Igår hade vi den bästa BBQn på länge! Allt var såå gott och gillar att vi är så många nu, hade så kul! Kycklingen smakade magiskt och till den hade vi brödfrukt, potatissallad, äggröra och en typ av salsa jag gjorde med tomater, lök, vitlök, olja, lime, salt och peppar, blev så god. Skulle egentligen gjort guaccamole men avokadosarna var för hårda så jag fick improvisera. Igår var en kväll där det var mycket mat från de ställena där folk kommer ifrån. Kathryn försökte göra Yorkshire pudding, den misslyckades dock. Ruth och Steven gjorde en typisk tysk potatissallad, Kalina gjorde kanelsmör som är väldigt amerikanskt och Syd gjorde kanadensiskt bröd. Älskar att testa saker från andra länder, så roligt! Jag bidrog inte med något svenskt men chokladbollarna kommer nog att hända igen någon gång framöver. Något jag önskar är att jag kunde ta med brödfrukt hem men jag antar att jag bara får njuta så mycket jag kan nu. I slutet av kvällen körde vi charader, charader är så kul när det är något som är väldigt svårt att agera ut. Riktigt bra BBQ och välförtjänt efter hårt slit under dagen då jag och några andra bar tunga stenar till det som ska bli en ny dusch.

Sitter just nu och väntar på färjan till La digue. Är så hungrig och längtar efter riktigt god mat, hotell, hotellfrukost, en säng utan myggnät, en helg utan myggor, ja allt det vanliga. Jag hoppas inte detta kommer ändras bara för att jag skriver det här men det känns som om myggorna lugnat ner sig lite och kanske gett sig på de nya. Mina ben har hunnit läka lite mer i alla fall så det är skönt.

Känner mig så glad just nu. Den här kvällen avslutades med att jag skrattade tills jag grät. Var antagligen en blandning av att jag var alldeles för trött och var väldigt lättroad. Vi spelade ett kortspel som jag lärt mig här och det är väldigt intensivt. Varken jag, steph eller ed var tillräckligt klara i huvudet, speciellt inte jag och steph så vi kunde inte hålla oss för skratt för minsta lilla sak, underbart.

Den här dagen har varit väldigt bra också, vi gick till en strand för att kolla i olika äggkammare för att se hur det gått för sköldpaddsbebisarna när äggen kläcks. Det tar oftast två månader från att mamman lägger ägg tills de kläcks så man brukar vänta 70 dagar innan man gör detta. Vissa är fortfarande embryon och vissa kan ha dött i äggkammaren, ibland kan krabbor ha tagit sig in i äggkammaren också. De ägg som inte har kläckts öppnar man upp för att se vilket stadie de är i. När vi krävde efter äggkammaren som några två månader tidigare hade märkt ut såg vi ett pyttelitet huvud titta fram, en liten sköldpadda! Så vi satt och kollade när den kämpade sig ur hålet och ner mot havet. Jag kan inte låta bli att prata med sköldpaddsungar med bebisröst, det finns inget sötare!!!

Kvällen innan det gav sig alla iväg under kvällen för att försöka se när äggen kläcks i en annan äggkammare. Några hade nämligen sett att skäldpaddsungar var påväg under dagen då de krävde fram några som inte var helt redo samt att det var väldigt varmt. Troligtvis så kläcks de då oftast under kvällen/natten. Tyvärr såg vi inget men det var mysigt att alla gav sig iväg och var så ivriga och intresserade!

Imorgon är det BBQ, oj som jag längtat!! Öl, grillad kyckling och musik.

Så roligt när alla kollar på den lilla sköldpaddsungen

Känns annorlunda med nytt folk här men jag tror att det kommer bli väldigt bra, vi måste bara börja från början med alla regler och allt vi kommit på under tiden vi varit här för att få allt att fungera. I helgen ska vi åka tillbaka till la digue de flesta av oss så det blir ett bra tillfälle för alla att komma närmre varandra.

Hittills den här veckan har vi snorklat och jag var med i filmen Nemo igen haha. Älskar Dorisfiskarna, så himla fina! Såg fisken som har ett stort ärr också hitta Nemo. Idag har jag för första gången jobbat med Coco de mer, det var svettigt och jag ramlade 2 gånger. Ramlade dock väldigt graciöst igår eftermiddagen när jag skulle gå från bordet så jag tror jag börjar bli klumpig. Pete var uppe och klättrade i palmerna, sjukt hur starka de är. Väl tillbaka på campen fick jag och Liam göra base jobs som innebar att hugga ner kanelträd med machetes och yxor, lite skillnad från vad jag gör i Sverige om man säger så. Det var faktiskt förvånansvärt kul och doftade underbart, doftade jul. Ett dopp i havet var givet efter det.

