Sista dagen på resan. Gick på guidad tur i ett fängelse. Åt lemongrass chicken till lunch. Åkte buss till flygplatsen i Montreal. Flög till Köpenhamn via Island. Här nedan är bilder från Québec tagna de tidigare två dagarna. Finare än fängelsebilder tycker jag. /R

Gatumusikanterna måste klara auditions inför jury för att få tillstånd att sjunga/spela/spexa nästkommande år

Redan igår på kvällen kände jag mig trött och började få ont i halsen. Blev sedan värre och värre så sov knappt någonting inatt. Tyvärr delade jag rum med tre andra denna natt och de lyckades nog inte heller sova...

Jag hade bokat in mig på ytterligare en guidad tur genom staden denna morgon men hade helst varit hemma i Sverige och spenderat dagen i min säng. Iväg kom jag hur som helst men uppskattade inte turen lika mycket som igår. Tryckande hetta och rinnande näsa är en sådär rolig kombo.

Fikade så länge jag fick innan en servitris tyckte det var dags att gå. Avnjöt trerättersmeny till lunch och sedan fick det bli gelato. Allt för att få till så många pauser som möjligt. Jag behövde samla kraft för att orka gå de fyra kilometrarna till mitt boende. /R

Canadas finaste gata

Maple pie

Efter hotellfrukosten var jag redo för staden. Jag har inte läst någonting alls om Québec innan så jag började dagen med guidad tur genom staden. Blev så positivt överraskad att det nästan kom tårar från ögonen. Väldigt vackert överallt! Synd bara att inte dela upplevelsen med någon.

Québec betyder "där det smalnar av", vilket syftar på floden. Det bor 800 000 personer här varav 1,8% har engelska som modersmål. De allra flesta kan förstås bra engelska men runt om i provinsen kan de flesta bara franska. /R

Buss mellan Montreal och Quebec tar knappt tre timmar. Jag kom fram vid nio-tiden och de flesta hotell tycker man ska komma tidigare. Därför fick natten spenderas centralt på ett fint litet hotell. Garanterat finaste hotellet på denna resa vilket kändes lite konstigt när jag nu är på egen hand. Eftersom läget var optimalt kunde jag gå ut lite på kvällen och gå längs några turiststråk. Kvällsmat fick bli glass från donken som jag avnjöt lyssnande på en gatumusikant som spelade countrymusik på gitarr, munspel och samtidigt tampade takten med tamburinskor. /R

Vår sista dag tillsammans men blev ändå en heldag! Vi besökte ett museum där guiden tog oss genom Montreals historia från fransmännen via britterna följt av amerikanerna hade kontroll över området.

Idag var det varmt och fuktigt väder men plötsligt drog regn och åska in över staden. Vi passade på att äta lunch och hoppades att skyfallet skulle sluta någon gång. Som tur var slutade det och vi kunde hämta väskorna på hotellet. Mamma följde mig till min buss mot Quebec och hon åkte sedan vidare till flygplatsen. Tack för allt bästa mamma! /R

Godaste fikat! Varför byta café när man hittat det bästa? Bild 2: museét

Så mysigt här!

Mamma köpte fina smycken. Hon hade svårt att välja så det slutade med att hon köpte ett halsband och två par örhängen.

Roligt att godaste burgaren fanns i Canada och inte i USA.

Dagen startade med hike upp för Mount Royal. Många säger att Montreal fått sitt namn efter detta berg vilket låter rimligt. Fin utsikt över staden fick vi från toppen och barn belöning i form av glass.

Vi hann sedan precis med en guidad tur i old town. Därefter fika på café med lyxiga bakverk. Vår sista kväll tillsammans så det fick bli trerättersmeny till kvällen. Sedan njöt vi av stadens härliga atmosfär när vi tittade på 30 minuters lång show om Montreals historia spelad på ett högt hus. Del i stadens firande av sitt 375-års jubileum. Samtidigt firar Canada 150 år och tack vare detta fullt av festligheter.

Att gå ut att gå med sin radiostyrda bil är väl som att gå ut med hunden!?

Tacos och tamtam

Från festivalen "just for laughs"

Igår blev i stort sett resdag. Flög från Boston med mellanlandning i Toronto för att sedan hamna i Montreal. Vi bor i en fin lägenhet på våning 22 så har häftig utsikt över staden. Hann med indisk middag på kvällen med riktigt smaskig mangolassi.

Idag vandrade vi bort mot stadens gamla kvarter. Påminde om gamla stan i Stockholm fast med bredare gator. De breda gatorna behövdes verkligen då det var smockat med folk. Vi fikade god cupcake men missade den obligatoriska glassen. Gick istället på IMAX där det visades fin naturfilm från nationalparker i USA.

Middagen avnjöts på creperi. Mycket mycket gott. Lyxade till det med chokladfondue till efterrätt.

Vid 22 samlades mängder med folk vid vattnet för att beskåda en halvtimmas fyrverkerishow. Del i någon form av tävling där det ikväll var dags för England. Mycket fint! Fler festivaler pågår samtidigt i staden så på vägen hem stannade vi och beskådade spektakel med konsert samt skumparty fast med dun. Värt! /R

"Borta bra men indiskt bäst"

McGill University. Kyrka med apostlar eller hockeyspelare- vilket det verkligen är är lite omtvistat i Canada.

Old town.

Boston är en stad med mycket historia. Kanske mest spännande för amerikanerna själva men ändå. De har märkt ugn en gångväg genom staden längs historiska byggnader. Längs freedom trail fick vi lära oss om hur amerikanarna blev fria från britterna.

Lunch intogs i Little Italy och sedan gick vi en guidad tur i området. När irländarna emigrerade bodde de här i ett ghettolikt område. Vi fick bland annat se huset där JFK's mamma Rose bodde som barn. Tyvärr regnade det på eftermiddagen men glass är såklart ändå obligatoriskt, särskilt i de italienska kvarteren.

På kvällen gick vi på bio. Big sick var klart sevärd!

Mother Anna's finns ju också i Skövde året om

Uppe till höger: minnesmonument över de avlidna soldaterna i Afghanistan.

Vietnamesiska vårrullar och pannkaka. Flashbacks!

Vi åkte tunnelbana till Harvard och gick en guidad tur på campus. Väldigt mysigt område! Guiden pekade bland annat ut vilket hus som klubben JFK tillhörde finns. Jag köpte såklart en Harvard-collegetröja. Kosta vad det kosta vill typ.

Sedan gick vi till fots hela vägen tillbaka till stan. På kvällen lyssnade vi lite på en utomhuskonsert vid vattnet. /R

Här sker examenscermonin för 30 000 studenter varje år!

5% av de sökande antas. Av dessa har hälften minst en förälder som studerat på Harvard.

I jämförelse med andra universitet är Harvard inte dyrt. Alla som behöver får hjälp med att betala avgifterna. 98% tar examen. De andra skapar facebook...

Fin skyline! Mamma hade nog gärna paddlat.

En sista bild till Pontusen som jag saknar så mycket!

Vi åkte buss två timmar för att komma tillbaka till Boston. Lämnade väskorna i vår lilla men fräscha lägenhet. Sedan strosades vi in mot stan och tog ett lunchstopp i chinatown. Jag är verkligen positivt överaskad gällande strosvänligheten i staden för strosa var i stort sätt vad vi gjorde resten av dagen. Fina byggnader överallt! Nya skyskrapor möter gamla tegelhus. /R

Reklam för morfinantidot och obligatorisk hoppbild.

Stort grönområde: Boston common

Obligatoriskt med burgare i USA.

​Så fina byggnader i stadsdelen Beacon hill.