdiga med det och kom fram till Versaille. Slottet var stort och grandiost och trädgården ännu större och grandiosare. Varken tårta eller bröd fick vi dock.

Vidare ut på vägen med sikte norrut. Vi hade bokat camping utanför Omaha beach och kom fram på eftermiddagen. Vi gjorde oss hemmastadda på campingen, käkade, och gick en promenad längs med Omaha Beach bort till ett monument om landstigningen. Kändes speciellt att stå och försöka leva sig in i hur det var att rusa upp för stranden mot kulspruteeld och granater.

Revolutionen, Napoleon och Freden i Versaille. Ett axplock av saker som har anknytning hit.

Åkte förbi en gammal kyrka längs vägen där de hade någon form av arkeologisk utgrävning.

Omaha Beach

Tysabri. /Pontus

Dag 2 i Paris startade också den en tidig morgon då vi ville hinna före köerna till Eiffeltornet. Det lyckades vi med helt ok. Vi värderade också våra euros högre än våra ben och tog trappan upp. Utsikten var bra och allt sådant. Trevligt helt enkelt.

Vi klättrade ner för trappan och tog oss till armémuseét (apostrofer på rätt plats?). Vi verkar ha ett gemensamt intresse kring sådant och var där i ca 5 timmar. Detta inkluderar dock också Napoleons grav.

Ett något kortare besök på Notre dam där kön var lång och varm men ändå snabb fick bli nästa punkt. Så var det med det. Nu visste vi inte riktigt vad i skulle göra, men jag hade fått ett tips av Rebecka om en liten kulle i ena kanten av Paris vid namn Montmartre så vi satte sikte på den.

Helt klart ett mysigt ställe! Fullt av gatutecknare, gränder och små restauranger. Dessutom en fin kyrka med en perfekt gräsplätt att sitta och vila i någon timme. Speciellt när man kan roa sig med Andreas goda affärsmannaskap gällande ölaffärer!

Symbicort. /Pontus

Eftersom Paris inte är en helt ny stad för turism, och turistmålen i staden får man väl ändå därför säga är ganska förutstskade. Vi vill ju inte vara sämre turister än någon annan och åkte därmed in till stan med målen Louvren, Triumfbågen och Eiffeltornet. Originellt.

På Louvren hade EU gjort ett bra jobb och gett oss gratis entré, och ett antal timmar spenderades på fötterna springande runt mellan mer eller mindre kända konstverk. Vårt något begränsade kunnande minskade antalet målningar man visste att man skulle se, men med hjälp av Google och fotograferande turister gick det nog ändå helt ok.

Benen fick jobba ordentligt under dagen och vi promenerade glatt (?) i den 30-gradiga värmen. Ett Eiffeltorn blev tittat på och en triumfbåge beskådad. Sen var vi lite trötta och åkte en båttur i floden.

Sittande på en ändå rätt mysig restaurang (mittemot en väldigt lyxig restaurang vi satt och observerade dess valet som körde bort gästernas bilar) inväntade vi mörkret och chansen att se turistattraktionerna upplysts av lampor istället för sol. Det var fint.

Targiniq. /Pontus

En morgon med fin utsikt var ju standard på förra årets resa, men iår får man nog ta vara på när tillfälle ges. Som idag. Vi utnyttjade den genom att flyga lite drönare. Då får man bra utsikt.

Iväg vi for och stannade till på en blixtvisit i Luxemburg. Den största vinsten med detta var bucket list-avcheckningen då vi iaf på våra 45 minuter fann speciellt mycket av intresse.

In i nästa land, vilket var Belgien. Man får nog dock påstå att vi inte riktigt gav Belgien en chans att visa upp sig då vi endast var inne i 5 minuter på motorvägen.

Huvudstoppet för dagen var sedan i Frankrike där ett av huvudmålet för resan avverkades: nämligen Verdun. Detta område som ju var platsen för första världskrigets allra blodigaste slag. 10 månader, 700 000 skadade och 300 000 döda. Än idag är hela området helt förvandlat efter de ca 60 000 000 granater som avfyrades under denna tid. Marken ser i princip ut som månen med gräs och skog på. Oerhört intensivt att försöka tänka sig in i hur det var att leva dag efter dag i detta helvete på jorden.

