Wow, vår första kvällen utanför campen var så rolig! Vi åt på en fiskrestaurang som hade utsikt över havet. Allt smakade så himla gott! Jag åt calamares med vitlökssmör och pommes. Var helt underbart att dricka bubbelvatten igen också, älskar bubbelvatten vilket de andra tydligen inte gör, förstår ej. Under middagen sjöng en kille och spelade piano till, han hade världens finaste röst, nog en av de finaste röster jag hört. Han sjöng alla mina favorit låtar som är lugna, bland annat sjöng han aicha på franska, var tvungen att filma det. Efter maten beställde vi drinkar, jag tog en pina colada eftersom jag hade pratat om pina colada hela dagen. Och det slutade med att vi och andra på restaurangen inklusive personalen dansade till alla låtar killen spelade, det var så kul och svetten rann kan jag säga! Bra kväll.

Idag ska vi kanske hänga på stranden lite eftersom det verkar bli soligt idag. Frukosten imorse satt som en smäck! Rostad macka, croissant, frukt, flingor, stjärnfruktjuice och gott te till skillnad från det vi har på campen.

Annars uppdaterar jag igen om en vecka eller två, beror på om jag stannar på campen osv!

Idag åkte vi till La digue och regnet öste ner när vi åkte med dexter, båten vi tar oss till ön med. När vi kom fram till La digue slutade det regna. Har redan insett att det här förmodligen är min favoritö även om det har varit molnigt hela dagen. Känns helt jäkla underbart att vara helt ren. Det här är första gången jag inte har sand under fötterna. Vädret spelade ingen roll idag utan det underbara var hotellet och att få prata med nära och kära igen via wifi. Idag har vi bara strosat omkring i butiker och sett oss omkring. Jag letade ihärdigt efter flippflopp eftersom mina gick sönder den första dagen. Ironiskt nog sa min mamma att jag borde ha två par med mig ifall ett par går sönder men jag tänker såklart att det aldrig skulle hända, men grattis du hade rätt mamma. Det är en utmaning att leta efter flippflopp för de tror att tjejer vill ha blommor på flippflopp så alla neutrala är stora storlekar då de är till för män..... VILL EJJJJ HA BLOMMOR!! Har även letat efter en utmärkt magnet till min samling av magneter som jag skaffar när jag är utomlands, att det skulle vara en sköldpadda var givet. När vi skulle äta lunch var jag så hungrig, är inte världens pizza tjej men cravade verkligen pizza och Cola och wow vad underbart det var! Kommer inte vara världens mest charmerande bilder här under men ni anar inte hur gott det var.

Och nu har jag kämpat med att ladda upp alla inlägg, tog sin tid, så hoppas det underhåller någon!

Åååh BBQn var så rolig!! Det regnade hela tiden men vi var under tak fast utomhus. Vi drack, dansade, sjöng och åt kyckling som var så god. Var roligt att laga mat den dagen för alla hjälptes åt i köket medan vi hade musik på och dansade samtidigt. Fredagar är min favoritdag här också.

13/1

Såå vi gick upp vid halv 5 och gjorde oss i ordning medan regnet lät som aldrig förr mot plåttaket. Sen kom Pete in och sa att hajexpeditionen var inställd på grund av allt regn, så vi fick krypa ner i sängen igen. Det var skönt men jag var besviken såklart eftersom jag läängtat, men ska ju ändå vara här två månader så igen brådska!

Idag började dagen med en underbar frukost! George & steph hade gjort pannkakor och frukt, det var så jädra gott! Bra start på dagen. Vädret har skiftat mellan sol och regn och vi har inte gjort så mycket idag, vi har lärt oss lite om beach profiling som i princip innebär att man kollar förändringar på stränder, kommer dock kunna förklara det mycket bättre på måndag för då står det på schemat för min del. Vi har även haft möte idag om vad som funkar och vad som behöver förbättras här. Ikväll blir det BBQ men jag undrar hur det blir med grillhörnan nu när det regnar så mycket, hur som helst så blir det gott! Är ju trots allt regnsäsong just nu så det var väl dags för en regnig dag. Har börjat packa lite inför imorgon, då ska 8 av oss till än La digue för att njuta lite av det paradis vi är i, så taggad!

Sitter just nu på en sten på stranden med bikini. Det är hyfsat stora vågor idag så vattnet skvätter upp på mig medan jag tittar på det alldeles blåa havet och ön Praslin som är mitt emot vår ö. Känner mest att om mina "dutie days" kommer vara såhär så känns det okej om man bortser från att laga mat och städa.

Idag är som sagt min och aarons "dutie day" och det passade alldeles utmärkt för mig för under tiden vi har städat campen och lagat mat har vädret skiftat mellan regn, sol och moln. Och nu när vi inte har något att göra förrän middag sitter jag här i solen och njuter, perfekt! Det kommer bli en utmaning att komma på vegetariska rätter varje gång man lagar mat, vi äter nämligen bara kött på måndagar och fredagar. Man har inte heller vad som helst att utgå ifrån, även om det finns en hel del att välja på så kanske inte allt finns det just det man själv vill laga.