Sitter just nu och dricker te (som jag alltid gör hemma och nästan alltid gör här nu, har vant mig vid teet) och steph berättade precis något sjukt om det lyxiga hotellet mitt emot vår ö. Jag och Steph fick nämligen utslag förra veckan från en hårig larv, såg i princip ut som exsem. Det kliade som tusan i alla fall och tydligen om man bor på det hotellet och utsätts för en hårig larv ger hotellet en en flaska champagne och en gratis måltid för att kompensera gästens dåliga upplevelse, hur sjukt?! Jag vill bo där.

Väldigt fin utsikt från Coco de mer palmerna

Bytte lakan i min säng igår och wow vad fräscht och härligt det kändes. Jag menar jag älskar att byta lakan hemma eftersom allt är så rent och fräscht då men här, här blev det brutal skillnad eftersom sängen blir ofräsch av all sand och allt. Lyckades även komma på ett nytt bra sätt att hänga upp mitt myggnät på så nu har jag mycket mer plats över huvudet, det gäller att vara kreativ.

Med Coca Cola i handen och min bok ligger jag och solar. Så glad att jag bad Kathryn köpa Cola till mig igår. Pratade precis med papsen också, kändes väldigt bra. Hur mycket jag än älskar att vara här, vita stränder och klarblått vatten är bättre än allt annat, så längtar jag verkligen hem. Längtar efter familjen och mat och massa andra vardagliga saker. Tycker det är bra att lära sig uppskatta saker hemma genom att bo såhär.

Känns konstigt med så mycket folk här men är väldigt kul ändå att få lite omväxling. Vi är nästan 10 personer fler än vanligt. Så underbart att märka att de man bott med en månad nu har blivit som ens familj, man märker verkligen hur nära vi kommit varandra nu när nya personer har kommit. Nu är det fler nationaliteter här också. Tidigare var jag den enda som inte pratade engelska som första språk, bara britter och två australiensare. Australiensarna har åkt hem nu och nu är det två från USA, en från Kanada, en från Schweiz, två från Tyskland och som vanligt fler britter.

Sitter på stranden just nu och njuter av lite ensamhet, känns som alla mina inlägg skriva när jag sitter på stranden nuförtiden. De nya volontärerna har precis kommit och jag har hjälpt till på campen hela dagen för att förbereda inför de nya volontärerna, så det känns skönt att få vila lite. Längtar tills mina favvisar kommer tillbaka till ön från Praslin där de varit över dagen. Vi sjösatte en annan båt idag också. Att åka med den båten var ett äventyr kan jag säga, vattnet skvätte upp över en och man flög upp och ner på grund av vågorna. Jag gillade det.

I torsdags hade vi BBQ eftersom nya volontärer kommer och vi är lediga hela helgen inklusive igår (fredag). BBQn blev riktigt bra tillslut. Den började med att jag och Ed åkte med Pete och båten för att plocka upp en fisk, första gången vi får fisk åå BBQn!!! Var underbart att åka med båten under solnedgång. Pete doppade fisken i vattnet för att locka hajar, haha han är galen i hajar. Tyvärr kom ingen haj. Till BBQn hade vi guaccamole, sååå god! Vi hade även brödfrukt som var friterad vilket var hur gott som helst, smakade som någon väldigt god potatis. I början av BBQn var jag hur trött som helst, så trött så man bara vill lägga sig och gråta för att man är så trött. Efter att ha pratat med familjen fick jag nya krafter och det slutade med att jag var uppe längre än jag någonsin varit här dansandes och skrattandes med några av de andra. Dagen efter (igår) åkte vi till Praslin över dagen för att komma ifrån ön lite och dricka och äta godsaker. Vi köpte med oss pizza på vägen hem och jag och aaron råkade byta pizza på något sätt och han övernattade på Praslin. Tyvärr var hans pizza inte alls vad jag ville ha, kyckling på pizza är helt fel enligt mig men annars var det nice. Resten av kvällen spelade vi kort och var socialt osociala vilket var underbart. Folk lyssnade på musik och läste fast var och en för sig på samma ställe.

Sze åkte hem idag vilket känns väldigt tråkigt men kanske finns någon härlig filur i den nya gruppen! Helt sjukt att jag varit här en månad nu. En månad kvar!!

Brödfrukten som vi friterade

Tog en bild när vi alla hoppade upp på ed

Njuter av iskaffe & kokosnötmilkshake på Praslin

Har insett vad jag saknar mest från hemma förutom min familj, mackor och juice. Saknar riktigt gott bröd till frukost som är nyttigt med gott pålägg och riktigt god juice, dricker typ aldrig juice här. Så jag har bestämt att det är det första jag ska äta när jag kommer hem.

