Har hänt mycket sedan senast jag skrev men lägger upp de viktigaste bilderna. Nu är det bara två dagar kvar tills jag tar flyget från Cairns-Singapore-Köpenhamn-Göteborg. Landar fredag morgon och jag längtar så mycket, ska bli skönt att komma hem. Här kommer en liten bildbomb av vad vi har gjort.

Käkat vattenmelon med passionfrukt, bästa kombon.

Träffat koalor

Från den 5-7 maj var vi på fraser island, världens största sandö. Vi åkte runt i olika jeeps efter guiden som åkte längst fram. Vi besökte många olika sjöar och såg bland annat detta skepp som låg mitt på stranden. Tyvärr fick inte jag köra för det var 21-årsgräns men det var kul ändå.

Vi var uppdelade i fem olika grupper med 8 pers i varje, här lagar vi mat tillsammans i köket.

Vi hade tur och såg en Dingo, vilket är en vildhund, precis utanför campet.

Såhär bodde vi 2&2 i tält.

Vi såg också en häftig bläckfisk som ändrade färg hela tiden.

Såhär såg bilarna ut

Jag och Laura på en utsiktsplats.

Åkte propellerflygplan över ön, jag var co-pilot.

Från den 12-14 maj var vi ute på havs bland whitsundays öarna. Detta var en av höjdpunkterna på resan. Vi var på en båt med 24 pers och vi sov ute på däck. Bilden ovan är en av de vackra solnedgångarna.

Vi besökte Whitehaven beach vilket är en av världens bästa stränder. Här är en panoramabild från en utsiktsplats över stranden.

Det var supervarmt i vattnet.

Här hängde vi på däck och solade i det varma vädret.

Såhär sov vi.

Efter whitsundays hämtade vi upp min vän Indihanna på flygplatsen i Airlie beach. På denna bild sitter vi på färjan till Magnetic Island.

Vi bodde två nätter på ett jättebra hostel. Vi firade med varsin färgglad drink.

I ett av dessa små hus bodde vi i.

Utsikt från hostlet

Jag och Indi på en av stränderna vi besökte på Magnetic Island.

En annan strand vi besökte. Här får man bara bada i skyddat område pga av jellyfish och krokodiler.

Efter magnetic Island åkte vi upp till Cairns. En av dagarna köpte vi en heldagstur med båt ut på det stora barrierrevet. Kostade 200 dollar, dyrt men så värt det. Nu vet jag också att min kamera fungerar under vatten, tur det.

​Imorgon kommer vi förhoppningvis sälja vår bil och på torsdag tar jag flyget hem. Detta var varit de bästa 8 månader i mitt liv men nu är jag redo att komma hem, jobba och sedan ut på nya äventyr. Ses snart där hemma, KRAM!

Efter Yamba åkte vi vidare mot Byron Bay, vilket är ganska känt för sitt nattliv men vi gick faktiskt inte ut en enda gång på de fem nätterna vi stannade där. Vi har aldrig varit sugna på att festa, vi fick nog av det i Manly så denna resan är som en liten detox (hehe). Vi brukar vara helt döda varje kväll så en vanlig läggdags är runt 21-tiden, men vi kommer upp tidigt på mornarna vilket är skönt. I Byron checkade vi in på en riktig campingplats för första gången på resan, man uppskattar varma duschar här såå mycket när man vanligtvis försöker hitta gratis plats att sova på som ibland har varken toa eller duschar. I Byron checkade vi in två olika marknader och vi bokade även våra resor till Fraser Island och Whitsundays lite senare i maj vilket vi ser fram emot supermycket. Vi åkte även ut till Protesters fall vilket är ett jättevackert vattenfall där vi hörde att man kunde se glow-worms när det blev mörkt, och det var riktigt häftigt. Lyckades inte fånga de på bild men det var som att kolla på stjärnor fast på nära håll.

I måndags checkade vi ut från Byron och drog vidare till Surfers Paradise. Denna dagen var en public holiday så det var ganska dött i hela staden. Vi åkte bara igenom staden sen åkte vi vidare mot Brisbane, övernattade halvvägs dit på en gratis campingplats och morgonen därefter tog vi kurs mot Brisbane, där vi befinner oss just nu. Brisbane är Australiens tredje största stad så den är väldig stor. Vi tänkte att vi ville strosa runt i staden så vi åkte in till ett parkeringshus, men det var såpass dyrt så vi åkte in, vände, åkte ut och betalade sju dollar för det....Inatt sov vi på en campingplats 4 km från city så igår em tog vi bussen in till Brisbane, åkte runt på en gratis färja i en timme, gick runt i affärer, gick till ett art gallery och sedan åt en middag innan vi tog bussen tillbaka till campingen.

