Hallooo!

Nu är det ett litet tag sen jag var inne här och uppdaterade. Har haft väldigt mycket på agendan under min första vecka i guide-uniformen. Idag besökte vi Mostar som är en stad i Bosnien dit vi kommer göra utflykter till i sommar. En jättemysig turistdestination med massor av marknadsstånd, restauranger, caféer, coola byggnader osv. där floden Neretva ringlar sig genom staden. Här kan man fynda mycket fint!

Så vacker omgivning!

En gullig liten sköldpadda vi hittade!

Det fanns så mycket coola grejer att handla på marknaden, för min del blev det en handgjord vas i koppar och en liten Aladdin-lampa haha. Den sistnämnda var verkligen ett impulsköp, vad ska man med en sån till egentligen? Men tyckte båda var väldigt fina och de kan säkert passa bra i min framtida lägenhet ;) Kan verkligen rekommendera ett besök till Mostar!

Avslutade min dag på balkongen med lite chips, oliver och ett glas rödvin. Livsnjutning på hög nivå! En liten tjuvstart på min lediga dag imorgon. Har inte varit ledig en enda dag sedan jag kom hit för snart tre veckor sen så det ska bli väldigt skönt! Tänkte gå ner och lägga mig på stranden en stund och bara ta dagen som den kommer. Det har varit otroligt intensivt de senaste veckorna så imorgon ska jag lägga ifrån mig telefonen och iPaden i den mån det går och bara njuta av tillvaron.

Hoppas allt är bra med er där hemma<3

Puss o kram

Ciao från Dubrovnik!

Ska inte skriva så mycket i det här inlägget mer än att vi idag har gjort vår tredje utflykt, den här gången till Dubrovnik! En stad i södra Kroatien som rymmer ungefär 45 000 människor. Mycket historia och kultur även här, vilket generellt är utmärkande för Kroatien.

Annars? Det är mycket av allt kan man säga! Förberedelser, möten, rundvandringar, utflykter etc. etc. Jag hoppas att allt faller på plats allt eftersom :-)

Ha en fin dag!

Hej hej bloggen!

Sitter just nu på bussen påväg hem från Split/Trogir (har haft utflyktsdag) as we speak med denna utsikten från fönstret 👇🏻 Wow, eller hur? Vattnet är verkligen sådär turkosblått som man ser på bilderna (tyvärr har jag ingen bild ännu som ger det riktigt rättvisa)! Längtar tills man kan börja hänga på stranden...

Men något strandhäng har det inte funnits tid till än så länge kan jag säga, det har varit fullt ös varje dag! Igår var vi och besökte KRKA Waterfalls (en av Kroatiens 8 nationalparker), ett av våra utflyktsmål vi erbjuder våra gäster här i Kroatien. Dessförinnan ett stopp i den lilla staden Sibenik där man får ta del av Kroatisk kultur, arkitektur och historia. Plus att man får lite egentid att gå i affärer etc.

Såhär såg delar av vår dag ut igår 👇🏻

Som ni ser så är det ju inga dåliga grejer det här! KRKA Waterfalls är som sagt en av Kroatiens 8 nationalparker som har 17 vattenfall i olika storlekar att erbjuda. Vi hade helt okej väder men tänk er detta en solig dag i juli! Man får till och med bada i denna nationalpark, inte under men precis intill vattenfallet! Resan från vårt första hotell tar ca. tre timmar (inkl. fikapaus på 30 min) vilket kan tyckas vara lite långt, men det upplevs verkligen inte som det! DRÖM för den som vill göra något utöver det vanliga på sin semester 😍

Idag har vi besökt städerna Trogir och Split! På båda utflykterna har vi haft kroatiska lokalguider med oss som även ska vara med på utflykterna med gästerna. Så man har fått mycket värdefull information av dem. Avslutar detta inlägg med att visa lite bilder från dessa vackra städer.

Trogir! En mysig liten stad utanför Split med ca. 15 000 invånare känt för sina marknader och byggnader.

Jag blev mäkta imponerad av Split (hem till 200 000 människor). Av det vi hann se kändes det som att det är en modern europeisk stad med massor av kultur, historia och shopping (en liten påse från Zara fick följa med mig hem 😍). Det påminde mig nästan lite om Barcelona med palmerna, arkitekturen och såklart butikerna. Och himlen sprack upp också till slut. Vilka dagar!

Tack så länge! Hörs snart igen.