La mig precis på stranden, helt slutkörd. Ska försöka sova lite här. Sista lediga dagen den här helgen åkte vi till en strand som ska vara en av de finaste i världen vad jag förstått det som. Jag tyckte verkligen om vattnet där men annars tyckte jag inte den var så speciell, men vattnet var så blått. Igår hittade vi ägg från en grön sköldpadda, vilket är något som händer väldigt sällan då gröna sköldpaddor inte syns till lika ofta. Vill så himla gärna se en grön sköldpadda, de är mycket större och mycket finare enligt mig. En sötvattenssköldpadda togs till oss också av någon och jag och Harry fick släppa lös den i en liten bäck. Så annorlunda Sköldpadda, mycket mindre och jättestora ögon. Efter att ha svettats i princip hela dagen från både hike och tvättande av kläder och efter att ha tagit ett dopp i havet var det läggdags för mig, helt slut. Det var värt svetten dock för jag fick se en jättefin utsikt. Hade tyvärr sovit dåligt dagen innan och takamakafrukterna som föll ner på plåttaket hjälpte inte. Plåttaket gör att allt låter 100000 gånger högre, man hoppar till varje gång.

Nu har jag precis ätit frukost och ska som sagt sova lite då vi gick upp kl 5 för att fånga hajar. Vi fångade en haj och den fångade Pete i princip med händerna för den var så nära stranden. Såg sjukt många stingrockor idag i dammen där vi fångar hajar. Så himla häftiga! Väldigt närgångna också, inte så rädda av sig.

Väntar på att Emma ska vakna där hemma så jag kan prata med henne, saknar henne så mycket! Ska hälsa på henne i Lund på direkten när jag kommer hem. När jag är här hinner jag reflektera över så mycket jag vill göra när jag kommer hem, har en hel lista på min telefon haha. Prio 1, ta körkort eftersom jag inte hann innan jag åkte. Prio 2, söka jobb. Prio 3, plugga HP. Sedan ska jag börja läsa om olika utbildningar och försöka komma på vad jag vill plugga. Något jag verkligen vill är att börja läsa mer böcker när jag kommer hem, är så dålig på det men ska försöka bättra mig och hitta någon jag verkligen gillar. Har redan börjat tänka på andra ställen jag vill åka till också men njuter av att jag är här just nu, men drömma är alltid härligt.

Behövde verkligen komma ifrån ön den här helgen. Mina ben har så mycket myggbett och vaknar varje natt av att de kliar. Konstigt hur det går perioder här när myggorna knappt biter en och man tror att man är immun tills alla attackerar en några dagar senare. Den här veckan har varit annorlunda då vi jobbade även lördag. Under lördagen hjälpte vi nämligen en annan organisation att plantera träd för att upprätthålla naturen här. Det låter väldigt tråkigt och det var ännu värre ön det låter för vi var tvungna att bära backar med plantor uppför en brant kulle. Svettigt och inte kul, vi såg även ut som skit efter. Efter fick vi kallt vatten, hade glömt hur iskallt vatten smakar. Vissa saker som man är van vid hemma är lyx här. Detta gjorde att vi hade BBQ på lördagen istället. Är just nu på ön Praslin och bodde på hotell över natten, herregud vad skönt det var. En stor dubbelsäng utan mygg och med AC. Igår åt jag jättegod mat och dyraste stället jag varit på hittills, men alla ställen kändes rätt dyra. Vi drack även några drinkar, pina colada har blivit det enda jag dricker här. Ligger just nu i en solstol vid poolen, längtar faktiskt inte tillbaka till Curiuse. Tur att vi inte ska tillbaka förrän klockan 5. Alltid när man kommer tillbaka till Curiuse känns det bra dock och den här veckan jobbar vi bara 3 dagar, sen är vi lediga eftersom en ny grupp kommer, spännande!

Pratade med familjen här också, å saknar de så, ska bli så skönt att få träffa dem när jag kommer hem. Älskar att vi ska på en liten minisemester till alperna när jag kommer hem.

Under onsdagen lämnade vi ön och tog båten till Praslin som är ön mitt emot vår ö. Där tog vi bussen till ett ställe där massa Coco de mer träd växer, många turister åker dit och kollar också. Coco de mer är palmer som har gigantiska cocosnötter som ser ut som rumpor. Var väldigt häftigt att gå bland alla höga palmer som har jättestora blad också, blev dock mindre kul efter ett tag men var värt att se!

