Här kommer lite blandade bilder från Wanaka skydive, Queenstown och Milford Sound.

Nu har vi spenderat två nätter i Franz Josef vilket ligger precis vid en glaciär bland alla andra berg. Här kunde man ta en helikopter upp på glaciären och sedan vandra, dock kostade det ca 2400kr så vi skippade det. Istället gick vi en fyra timmars promenad och kikade på glaciären från marken istället. Så himla fina vyer överallt när man åker här i Nya Zealand, man blir nästan van faktiskt. Då är det bara o tänka på den bruna lidan i Lisch så uppskattar man alla vyer till 100%.

Efter vår vandring spenderade vi eftermiddagen i varma bassänger och kopplade av, välbehövligt. På kvällen var det lite party och alla i vår buss sminkade varandra i glitter. Nu är vi påväg till Wanaka och gjorde ett stopp på en mirror lake, lake matheson, riktigt vackert. I Wanaka ska vi göra vår skydive, antingen ikväll eller imorgonbitti.

Nu har vi spenderat två nätter i Abel Tasman vilket är en nationalpark ca en timme från Nelson. Det påminner lite om Blue Duck Station fast utan alla får o kossor. Igår tog vi en liten hike längs havet men annars har vi bara slappat vilket har varit välbehövligt. Om 30 min går bussen mot Westport.

Nu har vi spenderat två nätter i Nelson och ska om några timmar till Abel Tasman. Det är bara en kort busstur på 45 min dit. Där har vi inga aktiviteter planerade men ska stanna där i två nätter. Här i Nelson har vi promenerat upp till stadens utkiksplats, strosat runt i affärer och igår hade vi en grym kväll med Olivia och company. Vi käkade på en mexikansk resturang och efter det blev det några pubrundor.

Idag tog vi färjan över från Wellington till Picton och sedan en dryg timme bussfärd till Nelson. Vädret imorse kändes som storm så var lite nojig att vi skulle åka färja 3,5 timmar men det gick finnemang, blev bara lite illamående men gick över till slut. Just nu bor vi i Paradiso, ett jättemysigt hostel här i Nelson. Finns både bastu, pool, jacuzzi, biljard, volleyboll, grym uteplats. Ja väldigt bra helt enkelt. Fritt wi-fi dessutom, så jag kan hålla er uppdaterade där hemma.

Imorgon ska vi upp tidigt o käka av gratisfrukosten (ekonomiskt). Sen ska vi nog promenera upp till en utkiksplats och på kvällen ska vi träffa Olivia, en kompis som bor här som också kommer från Lidköping. I Wellington stötte vi på två tjejer som Amanda känner som också kommer från lischan som även dem är här i Nelson nu på samma hostel. Världen är allt liten ibland. Så vi blir ett stadigt tjejgäng som ska hitta på något roligt imorgonkväll.

Efter Blue Duck Station började vi åka mot Wellington med ett övernattningsstopp på vägen. Vi vandrade runt i nationalparken och åkte även upp till Tongariro, där hade vi lite snökrig.

Vi kom fram till Wellington i onsdags och än så länge har vi vandrat upp till olika utkiksplatser, åkt cabel-car, gått på museum, matmarknad och såklart testat pubarna. Riktigt fin stad, kan definitivt tänka mig o jobba här om inte Queenstown lever upp till förväntningarna.

Från söndag till tisdag spenderade vi vår tid på Blue duck vilket är en fårfarm. Detta låg mitt ute i ingenstans med noll täckning, faktiskt ganska avkopplande. De äger totalt 800 hektar mark med över 3000 får och har ca 35 hundar som hjälper till med arbetet. Ett riktigt mysigt ställe. Dock hade vi rätt otur med vädret, var ganska geggigt överallt. Vi red bland bergen i hagarna bland alla kossor och får i den mest fantastiska naturen jag någonsin ridit. Alla hästar de hade var gamla travhästar som de har räddat från blivit hundmat...

På eftermiddagen åkte vi Bush Safari. Vi kollade på nått vattenfall sen visade de hur vallhundarna lärde sig alla sina kommandon. Vi hade även frukost o middag varje dag så det var riktigt gött o slippa laga mat.

Förra veckan hängde vi i Rotorua i två nätter, där hann vi åka Luge(Mario-kart) och på kvällen besökte vi en Mauri Village. Det var bland det häftigaste hittills. Man gick runt till olika stationer där de visade och berättade bland annat om vad deras haka dans, tatueringar osv betydde. Sen hade de ett uppträdande där de sjöng och dansade helt fantastiskt. Senare på kvällen bjöds det på matbuffé.

Denna förmiddagen spenderade vi i Haggas Honking holes. Vi hade inte speciellt höga förväntningar utan trodde att vi skulle klättra i stora grottor med lite rinnande vatten, men riktigt så var det inte. Vi hade både våtdräkt, hjälm, stövlar och säkerhetsselar på oss, och den utrustning behövdes verkligen. Vi klättrade ned genom smala hål i grottan samtidigt som man hade ett vattenfall som strömmade över en. Vi fick kräla oss igenom små hål och känna på hur mörkret var 80 meter under marken. I dessa grottor lever tusentals glow worms som man kunde se lite överallt när man släckte pannlampan, riktigt häftigt. Vi spenderade ca 2 timmar i grottan och det räckte gott o väl. Det var läskigt och spännande på samma gång. Jag är glad att jag har gjort det men kommer förmodligen inte göra om det igen.

Just nu befinner vi oss i Wellington tills tisdag, ska försöka lägga upp lite bilder från senaste veckan så småningom.

Nu har vi anlänt till Raglan som ligger på
västkusten, imorgonbitti ska vi tillbaka till östsidan igen. Så blir väldigt mycket kors o tvärs, men det var det värt. Idag har vi nämligen surfat och hade helt glömt av att det var såpass kul, riktigt gött träningspass. Bilderna från vattenfallet är från ett stopp på hitvägen. Nu sitter vi alla på hostlet o kikar film och alarmet är ställt på 6.00 så blir en tidig kväll för oss.