Gick upp vid 8 för att hinna duscha innan frukost på Café Mirador. På vägen dit köpte Lovisa och jag varsina superfina, handgjorda, armband. Vi satt på caféet en liten stund innan det var dags för oss att gå tillbaka till hostellet så att vi skulle hinna checka ut innan kl 11. Vi lämnade de stora ryggsäckarna på hostellet och gick till Plaza för lite småshopping. 12.30 mötte vi upp Beth och Erin som slutade sin sista spanska lektion. Vi möttes upp utanför matmarknaden för lunch men jag vågade inte beställa något där, dels för att det inte är så rent men mestadels för att de ropade "soupa de mani" vilket är jordnötssoppa. Därför struntade jag i det och vi gick till Café Metro efter att de andra hade ätit så att jag kunde beställa sushi!! Vi gick sen tillbaka till hostellet för att hämta upp ryggsäckarna och för att ta en taxi till busstationen. Väl på busstationen flockades alla bussbiljettsförsäljare runt oss och ville att vi skulle välja att åka med deras företag. Tillslut valde vi ett bussföretag efter att alla stått med papper upptryckta i ansiktet på oss. Då väntade en 3h bussresa till Potosí. 3 timmar gick rätt så fort. Framme vid Potosí bussterminal var det svårt att hitta en taxi - vilket det aldrig är annars. Det är alltid taxibilar som tutar och ropar efter en vanligtvis. Men tillslut hittade vi en taxi. Chauffören verkade dock inte ha någon koll på stan då han inte hittade till vårt hostel.. men efter mycket om och men kom vi äntligen fram. Potosí är en liten stad, och inte alls lika mysig som Sucre. (Jag skulle säga att Sucre är Bolivias motsvarighet till Cusco - som vi gillade jättemycket). Vi gick direkt mot Plaza för middag. Där hittade vi en liten Pizzeria i en gränd och de hade riktigt goda pizzor! Vi gick tillbaka till hostellet efter middagen för att sova. Klockan var så mycket att personalen satt ombytta och väntade utanför pizzerian på att vi skulle äta färdigt och gå. Idag bokade vi även morgondagens tur till Silvergruvorna.

De gillar inte att man fotograferar inne på marknaden, därför är bilderna lite sådär. Men här får ni iaf en liten idé om hur det ser ut.

Hetsiga bussbiljettsförsäljare..

• Bolivia

Vi var sega även idag. Gick upp vid 10.30 gjorde inte speciellt mycket innan brunch. Mikki packade sin ryggsäck för hon lämnar oss för Uyuni ikväll.. vi åt brunch på Kultur Berlin där jag beställde in en club sandwich. Vi vandrade runt i stan och Erin hade hört att det skulle vara en mysig park i närheten så vi letade upp den och sen gick vi till Abis Café för deras goda frappé, Beth hade gått tillbaka till hostellet för hon mådde inte helt hundra. Mikki och Erin gick tillbaka till hostellet efter vår lilla fika medan jag och Lovisa gick för att kolla in SAS supermarket som vi hade hört talas om. Där hade de verkligen allt i matväg! Det var som vilken supermarket hemma som helst!! Vi gick sen till Joy Ride för wifi och satt kvar där tills Erin, Mikki och Beth kom. Mikki passade på att äta middag innan hon skulle ta sig till bussen mot Uyuni runt kl 7. Det blir att säga hejdå till henne igen (på riktigt den här gången, men vi tror att vi kommer stöta på henne igen någonstans). Vi andra gick till en mysig restaurang för middag, där jag beställde en hemmagjord cheeseburgare, det var så gott! Tanken var egentligen att vi skulle gå till SAS och köpa pasta och göra egen mat på hostellet, men vi blev så lata och åt på restaurang istället. Även ikväll blev det tidigt i säng, imorgon är vår sista dag här i Sucre och vi tar oss vidare mot Potosí.