Igår fick jag äntligen se citronhajarna!! Vi gick upp 04.30, jobbigt men värt det. Vi fångade två och mätte och vägde dem, så små och söta. Har blivit mer intresserad av hajar sen jag kom hit, var bara rädd för dem innan. När vi kom tillbaka var jag så hungrig eftersom vi inte hade ätit frukost, hade bara ätit en bar, tur det! Morgonen bestod efter det av att ligga och sola på stranden. Eftermiddagen var mindre rolig, då gick vi iväg och räknade mangroveträd. Låter faktiskt ännu tråkigare än det faktiskt var. De latinska namnen för de olika sorterna kom till användning. När vi kom tillbaka var jag blöt av svett och de var alla andra också så vi hoppade i havet på direkten när vi kom tillbaka. Innan middagen låg nästan alla på stranden och solade och lyssnade på musik, var riktigt härligt! En kille här älskar att ge massage och killa i håret så jag lever livet eftersom jag kan få det när jag vill.

Coco de mer kokosnöt. Fick veta att desto mer de ser ut som en kvinnlig rumpa desto dyrare är dem. Man måste även ha licens med mer som bevis att man faktiskt äger den

Groda, såg ut som en godisgroda

Jag ÄLSKAR att snorkla. Vi åkte ut med båten imorse och hoppade i från båten. Tyvärr hann vi knappt börja snorkla innan Amy (ledare) som var kvar i båten skrek att någon måste hjälpa Sze. Då såg jag att vågorna tryckte honom mot klipporna och att han verkligen behövde hjälp. Jag simmade så fort jag bara kunde in mot klipporna och då skrek han hjälp. Så jag tog tag i honom och försökte dra honom till båten men det är så svårt när någon är i vattnet. Tillslut kom steph och hjälpte mig och gav mig en flytväst som han kunde luta sig mot. Det var ingen kul händelse men är väldigt stolt över mig själv att jag var den som reagerade och handlade snabbat i en sån situation trots att jag i princip var sist med att få veta vad som hände. Har alltid trott att jag är en sån som hamnar lite i chock innan jag kan göra något åt en sådan situation, glad att det visade sig vara motsatsen. Men Sze var okej och vilade lite i båten, sedan fortsatte vi snorkla. Jag, steph och Ed såg en sköldpadda i vattnet som vi följde efter! Och vi såg massa fina fiskar! Såg bland annat Doris fiskar! Haha kände som att jag var med i hitta Nemo i vattnet. Vet vad som står högst upp på min lista nu: ta dykcert, givet. När vi satt i båten på ett ställe såg vi också hur massa hajar jagade fiskar, det plaskade i vattnet runt omkring oss, så häftigt! Där fick vi dock inte hoppa i, kanske tur det.

Sitter just nu och dricker kaffe för jag är helt slut efter både snorkling och hike till en strand där man verkligen går upp för en brant backe. Älskar hikearna här, man verkligen svettas och rör på sig, känns underbart! Har varit sugen på choklad hela dagen och nu såg jag att kathryn håller på att göra brownies, hon läste mina tankar. Förstår inte varför jag känner för saker här som jag inte känner för hemma, ex. Choklad, är inte värsta chokladpersonen som många andra. Antar värmer påverkar en på en knasigt sätt.

Ligger i sängen redan nu, klockan är 8 här. Är helt utmattad, vill bara ligga stilla och lyssna på musik, så det är precis det jag ska göra.

Jag var så avundsjuk på alla som skulle få snorkla idag från båten medan jag och två killar skulle till en strand och leta sköldpaddor. Visst det är min favoritstrand och sköldpaddor är alltid sköldpaddor men vi snorklar inte så ofta. MEN idag var världens bästa dag!!! Vi strosade fram och tillbaka på stranden, såg några näst men inga sköldpaddor. När vi satte oss för att äta lunch säger Sze helt plötsligt hatchlings! Ur ett näst kröp alltså hundratals små sköldpaddsbebisar ut, vilket är min absoluta dröm att få se!!! Ååååhhh de var så söta!!! Jag och Amy (ledare) krälade längs stranden för att fota så mycket som vi bara kunde. Tog hundratals bilder, såklart. Innan vi skulle lämna stranden såg vi även en sköldpadda som kommit upp ur havet för att lägga ägg. Hon var så långsam och jag var svintrött. Troligtvis för att jag fick världens adrenalinkick när bebisarna kröp fram och sen vandrade fram och tillbaka på en strand medan solen gassade. En väldigt bra dag och en väldigt trött Lisa. Och imorgon är det min tur att snorkla!!!