Heej! 👋🏻

Sitter just nu i bilen (eller ja minibussen) påväg mot Split/Makarska som är resorten där jag ska jobba i sommar. Så nu är vi alltså klara med TUI's egen utbildning Smiles Academy för guider. Det har varit så himla lärorikt och roligt, men tufft också såklart! Hade nog t.ex. inte alls kunnat bemöta vissa situationer på samma sätt om jag inte gått den här utbildningen, så tummen upp för det!

Lite bilder från min kvällspromenad häromdagen. Gick precis utmed havet och stranden i solnedgången. Inget att klaga på där inte 😉

Igår efter sista lektionen begav jag och en kille som heter Erik (som för övrigt är från Oskarshamn, oddsen där haha?) oss ut på en springtur! Vi tog en lite fel väg så den rundan slutade på 1,5 timme 😬 Därefter blev det ett dopp i poolen, så kallt!!!

Fiesta! 💃🏼 Vi avslutade kvällen med att samlas allihop på ett ställe lite längre ner från hotellet för lite drinks och härligt umgänge! En så himla bra kväll!

Nu är jag redo att kicka igång den här sommaren!          Ses och hörs!

Hej från Porec och Smiles Academy! 😊

De senaste dagarna har varit riiiiktigt tuffa! Massor med info att ta in och uppgifter att genomföra - MEN idag är första dagen som poletten sakta men säkert börjar trilla ner. Vi skulle bl.a. redovisa och sälja in en utflykt och jag var så himla nervös (igår grät jag till och med lite), men det gick så bra och jag fick jättefin feedback! Det är först nu som jag på riktigt känner mig taggad inför säsongen! Vilken underbar känsla!

Och den här utsikten gör vistelsen verkligen inte sämre! 😍🌴☀️

Igår testade jag uniformen och såhär ser den ut! Så overkligt att man är en av de få utvalda som fått den här chansen. När saker och ting är tuffa och man går i uppförsbacke ska jag komma ihåg det! Att vara här och lära mig så mycket, fantastiskt!

Nu är det strax dags för lunch och sedan lektioner igen!

Ha en fin dag 👋🏻

Hej hej hallå!

Ligger och bloggar från sängen då jag precis kommit upp på rummet efter sista lektionen. Vilka dagar vi har haft!

Reste från Köpenhamn igår där jag träffade en tjej som heter Lovisa. Det var tur att vi träffades, för när planet landade i Zagreb hade vi sju timmars väntetid inför anslutande flyg till Pula. Men det gick bra! Vi kom sedan fram till Pula (40 minuter från där vi är nu i Porec och har utbildningen) ungefär runt midnatt där några personer från TUI-teamet väntade på oss. Sedan åkte vi med buss hit till hotellet (redan där och då fick vi värdefulla tips om hur man kan guida på bästa sätt) där vi ska vara en vecka för vår Smiles Academy. Fick jättefin hjälp med att checka in och installera oss.

Idag var det uppstigning 06.30 för frukost och därefter skriva lite pappet och sen "lektioner" under Smiles Academy. Under lunchen gick vi in till Porec och klippte en pizza. Så gott 😍

Inga dåliga vyer som ni ser!

Idag har vi gått igenom mycket allmänna saker om guidejobbet, företaget och så har vi fått lära känna varandra bättre. Samt fått våra iPads! Här på utbildningen är guider/blivande guider som ska jobba här i Kroatien, Montenegro och Macedonien. Kul! Men så sjukt mycket att ta in. 😅

Nu är det strax dags för middag, sedan lite fix och därefter sängen! Ska försöka göra tidig kväll. Imorgon väntar iPad-lektioner hela dagen.

Puss o kram! 😏✌🏻️👔

/Beckis

God morgon från tåget mot Köpenhamn!

Startade min morgon idag vid 03.30, då var man lagom pigg hehe ;) Men nu är jag på väg och det känns jättebra. Kvällen igår spenderades hos Sofia, Nicke och Olle då vi käkade lite gott och busade. Så mysigt! Såklart jobbigt att behöva ta farväl ännu en gång men det börjar bli en vana i det också.

Olle har blivit så himla stor på de här månaderna som jag varit iväg - hoppar, studsar och skrattar! Gullunge.

Vilken väldans bra vecka jag haft hemma bland nära och kära! Massor med ny påfylld energi vilket var välbehövligt.
Tack alla fina vänner och familj, ni är bäst!