• Bolivia

Idag var en seg dag! Vi var bakis men tog oss upp runt kl 10 och gick för frukost uppe på Café Mirador - Lovisa, Mikki och jag. Bästa stället med bästa utsikten verkligen! De andra började sin spanska lektion kl 8.30 i morse, jag förstår inte hur de orkade ta sig upp så tidigt. Vi satt kvar på Café Mirador väldigt länge och bara chillade. Runt kl 12 gick vi vidare ner mot Plaza för att möta upp Erin och Beth efter att de var klara med sin spanska. Vi åt en lättare lunch på Abis café - frappe och nachos med guacamole. Vi satt där ett tag och bara pratade innan vi gick vidare till Joy Ride för att använda wifi! Vi beställde in "Happy Dessert" vilket betyder att man får två desserter om man beställer en. Vi satt där tills det var dags för oss att hämta upp vår tvätt som vi lämnade in imorse. Gick sedan till hostellet för att dusha och byta om innan vi gick tillbaka till Joy Ride för middag. (Som ni kanske har lagt märke till så handlar våra bakisdagar mestadels om att bara flytta oss mellan olika caféer/restauranger). Det blev dessutom en väldigt tidig kväll då vi alla var väldigt trötta.

• Bolivia

Bussresan var 14h vilket är väldigt lång tid på en buss men vi kunde sova riktigt gott eftersom vi var så trötta!! Kl 10 var vi framme i Sucre. Checkade in på samma hostel som Beth och Erin. När vi kom dit var Mikki där!! (Surprisingly) Vi lyckas alltid komma ifatt henne trots att hon alltid säger att hon ska resa vidare tidigare. Men det är bara kul att få umgås med henne lite mer! Vi installerade oss i rummen och gick sen till Café Mirador uppe vid Viewpoint för lite frukost. Utsikten därifrån är helt fantastisk och maten är så god! Jag känner på mig att vi kommer gå hit varje dag. Mikki visade oss runt lite smått och vi gick ner till La Plaza för att möta upp Beth och Erin. Vi satt på ett fik för att prata ikapp lite och vi berättade om vår hike! Vi gick runt på stan och till den lokala marknaden. När vi var tillbaka vid hostellet satte sig de andra för att plugga spanska. Vi blev sugna på vin så Erin och Lovisa gick för att köpa några flaskor och kom tillbaka med en flaska per person. Vår plan var att gå upp till Café Mirador runt kl 7 för att se solnedgången men det började regna då vi stannade på hostellet. Helt plötsligt började det ösa ner!! Det började hagla stoora isklumpar och regnet bara föll från himmelen! Gatan utanför började likna en flod, man såg inte längre asfalten under allt regnvatten. Våra planer ändrades och vi stannade på hostellet och drack vin med resten av folket på vårt hostel. Senare runt kl 22 slutade ovädret så vi gick ut för middag på Joy Ride innan vi gick vidare till Kultur Berlin för dans en kortis innan vi gick tillbaka till hostellet för att sova.

Utsikten från Café Mirador var magisk!

Allt hagel efter ovädret

Joy Ride hade riktigt god mat!

• Bolivia

00.30 var vi redo och gav vi oss iväg upp mot toppen av Huayna Potosí. Det var bäcksvart ute när vi började gå, det ljus vi hade var månskenet och ljuset från våra pannlampor. Efter 30 min kom vi till snön och tog på oss all utrustning vi hade med oss. Vi gick i mörker i ca 5 timmar. Det var riktigt tufft, och jag var spyfärdig i början av vandringen men det lättade efter några timmar. Det var en kille vi gick med som spydde 4 gånger på väg upp mot toppen och fler av oss var väldigt illamående! Det beror på höjden, vi alla hade symptom på altitude sickness den sista dagen (inte så konstigt när vi var så högt upp som vi var). Jag tyckte att vandringen gick bra trots allt! Det var tufft men det var också därför jag gillade det! Jag älskar den känslan när man verkligen får kämpa! Lovisa och jag var bundna till samma rep tillsammans med vår guide. Lovisa fick kämpa lite extra hela tiden och var påväg att ge upp flera gånger, men jag försökte pusha henne och få henne att tänka positivt för jag vet att hon skulle tycka att det var värt det i slutändan. De sista timmarna trodde jag verkligen att mina tår skulle falla av pga kylan så jag var tvungen att motivera mig själv ett antal gånger också!! Solen gick upp ca en timme innan vi nådde toppen så sista timmen såg vi faktiskt toppen och vägen dit upp. Det motiverade mig något enormt till att fortsätta kämpa och att hålla huvudet högt! Vi nådde toppen runt kl 7, då var vi alltså 6088 m.ö.h. Alltså jag säger bara WOW vilken känsla!! Toppen var bokstavligt talat en top. Som ni kan se på bilderna så är det svårt att gå och sitta på toppen utan att få lite svindel. Med skakiga ben och trötta huvuden var det sedan bara att gå tillbaka samma väg som vi hade gått upp. Som tur var tog det inte lika lång tid på vägen nedåt, det tog endast 3 timmar ner till andra basecamp. Där fick vi soppa till lunch men ingen lyckades få i sig soppan.. alla var så illamående och trötta efter hiken. Vi vilade på andra basecamp i en timme innan vi var tvungna att packa om våra ryggsäckar för att fortsätta vandra ner till första basecamp där bilen väntade. Vandringen ner tog ytterligare en timme, och bilresan till La Paz tog ca 2h innan vi var framme vid vårt hostel. Klockan var då runt 2pm och vi var såå slut.. vi gick till ett vegansk café (också svenskägt) som vi gillar, för att äta lunch. Sen gick vi till Café de Mundo igen för att bara ta det lugnt och använda wifi. När vi kunde förmå oss att resa oss upp ur de sköna sängliknande sofforna tog vi oss till busstationen för att boka vår nattbuss till Sucre. Sedan vidare till Loki för att duscha och packa våra ryggsäckar innan vi gick och köpte middag för att ta med på bussen. 20.00 gick bussen från busstationen och vi somnade ganska direkt efter att ha ätit upp vår middag.

