HOBBITON!!!!
Så kul att se! Vi checkade in och efter några minuter satt vi på deras buss mot Hobbiton. Både jag och Kalle har sett att Sagan om ringen och Hobbit filmerna så vi tyckte det var jättespännande och coolt!
Längs vägen berättade guiden massa om olika scener som spelades in vart osv, kul!

Vi hade en kanondag!

Här till vänster bodde Bilbo i filmen och till höger Sam och hans fru och barn.

Touren avslutades med varsin dryck!

Blev en tripp till Waitomo Caves.
Kalle gjorde Black Labyrinth Touren och jag gjorde nån billigare när man satt i en båt.. När vi bokade touren sa killen att det var trånga utrymmen i Black Labyrinth, som jag hatar, så därför valde jag den andra. Men min var riktigt tråkig, haha. Så rekommenderar att ta den som Kalle gjorde, mer äventyr! Dock trodde han det skulle vara lite roligare, men tyckte ändå det var häftigt!

Kalle gjorde också Zorb (när man hoppar in i en stor boll och rullar ner efter en backe). Han trodde även det skulle vara mer action än vad det var, så lite besviken, men kul ändå det också...

Träffade på en struts längs vägen.

Sååå vackert och lugn i Coromandel. Fina hus vid vattnet och utsikterna vi fick se, wooooow!

Vi bodde på camping vid Tuck Bay. Vi parkerade precis vid vattnet och det fanns inte ens någon service på mobilen, väldigt skönt och härligt tycker jag, så lugnt och skönt! Vi tog en liten promenad vid bayen och då såg vi rockor nere i vattnet, häftigt!

Efter promenaden vid Tuck Bay satte vi oss i bilen mot Hot water beach. Dit åker många för att gräva stora hål i sanden så kommer det upp varmt vatten och blir som en egengjord jacuzzi. Vi hade ingen spade med oss, och när vi såg hur djupt man var tvungen att gräva för att nå vattnet så fick vi istället prova och hoppa i ett hål som en kille hållt på att gräva i, han hade grävt i nästan tre timmar! Coolt att vattnet i hålet var så varmt medans vattnet i havet precis bredvid är svinkallt. Var nog knappt 20 grader, men både jag och Kalle tog faktiskt ett uppfriskande dopp!

Efter en förmiddag vid Bay of Islands och lite skogspromenader åkte vi neråt mot Waipu Caves walk. Det är en grotta med lysmaskar som är helt gratis att gå in i. Så vi gick in med varsin ficklampa och utforskade grottan. Såg lysmaskar och grottan var rätt häftig faktiskt! Hade en liten mini flod inne som hade rent vatten. Coolt var det!

När vi kom ut ur grottan och skulle åka därifrån, vi var nervösa då vi hade väldigt lite bensin kvar så vi var osäkra att vi skulle hinna till en bensinmack, haha. Nej, då har vi glömt lysena på (gammal bil så då drar man en knapp till off...) så bilen går inte att starta. Men tur var fanns det schyssta människor där som hjälpte oss att starta bilen med hjälp av kablar och vi åkte iväg. Skönt att nästan hela vägen till bensinmacken var det nerförsbacke (grottan är uppe på ett berg/höjd) så vi körde på rull nästan hela vägen, Hahah.. men det gick bra!!!

Sen åkte vi till Bream Bay där vi skulle spendera natten. Stranden var så jääkla lång och det var fin utsikt vid vattnet och bergen. Värmde Korvstroganoff från dagen innan och satt i våra campingstolar i solen med en kall cider och öl, så fint och avslappnade.

Andra natten spenderades vid Bay of Islands. Direkt när vi kom fram tog vi en löprunda, faaan vad jobbigt det var, haha. Sen tog vi fram våra stolar, bordet och köksutrustningen för första gången och började laga vår första maträtt på länge, det blev Korvstroganoff, såå gott!! (har velat ha det sen två månader tillbaka!!!).

Det var supermysig promenad längs vattnet och söta små caféer och affärer, en liten ministad. Varmt och skönt var det också!

Vi gick även upp på utkiksplatsen "Opua Forest Paihia Lookout Track". Var en mysig liten väg upp längs skogen men blev lite besviken av utsikten. Det var så mycket träd för så såg inte så mycket, vi fick ställas oss på staketkanten för att se lite mer, men träden var ändå ivägen rätt så mycket.

Äntligen är vi framme i Nya Zealand, som vi har längtat! Vi landade i Auckland och checkade in på Ibis Budget hotel för en natt. Dagen efter hade vi planerat in träff med ett par som skulle sälja deras bil. En bil med inbyggd säng och alls tillbehör som behövs som stolar, ett bord, köksutrustning osv. Redo att åka iväg med direkt. Vi gillade bilen och köpte den, bodde på en parkering i Auckland i hamnen vid alla fräscha båtar. En bra första natt och vi åkte direkt till mataffären nästa morgon för att storhandla och fixa iordning lite i bilen och rörde oss sen norrut i landet!