Nog om detta.

Vidare i Frankrike stannade vi till i Epernay i vindistriktet Champagne. Vi var dock relativt stressade och vårt boende i Paris hade börjat strula, vilket fick konsekvensen att vårt besök i Champagne mestadels spenderades i bilen och på McDonalds.

Vi anlände sedan till vårt nybokade boende i Paris fram på kvällen. Inte mycket gjordes då utan Paris får stå på schemat för de kommande dagarna.

Dagen har sålades mestadels spenderats i bilen. Detta har dock inte varit helt fy skam då vi funnit funktionen "undvik motorvägar" i Google maps. Mycket landsväg och landsbygd har det alltså varit och vi har njutit i vår varma AC-lösa bil!

Det landade en ansenlig mängd granater här.

Det största fortet i området. Först franskt, sedan taget av tyskarna för att till slut bli återtaget sv fransmännen. Skyttegravskrig ger en något stillastående frontlinje.

Anafranil. /Pontus

Efter en tidig morgon på den för vår korta tid där lite väl fina campingen rullades det vidare genom Tyskland. Vårt första mål var ett av Mattias förlag, i form Xanten. Detta var en gammal Romersk stad/fästning längs det Romerska rikets yttre nordliga gräns. Romarriket var ganska stort helt klart. I Xanten fanns lite fina gamla byggnader inklusive en amphiteater komplett med ett gladiatorspel att titta på.

Vidare sedan mot Köln där huvudattraktion såklart var Kölnerdomen. Det är en stor kyrka. Väldigt stor. Klättra upp i tornet hann vi också med. Det verkade dessutom varit någon form av årlig festival i staden vilket innebar att de hade en marknad längs med vattnet och skulle ha en fyrverkerishow på kvällen. Vi hann såklart inte stanna ända till kvällen med vårt schema, men lite promenad längs vattnet blev det iaf.

Sista stop och camping för natten var Cochem som låg mycket vackert i en dal vid Moselfloden. Starkt rekommenderat stop för den som råkar vara i närheten!

Subitex. /Pontus

Uppe kl 5, iväg kl 6. Hårda puckar. Kändes motiverat med tanke på schemat. Det var så att säga fullt.

Första etappen var till Malmö, över bron och till färjan i Rödby. Gick som på räls. Fast på hjul. Han med färjan 10:45 med 2 minuters marginal. Då hann vi ändå med gratis glass i hamnen.

Efter färjan var vi hungriga och stannade till i Lübeck för käk och komprimerat turistande. Mycket komprimerat. Stal ett toabesök på donken och var sen ute på vägen igen.

Nu brände vi mest på på motorvägen hela eftermiddagen. Det blev så att säga några mil. Målet för dagen var att hinna fram och se sig runt i Münster vilket vi kom fram till fram på kvällen.

Münster är en liten medeltidsstad med rätt cool känsla som vi egentligen fått nys på via en pod som berättar om hur en sjuk sekt var här på 1500-talet. Googla för intresse. Hursomhelst tittade vi på några korgar på en kyrka och några gamla byggnader. Sen blev det käk på Das Blaue Haus som bjöd på gröna nudlar.

Natten blev på en camping utanför Münster. Såklart började det regna när vi slog upp tältet, och när vi lagt oss insåg vi att det saknades någon form av plastdetalj vilket gjorde att vi hare hål i taket. Dock inget man inte kunde fixa med silvertejp och en Ullaredspåse.

Fullt? Nja. Chips.

Taggade? Jovars.

Båten.

Lübeck. Väldigt mysig stad må jag säga. Hittade ingen marsipan dock. Det var som sagt komprimerat turistande.

Marknad, mat och hus i Münster.

