Ikväll tog vi oss till ett område som kallas Creative Park för att se oss runt lite och käka middag. Vi var riktigt hungriga och hittade ett perfekt och otroligt mysigt italienskt ställe där vi beställde in pasta och en hel del vin. En riktigt toppenkväll blev det och vi blev kvar i 4 timmar och bara babblade. Så mysigt, hit ska vi tillbaka fler gånger!

• 126 Readers

I torsdags kväll tog jag och ALEX tåget till Hualien för att möta upp Vilma, Charlotta och Ruth för att åka till Taroko National Park morgonen efter. Vi kom fram rätt sent på kvällen så vi damp rakt i sängen för att vara redo vid halv 6 morgonen efter.

För att få göra hiken i Taroko måste man ha ansökt och fått ett godkänt tillstånd först då de bara tillåter ett visst antal gå varje dag då det är en ganska "farlig" hike på vissa delar. Ni kommer kunna se vart på bilderna där vi går längst hela bergssidan utan några säkerhetslinor och liknande med flera hundra meters stup på sidan.

Hur som helst var det otroligt grönt och fint längst hela hiken och vi hade otroligt tur med vädret då det började spöregna och åska nästan direkt när vi var klara på eftermiddagen.

• 120 Readers

Idag var vår sista dag i Tokyo och vi besökte de sista ställen vi verkligen ville prova på, fish market och ett kattcafe.

Fiskmarknaden hade allt man kan tänka sig och lite därtill i både fisk/skaldjursväg och även en hel del köksredskap osv. Vi dreglade lite smått över sushin som såg helt fantastisk ut och gick in på en restaurang som hade sjukt lång kö någon timme tidigare, det måste ju vara ett bra ställe tänkte vi. Oj så rätt vi hade! Självklart har sushin över lag vart fantastisk här i Tokyo, men, att veta att man sitter och äter färsk fisk på fiskmarknaden var något alldeles extra!

Senare på eftermiddagen tog vi tåget lite utanför "centrum" och gick på ett kattcafe med 32 katter och som var inrett som en enda stor playground för katter. Lite häftig upplevelse. Men tycker ändå lite synd om katterna. De var i superbra skick och såg ut att må väldigt bra, men det är onekligen mycket folk där nästan hela tiden som vill klappa, busa och ta kort, så de får inte vara ifred så mycket.

På vägen hem åkte vi upp i governance building och såg ut över staden och Tokyo Tower från 45e våningen.

Tokyo har helt klart överträffat mina förväntningar, och då var de redan höga från början. Jag kommer definitivt vilja komma tillbaka till denna fantastiska stad igen!

• 142 Readers

Ännu en av fördelarna med att vi prickade in The Golden Week var att vi fick uppleva Pride i Tokyo! Så härligt med alla lyckliga människor som sprider kärlek, det gillar vi! Utöver denna magi käkade vi även lunch på ett ställe som levererade en upplevelse från en helt annan värld, "Kawaii Monster Café" hette det. Låter bilderna tala för sig själva!

• 145 Readers

Idag har vi haft en riktigt lång dag och rört oss runt Ueno park, Asakusa och Senso-Ji temple, ön Odaiba och avslutade i Ginza med middag på restaurang med Alice i underlandet tema.

Vi har utan att vi vetat om det prickat in en av Japans största lediga "helger" the golden week som innefattar 7 dagar av sammansatta helgdagar. Detta betyder att de flesta är lediga och denna vecka är Japans mest uppskattade för resor. Så, som ni förstår har det vart väldigt mycket folk på framförallt turistplatser. Detta är ändå inte fy skam för oss eftersom många har firat genom att klä upp sig i traditionella dräkter och vill gå och fota i parkerna och vid tempel. Vi har alltså sett "geishor" lite här och där när vi gått runt och fått en riktig japansk feeling!

Kvällen avslutade vi som sagt med Alice i underlandet, vilket bjöd på en riktig show med fulla kostymer och ordentligt utsmyckad lokal. Att maten var riktigt bra var ju ett plus, framförallt efterrättsfatet, kommer rulla fram i en vecka, så mycket goda bakverk!

Så förvånade över Tokyos egna "frihetsgudinnan"

• 152 Readers

Alex och jag bokade en relativt spontan flygbiljett till Tokyo i onsdags kväll och vi landade redan inom 48 h. Utan någon egentlig koll på vad man bör se och göra i staden gjorde vi några snabba efterforskningar och fick tips från vänner.

Vi hade en del förutfattade meningar om hur staden och invånarna skulle vara, men vi kan helt klart konstatera att allt är helt annorlunda än vad vi trott! Tokyo är en helt FANTASTISK stad och vi har fått så mycket vibbar från Frankrike/spaningen/Italien och USA även då vi googlat oss till att det inte borde ha någon direkt koppling. Tokyo är helt enkelt en världsmetropol som erbjuder allt som kan önskas både i matväg, shopping, natur och kultur. Vi kan även konstatera att japanska är ett väldigt mycket vackrare språk än vad vi trott och att det spöar kinesiska med hästlängder. Okej, helt ärligt, kinesiska är ju inte ett speciellt vackert språk i sig.

Vi kommer vara här i 4 dagar och är riktigt spända på allt vad Tokyo har att erbjuda!