Efter ett par dagar i Senggigi åkte vi ner till Kuta (Lombok). Vi bodde på Hammerhead hotell som nu tydligen tillhör PipeDream hotell. Inget negativt med det då vi fick nyttja hela deras poolområde, restaurang osv. Vi betalade drygt 300:-/natten medan de på PipeDream betalade drygt 1000:-/natten, så vi hade inget att klaga på! Hängde även ett par supersöta små kattungar vid hotellet som vi lekte och gosade lite med!

Kalle fyllde även 24 här nere, finns inte så mycket att göra här om man inte är duktig på att surfa (därför de flesta åker hit). Ingen bra idé för några nybörjare att ta sig ner i de vågorna som var här, hade med största sannolikhet inte slutat så bra (det sa alla som frågade om vi surfade, så var bäst att hålla sig ifrån).
Vi åt en god frukost, hyrde moppe och åkte till ett hotell som hade en hel stor egen strand som vi var på i några timmar. Blev lite glass, pizza, Cola och Shirley tempel. Efter åkte vi tillbaka till hotellet, tog det lugnt med några drinkar och nötter. Vi åt middag på hotellet och det blev några fler drinkar och varsin köttbit med klyftpotatis och championsås, så jäkla gott!!!

Äntligen har vi fått se solen som var framme några timmar! Dock är vi så ovana så vi låg mest under parasollet och lyssnade på pod och Kalle läste en bok. Idag ska vi ta oss ner till Kuta (Lombok) och bo där i alla fall tre nätter.

Igår hyrde vi moppe och åkte till Mataram City. Där hittade vi en driving ranch som Kalle tränade lite på och sen åkte vi och kollade in deras köpcentrum, Epicentrum Mall. Inget speciellt.

Vi åkte därifrån rätt snabbt och åt middag på samma ställe som kvällen innan. Vi tog varsin Grilled Snapper (fisk) med klyftpotatis och nån sås, supergott!!

Från utsidan ser restaurangen inte alls tilltalande ut. Man måste gå genom en tunnel som ser ofräsch ut, men sen kommer man ut på stranden och sitter mysigt vid vattnet!

Jäklar vad skönt det var när vi gick av båten på Gill Air (från Gili Meno) och när vi var framme på hotellet. Mådde inte så bra och var nära på att få blodsockerfall flera gånger påvägen dit, så fick sätta mig ner och vila då och då. Gjorde inte saken bättre att båten guppade och åkte så fort så det sög i magen. Men, det gick faktiskt bra och hade tur att tiden från vi checkade ut från Gili Meno tills vi checkade in på Gili Air bara var en timme. Låg på rummet hela resten av dagen och försökte krya på mig genom att dricka Cola medans Kalle gick och utforska hotellets bar och restaurang och åt en god carbonara. Blev sängliggandes nästan hela andra dagen också. Vi hade ett par som var från Kanada som bodde grannar med oss. Kalle var där hela andra dagen och kvällen, jag gick över en liten stund på kvällen när jag kände mig lite stabilare.

Sista kvällen så kände jag faktiskt sug för att äta lite mat. Så blev första gången för mig som jag var utanför hotellområdet. Vi tog en lugn promenad och hittade en supermysig och bra restaurang. De hade flera goda saker att välja på, men jag var sugen på en bakad potatis och de hade dom på grillbuffén. Potatisen var jättebra och tog ett spett med fisk som jag fick i mig lite av också. En superbra restaurang, hit måste ni gå om ni åker till Gili Air!!!

Har inte så mycket annat att säga om Gili Air. Alla tre öar ser i princip lika ut.. så vilken ö man väljer att åka till är vad man är ute efter. Gili T som det finns alternativ till att festa, men om du bor på norra sidan märker du inte av det. Gili Meno, fanns det ingenting att göra, så här ska du gilla att njuta av att bara göra ingenting. Det du gör här är att ligga på stranden och bara slappa. Tyvärr regnade det varje dag vi var där så blev inge sol och bad. Gili Air, någon blandning men ändå vääääldigt lugnt det med. De flesta barer stänger vid 10-11 tiden på kvällen och det dör ut rätt fort. Jag skulle rekommendera att kanske inte åka till alla tre öar på samma resa. Man tröttnar Rejält och nu vill vi bara vidare! Om vädret hade varit med oss tror jag dock att det hade varit magiskt!

Först försökte vi hyra egen utrustning och simma ut i vattnet själva för att snorkla. Men mycket vågar och jag fick panik för att vi var så långt ute och började tänka på hajar, haha.. Det var ingen vidare sikt och vi såg inget fint så vi bokade en snorklingsdag på Gili Meno, och vi gjorde även ett stopp vid Gili T. På vissa ställen var vattnet jättefint och andra ställen var det så jäkla äckligt, fullt med skräp och brunt.....
Vi var nöjda med dagen och såg massor med olika fiskar och några sköldpaddor!

Vi hade en båt med glasbotten för oss själva och betalade 500 tusen IDR, vilket motsvarar ungefär 330 svenska kronor. Vet inte vad andra tar betalt, men vi tyckte det var bra pris! Vi hade en kille som följde med och snorklade varje gång och en som körde båten, vi drickande båda två efteråt så dom skulle få nånting för den här dagen..!!