Vi planerar på att stanna i Brisbane till helgen och sitter nu och försöker bestämma vart vi ska härnäst.

Byron Bay:

Efter Byron gjorde vi lite småstopp på vägen:

Blev stoppad av polisen för slumpmässig koll av körkort och blåstest. Var lite orolig för har ju inte översatt mitt körkort till engelska men det gick finnemang ändå.

Snabb egenomkörning av Surfers Paradise

Vi stannade till på ett litet cafe och köpte frusen banan med choklad, smakade precis som glass, mums.

Brisbane:

Utsiktsplats över Brisbane

Lyxig beans-on-toast frukost.

Mitt i Brisbane har de byggt upp en fejkstrand.

Utsikt från färjan

​Art gallery

Sju dollar middag inkl. öl, bra deal.

I måndags innan vi lämnade Coffs Harbour kikade vi runt lite i affärerna, fick med mig en vit tröja och nässpray, välbehövligt! Vi fixade även försäkring på bilen, den billigaste men alltid tryggt att ha.

Lång väntetid på banken...

Målningar som dessa finns lite överallt i Australien

Vi åkte förbi The Big Banana, någon slags nöjespark, så vi var tvungna att stanna o ta kort,

Nätterna är inte lika kalla som de var i början vilket är superskönt. Vi lämnade Coffs Harbour sen eftermiddag och åkte en halvtimme till Emerald Beach. Där hittade vi gratis parkering precis vid stranden och vi fick äntligen igång våra huvudlampor som vi köpte i Manly, mycket användbart.

Krabbornas mästerverk på Emerald Beach.

Utsikt över Emerald Beach

Igår (tisdag) vaknade vi upp till blå himmel och sol, så stor del av dagen spenderades på stranden och i havet. Vi tog även en liten promenad en slinga upp på olika små berg med en häftig utsikt.

Drömde oss bort att bo i hus som dessa i framtiden.

Vi såg även massvis med vilda kängurus på vår lilla vandring, säkert över 30 stycken, sååå söta!

Efter några timmars häng vid Emerald Beach åkte vi sedan vidare norrut 1.5h och är just nu i en stad som heter Yumba. Sitter nu på maccas som vanligt och laddar upp våra datorer och mobiler. Idag tar vi oss förhoppningsvis upp till Byron Bay som är ca 1.5h härifrån.

Äntligen har vi hamnat på ett cafe med någorlunda bra wifi så jag kan uppdatera er där hemma om vad vi har varit med om. Idag är det måndag och det har snart gått en hel vecka sedan vi lämnade Manly. Att sova i en bil har varit lite svårt i vissa stunder men vi börjar få in bra rutiner om hur vi ska möblera om i bilen på enklaste och snabbaste sätt. Vi är just nu i Coffs Harbour och har stranden och det blåa havet som utsikt. Tyvärr är vädret inte så bra just nu men vi njuter att vara här ändå. Vi har vart med om mycket de fem senaste dagarna men låter bilderna tala för sig själva.

I onsdags åkte vi till Narrabeen, som ligger lite utanför Manly, och laddade upp inför vår resa med pizza och strandhäng.

Några timmar senare var vi ute på vägen, redo och förväntansfulla inför de kommande veckorna. Man vänjer sig faktiskt av att köra på vänster sida om vägen, även om det kändes jättekonstigt i början.

Den första dagen var det väldigt svårt för oss att veta vart vi skulle parkera. Vi vill såklart hitta gratis parkeringsplats att övernatta på och hittills har vi inte betalat en enda dollar för övernattning. Vi letade runt på internet om det fanns några bra platser och hittade en gratis campingplats mitt inne i en skog så vi körde på det. Dock var det bäcksvart och vi körde på en grusväg fem km in i en skog, var ärligt talat ganska rädd men som tur var fanns det en annan bil parkerad på campingplatsen så vi var inte helt ensamma. Bilden ovan är vår första middag, uppvärmd soppa och vi skålade med lite gammalt vin som vi lyckades få plats i kylväskan.

Några minuter senare fick vi besök av en possum som de kallas, som absolut inte var rädd för människor. Han tog för sig och åt våra toast.

