Efter 16 timmar på en nattbuss kom vi äntligen fram till Airlie Beach. Både Malin och jag var trötta då ingen utav oss lyckades sova. Har i alla fall hållit oss vakna hela dagen (även om jag nu håller på att somna i en solstol). Började med att strosa omkring i stadens alla mysiga klädbutiker och gick och hämtade boardingkort för båtturen vi ska på imorgon. Sen hängde vi i Lagunen de har här. Så. Himla. Varmt. Svettades bara av att gå från hostelet till affären. Vet inte riktigt hur vi ska överleva det här. Imorgon åker vi i alla fall ut med en segelbåt och sover där i två nätter så kommer va utan internet ett tag.

Igår kom vi tillbaka till Rainbow Beach efter tre dagar ute i skogen. Tror vi alla uppskattade varsin madrass, kudde och fint väder väldigt mycket. Dagen spenderades i poolen och i hängmattan. Välbehövligt. Imorgon blir det 16 timmars busresa, det ser vi inte direkt fram emot. Nu ska jag sova och njuta av att ha en kudde imorgon får vi sova på bussen.

I torsdags anlände Malin och jag i Rainbow Beach där vi stannade en natt för att sen åka över till Fraser Island. Fraser Island är världens största sandö och nästan alla backpackers stannar här för att åka över till Frasee. Vi bokade en tur som va tre dagar och två nätter. Vi va en grupp på 24 personer i 4 gigantiska jeepar som vi körde runt på stranden och i skogen, sen tältade vi i skogen på ett stort camp med 160 personer.

Dag ett började med att vi gick upp 6.00 för att äta pannkakor och checka ut, sen tog vi färjan till Fraser. På Fraser började vi med att åka till ett ställe som hette Wobby. Efter halvtimmes promenad från stranden var vi framme, svettiga och trötta, men fint var det. I vattnet fanns det massa fiskar som äter död hud (ni vet sånt där vi svenskar betalar för att göra) så blev som en liten spabehandling haha. Vi såg också ett gammalt skeppsvrak och nån klippa. Annars åkte vi mest runt på ön, på kvällen lagade vi mat på campingplatsen och gjorde upp en lägereld. Campingplatsen vi va på var omringad av ett stängsel så inga dingos kunde komma in, även om dingos inte är de enda farliga djuren på Fraser..

Dag två gick vi upp 7.30 och gjorde frukost tillsammans sen åkte vi ut och åkte igen. Vi åkte bland annat till Champagne-poolerna och badade. Tyvärr ösregnade det hela dagen så korten blev inte så fina och vi blev genomblöta. På kvällen hängde vi på campingen igen.

Skeppsvrak och Champagne-pool.

Dag tre gick vi upp 6.00 för att hinna iväg innan tidvattnet drog in. Vi åkte till den mest kända sevärdheten - Lake Mckenzie. Äntligen fick vi lite fint väder så vi kunde ta lite kort och bada. Efter det åt vi lunch på stranden och åkte tillbaka till hostelet.

Lake Mckenzie, en av våra bilar och en dingo.

Det här med att uppdatera bloggen går inte så bra, har helt enkelt inte haft tid, men vad gör det vi är ju på semester. Ska i alla fall försöka skriva en liten sammanfattning av allt vi gjort.

Efter Yamba, som var de senaste jag skrev om, åkte vi till Byron Bay. Regnade hela tiden i Byron, men det gjorde inte så mycket egentligen kände att det inte var mitt ställe i alla fall. Första dagen i Byron var vi ute på en bar nere vid stranden som hette Beach Hotel. De hade live musik. Vi träffade två tjejer vi mötte i Yamba där. Dag två åkte vi på den konstigaste bussresan någonsin - till Nimbin. För den som inte vet vad Nimbin är kan jag säga att det är som Australiens Amsterdam. Efter Nimbin hade vi barbeque och åkte och tittade på ett vattenfall. Dag tre regnade det så vi gick i butiker hela dagen, på kvällen hängde vi på hostelet. Hostelet i Byron kan va ett av de konstigaste jag bott på. Det var lite för mycket hippie-stil för mig, men det var coolt att se. Vi bodde i...ja ett skjul med 10 pers. Många andra bodde i teepees eller tält. På hostelet hade vi ödlor och kalkoner som sprang omkring löst, det var en damm i mitten av hostelet och det fanns hängmattor lite varstans.

Nästa stopp var i Surfers Paradise. Oj vilket ställe. Så mycket mer "jag" jämfört med Byron. Mycket större dessutom, även om det var ganska litet jämfört med storstäderna. Surfers Paradise har en lång strand och precis vid stranden ligger alla skyskrapor. Supermysig stad. Bodde för en gångs skull på ett mer hotelliknande ställe med endast fyra personer. När vi va i Surfers passade jag på att åka till deras största nöjespark, Dreamworld. Dreamworld är en av Dreamworks parker. Så kul att se. De hade massa djur, ett vattenland, små områden med olika filmteman (Madagaskar, Shrek, Kung Fu Panda etc.) och självklart alla karuseller. Hursomhelst Surfers Paradise är en av mina favoriter hittills, definitivt värt att besöka.

