Hej på er!

Idag var det dags för att ta lite nya bilder i uniformen ...

Hanna - TUI Finland

Felicia - TUI Sverige

Och så jag, TUI Sverige

Imorgon bitti är det dags för säsongens första gäster att återvända hem till Sverige efter två semesterveckor här i Thailand. Jag tycker alltid att det känns lite sorgligt när de ska åka hem för man lär ju känna dem ganska väl under deras vistelse. När de har åkt så kommer det nya gäster några timmar senare och så rullar det på hela säsongen.

Nu har mina kollegor ovan Ä N T L I G E N fått sina arbetstillstånd klara så på måndag åker de till Phuket och hämtar ut dem. Det ska bli så kul att börja jobba tillsammans och framförallt börja jobba i min nya roll som Activity Host.
Nu kör jag på lite till innan två dagars ledighet väntar. Då ska jag unna mig lite sol och bad! Kanske en massage också ;-)

Hörs snart igen!

Hej på er! Idag får ni följa med mig på en tur runtom hotellet så att ni får en liten inblick i hur min arbetsplats ser ut ;-)

När man kör upp till entrén möts man av denna fontän, hur fint?

Det är inte svårt att trivas här ...

Om ni vill resa till en lite mer orörd del av Thailand för att få lugn och ro kan jag verkligen rekommendera detta hotell. Perfekt för både barnfamiljer och par!

Maten är inte att leka med ... Bästa buffén jag någonsin varit med om.

Spa-avdelningen är min absoluta favorit!

Hotellets spa manager, så himla gullig!

Det finns en liten shop där man hittar bl.a. snorkelutrustning och badkläder.

Bamse och jag tackar för att ni ville följa med oss! Jag är verkligen kär i det här hotellet så jag tänkte att det kunde vara kul att visa det för er. Hoppas att ni också tyckte om det och att ni fick lite inspiration inför en kommande semester!

PS. Jag har självklart bett om lov av hotellchefen att lägga upp bilderna här på bloggen :-)

Insåg precis att det är två (!) år sedan som jag var i Sälen och jobbade. Alltså, vart tar tiden vägen egentligen?
Så himla kul det var! Är riktigt sugen på att åka upp till våren om det klaffar i tidsschemat ...

Klagar inte på nåt sätt över tillvaron här i Thailand men en afterski är ju alltid en afterski ;-)

Lilla Jossan, du ska bjude mi på en shot<3

Haha ååh... Mysigaste Casa di Luca där jag jobbade i baren, ni måste gå dit om ni besöker Sälen!

Så glad för alla fina minnen!

Hej från Thailand! Testar att blogga från mobilen idag.

Såhär ser jag dagligen ut när jag vandrar runt i min uniform på hotellet. När jag var liten och var på semester med min familj och såg guiderna så tänkte jag att "en sån" vill jag bli. Inte för att jag hade någon aning om vad man gjorde som guide men ändå... Ganska kul när man tänker tillbaka på det :-)

Idag har jag haft en "see in" dvs. välkomnat våra gäster på hotellet som kommit direkt från flygplatsen. Det var vårt andra Stockholmsflyg för säsongen, alltid kul när det kommer nya gäster! Imorgon ska jag hålla ett välkomstmöte för dem och visa dem runt på hotellet. Det är ju som jag nämnt tidigare ett super duper-fint hotell så det är väldigt kul att "visa upp".

Just nu funderar jag väldigt mycket på framtiden och på allt jag vill göra. Det är många tankar som snurrar och det finns ju oändligt med möjligheter idag (ibland lite för många)! Plugga vidare, jobba, flytta ... Ja, massor att fundera på! Har liksom fastnat lite i detta. Är det nån som känner igen sig? Destination inför sommaren är just nu Rhodos som lockar ganska mycket men jag har inte bestämt mig än. Vi får helt enkelt se hur det blir.

