​Under dessa veckor har vi gjort två stycken studiebesök. Veckorna har varigt väldigt lärorika då vi har fått reda på hur de troende tänker kring saker och ting. Det tar vi upp i våra inlägg där vi berättar tydligare om studiebesöken. Första veckan så intervjuade vi två stycken hinduer. På torsdag eftermiddag så åkte hela gruppen in med buss till den indiska restaurangen katahmandu där vi hade tänkt ställa lite frågor till en hindu som jobbade på restaurangen. Planen var att vi skulle träffa mannen vid klockan 2 men när vi kom dit så var han på lunchrast och kunde inte ta emot oss på flera timmar. Därför fick vi intervjua en annan hindu som jobbade där. Problemet var dock att det fanns en viss språkbarriär och vi tyckte att vi inte fick den intervjun vi ville. Vi valde då att ringa till en annan indisk resturang när vi trots allt var i Göteborg för att få mer info. Vi gick till Tre Indier för att intervjua en person som varit hindu i sina tidigare år. Han hade lagt ner sin religion för några år sedan men gav oss ändå bra fakta.


Vårt tredje och sista studiebesök var i Kullavikskyrkan. I Kullavikskyrkan så hade vi bestämt träff med en diakon som hette Charlotta Karlsson. Detta studiebesöket var väldigt lärorikt då vi fick en inblick i hur kyrkan såg ut samt att hon berättade väldigt mycket ny fakta för oss. Intervjun gick bra då hon svarade väldigt utförligt på frågorna vi ställde till henne, och hon ville verkligen att vi skulle få reda på så mycket nytt som möjligt vilket var positivt. Mer om intervjun kan ni se på vår blogg där vi har lagt upp den.

Tack&hej

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Vi har haft problem med att lägga upp våran 37 minuters långa film om kristendomen här på bloggen.. Vi ska prata med Kristoffer nästa lektion för att lösa vårt problem.

Likes

Comments

Den här veckan började med att vi besökte det buddistiska templet vid namn Watpah. Då fick vi möjligheten att både intervjua en buddhist och även meditera med en munk. Det var en väldigt lärorik upplevelse där vi fick lära oss lite mer om hur buddismen är och få reda på hur det är att meditera med en munk.

Senare i veckan bestämde vi en tid hos en hindu på en indisk restaurang på torsdag vecka 11. Vi har även pratat med andra Hinduer men vi kom fram till att det här var det bästa alternativet för oss då vi har kontaktat andra hinduer utan större framgång pågrund av en språkbarriär. Efter att vi hade bokat mötet så förankrade vi närvaron med andra lärare.
Vi jobbade med frågeställningarna till den hinduistiska intervjun samt läst på om hinduism för att få en bättre förståelse inför intervjun.

Vi stötte även på problem i gruppen så som arbetets uppdelningar och studiebesöken men som vi sedan löste med hjälp av att diskutera det olika aspekterna. Ett tack till Kristoffer som hjälpte oss lösa dessa problem.

Likes

Comments

Hej! Under veckan som gått så har vi inte lärt oss särkilt mycket, fokuset har legat på att leta efter personer som är villiga att boka ett möte med oss för att vi sedan bli intevjuade. En sak vi har lärt oss är att vi har märkt att just Buddhism verkar som en ganska öppen och avslappnad religion. Under denna veckans lektioner så har vi gjort klart våra allmänna intervju frågor samt några av våra fördjupande frågor. Vi har även bokat ett möte med en buddistisk troende via telefon. Vi ska besöka det buddhistiska templet i Göteborg, Wathpa, för att intervjua en buddhist nästa tisdag. Efter veckan så kan vi konstatera att arbetet har gått bra, alla verkar förstå och vi jobbar på bra varje lektion. Nu har vi nästan en religion klar av tre. Vi har nu börjat jobba mer som ett lag och är redo för nya utmaningar!

