Hej, har precis sett den nya netflix filmen, to the bone som är en film om en tjej med anorexi. Hon träffar en ny doktor och bli flyttad till ett hem. Det är lite svårt att förklara men de får väl i princip äta hur mycket/lite de vill eftersom detta hemmet är lite om eget ansvar, men de får typ inte gå ner i vikt, lite svårt att förklara då jag egentligen inte fattar själv haha.

De bor 5 andra tjejer där och en kille, alla har en ätstörning. Huvudpersonen Ellen, eller "Eli", lär känna killen på hemmet som heter Luke. Måste bara säga att han är min favorit i hela filmen. Alla med iaf en ätstörning behöver någon som han i sitt liv. Han är verkligen positiv och VILL verkligen bli frisk, men även att de andra ska bli friska! Motiverande och pushar!

I filmen får man följa hur Ellen kämpar med sjukdomen och samtidigt får ett smakprov av livet, ett liv med känslor. Men man märker att det är svårt för henne att ändå släppa taget om sjukdomen, då hon väljer sig själv och sjukdomen framför andra. Vilket jag tror är RIKTIGT vanligt bland ätstörda då det finns en slags trygghet i det hela.

Filmen, till skillnad från många filmer med inslag av ätstörningar förfinar verkligen inte sjukdomen. Utan visar verkligheten, i alla fall hur det ser ut utifrån då det är riktigt svårt att få fram exakt alla känslor. Det jag även gillar med filmen är att de säger sjukdomen, liksom i många filmer och bara i allmänhet är det få som förstår att det är en sjukdom, utan många tror att det är något slags val.

Då kommer den stora frågan, är filmen triggande? Personligen så skulle jag vilja svara ja, men inte så pass att jag fått värre tankar. Utan mer att man känner igen sig så mycket att det blir jobbigt att se på, blir liksom obekväm. Dock pratas det om siffror (vikt och kalorier) samt om hur de "förbränner" så beroende på hur läget är för dig nu så kan det vara triggande. För som sagt jag blev inte direkt triggad så utan kände mig mer arg och ledsen, fick lite tankar om att jag inte var sjuk i jämförelse med alla i filmen, men så ska man absolut inte tänka!! Utan man kan vara sjuk oavsett hur man ser ut!!

Men ja, generellt tycker jag det var en bra film. Tycker filmen visar hur det verkligen är, inte hur man tror att det är om ni förstår. Så beroende på hur stark du är för tillfället och hur lätt siffror/fusk triggar dig så bör du kanske avvakta med filmen. Eller så kan du göra som jag tänkte i början, titta på filmen, kanske med en förälder, och blir det för jobbigt? STÄNG AV!!!!

Kom även ihåg att det är okej att visa känslor! Får filmen dig att bli ledsen, gråt! Det är heeelt förståeligt att få någon stark känsla då detta ändå är så nära en själv.

Här är trailern men sätter en TRIGGER WARNING för säkerhetsskull!



Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Hej, igår tog jag ett stort steg! Jag köpte dagens utmaning!! Som fick bli eftermiddags mellis.

Började dagen med att vakna halv åtta och jag åt då frukost framför vänner, två majs/soltorkadetomater bröd med keso och tomater, vatten melon och en kopp varm mjölk. När jag ätit upp tog jag det lugnt ett tag innan jag packade gymväskan och cyklade till gymmet. Dagens träning blev 20 min med intervaller, 15 min crosstrainer, gick även 5 min innan stretching. Åt en banan efteråt innan jag cyklade hem och tog en dusch.

Gick ut på baksidan där jag låg och ritade, och har gjort ungefär hela dagen! (heheh sjukdomen gillar det ikket) till lunch åt jag rester eftersom min familj nästan precis ätit frulle, så jag åt risgrynsgröt (hemmagjord) toppad med keso, banan, hallon, jordgubbar och kokos, två varma knäckebröd med smör, ost, skinka och tomat, en skål med vitkål, morötter och lite melon!

Förutom att ha legat i solen med min målarbok har jag även hjälpt till med att sätta upp vårt tält. Sen blev det dags för mellis. Så utmaningen var att äta propud glass!!!!! Köpte i chokladsmak, gillar egentligen ingen sån smak längre. Toppade självklart glassen med hallon, jordgubbar och kokos. För att göra ångesten så liten som möjligt målade jag självklart, med HÖG musik!!! Det gick väldigt segt, ångesten och sjukdomen skrek elaka ord och att jag skulle sluta "annars går du upp i vikt", men gissa vem som fortsatte ändå? JAG!