Just nu är jag i Brisbane, här har vi varit sen i tisdags. Cool stad tyvärr har det varit ont om tid så vi har inte hunnit se så mycket. Såg i alla fall det kanske mest kända i Brisbane i tisdags, deras "strand". Eftersom Brisbane inte har tillgång till nån strand har de byggt ett stort område i stan där de har en pool med sand, en vanlig pool och en barnpool. Detta är öppet för allmänheten och är helt gratis, oj vad fint det var. På kvällen var jag på en danslektion med en youtube-kändis, Jasmine Meakin. Oj vilken träningsvärk jag har idag, men det var det värt. Kul att få träna med henne och lära sig en av hennes koreografier. Hursomhelst, idag var vi till Australia Zoo vilket är Australiens största zoo. Helt klart över förväntan. Vi fick se en krokodilshow som hölls i en stor area, jag klappade en känguru, en koala och en krokodil och massa mer. Kan säga att Kolmården är ingenting i jämförelse med detta. Var även på ett djursjukhus där vi fick träffa en koala som brutit armen och en skadad fågel. Imorgon åker vi vidare mot Fraser Island.

Dag två i Yamba är över, oj vilken dag. Började med att gå upp vid åtta för att ha en "surflektion". Shane som äger hostelet tog med oss till Pippi beach och visade oss hur man skulle göra och jag stod upp på en surfbräda för första gången i mitt liv. Så coolt. Små vågor idag vilket var tur för mig haha. Efter det åkte Malin och jag på något som kallades Shanes tour. Shane tog med oss i bussen och visade oss runt i Yamba. Vi åkte längs alla stränder som vi såg igår, såg några mer ställen och sen hoppade vi från en klippa.

På kvällen tog vi en promenad och tittade på vilda kängurus, var hur många som helst. De första vilda känguruerna jag sett. Efter det gick vi till vattnet och tittade på delfinerna igen. Vilken dag. Många väljer att skippa Yamba, jag är så glad att vi valde att stanna här.

På första bilden till vänster ser man en delfin, tyvärr blev inte korten så bra.

Efter tio timmar på en buss är vi framme i Yamba. Var framme vid nio imorse, började med att lämna våra grejer sen träffade vi två tjejer som vi gick på en beachwalk med. Så mycket fina stränder precis bredvid varandra. Förlåt till alla som följer mig på Instagram det kommer bli mycket strandbilder framöver. Såg delfiner precis vid stranden, så underbart. Inte varje dag man ser en stor grupp delfiner när man tar en promenad.

Under dagen hängde vi på stranden, sen åkte vi buss till affären för att handla mat. Blev tacokväll. Vad trevliga alla är här. De som jobbar i mataffären önskar en en bra dag, människor på stan går fram till en och frågar om man behöver hjälp när man går omkring med en karta och folk allmänt småpratar med en. Sån skillnad mot storstan (även om jag älskar storstadslivet). Yamba är verkligen ett pyttelitet ställe med några småaffärer bara.

Tittar man riktigt riktigt noga så ser man en delfinfena på bilden längst ner till vänster.

Tänkte bara skriva ett kort inlägg om min sista dag i Sydney. Checkade ut vid tio imorse, gick till hotellet och lämnade tillbaka mina saker, kramades lite och drack lite kaffe. Sen på eftermiddagen hade vi gala på jobbet där vi fick mat och dricka, priser delades ut och folk showade på scenen. Efter galan gick vi ut på Kirribilli Hotel igen, men jag var tvungen att gå tidigt för att jag hade en buss att passa. Så jobbigt att säga hejdå till alla, kommer bli ännu värre att lämna Australien. Det blev många skratt och många tårar under kvällen i alla fall. Mitt älskade Luna, något jag sent kommer glömma.

Dancing on the stage.

Nu sitter vi här, tre månader senare, på en buss påväg till Yamba. Efter att ha bott i Sydney i tre månader börjar nu vårt äventyr mot Cairns. Vi börjar med att åka nattbuss i tio timmar upp till Yamba, där ska vi stanna i två nätter innan vi åker vidare. Men nu ska jag försöka sova lite klockan är 2.27 på natten när jag skriver det här (inte lätt att sova sittandes på en buss när alla pratar dock).

Säger hejdå till Operahuset för den här gången.

Igår var det min och Matts sista arbetsdag på Luna Park så vi avslutade dagen med utgång och tog en drink eller tre. Vi gick till en bar i närheten av jobbet som hette Kirribilli Hotel. Åh vad jag kommer sakna Luna Park och alla människor där.

Idag är dagen med stort D, ikväll lämnar jag och Malin Sydney för att resa uppåt längs östkusten. Har precis varit på hotellet där jag jobbade och lämnat mina saker och sagt hejdå, ikväll ska jag till Luna en sista gång och kramas med alla.

​Matts min är väl ändå det roligaste med bilden (han till vänster).

Igår åkte jag till Kiama med en kollega efter jobbet. Kiama ligger två timmar söder om Sydney så vi tog tåget dit. Jättefint ställe, mycket lugnare än Sydney. Vi strosade runt i staden och gick en promenad längs vattnet. Idag har jag legat i sängen hela dan och varit sjuk. Nästan alla i vårt rum är sjuka så vi snörvlar i varsin säng. Förhoppningsvis blir de bättre tills vi ska börja resa.