Om man tittar nog ser man tre korgar uppe på kyrktornsväggen. Där hängde man upp tre av ledarna för sekten efter att man torterade dem.

Abilify. /Pontus

Favoriten från ifjol, nämligen Road Trip, är nu åter aktuell! Denna gång vänder vi näsorna söderut och siktar på Normandie. Några andra stopp på vägen blir det nog. Bland annat Göteborg. Det var första stoppet. Vi sov hos Mattias.

Förstanattenbilden är obligat.

Drönaren är nedpackad. Någonstans.

Tror mängden dubbelfilig väg med vägräcke koller vara något större den här resan.

Våra två nya tillskott för iår: Chips och Pontus.

En annan god nyhet är ju att jag pluggat en hel termin till och därmed lärt mig massa nya läkemedel!

Lamotrigin. /Pontus

Utcheckning från lägenheten följt av free walking tour i de judiska kvarteren. Spännande att få lära sig mer om deras hemska historia. Vi fick bland annat se Europas största synagoga där en trädgård tillägnandes Raoul Wallenberg som räddade många ungerska judar. 600 000/1 000 000 ungerska judar dödades och de flesta kördes till Auschwitz.

Efter ytterligare en gulaschsoppa drog vi oss mot flygplatsen. Vi tackar Budapest för fina dagar. Väldigt fina byggnader varvas med sovjetiska komplex och krigsskadade byggnader som de inte haft råd att restaurera. Många byggnader är skyddade och får inte rivas för att bygga nytt men guiden sa att det blivit bättre sen Ungern gick med i EU och rekommenderade oss att komma tillbaka om ett par år. Jag tänker absolut lyssna på hennes råd. /R

Här lyckades Ungern vinna fotbollsmatch och som hyllning är en hel hustakssida tillägnad segern.

Ruinbarer är populärt. Spännande atmosfär helt klart!

Säger hejdå Budapest med flygbild över staden!

Klockan var ställd redan på sju imorse. Galet vad trött jag var då. Tanken var att hinna till badhuset såpass tidigt att slippa trängas med hundratals turister. Turisterna slapp vi faktiskt men desto fler ungerska pensionärer hade hittat dit. Inomhus luktade det äckligt men utomhus var Szechényi-badet väldigt fint. Det här med naturuppvärmda bad är en rätt udda grej för en stad att vara känd för. För oss räckte två timmar i poolen men då gick vi för att inte alla i sällskapet skulle se ut som renen Rudolf.

Shopping stod på schemat men jag var inte det minsta shoppingsugen och hittade följaktligen ingenting. Saknar snarare de fina shoppingcentrena i Asien. Mathilda och jag gav upp shoppingen tidigare än de andra och gick och köpte glass på bästa stället som vi upptäckte igår.

På resans sista kväll fick jag äntligen sitta en längre stund på den gröna bron. No words needed. /R

Utanför det fina badhuset

Bussbild: Gammal buss.

Kyrkbild: Finn ett fel på ett av kyrktornen.

Efter den dagliga lyxfrukosten gav vi oss ut. Jag tycker oproportionerligt mycket om den gröna frihetsbron och försöker få dit gänget så ofta som möjligt. Efter några knäppta bilder där gick vi i gassande sol längs vattnet bort till Margareta-ön. Var väl okej att vandra runt där men både Botaniska och Slottskogen är betydligt finare! Dagens lunch intogs på en hummusbar där vi fick oss god falafel i pita. Otroligt hur lunch och dricka kan kosta 36kr. Jag toppade upplevelsen med två kulor glass och blev löjligt lycklig över hur god den var.

För att avsluta dagen på bästa sätt passade Anna, Elisa och jag på att gå på massage. Perfekt för ben som gått 30 000 steg idag... Efter detta åt vi fin middag och njöt av maten, varandras sällskap och den ljumma sommarluften. Detta till skillnad från igår kväll då det regnade och vi serverades slemmig kalvkind som ingen egentligen tyckte var god. Knappt att man ens vill skratta åt det. Jag drömde till och med mardröm om kött på natten... /R