Vilket höstlov! Trodde inte det var möjligt att ha ett så bra höstlov som jag har haft denna veckan. I söndags gick jag, Hanna, Elisa och Henrik upp kl.4:30 för att äta frukost innan vi skulle börja vår resa nordväst ut till Arusha. Bussen tog ungefär 11-12 timmar så det var en rätt lång resa med alltför trångt benutrymme, ingen AC och mitt ryggstöd hade gått sönder så jag satt käpprakt upp hela resan. Framme i Arusha letade vi upp hostler vi bokat, åt på restaurang och däckade sen i våra sängar.

På måndagen strosade vi runt i Arusha och vilken härlig stad!! Vi besökte masajmarknad, åt god mat och mötte upp vår safariguide för att prata igenom de kommande dagarna. På tisdagen blev det återigen tidig uppgång, ungefär vid kl.6 och sen kl.7 hoppa vi in i safaribilen och började åka mot första parken, Tarangire. De två första dagarna var vi i den parken, på torsdagen var vi i Manyara och på fredagen avslutade vi safarin med att åka runt i Ngorogoro. Tänker att jag skriver lite mer om safarin när jag lägger upp massa bilder.

Natten till lördag spenderades återigen på samma hostel i Arusha och på lördagen åkte vi med vår guide kl.8 därifrån för att han skulle ta oss till en varm källa typ mitt ute i ingenstans mellan Arusha och Moshi. När jag var i Handeni i våras (en annan stad i Tanzania) så besökte delar av Handeni-teamet den källan så då var jag ju tvungen att passa på att åka dit nu när vi ändå hade vägarna förbi;) Det var verkligen som ett paradis att vara där! Mot eftermiddagen körde guiden oss till Moshi där vi skulle spendera natten och vi gick runt lite i stan innan det var dags att sova. På söndagen var det dags att bege sig hemåt till Mbezi så då satte vi oss på den ungefär 10-11 timmars långa bussresan.

Det kändes konstigt att komma hem till Mbezi och Kwa Moyo efter en sådan här vecka men ändå gött att komma hem och slippa bo i en ryggsäck. Jag är så tacksam för att jag fick möjligheten att åka på en sån bra safari och bara ha ett allmänt jättebra höstlov!

Nu lämnar vi Tarangire för att åka vidare till nästa nationalpark. Kunde aldrig föreställa mig att det skulle vara så häftigt att vara på safari!

Här kommer lite bilder från första dagen som jag tog med min mobil. Bilderna säger nog en del om hur bra jag har det och hur mycket jag njuter!

I skrivandes stund ligger jag i ett tält på savannen i nationalparken Tarangire och ska alldeles strax sova. Det är så sjukt för vi hör hur lejonen går omkring typ precis bredvid vårt tält! Så häftigt!!

Vi har spenderat två dagar ute på safari nu och har två dagar kvar. Jag har drömt om att få åka på safari och det är verkligen så bra om inte ännu bättre än vad jag kunde tänka mig. Vi har sett så galet många djur och även på väldigt nära håll. Noshörningen är det enda djuret som saknas just nu för att vi ska ha sett hela The big 5. Idag var vi typ 3 meter från ett lejon och det var så mäktigt och häftigt!! När jag kommer hem till Mbezi efter safarin så ska jag börja fixa med alla bilder och sen kan jag lova att det kommer bli en bildbomb här på bloggen:)

För tillfället befinner jag mig i Arusha tillsammans med Hanna, Elisa och Henrik. Vi är här för att åka på en fyra dagars safari med start imorgon. Så igår vid kl.6 på morgonen tog vi bussen från Mbezi och 12 timmar senare var vi framme. Då var man rätt trött på att sitta i en trång buss i alltför hög temperatur. Vi checkade in på vårt hostel åt middag på restaurangen och gick sedan och la oss.

Idag åt vi först frukost på hostlet och jag åt flingor för första gången på nästan 2 månader!! Som jag har saknat flingor med mjölk!:) Efter frukosten gick vi ut på upptäcksfärd här i Arusha och hamnade slutligen på en trevlig masajmarknad. Det liknade verkligen inte den jag var på i Handeni i våras men jag tror att det här var en väldigt turistanpassad marknad men jag köpte lite fina smycken.

Nu sitter vi på en restaurang och smuttar på en god ma ngosmoothie i väntan på mat. Jag har beställt pasta med pesto och kyckling. Jag är verkligen en pesto-fantast så att jag äntligen ska få äta pesto igen känns helt ok!

Här får ni två bilder från en park vi gick igenom förut. Det är sånna här lila träd överallt i Arusha, så fint!