• 148 Readers

Idag la vi plugget åt sidan och njöt av det härliga vädret denna helg har bjudit på! Jag, Sebastian, Marion, Bertille och Sherry, som jag har flera kurser med här på NTU, tog oss till östra sidan av Taiwan och hikade Teapot Mountain och fortsatte även till Banpingshan för att göra en hel rundtur av det. Dagen bjöd på riktigt härligt väder och fantastiska utsikter! Detta trodde vi inte när vi stod och väntade på bussen i Taipei och de kändes hopplöst för alla körde förbi helt proppfulla! Vi löste det hela med en taxi istället, så värt det!

• 167 Readers

I söndags morgon gick flyget till Hong kong där vi spenderade 3 dagar. Tyvär var vädret precis som i Taipei, inte direkt med oss, vilket gjorde att det var lönlöst att besöka de ikoniska platser såsom Victoria peak då vi hade fått ungefär samma utsikt som att stirra rakt in i en vit vägg. Men, riktigt mycket god mat fick vi i oss!

Första dagen när vi kom fram åt vi lunch på hotellet med en riktigt fin utsikt över hela Victoria harbour. På kvällen mötte vi sedan upp en bekant till mamma som bor i Hong Kong sedan fyra år tillbaka och gick ut på en riktigt genuin och mysig restaurang i SOHO med fantastisk marockansk mat. Därefter bar det iväg för drinkar på ett ställe som hette the iron fairies.

Dag två åkte vi till södra delen av hong kong Island och besökte Stanley och åt sedan lunch på en flytande kineisk jätterestaurang vid Aberdeen. På kvällen tog vi oss sedan över till Kowloon och Hong Kongs äldsta Jazz bar. Där tog vi in burgare och drinkar och lyssnade på härlig musik. Sist men inte minst avslutade vi kvällen på världens högsta bar, OZONE som ligger i ICC tower på 118:e våningen med utsikt över stora delar av hong kong.

Sista dagen regnade det en hel del men vi besökte den kända ladies market på Kowloon och avslutade sedan med fantastisk tapas i SOHO kvällen till ära.

Det har vart så mysigt att få spendera en vecka med mamma och pappa. Att både få visa runt i Taipei och få upptäcka några nya ställen i Hong Kong tillsammans. Det var definitivt svårt att gå åt olika håll på flygplatsen på morgonen, men snart är jag tillbaka i Sverige!

Utsikten över Victoria harbour från vår hotellrestaurang

Drinks with a view

Marockans middag i SOHO

• 186 Readers

I Taipei ligger ett av Taiwans kända hot springs. Just den typ av vatten som finns här i Beitou finns tydligen bara på två ställen i världen. Här och på en plats i Japan. Eftersom det både är så pass unikt och populärt hade vi bokat in en natt på spa i Beitou, vilket passade perfekt efter en lång dag men hike dagen innan.

Vi njöt för fullt av hot spring vatten på rummet i eget spabad, gick på spinningpass (var dock förmodligen världen kortaste pass) och relaxade på spa-avdelningen i massagepool och hot-spring poolerna. Otroligt skön avkoppling! Till middag åt vi Japans hot pot och mamma blev helt frälst.

Dagen efter gick vi runt i området och utforskade den verkliga källan, som rinner genom hela området. Vi stötte även på japanska geishor som mamma ville ta en bild med!

Startade dagen med frukost/brunch på Plants innan vi åkte till Beitou

Japansk hot pot middag

Källan till Beitou Hot Spring som även kallas "hell valley"

Fina geishor och fina föräldrar

• 182 Readers

I torsdags var planen att göra en längre hike en timme från Taipei. När vi kom fram regnade det dock och både de som bodde där och de som precis kom ner från berget sa att det var alldeles för farligt att gå den i regn så vi gav upp. Istället åkte vi tillbaka till stan, tog en lunch och gick istället mot Tiger Mountain. Vi bestämde oss för att göra hiken mellan Tiger Mountain och Elephant Mountain som är två av "the four beasts" här i Taipei.

Hiken tog oss tillslut runt 4 timmar och vi gick upp för Tiger Mountain, fortsatte till 9-5 peak, sedan Mount Thumb och tillslut kom vi till Elephant Mountain. Under denna hike hade jag förstått innan att man kunde göra några avstickare på lite mer djungel och klätterleder, dock hade jag inte förstått att vi hamnat på en sådan under vägen. Det var askul då vi fick klättra upp över avsatser, dra oss upp i rep och klättra längs bergsväggen. Dock var mamma inte lika glad mot slutet när det faktiskt var riktigt brant och högt, men vi fixade det allihop!

Efter halva hiken började det bli mörkt då vi startade på eftermiddagen. Dock var det faktiskt ännu häftigare att gå just då då det inte var upplyst och vi kunde se fire flies lite här och var i mörkret!

Vi alla gav oss på varsitt försök till att rocka rockring. Gick väl bättre för vissa om man säger så😁

Utsikten från Tiger Mountain

Här började klätteravstickaren, vilket vi inte förstod först

Men det blev bara mer och mer och här tar sig mamma upp för sista ertappen

Naturlig "spikmatta" för fötterna. Gjorde OTROLIGT ont!