Likes

Comments

BUDDHISM - STUDIEBESÖK

Idag besökte vi Buddistiska templet Wathpa som var en buddistisk helig hälsovård där man kan prata och meditera med munkar. Vi träffade en buddistisk kvinna som jobbade där samt en munk som vi mediterade med. När vi kom fram bemöttes vi av den Buddistiska kvinnan som visade oss runt i huset. Det var ett hyfsat stort hus/tempel med matsalar för munkarna och några rum där man kunde meditera. Dom hade mycket och fin utsmyckning som innehöll främst buddhastatyer, blommor och vaser.

Vi fick sitta ner och intervjua Thonfa den buddistiska kvinnan. Hon hade bott i Sverige i 38 år och flyttade till Sverige från Thailand när hon var 14 år. Vi frågade henne vad hon tyckte om buddismen och hon beskrev det främst som en väldigt öppen religion. Hon hade ingen speciell mängd tid om dagen som hon spenderade åt sin religion utan hon sa att det mest handlade om att leva efter dem åttafaldiga vägen och vara en bra människa. Det innebär att man ska leva efter rätt tänkande, rätt tal, rätt kunskap, rätt handlande, rätt liv, rätt strävan, rätt beslut och rätt meditation.

Men hon mediterade dock fyra bestämda gånger om dagen. En intressant sak som vi märkte var att det var en rätt stor skillnad mellan kvinnor och munkar. När vi blev välkomnade så skakade vi hand med en munk men Thonfa som guidade oss sa att kvinnor inte fick skaka handen med en munk. Vi frågade senare i intervjun om att jämställdhet mellan kvinnor och män i Sverige idag är en väldigt aktuell fråga och att inom Theravada inriktningen kan man inte nå upp till Nirvana som kvinna. Thonfa följde Theravada inriktningen där kvinnor egentligen inte kan nå upp till Nirvana men hon sa att hon ändå hade chansen att nå Nirvana men dock att det var mycket svårare för kvinnor, hon påpekade också att inte alla munkar skulle nå Nirvana och att det var väldigt får som gjorde det. Detta är pågrund av att Theravada inriktningen är mycket mer begränsad än andra inriktningar och bara ett fåtal kan nå upp till Nirvana, därför kallas den ofta för den "lilla vagnen". Vi frågade då om det var någon i huset/templet som hade målet att nå upp till Nirvana, och hon svarade att man inte tänker så som buddhist utan att det handlar om att leva i nuet och vara en bra medmänniska och följa alla regler. Det har vi också läst om och att det är många buddhister som beskriver det så.

Thonfa sa att hon och alla andra buddhister respekterade och accepterade att andra folk hade annan tro eller religion. Hon sa också att buddhismen inte är så påtryckande, till exempel så hade hennes egna barn aldrig vart i templet och dom var inte troende. Vi kan dra slutsatsen att i alla fall i sekulariserade Sverige där vi har religions frihet så finns det inte jätte många som föds in i buddismen utan fler väljer att gå med i den. Vi frågade Thonfa om hon firade vanliga kristna svenska traditioner så som julafton och påsk, det gjorde hon men inte munkarna.

Thonfa berättade också lite om en munks dag här i templet. Hon sa att munkarna precis hade ätit, munkarna äter alltid vid 12 tiden och dom var inte tillåtna att laga sin egen mat, utan dom fick beställa mat eller så fick någon annan laga mat åt dem, dom fick också bara en måltid om dagen. Munkarna precis som Thonfa hade 4 bestämda tillfällen på dagen där dom mediterade. Vi hade turen att få pröva på att meditera med en riktigt munk i ett riktigt meditations rum. Meditationen handlade tillskillnad från andra religioner inte så mycket om be böner till någon gud utan mer om att fokusera på andningen och inte tänka på något. Hon sa även att munkarna jobbade dagligen ungefär som en psykolog/terrapeft där dom hjälpte vanliga människor med en slags buddistisk hälsovård där dom kunde få hjälp med livsfrågor så som äktenskapsproblem mm.

Allt som allt så tyckte vi att det var intressant att få en inblick i en buddhists liv och att ha fått ha träffa en munk och meditera. Vad vi märkte extra tydligt var att Buddhismen var en mer öppen religion än va vi trodde. Dessutom att det var hyfsat sekulariserat och inte lika strikt med livsregler jämfört med t.ex i Thailand.

Likes

Comments