6088 m.ö.h! Ni ser hur spetsig toppen är 🏔

På väg ner igen - det var för mörkt för att få några bra bilder på vägen upp

Vi vaknade 7.30 för att plocka ihop grejerna innan frukosten som serverades kl 8. Strax efter 9 var vi iväg med våra stora backpacks fullproppade med equipment för våra dagar i de snö- och istäckta bergen. Det var brant uppför hela vägen i två timmar med dessa tunga ryggsäckar. Det är dessutom mycket svårare att andas på denna höga altitud! Vi får i oss 40% mindre syre för varje andetag än vad vi är vana vid. Dock så verkar jag inte påverkas så mycket av altituden vilket jag tror beror på att jag är van med att inte få tillräckligt med syre i mina lungor. Vanliga symptom för "Altitud sickness" är ordentlig huvudvärk, ont i magen och illamående/spya bland annat. Vi kom fram till vårt andra basecamp och fikade med popcorn och spelade kort med Tom, Nick och en till kille från Manchester som jag inte kommer ihåg namnet på. Vi lärde dom att spela "sjuan". Klockan 17 var det middag och redan klockan 18 var det läggdags, då vi ska gå upp 23.30 ikväll för att äta frukost innan vi ger oss iväg på vår långa nattvandring. Jag är både taggad och nervös för hur det ska gå inatt!

Vi gick upp tidigt för att hinna äta frukost och checka ut från Loki innan kl 9 då vi skulle vara hos vår tour agency. Vi har nämligen bokat vandring i Huayna Potosí, vilket är ett snötäckt berg med en altitud på 6088 m.ö.h. Vilket kommer slå vårat tidigare altitud-rekord på 4200 m.ö.h. Vi mötte upp Tom och Nick som vi bokat vandringen med och även våra guider, sen var det en 2 timmars bilresa till basecamp. Vi fick lunch när vi kom fram och sen gick vi ut för att öva med vår utrustning inför kommande vandring och klättring. Vi gick 45 minuter tills vi kom till en glaciär och bytte om till utrustningen för att öva att gå och klättra på isen. Det var såå kul! Riktigt häftigt faktiskt. Vi var tillbaka på basecamp vid kl 4 och fick te och fika. Vi satt och pratade om allt möjligt tills middagen kom in. Och vi hade redan ätit oss mätta på popcorn och crackers! Middagen var dessutom trerätters! När huvudrätten kom in klarade ingen av oss att äta upp, det var såå mycket mat.. men det var riktigt gott. Tidigt i sängs ikväll så vi ska upp tidigt imorgon för att vandra!