Sen ville han hoppa in i vår bil, mycket märkligt. Oftast är de ganska skygga men han har antagligen blivit matad ett antal gånger av människor som varit här innan.

Efter en väldigt obekväm natt då vi glömde att fälla fram framsätena så vaknade vi till dessa underbara djur utanför fönstret. De var supersöta och jag är så glad att vi fick se och mata vilda kängurus vår första dag på resan.

Såhär söt kan en känguru vara när den blir matad med morötter.

Efter frukost promenerade vi ner till ett vattenfall mitt inne i skogen, svårt att få med på bild men det var väldigt vackert.

Sedan drog vi vidare mot New Castle, har inga bilder därifrån men vi gick runt och kikade lite sen åkte vi vidare en timme och hamnade på en campingplats precis utanför Myall Lakes National Park som ligger i Hawks Nest. Och med campinground menar jag gräsplätt och utedass, inte mycket mer än så, kanske rinnande vatten om man har tur. Efter vi vaknade tog vi oss in mot centrum och letade upp ett informationscenter som gav oss lite tips om området. Vi köpte ett dagspass till nationalparken för endast 8 dollar. Härifrån kunde man ta sig ut till en strand där man fick köra med bilen om man hade fyrhjulsdrift vilket vi hade så vi tänkte att det inte skulle vara några problem.

Inte hade vi någon aning om att man skulle släppa ut luft ur däcken så 10 meter in på stranden så fastnade vi. Ju mer vi testade att backa eller köra framåt desto längre ner i sanden kom vi. Vi fick lite småpanik och började gå tillbaka mot huvudvägen för leta hjälp men som tur var mötte vi två aussies i en bil så de hjälpte oss att släppa ut luft ur däcken och putta bilen bakåt. Till slut gick det och vi var lite fundersamma på om vi skulle vända men vi följde efter killarna med deras bil så det gick suveränt. Efter en skakig tur kom vi fram till slutet av stranden där vi övernattade och badade.

Tur att det finns hjälpsamma människor som räddar två tjejer i nöd.

Såhär glad var jag över att köra bil på stranden.

Här mådde vi bra när vi tog en liten nap i bilen med detta som utsikt.

Vi tog en liten promenad och hittade en annan fin strand precis bakom våran.

Fanns också massa sandberg 10 minuter promenad bort från stranden, superhäftigt.

Efter en kall natt tog vi ett uppfriskande morgondopp och sa hejdå till Hawks Nest och körde vidare mot Port Macquarie.

Ett stopp på vägen vid en strand som jag inte kommer ihåg namnet på.

I Port Macquarie hittade vi en gratis parkeringsplats precis vid stranden där vi spenderade natten. Planen var att bada och sola där men vågorna var så höga och strömmarna väldigt starka så vi skippade det. Vi spenderade eftermiddagen på mc donalds där vi laddade upp våra telefoner och datorer.

Igår tog vi oss till ett koala sjukhus där de tar hand om skadade koalor.

Supersöta var dem.

Vi drog senare vidare mot Nambucca Heads, kollade in en strand, stannade inte så länge utan åkte vidare mot ett litet ställe som heter Urunga. Där tog vi en strandpromenad ut på en lång brygga och lagade mat och gjorde grillade bananer med choklad, 10/10 poäng.

​Yummie!

Imorse lånade vi duschar på en campingplats och åkte sedan en 30 min bilresa till Coffs Harbour, stället vi är på just nu. Vi kommer spendera dagen här men har inga speciella planer. Nästa uppdatering kommer när vi har gratis och ett fungerande wifi.

Nu är det endast en vecka kvar innan jag och Laura börjar vår resa upp mot Cairns. Idag har vi suttit ned och planerat vilka platser vi absolut inte vill missa och skrivit en lista på de sista sakerna som ska köpas inför resan. Förra veckan köpte vi en bil, spenderade drygt 10 000 kr var men förhoppningsvis kommer vi kunna sälja bilen när vi kommer tillbaka och då få i alla fall några av pengarna tillbaka. Det skulle kosta ungefär lika mycket att hyra bil så detta är nog det mest ekonomiska alternativet. Det är väldigt pirrigt då ingen av oss är vana att köra på vänster sida av vägen men det kommer troligen gå prima. Är så glad att det snart blir av och är riktigt sugen på att se något nytt och resa. Vi planerar att vara borta mellan 1-1.5 månad, så kommer hem senast någon gång i början av juni.

