Hallå alla där hemma!

Äntligen dags för ett inlägg, vilket har varit efterlängtad där hemifrån har jag förstått. Jag fick jobbet på Mrs Ferg där jag skopar glass dagarna långa. Jobbar ca 5 dagar i veckan och passen är mellan 8-11 timmar långa så det är rejäla jobbdagar. Lönen är inte alls bra men det är faktiskt skönt att göra något på dagarna även om det inte är det roligaste jobbet i världen. Ägaren till mitt jobb äger totalt 4 ställen, två Mrs Ferg där vi säljer gelato och kaffe, ett bageri och det kända hamburgerstället Fergburger. Jag varierar mellan de två gelatocaféerna. Tjejerna jag jobbar med är från hela världen, mestadels britter men även tjejer från Finland, Ryssland, Tyskland, Kanada och Argentina bl.a. De är jättetrevliga och jag har kommit in rätt bra i engelskan så språket flyter på bra. I tisdags hade vi julfest med alla anställda, vilket är över 100 personer. De bjöd på fri alkohol och mat, supertrevlig kväll med mycket karaoke och dans.

Förra veckan flyttade jag in i ett nytt hus närmre stan där jag och Oskar ska bo. Just nu sitter han på flyget hit och det är bara 24 timmar tills jag möter han på flygplatsen i Frankton! Ska bli så himla underbart!! Han ska också söka jobb här, så planen är att vi stannar över högsäsongen (december-februari). Sen far vi två + Alma till Asien i x antal veckor innan vi är på hemmaplan igen, om allt går som planerat. Längtar redan efter semester, även om jag bara har jobbat i drygt tre veckor...

Annars har jag fått en relativ normal vardag här i Queenstown. Allt här är väldigt dyrt så ett heltidsjobb som jag har nu är välbehövligt om vi ska unna oss Asienresan senare i vår. Planen för jul och nyår är lite oklar än då jag inte vet hur jag jobbar ännu. Vi får ett två veckorsschema med olika tider varje vecka. Vanliga pass jag har är antingen 6-14, 9-17 eller 15-00.30. Enda dagen de har stängt är juldagen och då ska vi på jullunch hos en tjej som heter Lisa.

Tre av mina goa kollegor: en ryss, en tysk, en kanadensare och svenska jag.

Vårt nya mysiga rum! Har julpyntat så fint med minigran, advenstjusstake och lite stjärnor i fönstret.

Uteplats från rummet, bakom mig har vi en walk-in closet.

I garderoben finns också en dörr till vårt lilla badrum

Kök/vardgsrum och ryggen på tjejen som äger huset. Hon är kiwi och uppväxt i Queenstown. Bor med henne och en till kille från USA, som jag bara stött på en gång under tiden jag bott här.

Vardagsrummet, inredningen är väldigt bohemisk med doftljus o buddastatyer lite här o var.

Från vardagsrummet har vi även en dörr ut till en balkong som jag aldrig har hängt på.

Utsikt från balkongen

Om ca en timma ska jag promenera mot jobbet mellan 15-00.3o. Hoppas att allt är bra med er där hemma och ska försöka bättra på uppdateringen!

Igår flyttade jag och Alma in i vårt sharehouse här i Queenstown. Riktigt skönt att inte bo på något hostel längre och att få packa upp väskan var guld värt efter två månader. Vi bor i Fernhill som är ca 30 minuters promenad mot stan, i nedförsbacke, så blir en rejäl motion på hemvägen med det är välbehövligt.

Vårt nya vardagsrum/kök. Till vänster ligger balkongen och till höger är hallen och vårt sovrum.

Utsikt från balkongen.

Vi bor ihop med två andra killar, en från Australien och en från Irland. Verkar trevliga så det kommer nog inte vara några problem. De bor på nedervåningen och jag och Alma delar dubbelsäng.

I tisdags åkte Oskar hem till Sverige tyvärr, riktigt jobbigt o säga hejdå men förhoppningsvis kommer han tillbaka hit inom en snar framtid. Vi har hunnit med så sjukt mycket på dessa tre veckor och de har gått supersnabbt.

Vårt bussgäng runt sydön.

Vi har ätit en del smaskiga saker som denna freakshaken

o mexikanskt

Vi spelade minigolf på en riktigt rolig inomhusbana, jag vann såklart överlägset igen ;)

En kväll var vi på en båtbar där man får ta med sig eget käk, supermysigt!

Vi gjorde även en Canyon Swing. Den är 109 meter hög, man faller i 60 m sen gungar man 200 meter. Var mer nervös över detta än fallskärmshoppet faktiskt.

Vi var väldigt glada efteråt iaf!

​Idag är det torsdag och nu är det dags för mig o söka jobb om jag ska kunna stanna här. Idag hade jag siktet inställt på ett jättegott cafe där de säljer bagels. Såg för några dagar sedan att de sökte personal men jag kom för sent, de hade redan anställt tillräckligt med personal tyvärr. Så jag satte mig i parken och käkade lite lunch och gick sedan hem till huset igen. Började söka online på jobb i Queenstown och såg att fergburger, en stor hamburgerkedja, sökte jobb till deras företag. De äger även ett slags glasscafé så slängde iväg ett mejl och fick ett samtal 10 minuter senare. Så nu ska jag på arbetsintervju imorgon kl 13. Känns riktigt bra faktiskt. Vill inte jobba på restaurang eller klädbutik så tror detta kan passa mig rätt bra.

Ikväll ska jag, Alma och Catriona gå på musikalen Mamma Mia, sen blir det läggdags så jag är pigg till intervjun imörrn.