• Bolivia

Det blev som sagt inte så mycket sömn inatt eftersom vi ville gå på walking touren här i la Paz. 9.40 möttes vi upp nere i lobbyn. Vi hade en jätteduktig guide som kunde det mesta! Väldigt intressant att lyssna på faktiskt! Efteråt gick vi för att äta brunch på Café del Mundo. Där pratade vi en del med den svenska tjejen Elin som äger caféet. Vi fick en del bra tips på olika saker att göra här i Bolivia. Vi gick runt en stund på stan och köpte lite nödvändiga saker. Vi lämnade även in tvätt imorse vilket verkligen var behövligt då vi bara har två t-shirts var!! Vi hämtade upp tvätten och gick sen för att äta middag på Wild Rovers. Vi sa hejdå till Mikki som tar nattbussen till Sucre inatt, sen blev det en tidig kväll för oss då vi har bokat ett litet äventyr för tre dagar framåt med start imorgon bitti. Spännande!

• Bolivia

Idag är dagen! Vi gick upp tidigt för idag står Death Road på schemat!! 7.45 blev vi upphämtade vid Loki av bussen. Där satt redan ett gäng som vi ska spendera hela dagen med. Många fransmän! Det var ett skönt gäng. Vi kom fram och testade cyklarna och vår utrustning. 56km cykling väntade! Vägen var till en början bara asfalt så det var nice och skönt att bara rulla i nedförsbacke. Efter första stoppet blev det tuffare! Då var det bara stenar tills vi kom till den verkliga Death Road! Där startade allvaret på riktigt. Vi blev tillbedda att hålla oss på vänster sida (närmast stupet) för att bilarna skulle hinna se oss i tid. Till en början var det lite obehagligt att hålla sig så nära stupet, speciellt när vägen var långt ifrån slät. Stenar, grus, gupp och massa annat gjorde att man hela tiden var tvungen att vara fokuserad på vägen för att kunna parera. Cykeln skakade hela tiden vilket gjorde det tufft för händerna. Vi höll väldigt hög hastighet hela tiden också vilket var lite ovant till en början men sen blev man van med hastigheten och det blev lättare att "känna sig som ett med cykeln" om ni förstår vad jag menar. Det blev en del pauser för att vila händerna som nästan var alldeles blåa av blåmärken. Det var bra att vi tog lite pauser då och så att vi kunde njuta av den helt fantastiska utsikten som Death Road erbjöd. Ibland var jag tvungen att stanna cykeln bara för att ta in och smälta omgivningen! Det var höga berg, dalar, djungelliknande partier, riktigt häftiga vattenfall och mycket mycket mer! Runt klockan 4 kom vi fram till lunchstället där vi hade möjlighet att bada i ån, duscha och äta från en mumsig buffé! Där var cyklingen klar och vi hade tagit oss igenom hela 56km och vi hade ÖVERLEVT den berömda Death Road!! Den känslan var helt otrolig! Det känns som att jag samlar på adrenalinkickar under den här resan! Jag bara älskar den känslan av att ge allt jag har, för att sen se resultatet och belöningen! 21.30 var vi tillbaka i La Paz och gick ut på Wild Rovers efter en middag på Loki. Vid tvåtiden gick vi vidare till Hard rock café (trots att vi inte skulle). Vi ska upp tidigt imorgon för att hänga på en walking tour som startar 9.40. Blev trots det en sen kväll och vi kom i säng ca 3.30.

Idag har det varit en riktigt seg bakisdag! Vi gick upp för att duscha och sen checka ut från Wild Rovers vid kl 1 gick till vårt nya hostel Loki, där Beth bor. Vi beställde brunch i hostellets restaurang, som ligger på sjunde våningen, och satt där till kl 4 tills Mikki kom. Vi var så sega, satt och pratade hela dagen men tog oss sen iväg en sväng runt stan och hamnade till slut på Café del Mundo vilket är ett svenskägt travel-café här i La Paz. Det är såå mysigt! Vi satt där hela kvällen, satt och småpratade massor. Efter ett tag kom även Beth's kompis Erin från den andra Gadventures gruppen till caféet där vi satt. Vi ska troligtvis resa med henne en sväng då vi reser ungefär åt samma håll i Sydamerika. Hon är jättetrevligt och det ska bli kul att lära känna henne lite bättre! Vid kl 8 lyckades vi med att slita oss från caféet och gick tidigt till sängs då vi var så trötta.