En "dutie day" består i stort sätt av att städa hela campen, eller utvalda områden som toaletterna, duschen, köket med mer, sedan ska man även göra frukost, lunch och middag åt cirka 15 pers och eventuellt följa med i båten under shoppingdagar. Idag var en shoppingdag så jag fick följa med i båten, som jag älskar att göra, och handla mat. Först var inget öppet idag på gund av någon speciell helg grej men GVI har så bra kontakt med dem de brukar handla av så de öppnade bara för oss. Annars var bara en annan affär öppen som vi också fick gå till för att få ihop allt. Jag fick även en lista på vad folk behövde och så fick jag pengar av alla, vilket var jobbigt då jag var tvungen att hålla reda på vems som var vems men det gick bra. Funderar på att skaffa ett lokalt simkort med internet så jag kan nå mina nära och kära de gånger jag inte har internet så de vet att jag lever. Växlade pengar åt folk idag också, även mig själv, för de flesta ställen tar rupies och då är det lättare att betala rätt summa till skillnad från med euros och dollar.

Nu ska jag vandra vidare på stranden, hörs imorgon!

Myggorna har lugnat ner sig med att äta på mig nu, är inte så eftertraktad längre, skönt! Många andras ben och fötter är däremot väldigt eftertraktade, alldeles prickiga fötter och ben, håller tummarna för att mina fötter inte blir så!

Angående hajarna igår så lyckades vi inte fånga en enda, stor besvikelse men vi hade roliga samtalsämnen medan vi väntade. Vi började med att sätta ut nät i vattnet för att spärra av så hajarna inte kunde fly. Efter det gick vi med ett stort nät över dammen för att försöka få någon haj att fastna. Vattnet vi stod i var knähögt och riktigt varmt, som en liten jacuzzi istället för en damm. Fick även se en väldigt fin solnedgång och när månen lyste och vi stod där i vattnet och väntade på att hajarna skulle fasta i våra nät kändes det rätt okej ändå, häftig upplevelse. Sån tur är får jag en ny chans på fredag, då ska vi upp och försöka fånga hajar vid 5 på morgonen under bättre förhållanden så förhoppningsvis lär vi fånga minst en då!

Idag fick min grupp först gå på en minihajk till en strand som låg nära vår strand. Vi såg inget speciellt där utom några näst från tidigare. Senare under dagen fick vi gå till mangroveträden för att ha en liten lektion i hur de olika sorterna ser ut. Var riktigt varmt då det var mitt under dagen. Vi ska kalla dem efter deras latinska namn, enkelt.... lär mig förhoppningsvis innan jag åker hem. När vi kom tillbaka hoppade jag rakt ner i havet, det var drömigt! Alldeles nyss gjorde vi "weeklies" som innebär att man har fått en uppgift att kolla något på campen eller göra något. Min och några andras uppgift var att kolla säkerhet så jag kollade att brandalarm fungerade och kollade så det fanns brandsläckare som inte hade gått ut, första hjälpen necessärer med mer.

Imorgon är min "dutie day", hoppas det inte blir allt för tråkigt!

Hängde lite med McGregor idag, han är sjukt stor, större än Obama. Han var inte riktigt i "selfie mood" så jag ska ta en bättre selfie med honom än de jag redan tagit.

10/1

Ligger just nu i en hängmatta som är precis vid havet och lyssnar på musik. Efter hiken vi gjorde imorse fick vi ledigt i ca 5h. Började dagen med egengjord granola, frukt och äggröra och nu smakar allt strålande i min mun! Efter det gjorde vi turtle necropsy på den döda sköldpaddan vi hittade igår, eller rättare sagt kollade på medan Pete (ledare) skar upp hela sköldpaddan för att ta reda på hur den dog.

Under hiken var vägen till stranden vi gick till väldigt kuperad och svetten rann, men det var fin utsikt och det är ganska häftig känsla att grabba sig tag i palmer och andra växter för att inte ramla. Vi hittade ett näste med ägg som vi dokumenterade. När vi kom tillbaka följde jag med i båten till ön Praslin med Alan (lägerchefen) & Pete (ledare). De behövde hjälp med att hålla i båten medan de skulle bära på saker. Att följa med på sånt tillhör egentligen "duties", alltså de två personer som är kvar på campen, men jag har absolut inget emot att åka båt! :-) fick se en sköldpadda i vattnet också så det var nice!

När jag kom tillbaka badade jag och kathryn äntligen i havet, behövdes!! Låg och solade ett tag men mina händer, vilket är ett ställe jag aldrig bränt förut, är rätt brända så har hängt i skuggan sen dess.

Igår hade vi en hajpresentation om hur allt arbete med hajarna går till osv. Vi ska jobba med citronhajar vilket är små söta hajar inte stora läskiga. Efter presentationen var jag så taggad på att börja jobba med hajarna och då fick jag veta att min grupp skulle jobba med dem idag, blev så glad!! De delar vanligtvis upp oss så vi inte är så många på varje expedition. Ska bli spännande och tydligen ska man hasa med fötterna i vattnet så man inte får sig ett sting av rockorna som finns i samma vatten. Har lärt mig så mycket om djur i havet & på land på så kort tid, det är underbart för då är man inte lika rädd för det. Ska berätta allt om hajarna sen!