Idag var mitt och Jolines uppdrag att hänga upp tyger på väggen i kyrkan då en kvinna hade tagit ner och tvättat dem. Det var inte särskilt estetiskt genomtänkt innan hur de var upphängda så vi tänkte att det kan ju bara bli bättre;) Färgkombinationerna är väl inte heller de bästa men man tager vad man haver så att säga. Efter att ha klättrat lite för att få fast tygerna blev vi klara och var imponerade av att vi ändå kunde få det att bli så pass bra som det faktiskt blev med de förutsättningarna vi hade. Kul uppdrag och roligt att få hjälpa till i kyrkan! Det är inte i vår hemförsamling utan det är i en kyrka som har typ sju medlemmar som vi hänger i hälften av gångerna vi ska vara i kyrkan, så väldigt roligt att få hjälpa till i det arbetet!

Bild på hur det såg ut innan

Resultatet när vi var klara:)

Bilden gör inte verkligheten rättvisa men det var i alla fall en så fin solnedgång när vi åkte hem från kyrkan nu ikväll!

Idag är det torsdag vilket innebär att vi har varit på praktik idag. Jag o Hanna var på Sober Home (stället där missbrukare bor) och vi hade det väldigt kul och trevligt! Vi hade köpt med oss ingredienser för att göra chokladbollar vilket var mycket uppskattat av alla haha! Chokladbollar är alltid ett säkert kort;) Kl.15 begav vi oss hemåt och var väl hemma strax före kl.16. Det som stod på schemat för kvällen var att två ledare från kyrkan skulle komma hem till oss och hålla i en bibeldiskussion och då skulle ungdomarna i kyrkan även komma. Tiden vi hade bestämt var kl.17 men vi vet av erfarenhet att afrikaner verkligen inte är de bästa på att passa tider. Tjejledaren Susan kom kanske 17:30 så det var ju inte så sent men sen när klockan blev närmare 19 så undrade vi verkligen var alla andra höll hus. Vi hade dukat fram fika och var verkligen inställda på att de skulle komma men det slutade med att vi fick reda på att de andra inte kommer komma. Lite segt men jag är inte förvånad över huvud taget då det här är ganska standard här i Afrika;) Så vi pratade en stund till med Susan och nu efter att hon gick så åt vi kvällsmat och nu sitter jag här och bloggar. Så kan det gå haha!

Imorgon har vi självstudier hela dagen plus att vi ska till kyrkan och dekorera. Så morgondagen blir ganska chill vilket ska bli skönt:) Vi har för övrigt bokat vår safari som vi ska på nästa vecka när vi har höstlov!!! Är så himla taggad då jag verkligen har sett fram emot detta så mycket!! Snacka om att ni kommer få se massa snygga biler från safarin här på bloggen:) Jag kommer dessutom att filma en hel del under safarin så det kommer även komma upp en film nån gång i framtiden:)))

Ha det bra!

Det blev lite avbrott från bloggen vilket har sin förklaring. Då förrförra veckan var så fullspäckad så han jag inte med plugget som måste göras och därför fick jag lägga all ledig tid förra veckan på att plugga ikapp. Men nu har jag lämnat in bokrapport, månadsrapport och läst klart vår kursbok så nu är jag klar med allt plugg för två veckor framåt vilket är väldigt skönt. Därmed kan bloggen prioriteras högre vilket känns roligt! Förra söndagen (2 oktober) åkte som sagt jag, Joline och Hanna till Kipepeo beach för att spendera natten i en strandhydda och sedan hänga på stranden hela måndagen. Ett mycket bra beslut som tåls att upprepas! Resten av teamet kom till stranden på måndagmorgon så vi fick en heldag där tillsammans.

På tisdagen var det återigen dags för praktik och då var jag o Hanna på Sober Home, vilket var superkul! Kommer verkligen trivas så himla bra där. Vi spelade spela, satt och tjötade om allt mellan himmel o jord och sen åt vi så mycket ris och böner att jag trodde jag aldrig mer skulle behöva äta haha;)

Onsdagen bestod av lektioner tillsammans med våra fältassistenter och sedan på eftermiddagen lämnade vi in tyger till sömmerskan så att hon skulle sy upp varsin klänning till oss. Resten av kvällen tillbringade jag vid tvättbaljan, yes jag ägnade min onsdagskväll till att tvätta lite kläder och det tar så mycket längre tid än vad man tror men det är på ett sätt en väldigt avkopplande sysselsättning. Djupa diskussioner om meningen med livet och andra typiska frågor man lätt kan komma in på när det är kväll, strömmen i huset har gått och man inte har så mycket annat att göra;)

På torsdagen var jag och Hanna på praktik på skolan och då hade vi gympalektion med strax över 50 barn vilket inte helt otroligt slutade i kaos haha! Men så roligt vi hade det!! På kvällen hade vi lektion med vår kursassistent pastor Mathew, återigen satt vi i mörkret då strömmen nu varit borta i en vecka…;)

Fredag var en pluggdag så då skrev jag min månadsrapport för september, väldigt givande att faktiskt på djupet tänka igenom vad man varit med om den senaste månaden och få ner det på papper dessutom. Det blir kul att i efterhand läsa dessa rapporter och se hur jag utvecklats:) På kvällen hängde vi i kyrkan vilket var väldigt mysigt!