Nu ska jag göra kväll och försöka somna relativt tidigt. Ha det så fint, vilka ni än nu är som läser min blogg. Godnatt!

Måste bara visa er lite bilder från en utflykt som vi var på häromdagen, simmade bl.a. igenom en sjukt häftig grotta som heter Emerald Cave ...

Dagen började med två olika snorkelstopp där det fanns många olika fiskar att titta på. Just de här bilderna har den superduktiga guiden som var med oss tagit, han var en lite mer erfaren snorklare än jag ;-)

Vi fick ett litet spontant baywatch moment på ett av stoppen haha ... Man blir så bortskämd med så mycket värme, fina stränder och vyer när man bor utomlands att man inte ens reflekterar över att detta är ens vardag. Ibland är det viktigt att påminna sig om det!

Till slut kom vi fram till sista stoppet där tanken var att vi skulle simma som ett flytande tåg genom den 80 m långa grottan. Det var lite läskigt för det var alldeles becksvart när vi väl kom in men guiden var med och lyste med ficklampa så det gick bra.

... vi var lite rädda men mest glada!

Till slut kom vi ut till en jättemysig liten lagun där vi stannade en stund för att ta det lugnt. Tydligen var det här ett av områdena som drabbades väldigt hårt av tsunamin 2004. Det är så overkligt att föreställa sig att det varit en så stor naturkatastrof här ...

Hur som, detta var en av de bättre utflykterna vi varit på hittills! Kul att få se lite annorlunda saker och inte bara ligga på en strand hela dagen. Imorgon är det just det jag tänker göra dock. Då är jag ledig, Hanna och Felicia är i Ao Nang i väntan på sina arbetstillstånd, så jag tänker försöka ha en riktigt lugn dag för mig själv. Ska bli väldigt skönt!

Fick precis en notis av Expressen där det stod att det ska bli hårda vindar och blötsnö hemma i Sverige i helgen. Tänker på er och skickar lite extra värme från Thailand <3 I nästa inlägg tänkte jag visa lite mer bilder från hotellet och även lite på hur jag bor ...

Ha det fint så länge så hörs vi snart igen!

Hallå där!

Nu har jag haft någon veckas uppehåll från bloggen och det beror på att jag har haft så himla mycket att göra. Imorgon anländer våra första gäster till hotellet, så spännande! Detta innebär såklart massor av förberedelser, så den här veckan som varit har jag bl.a. spenderat i Phuket där vi haft en kick off sen så har jag även hämtat ut mitt arbetstillstånd som äntligen är klart. Det är mycket papper som ska skrivas och en hel del regler att förålla sig till när man ska jobba i Thailand, men nu är vi äntligen igång!

Idag har jag förberett mig för att ta emot morgondagens gäster genom att vandra runt på hotellet en extra gång, bekanta mig med personalen och suga åt mig så mycket information som bara möjligt. Det är alltid väldigt mycket att lära sig på en ny destination, särskilt med utflykter och hotellkoncept. Men ni tycker inte synd om mig va som får jobba i sån här miljö? ;-) Då jag är den enda i mitt team som har arbetstillståndet klart kommer jag att jobba själv de kommande dagarna. Då kommer jag bl.a. att hålla välkomstmöten och finnas på service som vi säger, det innebär att man finns på hotellet vid vissa tidpunkter så att gästerna kan komma förbi och be om tips, boka utflykter eller liknande. Annars kommer mina arbetsuppgifter innebära att ansvara för aktiviteterna vilket jag ser väldigt mycket fram emot. Jag trivs så himla bra med det här jobbet och jag önskar verkligen att fler fick chansen att testa på det eftersom det är så roligt, utvecklande och lärorikt!

I spa-avdelningen bjuds man på ett slags kallt, kryddigt te samtidigt som man får konsultation av spa-personalen om vilken behandling som passar bäst. Det finns behandlingar för både barn och vuxna, så bra!