Den första februari flyttade vi in i en lägenhet som ligger supernära hostlet jag bodde på innan. Trivs här jättebra så lite tråkigt kommer det allt bli när jag flyttar härifrån. Jag har under dessa månader testat på att surfa för första gången, svårt men riktigt kul, dock har jag inte gjort det igen efter det... Nästa vecka är sista veckan på jobbet, kommer sakna många av mina jobbarkompisar då vi har kommit varandra väldigt nära. Superkul att jag nu har vänner från hela världen som jag vet att jag inte kommer släppa kontakten med. Igår blev det utgång inne i Sydney för en av mina jobbarkompisar åker hem till USA imorgon, tråkigt när folk lämnar men förhoppningsvis kommer man ses igen någon gång, kanske på en annan plats i världen. Lägger upp lite blandade bilder från de senaste veckorna.

För några veckor sedan åkte jag och dessa människor in till en gayfestival i Sydney, är ungefär som pride hemma i Sverige fast mycket större. Dock såg vi inte så mycket av själva paraden då det var knökat med folk och stora grindar som man inte kunde se över, mycket märkligt.

Indi, jag och Mari efter våran surflektion.

Sista dagen på Bunkhouse.

Laura, Natalie och jag på en utsiktsplats någonstans jag inte kommer på namnet på.

En av många vackra solnedgångar vi har kikat på.

Jag och Laura med våran chili bil.

Indi, jag och Gabi <3

En mumsig lunch på jobbet.

Måndag-onsdag här i Manly bestod av konstant regn, så då blev det mycket netflix tittande och soffhäng, väldigt långtråkigt. Lyckades matcha in mina tre lediga dagar från jobbet de dagarna också...Men igår och idag har bjudit på superbra väder, och sol ska det bli resten av veckan också, underbart. Idag låg vi på stranden efter jag kom hem från jobbet. Jobbade mellan 7.30-12.45, skönt pass. Igår jobbade jag em pass 12.30-17.30, vilket jag även ska göra imorgon. Har inte gjort så mycket annat än solat och hängt på hostlet. Har lyckats dra på mig lite feber och huvudvärk igen tyvärr, blir nog att vila ikväll. Har inga bilder att visa tyvärr då mitt minne tydligen är fullt på Iphoto, ska försöka lösa detta nästa vecka. Annars rullar livet på, vi var och kollade på en lägenhet igår men ett Aussiepar fick den då de ska stanna longterm, vilket är förståligt. Riktigt synd för det var en superfin lägenhet och nära till huvudgatan. Blir nog fast är på detta hostlet ett tag till.

Gott nytt år!!

Idag den 2 januari har jag varit i Australien i exakt tre månader. Tiden har gått så himla fort. Starten på resan var väldigt svajig och jobbig men nu känns allt så himla mycket bättre. På nyårsafton tog vi 10.15 färjan in till Sydney för att få bra platser på en park som heter Milsons point, precis bredvid Harbour bridge. Och bra platser fick vi. 13 timmars väntan kändes i rumpan efteråt men det var det värt. Vi hade med oss picknick och gjorde upp ett litet camp med härliga människor. Dock var det riktigt varmt så brände ryggen rätt rejält. Fyrverkerierna var helt magiska, det var helt klart värt den långa väntan. Igår låg vi på stranden och imorgon blir det förhoppningsvis jobbdag för mig om kroppen inte strejkar. Hoppas nyår där hemma var bra för här borta i Australien var den extremt lyckad!

Äntligen dags för en liten uppdatering, har inte varit speciellt bra på att blogga men ska försöka göra mer inlägg till er där hemma. En månad har gått sedan jag skrev senast och mycket har hänt sen dess. Jag jobbar fortfarande kvar på Bare Naked Bowls, inte det roligaste jobbet men det funkar. Många människor har flyttat in och flyttat ut på hostlet. Nu under jul och nyårsdagarna har många nya människor flyttat in som bara stannar två/tre dagar så det är inte riktigt samma stämning på hostlet som det var innan. Vore skönt att flytta in i en lägenhet men det är riktigt svårt att hitta så vi får se vad som händer. Min framtidsplan är väldigt oklar. Vill resa östkusten nästa år men när hur eller med vilka det blir är fortfarande oklart. I nuläget tar jag en dag i taget.