Efter Picton gick bussen mot Abel Tasman vilket ligger i en nationalpark mitt ute ingenstans. Väldigt mysigt ställe, där paddlade vi kajak o vandrade en mil med lite strandstopp på vägen. Där åt vi också middag på deras berömda burgarställe o njöt av det fina vädret. Innan Abel Tasman stannade vi en snabbis på en vinfarm där vi fick smaka på fem olika viner och vi köpte med två flaskor för fintfint pris.

Nu är vi i Franz Josef som ligger vid en glaciär. Här är det populärt o göra en helihike för 400 dollar men med vår backpacker budget så skippade vi det o badade i varma pooler o käkade thaimat istället. Imorgon åker vi till Wanaka och det är sista stoppet innan Queenstown.

Mycket har hänt sedan jag skrev senast så ska försöka få med allt. Oskar kom äntligen hit från Sverige den 19e oktober och efter Wanaka har vi bott i Queenstown och även tagit en två dagars tripp till den sydligaste ön Stewart Island och besökt Milford Sound som var sjukt vackert.

Jag och Oskar började vår resa runt sydön i söndags på min födelsedag. Kvällen innan blev jag överraskad av kompisarna i Queenstown ( tack alma💕), fick födelsedagssång o kaka och slutade med en utgång på det. Blev tidig uppgång när bussen rullade nio dagen efter men det var det värt. Första stoppet på resan var Mount Cook, dock regnade det hela dagen så vi såg inget av berget men hade världens mysigaste födelsedag ändå.

Efter en natt i Mount Cook åkte vi till Christchurch. Innan vi kom dit stannade vi och gjorde White Water Rafting. Man åker i en gummiflotte/båt i forsar. Har tyvärr inga bilder därifrån men det var riktigt kul o lite läskigt. Vi var nära på o välta över men klarade oss med en sekund marginal tydligen. Vi blev kittade med våtdräkt, två lager tröjor, hjälm o flytväst. Vi tog till och med en simtur i det iskalla vattnet. Sen fick vi en privatchaufför till Christchurch där vi stannade en natt.

Efter en natt i Christchurch åkte vi en lång bussresa, 8h, till Picton där vi stannade i två nätter. Där var det bättre väder så vi vandrade runt staden, hade picknick o spelade minigolf som jag vann överlägset i😏

Här kommer lite blandade bilder från Wanaka skydive, Queenstown och Milford Sound.

Nu har vi spenderat två nätter i Franz Josef vilket ligger precis vid en glaciär bland alla andra berg. Här kunde man ta en helikopter upp på glaciären och sedan vandra, dock kostade det ca 2400kr så vi skippade det. Istället gick vi en fyra timmars promenad och kikade på glaciären från marken istället. Så himla fina vyer överallt när man åker här i Nya Zealand, man blir nästan van faktiskt. Då är det bara o tänka på den bruna lidan i Lisch så uppskattar man alla vyer till 100%.

Efter vår vandring spenderade vi eftermiddagen i varma bassänger och kopplade av, välbehövligt. På kvällen var det lite party och alla i vår buss sminkade varandra i glitter. Nu är vi påväg till Wanaka och gjorde ett stopp på en mirror lake, lake matheson, riktigt vackert. I Wanaka ska vi göra vår skydive, antingen ikväll eller imorgonbitti.

Nu har vi spenderat två nätter i Abel Tasman vilket är en nationalpark ca en timme från Nelson. Det påminner lite om Blue Duck Station fast utan alla får o kossor. Igår tog vi en liten hike längs havet men annars har vi bara slappat vilket har varit välbehövligt. Om 30 min går bussen mot Westport.

Nu har vi spenderat två nätter i Nelson och ska om några timmar till Abel Tasman. Det är bara en kort busstur på 45 min dit. Där har vi inga aktiviteter planerade men ska stanna där i två nätter. Här i Nelson har vi promenerat upp till stadens utkiksplats, strosat runt i affärer och igår hade vi en grym kväll med Olivia och company. Vi käkade på en mexikansk resturang och efter det blev det några pubrundor.

Idag tog vi färjan över från Wellington till Picton och sedan en dryg timme bussfärd till Nelson. Vädret imorse kändes som storm så var lite nojig att vi skulle åka färja 3,5 timmar men det gick finnemang, blev bara lite illamående men gick över till slut. Just nu bor vi i Paradiso, ett jättemysigt hostel här i Nelson. Finns både bastu, pool, jacuzzi, biljard, volleyboll, grym uteplats. Ja väldigt bra helt enkelt. Fritt wi-fi dessutom, så jag kan hålla er uppdaterade där hemma.

Imorgon ska vi upp tidigt o käka av gratisfrukosten (ekonomiskt). Sen ska vi nog promenera upp till en utkiksplats och på kvällen ska vi träffa Olivia, en kompis som bor här som också kommer från Lidköping. I Wellington stötte vi på två tjejer som Amanda känner som också kommer från lischan som även dem är här i Nelson nu på samma hostel. Världen är allt liten ibland. Så vi blir ett stadigt tjejgäng som ska hitta på något roligt imorgonkväll.

Efter Blue Duck Station började vi åka mot Wellington med ett övernattningsstopp på vägen. Vi vandrade runt i nationalparken och åkte även upp till Tongariro, där hade vi lite snökrig.

Vi kom fram till Wellington i onsdags och än så länge har vi vandrat upp till olika utkiksplatser, åkt cabel-car, gått på museum, matmarknad och såklart testat pubarna. Riktigt fin stad, kan definitivt tänka mig o jobba här om inte Queenstown lever upp till förväntningarna.