Hotellet är verkligen topp topp topp! Jag lovar att visa er mer bilder under säsongen när vädret visar sig från sin bättre sida (nu har det varit lite sämre ett tag), för det är verkligen så himla fint! Personalen är så gullig, maten jättegod och miljön otrolig . Hade mer än gärna spenderat min semester här! Men det är inte fel att ha detta hotell som sin arbetsplats heller...

Efter jag avslutat min research så satte jag mig ner för att tänka igenom och planera upp allt. Passade på att lyxa till det med en blåbärs cheesecake på en av hotellets restauranger, mums! Nu ska jag strax sova så att jag är pigg och glad imorgon när det är min första dag i uniformen. Om ni vill se något speciellt från Thailand eller min vardag, lägg gärna en kommentar så försöker jag att fixa det.

Ta hand om er så hörs vi snart igen!

Hej på er där hemma!

En liten uppdatering här ifrån Thailand. Befinner mig just nu i vår lägenhet i Ao Nang där vi ska stanna över helgen för vår interna utbildning Smiles Academy. De senaste dagarna har inneburit flera utflykter och inventering av hotellet. Det är massor av saker att gå igenom och mycket som ska planeras. Nu längtar jag så himla mycket tills alla gäster kommer hit så att vi äntligen kan kicka igång den här säsongen!

Från en av våra utflykter häromdagen. Att bada i vattenfall är aldrig fel :-)

Idag har vi varit lediga och det har spenderats med att äta en sen lunch, gå på massage och fixa naglarna. Jag är inte så mycket för det sistnämnda egentligen men det kan vara kul att känna sig lite extra fin ibland. Nu har de flesta som ska vara här i vinter kommit hit och det är en blandning mellan svenskar, danskar, norskar och finskar. Tror att det kommer att bli ett jättebra team! Synd bara att vi bor så långt ifrån, men det blir nog bra det också.

Nu ska jag hoppa in i duschen och sedan läsa igenom lite mail så att jag är förberedd inför helgen. Hörs snart igen! :-)

/Rebecka

Go' kväller!

Vi är nu installerade i våra lägenheter i Si Kao (ca. två h söder om Ao Nang/Krabi) och har under de senaste dagarna bl.a. besökt vårt hotell där vi ska jobba och det var sååå himla fint! Vi kände alla tre att här kommer vi verkligen att trivas!

Inatt sover jag inne hos min kollega för jag har en ödla i min lägenhet och som jag nämnde tidigare så har jag en extrem fobi för kräldjur så det var inte det roligaste att stöta på den :/ Tyvärr får man nog bara vänja sig och hoppas på det bästa.

Idag har vi i alla fall varit ute och snorklat så det var kul! Fick lite väl mycket färg i ansiktet så imorgon får jag vila mig i skuggan :-)

En och annan nemo hittade vi. Så himla kul med en undervattens-kamera! Tack mamma<33 Nu ska vi ta och sova, imorgon är det hyfsat tidig uppstigning. Önska mig lycka till bland alla ödlor....

God natt!

#travel #travelblog #travelblogger #snorkeling #ocean #thailand

Varning för bildbomb!!

Tänkte visa lite bilder från dagens utflykt som gick bl.a. till Poda Island (jag lovar, snart blir det vardag även här och inte bara glassande på stränder dagarna i ända ;-).

Vi startade dagen på Hong Island som vi även besökte häromdagen. Där gick vi på en lite "djungeltur" i hopp om att se ödlor. Eller ja, alla utom jag hoppades väl på det. Jag har en extrem fobi för kräldjur, speciellt ormar... Tycker de är så opålitliga och obehagliga. Kan inte förstå de människor som väljer att ha ormar som husdjur. Hur som helst, någon ödla såg vi inte på djungelturen, däremot när vi kom tillbaka till stranden så såg vi en bebisödla precis intill restaurangen. När vi sedan satte oss för att äta lunch så såg vi även mamman som var ungefär fyra gånger så stor! Men den vågade jag inte närma mig för att ta kort på...