Nu tänkte jag passa på att använda tiden på tåget till att göra klart min e-learning så att den blir klar!
Hoppas ni får en fin dag!
/Rebecka

Heej! säger en rätt så stressad och illamående Rebecka...

Hela dagen har varit som en dimma. Har försökt packa ner det sista, göra klart min e-lerning (min utbildning inför introduktionsveckorna) och bara förbereda det allra sista. Känner mig så sjukt nervös och har lite svårt att andas.

Men det är i såna här lägen man måste pausa, stanna upp och bara försöka andas. Bocka av en sak i tagets Och tänka hur mycket som faktiskt är klart, plus att jag hinner göra en del imorgon på resan ner och på flygplatsen.

Men blöö alltså, har aldrig varit såhär nervös inför nånting i hela mitt liv! Nu ska jag umgås med familjen en sista kväll den här gången och bara försöka ta det lugnt.

Wish me luck!!

Halloj!

Är just hemkommen från Lenhovda efter att ha haft en helt underbar kväll med Linnéa och Tilda. Vi käkade burgare, snackade om allt mellan himmel och jord och bara var. Så mysigt!! Kände hur mycket energi det gav mig men även hur sorgset det är att vi inte kan ses oftare. De är mina äldsta vänner och betyder så otroligt mycket för mig. Det går att hålla kontakten om man vill och det ska vi bli ännu bättre på i sommar hoppas jag! ❤️

Annars? Veckan som gått har bl.a. bestått av en del stadshäng, familjemiddagar och så klart ett litet Grace-besök 😉 Har hunnit med rätt mycket faktiskt även om tiden gått väldigt snabbt!

En härlig kväll med mina fina tjejer Kajsa och Roxana i lördags! 👆🏻 Roxana har skaffat en ny lägenhet på Söder så där var vi på lite förfest. Så himla fin lägenhet. Så glad att det går bra för mina vänner och att de mår bra 💕

Idag mötte jag upp min syster för att fixa till mitt hår. Som hon sa; alltså detta ser för jäkligt ut 😂 Det gjorde det verkligen, tills hon la händerna på det och utförde magi i vanlig ordning. Blev så himla nöjd med resultatet, tack Sofia 😘 Du är grym!

Imorgon är det sista packningsdag, ska beställa tågbiljetter och lite annat för på onsdag bär det iväg!!!! Har ej fattat det än men kommer säkert när jag sätter mig på flyget.

Nu ska jag sova, natti natti!

Hallå där 🐥

Idag har jag haft en halvdag på stan. Började med att besöka mitt favvo-lunchställe Café Coretto i Växjö city som har världens godaste laxsoppa! Ibland när jag vart iväg ett tag kan jag få rejäl cravings efter den 😂 Haha.

Därefter gick jag mot Stadium för att införskaffa nya dojjor till jobbet i sommar. Kravet från företaget på själva sneakers-skon är att den ska vara marinblå och skön att gå i. Och kolla vad jag hittade 👇🏻

Som hittat, eller hur? Hade ställt in mig på att lägga en minst en tusenlapp, så som de ofta kostar, men dessa blev mina för endast 299 :- plus att jag hade en femtiolapp att använda eftersom jag är medlem där! Snacka om att smålänningen i mig hoppade av glädje haha.

Då det var ganska kallt och regnigt i stan åkte jag upp till Samarkand där jag fortsatte min lilla shoppingrunda. Införskaffade även dessa inför jobbet.

Också strikta regler om hur de ska/inte ska se ut. Men dessa följer riktlinjerna till punkt och pricka och när jag testade dem i affären kände jag riktigt hur nära det är nu... Tänk att jag ska gå runt i dessa och min blåa uniform och få hälsa alla gäster välkomna. Så himla förväntansfull inför allt!

Sen införskaffade jag lite annat smått och gott innan jag åkte och hämtade min farmor vid bussen (hade lånat hennes bil). Nu ligger jag på soffan och pausat lite i tvättning/packning. Snart kommer mina föräldrar hem och då ska vi käka lite middag.

Hela dagen har jag gått runt och saknat Åre så himla mycket, bara tänkt igenom allt jag var med om och hur roligt jag hade. Saknar det så himla mycket! Det är svårt att ställa om sig. Men nu ska jag bara låta alla mina minnen och allt jag varit med om där gå in i min lilla erfarenhetsbank och glädjas över allt - istället för att deppa! 😊

Snart väntar nya äventyr och jag är SÅÅÅÅ himla förväntansfull!