Forts.

Här räknar jag hennes ägg, vilket var så svårt då de kom flera stycken ibland

Den uttorkade sköldpaddan och ett sköldpaddanäst

Fick i princip se allt idag, fick även se en död havssköldpadda som var på vår strand som vi ska undersöka imorgon. Under hiken gick vi även igenom rangers station vilket är där de tar hand om skadade sköldpaddor med mer. Fick se små och stora landsköldpaddor där. Vi åkte båt med dem tillbaka och då såg jag en stingrocka på botten också. Ja, wow vilken dag! Vi gick genom djungeln till världens utsiktsplats också, såg alla öar och allt klarblått vatten, så fint! Förstår ni om jag hade mått dåligt idag, hade blivit så arg och avundsjuka på de andra!

Tog min första dusch idag också här på campen, oj så skönt och oj vad ren jag blev. Här är man aldrig ren haha. Gillade förvånansvärt mycket att det var en kalldusch utomhus.

För att imponera gjorde jag en handvolt på stranden idag också, blev passad av en kille som varit gymnastiktränare och tävlat i gymnastik, men men känns bra att min barndom inom gymnastik får leva loppan igen i lite bättre miljö än en gymnastiksal!

WOW, den här dagen var helt otrolig!!! Sån tur är mådde jag så mycket bättre när jag vaknade så jag kunde följa med på hiken! Kunde även njuta av maten för första gången sen jag kom hit. Färsk frukt till frukost vill man ju njuta av. När man mår dåligt får man ju lite hemlängtan också så jag är glad att det är borta!

Under hiken vandrade vi till andra sidan av ön och fick se massa krabbor längs vägen och mangroves träd. Vi vandrade genom vattnet för att komma till två olika stränder där vi skulle leta efter sköldpaddsnäst. Påvägen i vattnet såg vi en bebishaj, så häftigt! Höll i en sjögurka också, vilket inte var lika coolt haha.

På stränderna hade jag upplevelser som jag inte ens nästan hade trott att jag skulle få uppleva första dagen. Först hittade vi ett näste med ägg och vi fick skriva ned en massa om när äggen troligtvis las, vilken sorts sköldpadda det var, vilket man såg på spåren, och massa andra saker. Efter att ha hittat flera nästen var allt jag ville att se en sköldpadda gå upp från havet och gå upp och lägga ägg, så jag kunde se hela processen, så jag frågade massa frågor om hur ofta det sker och allt sånt. Och GISSA vad som händer!! Vi såg att en sköldpadda var påväg upp så vi satte oss en bit ifrån och tittade på när den kämpade sig upp en bit på stranden. Det sköldpaddan gör är att lägga sig precis 1 METER ifrån oss och börjar gräva ett näst!! Brydde sig inte ett skit om att vi satt där. Blev så lycklig över att jag fick se det och framför allt på så nära håll! När sköldpaddan var klar fick jag ligga bakom och räkna äggen medan de ploppade ut, ingen turistgrej det här inte! Vi fick även se sköldpaddsbebisar, två stycken som inte lyckats ta sig till havet men en levde lite fortfarande. Fick hålla den som fortfarande levde och den var så söt! Den var för svag för att räddas så vi fick gräva ned den i sanden tyvärr.

Det här är när sköldpaddan kröp upp framför oss

-När hon gräver ett hål att lägga äggen i

Forts. Nästa inlägg!

Okej så första natten var hemsk. Jag hade ont i magen hela natten och svettades som bara den. Hoppades att jag skulle slippa gå på toa eftersom det är mörkt och läskigt men behövde gå två gånger bara för det. Det är så varmt under natten här, svettsvettsvett.

Den hela första dagen här på Curiuse har jag väl i princip varit magsjuk. Kan inte äta maten för jag vill spy när jag hör ordet mat, har försökt få i mig lite. Under middagen fick jag nutritiondryck istället och har knaprat några piller. När vi gick igenom köket och vi var tvungna att stå satt jag på huk, reste mig upp, satt på huk osvosv, ingen energi överhuvudtaget! Hoppas jag kan följa med på min en timmes hajk imorgon, känner mig rätt svag.

Idag har vi annars gått igenom vilka sköldpaddor som finns på ön, köket, våra sysslor som vi turas om med här. Hur båten fungerar, hur vi ska hoppa ur båten när vi snorklar osv. Många genomgångar såhär i början och jag har hållit på att somna, men jag är inte ensam. Så mycket intryck och allt. Det roliga vi har gjort idag är att få lära oss att öppna kokosnötter, använda yxa, spela volleyboll och snorkla. Underbart att snorkla, längtar dock till vi kommer till de ännu finare snorklingställena. Jag fick också lära mig att på ön växer mango, bananer, kanel, vanilj, kokosnötter, brödfrukt och cashewnötter :)

Bananträd :)

Havet utanför vårt sovrum :)