Julafton firades med svenska köttbullar, potatis och brunsås som jag har två svenska tjejer till lagade ihop, det blev riktigt lyckat. De firar jul här i Australien den 25e och då spenderade vi hela dagen på Collins beach med bbq. En superrolig och annorlunda jul blev det i år. Nyårsafton är imorgon men olyckligtvis ligger jag i sängen med feber och någon slags magsjuka. Jag hoppas verkligen att jag blir bättre inom de närmsta timmarna annars blir det en tråkig nyår för mig iår. Planen är att åka in till City och träffa ett gäng goa människor och sitta på en park och picknicka hela dagen fram till fyrverkerierna. Vädret har varit superbra de senaste två dagarna men har legat inne i sängen hela tiden vilket suger. Men det kommer mer soliga dagar. Nästa inlägg blir förmodligen 2016, Gott nytt år!!

Fin googlebild på utsidan av hostlet

Korridoren när man kommer in

The backyard

Liten gräsplätt

Julpynt fanns det lite här o var på gatorna

Spenderade en kväll framför solnedgången med goa människor

Mumsig julaftonsmiddag

Juldagen

I förrgår tog vi en liten promenad och klättrade på klippor

​Utsikt över Queenscliff beach

De senaste dagarna har varit fullspäckade och tiden har inte räckt till för att sitta och uppdatera bloggen men ska köra en liten throwback på den senaste veckan. Jag har jobbat som vanligt, denna veckan 5 dagar istället för 3 men ska inte klaga för behöver verkligen pengarna. Det har varit utgång, jobb, strandhäng och sydneyhäng. I fredags träffade jag en jättegullig tjej från England och vi klickade verkligen superbra, dock var hon tvungen att åka hem igår men hon kommer förhoppningsvis tillbaka till nyår, längtar så tills dess! I söndags drog jag och mina roomies till Sydney för en heldag. Tanken var att hitta ett speciellt brunchställe men när vi äntligen hittade det så hade de tydligen inte brunch så fick bli burgarlunch istället, inga fel med det heller. Efter det började vi våran lilla barrunda, mycket snack blev det och vid nio tiden tog vi färjan tillbaka till Manly igen. I måndags jobbade jag hela dagen och efter jobbet drog vi ett gäng från hostlet till Shelly beach för bbq och några öl, mycket nice. I tisdags kom mina kära stockholmare över för snorkling, sol o bad och senare utgång på kvällen. Igår blev det också strandhäng, händer inte så jättemycket annorlunda på dagarna, är det bra väder är det strandhäng som gäller. Här kommer iaf en liten bildbomb drån de senaste dagarna.

Söta Ellesha från England! I lördags gick vi till mataffären och köpte massa frukt, kex, ost och vin. 10/10 poäng på det. Blir inga fancy vinglas på hostel, här kör vi vin med kaffemugg.

I fredags kom Gabi över till hostlet, en annan supersöt tjej från Brasilien som jag jobbar med!

God burgarlunch med goa britter.

Så mysig inredning

Fancy drink

I tisdags när jag, Elli och Danni hade planerat snorklingsdag så satt dessa skyltar upp överallt på stranden. Men vi snorklade faktiskt ändå, och vi överlevde, även om jag var riktigt nojig och inbillade mig se hajar.

Lilla Shelly beach

Rakt fram ser man en del av Manly beach, till vänster går strandpromenaden mellan de två stränderna.

Jag och Ellisha!

De senaste dagarna har innehållit jobb, för mycket festande vilket gjort mig sjuk, sol och strandhäng. Denna veckan har verkligen varit sommar med över 30 grader varje dag, äntligen!! Hela måndag och tisdag jobbade jag och igår kom Elli över till Manly. Vi hängde på Manly och Shelly beach som ligger 10 min från huvudstranden. Dagarna går superfort och idag tog jag färjan till Sydney och hängde med Danni och två svenska tjejer på en liten strand som heter Bronte beach, supermys. Imorgon och lördag blir det jobb och utgång. Ska försöka ta kort på hostlet så ni får se hur jag bor, har bara inte haft ork till att ha en liten photoshoot men det kommer.

Standard med acaiskål till lunch på jobbet, denna var suuuupergod!

Efter några timmar på Manly beach gick jag o Elli o köpte glass innan vi strosade vidare till Shelly.

Mysiga Shelly beach

Dessa ödlor finns tydligen lite här o var.

Hostlet har en supergullig katt, dock inte alls kelig men påminner så mycket om Missy!

Idag tog jag färjan in till Sydney, satte mig längst upp och utomhus för att få bästa utsikten över city, operahuset o harbour bridge.

Dagen spenderades på Bronte beach med perfekt väder.