Helgen bestod av att ta det lite lugnt och vara i kyrkan på dels körövning med ungdomskören och även söndagsgudstjänst. Så roligt att jag och Joline börjat i kören! Tror verkligen att vi kommer ha så kul där och få massa kompisar!!

Så det blev en liten sammanfattning om hur min förra vecka såg ut:)

Känner att det blev en väldigt djup o fin rubrik haha;) Som man kanske kan ana av den så befinner jag mig just nu på stranden. Jag, Joline och Hanna bokade en strandhydda tidigare i veckan och vi kom hit vid ungefär kl.18:30. Då var solen nästan nere och här är det ganska farligt att va ute på stranden när det blivit mörkt för det är massa gäng som hänger här, så vi gick till vår strandhydda direkt istället. Såå himla mysig!! Vi hade köpt med oss muffins, mango och passionsfrukt så det åt vi till kvällsmat här i hyddan för en stund sen. Nu sitter vi och läser lite innan vi ska gå och lägga oss. Det bästa är att vi är så nära vattnet att vi verkligen hör vågorna hela tiden, bästa känslan!! Så här kommer vi trivas bra! nnImorgon ska vi gå upp strax före kl.6 för att titta på soluppgången, sen går vi nog och lägger oss lite igen innan det blir dags för frukost och sedan strandhäng hela dagen! Verkligen ett bra avslut på en riktigt bra helg!

Sitter just nu på en bröllopsfest som vi blev inbjudna till trots att vi knappt känner brudparet, så kul! Tänkte bara uppdatera lite snabbt med några få bilder. Ska bli väldigt intressant och kul att få se hur en bröllopsfest går till här i Tanzania!

Det känns skönt att jag har kommit in i ett flow med mitt bloggande. Har upptäckt att det är ganska praktiskt att sitta och skriva ett inlägg varje kväll innan jag går och lägger mig. Många dagar är jag jättetrött men det känns verkligen värt att vara uppe en stund extra och skriva ihop ett inlägg för det blir så mycket roligare för er att få uppdatering lite oftare och även mycket roligare för min del att ha då jag kan titta tillbaka och läsa om allt jag gjort sedan i efterhand. Igår var dock en sådan kväll då jag var helt slut! Däckade typ kl.21:30 och vi kom väl hem från dagens aktiviteter strax efter kl.20 så det blev inte mycket mer gjort än att äta kvällsmat och sen lägga sig

På den skolan som vi har vår praktik och swahili på så skulle de starta upp terminen efter en veckas ledighet med att åka på klassresa. Vi fick därför åka med som typ extraledare vilket var väldigt roligt! Strax före kl.8:00 kom de o hämtade upp oss med båten och ungefär två timmar senare var vi framme på Funcity. Man kan jämföra det lite med Skara Sommarland, men tänk er då att det här är Afrika och inget är särskilt modernt. På förmiddagen åkte vi karuseller (eller jag tittade mest på när barnen åkte och tog kort på dem) och sen efter en lunch bestående av pommes o kyckling så badade vi resten av tiden. I Tanzania badar afrikaner med kläder så det fick vi också göra nu vilket kändes lite annorlunda;) Det fanns några roliga vattenrutschbanor så det var kul att få bada och leka lite. En riktig chill-dag helt enkelt!

Påväg ut mot bussen fick alla varsin glass vilket inte var helt fel och sen började resan hemåt strax efter kl.17. Det var verkligen en mysig bussresa då solen gick ner under tiden vi åkte och jag hade en liten pojken som stensomnade i mitt knä. Min kärlek till barn är stor vilket många av er vet så det här var ju typ drömmen haha;) Det tog ungefär tre timmar att åka hem och när vi kom in i huset så slängde jag mig bara i soffan och dog typ för en liten stund. Det tar på krafterna att leka o bada med massa barn en hel dag.

Om jag ska sammanfatta den här dagen så skulle jag ge den väldigt bra betyg och jag är tacksam över att jag får ta del av allt det här. Att vi får ha praktik på Joyce skola är verkligen så betydelsefullt då hon och alla barnen är så härliga!

Efter att ha sovit ut ska vi fixa nytt surf för oktober och sen börja göra oss i ordning då vi ska på bröllop i eftermiddag med tillhörande fest. Så en maxad helg med andra ord. Imorgon ska vi först till kyrkan och sen drar jag, Hanna och Joline till Kipepeo för att sova i en strandhydda och sen hänga på stranden hela måndagen!!

Ha det fint!

Att ett litet barn ska äta glass i bussen när det är över 30 grader varmt är inte en perfekt kombination. Det slutade med att ungen hade hela glassen liggandes i handen haha;)