Vi fortsatte sedan ut på havet för att göra ett snorkel-stopp. Jag har aldrig testat att snorkla tidigare men det var hur kul som helst! Just idag såg vi inte jättemycket fiskar men det var ändå skönt att hoppa i havet. Temperaturen ligger på strax över 30 grader.

Hanna från Finland och jag. Vi ska jobba ihop på samma hotell i Si Kao.

Det ska även Felicia göra.

Näst sista stoppet blev Poda Island. Här avnjöt vi en färsk kokosnöt och tog det lugnt på stranden....

Dagen avslutades på Railay beach som är känt för en liten grotta där man kan gå in och önska sig saker. Tydligen är den extra känd för par som har svårt att skaffa barn, då kan man alltså gå in här och önska sig ökad fertilitet och när man gjort det så hoppas man på att önskan ska bli besvarad av "Prinsessan Phranang" som jag uppfattade det. Lite flummigt kan tyckas men ändå fint. Själv önskade jag att min familj ska få hålla sig frisk och att vi ska få många lyckliga år tillsammans.

Hej på er!

Förutom alla härliga utflykter som man kan åka på här i Thailand så är ju ändå det bästa att allt är så himla BILLIGT! Jag menar, en ordentlig måltid med dryck inkluderad under 50 kr är ju ett riktigt bra pris om ni frågar mig. Köper man dessutom "street food" från nåt litet stånd längs med vägen så kan man ju komma undan ännu billigare än så. Det gillar smålänningen i mig ;-)

Mycket av det vi äter är ju såklart just thaimat men det slinker även ner en och annan avokado-toast ...

Goda drinkar, smoothies och thailändsk superbillig öl finns det gott om. Klassikern Singha är min favorit än så länge!

Ikväll åkte vi på en "night market" i Krabi Town där det fanns massor av plockmat och shopping av alla dess slag. Det var mysigt och trevligt, dock otroligt mycket människor som trängdes bland marknadsstånden.

Nina, Isabelle och Paulina. Fina tjejer!

Det finns som sagt så mycket fina saker man kan fynda till löjligt låga priser. Mycket går också att pruta på. T.ex. så sprang jag förbi en liten butik häromdagen som tillverkar personliga passplånböcker. Kan tyckas vara lite onödigt men de var så fina att jag inte kunde låta bli att köpa en. Man fick designa den helt enligt egna önskemål och så fick man även sitt namn på den. Så fin!!! Mycket i butikerna är ju inte toppkvalitet direkt men jag tycker ändå att det har sin charm. Boken fyndade jag för ca. 25 kr och necessären för 40 kr. Jag passar på att handla på mig lite saker nu för i Si Kao där vi ska bo så finns det tydligen inte så mycket butiker. Res till Thailand om ni vill handla billigt!

Tidigare under dagen besökte vi "James Bond-ön" (Khao Phing Kan) norr om Phuket där de filmade Mannen med den gyllene pistolen 1974 med Roger Moore i huvudrollen och svenska Britt Ekland i rollen som bondbruden Mary Goodnight. Jag tyckte att det var väl värt ett besök! Alltid kul att besöka kända platser runt om i världen.
Här hittar ni länken till filmen om ni inte redan har sett den -> https://www.youtube.com/watch?v=uEy2eLOmQeo

Nu ska jag göra mig i ordning för natten och kolla senaste avsnittet av Wahlgrens värld. Imorgon väntar sista utflykten att studera här i Ao Nang - Krabi 5 Pearls. Vad det är får ni se en annan dag. På söndag åker vi ner till Si Kao! Ska bli så kul!!

Om det är någon ny som läser min blogg så jobbar jag alltså som guide för resebolaget TUI här i Thailand och kommer att stanna på destinationen i ca. sex månader. Hoppas att allt är bra med er hemma i Sverige och att ni känner värmen genom mina inlägg ;-)

Ta hand om er! God natt!