Kan inte påstå att jag njöt, inte det minsta faktiskt. Det var bara jobbigt! MEN jag hade inte så höga förväntningar, tror njutningen kommer komma tillbaka sakta i takt med att jag utmanar mig mer. Men nu var iaf det gjort!! Känns både som en seger och förlust, men jag VET att det är en seger.

Ska förresten äta middag med mina kompisar för vet ni vad? Nu SKA jag bli frisk!

Likes

Comments

Hej, har inte skrivit på ett tag. Men för tillfället mår jag faktiskt inte bra av att blogga hela tiden, har det som en tvångstanke och blir så stressad. Så för att minska den stressen tar jag bort bloggen från min "måste" lista, tänker att jag mer bloggar när jag vill, typ efter ett bup möte.

Mötet idag gick faktiskt bra, skulle nog säga att detta var ett utav de bättre mötena jag varit på?! Blev varken arg, irriterad eller ledsen, utan satt och pratade utan att vara negativt inställd. Var dock lite seg och trög, är väldigt förkyld just nu så hängde kanske inte med helt haha. Men berättade lite om tankarna just nu och att diskussioner kring maten förekommer ganska ofta. Skulle även berätta vad sjukdomen som hindrar mig att göra, då jag faktiskt har svårt att se vad för skada sjukdomen gör. Kom fram till att den hindrar mig från att flytta hemifrån, skulle aldrig få göra det så länge maten är så här kämpig. Övernattning, jag har ju sovit över ett par gånger, men det är något som jag om jag varit frisk troligtvis gjort oftare, kanske även en spontan övernattning. Men med sjukdomen är detta svårt, rutiner rubbas och rädslan inför frukosten är stor, finns det något jag vågar äta? Den sista saken jag sa mådde jag faktiskt lite dåligt av, att bli gravid. Jag är så rädd för att om jag inte blivit frisk när jag blir gravid så kommer jag och min ätstörning döda bebisen. Att jag kommer tycka att jag går upp i vikt (vilket är meningen) och då äta mindre osv.

Förövrigt var vikten bra, jag hade gått upp 0.3 kg, blev inte förkrossad utan tog det ändå bra fast ändå sämre än sist då jag gått ner 2.5 kg. Usch för denna sjukdom. Mitt uppdrag blir att skriva en lista över vad sjukdomen förstör, så att det blir lättare att kämpa mot sjukdomen.

Likes

Comments

Har verkligen inte gjort något idag. Vilket jag verkligen mår skit för, men detta bevisar bara att jag måste träna på det. Man kan inte göra saker 24/7 utan att bryta ihop, vilket jag gjort så många gånger då orken tagit slut.

Efter frukosten tog jag mig en prommis innan vi alla åkte till våra kusiner där vi var barnvakt. Jag och Clara var på deras baksida och gjorde "gymnastik" kullerbyttor och försök till att ta sig upp från brygga (stå på händer), satt sen i solen med en bok och en kopp te. Gjorde det väldigt länge och slumrade även till sen i solen.

Lunchen var kyckling och pasta sallad. Detta blev JÄTTE svårt, gjorde allt för att inte bryta ihop helt framför alla mina yngre kusiner. Detta resulterade i att jag fram tills mellis efter lunchen. Hatar som sagt att sova på dagen, men behövde verkligen detta. Dock kände jag mig inte piggare efteråt, men jag kände mig inte lika skör som jag var innan. Mellis för mig var frysta vinbär och blåbär, 1 banan och färska jordgubbar. De andra åt kladdkaka, grädde och jordgubbar, men inget som är aktuellt för mig heh. Satt sen och ritade i solen och pratade med mormor, mamma och moster. Mysigt!!

Påväg hem åkte vi och handlade, det var billigt godis så de andra skulle ha det ikväll, därför frågade mamma om jag ville käka naturgodis till kvällsis. Sjukdomens svar var NEJ, därför blev mitt JA.

Är riktigt less på sjukdomen, att få ångest över om jag tagit för mycket grönsaker? Liksom hur dumt?! Middagen var iaf två toasts med smör, ost, salami, tomat och purjolök, på sidan hade jag sallad, majs, rädisor, morötter och gurka. Gick en lien prommis efter maten Mådde dåligt efter middagen, ett berg av grönsaker, kände mig alldeles för mätt, mackorna var för mycket. NEJ JAG MÅSTE SLUTA TÄNKA SÅ HÄR!!!! SANNOLIKHETEN ATT JAG ÄTER FÖR MYCKET ÄR MINIMAL, TAR INSTINKTIVT LITE OCH MÅSTE OFTA HÄLLA PÅ MER. SÅ SLUTA STYR MIG SKITSJUKDOM.

Frukost: Mild vanilj yoghurt toppad med cornflakes, och frysta blåbär och granatäpple kärnor. En limpa med smör, ost och gurka, en kopp te

Till förmiddagsmellis åt jag ett grönt äpple, men reagerar dock mer på de

Min kusin ville alltså ha te men i smaken av allas te rester, så han har typ 3 olika te påsar och 1 te sil

Likes

Comments

Godmorgon! Vaknade vid halv sex, helt pigg!! Så jag bestämde mig för att starta dagen istället för att lata mig i sängen. Jag gjorde min frukost som idag blev havregrynsgröt, kokad med rivet äpple, toppade sen den med äpple, kanel och mandlar. Åt även en limpskiva med makrill, och drack ett glas vatten. Såg på youtube medan jag åt, gjorde även det en liten stund till efter jag ätit klart. Bytte sen om till träningskläder och for ut och körde intervaller, 1 min springa så fort jag kan, 1 min jogga. Meningen är att man ska hålla på i 20 min, men klarade bara 10 min hehe. Så gjorde lite konditionsövningar och stretchade på gräsmattan.

När jag kom hem igen blev det ett stort glass citron vatten med isbitar i innan jag hoppade in i duschen. Gjorde mig iordning för dagen och flätade håret. Satte mig sen på balkongen med en kopp te och min bok. När det blev dags för mellis så gick jag in och satte mig med mitt korsord. Åt ett knäckebröd eftersom jag tränat, och en apelsin.

Nu ska vi åka till min gammelmormor tror jag!

Likes

Comments

Hej, alltså fy vad jag hatar att åka bil långt, Äs vill bara röra sig hela tiden och det tar emot lite extra vid måltiderna. Men som min läkare sa behövs den mesta energin ändå till att få kroppen att fungera. Dagens sträcka var från Ristafallen till Ringsaker i Norge. Vi har stannat ett par gånger för att gå på toa men inte stannat så pass länge att jag kunnat gå en prommis. Men får se detta som en övning i att sitta stilla.

Den största delen av dagens bilresa har jag och min syster målat i målarböcker och lyssnat på musik, även ett poddavsnitt. Sen har jag läst i veckorevyn vilket faktiskt var jättebra, sen också sovit.

Sitter nu med en ansiktsmask på hotellrummet som jag delar med Clara och Linus. Vi åt middag och kvällsfika för en liten stund sen. Vi skulle äta på max men klarade inte av det, så de andra åt det medan jag åt yoghurt.

Säger nu godnatt, ska duscha och sen blir det sängen. Imorgon ska vi komma fram till mormor, jätte skönt!!

Frukost: 1 banan, vanilj yoghurt med crunchy (fearfood) 1 skiva bröd med salami och gurka.

Fm mellis: en apelsin

Lunch: Potatissallad, 2 korvar, sallad, gurka och tomat

Em mellis: morötter och äpple

Middag + kvällsis vanilj yoghurt med crunchy igen!! och banan, 1 apelsin, 2 brödskivor med gurka och köttbullar, gurka och tomater

Likes

Comments

Eftersom vi strax ska fortsätta åka, så hinner inte blogga, men här kommer bilder från Campingen vi är på

Likes

Comments

Hej! Imorgon åker vi till mormor, genom Norge! Känner mig dock väldigt nervös och ångestfull inför resan. Sitta i bilen så länge? Ångesten gillar det inte.

Har faktiskt varit rätt så effektiv idag. Cyklat en tur, hunnit träna magen, städat riktigt mycket!! Fört över en massa bilder till en hårddisk, och packat! Just nu sitter jag med en ryggsäck, en tygpåse och en alldeles överfull bag. Och har inte ens packat ner allt. Har en tendens att överpacka, heh. Men jag vill ju ha med så mycket? Vill kunna välja och inte ha samma kläder hela tiden. Även fast det bara är familjen vi träffar.

Har väldigt mycket ångest just nu. Känner mig jätte stor, som om att jag gått upp en massa. Detta beror på mitt mellis. Nicecream. Men det är ju bara mixad fryst frukt med lite mjölk? Varför ska det vara så svårt!! Jag kommer inte gå upp och bli tjock av det. Blir så irriterad. När de flesta utmanar sig så äter de typ glass eller godis, men så sitter jag med en skål mixad frusen frukt? Känner mig så löjlig. Och att äta riktig glass, eller godis, eller fika, ja något sånt, känns flera år bort. Om jag någonsin kommer fixa det?

Frukost var fil med musli, frysta hallon och jordgubbar, två skorpor med smör, ost och gurka

Förmiddags mellis är en apelsin

Lunch: Surdegsbaguette med sallad, gurka, tomat, paprika, skagenröra och citron. 1 ägg med dill, sallad, citron, paprika, tomat och morötter

Likes

Comments