På torsdag kväll var det äntligen dags att välkoma pappa till min stad! Väntade och väntade innan han äntligen kom ut från passkontrollerna. Massor med kramar och skratt, så härligt att ha honom här så det inte är klokt. Vi tog en taxi till vårt hotell och checkade in för helgen. Hungriga och lite lagom trötta hittade vi en nice asiatisk restaurang nära hotellet, vi beställde in god mat och skålade med ett varsitt glas rödvin.

fredagen vaknade vi runt 09 och vi tog oss bort till ett café jag spanat in innan. Jag kände att pappa bara var tvungen att prova en acai-bowl som jag ätit X antal gånger till frukost. Mmmm vi lyckades pricka in ett riktigt bra hälsocafé som till och med erbjöd glutenfri granola till honom. Tipptopp! Under lunch och eftermiddagen strosade vi runt vid CBD, Darling Harbor och China town. Solen var framme och vi gick över 1,6 mil. Tur pappa hade köpt bra promenadskor inför resan! Inför kvällen gjorde vi oss fina och tog oss till Sydney Tower. Det är en skybar på 309 meter och som långsamt snurrar där uppe i luften för att få 360 grader view över hela staden. Vi satt där när det fortfarande var ljust ute och sakta men säkert blev det mörkare och mörkare. Bubbel, oliver och en utsikt som slår det mesta - här njöt vi till max! När magarna började kurra drog vi oss mot Operahuset och Harbour Bridge där det blev en sen middag i blåsten. Vi fick helt klart den bästa starten på semestern! Ja, jag har också lite semester när pappa är här, varvat med lite plugg ;-)

Lördagen bjöd tyvärr på regn och rusk, gråaste dagen som varit hittills vilket var lite oturligt såklart. Men vi är inga negativa personer och som klagade på det, utan vi drog bara på oss en extra tröja och gav oss ut i kylan. Vi tog en promenad till ett område som heter Paddington där vi åt mysig frukost på ett lokalt café. Efter det gick vi till Paddington Market för att kolla in alla olika utställare med både kläder, prylar, smycken etc. Vi fick feeling och tog bussen vidare till Glebe Market, BÄSTA MARKNADEN EVER. Jag älskar Glebe markets, det finns allt och lite till där. Fyndade en jeanskjol från LEE för 5(!!!!!) dollar vilket är drygt 30 SEK... Köpte även ett silverhalsband jag kollat på tidigare med en halvmåne som berlock. Så fint är det! Vi käkade efter det mumsiga pannkakor och chiapudding (introducerar allt jag älskar till pappa här, hihi) på ett hippt café och för att värma oss. Kvällen bjöd på italienskt och BYO (Bring Your Own) vilket, som jag nämnt tidigare, innenbär att man får ta med sig egna vinflaskor för en liten, liten summa. Pappa var i chock, han förstod INTE hur det konceptet var lagligt. Men efter att ha provat erkände han att det var rätt trevligt och bra ;-)

söndagen tog jag en löprunda på drygt 6km längs vattnet och alldeles intill Operahuset. Himla roligt att kunna säga att jag varit ute på en löprunda där alltså ... :-) Efter en brunch ihop tog vi oss till Bondi Beach för att ta oss an Coastal Walk. Vi gick hela vägen från Bondi till Clovelly, en sträcka på omkring 7-9 km. Magiskt att gå längs kusten! Imponerad över pappa med som traskar på i bra tempo med, inga konstigheter där inte<3 Till kvällsmat hamnade på ett riktigt litet sushi-hak där vi beställde in både sashimi och sushi och det var så bra kvalitet. Man ska inte alltid låta sig luras av att det kändes lite B, folkmängden som åt där och antal take aways talade för sig själva. Mums!

Summa av kardemumman: Första helgen var extremt bra och härlig, trots att vädret inte var på vår sida. Vi åt och drack gott om vartannat, pratade och jag fick chans att visa upp alla mina favoritattraktioner i Sydney plus se en mängd med nya ställen själv. Perfekt kombo! Så glad att pappa nu är här och att jag får visa honom min stad<3

Måndag eftermiddag var jag tillbaka i mitt lilla rum på ICMS igen efter magisk weekend i Brisbane. Pluggade lite på rummet och laddade inför kommande vecka! På tisdag var det dags att dra på sig unicorn-diadem, glitter i mängder och kyla vinet - det var dags för halloween cruise i Sydney. Efter lektionen hade jag knappt 30 minuter på mig att göra mig redo, puh... Jag och Maren var "unicorn twins", haha. Enkelt, billigt och inte så läskigt, haha. Vi var inte sämst, men inte heller bäst utklädda om man säger så ;-) Vi tjejer tog färjan från Manly till Darling Harbour strax efter 17.00 där kryssningen skulle utgå ifrån. Det var många som verkligen hade maxade outfits, det var riktigt kul att bara spana in allas utklädnader faktiskt! Det var magiskt att vara på båten och se Sydneys fantastiska vyer samtidigt som solen gick ner. Vi dansade i flera timmar innan vi var inne i hamnen igen! Då gick vi en sväng till en efterfest på en fancy klubb som heter Marquee. Vi stannade en liten stund innan vi tog första bästa taxi hem till Manly igen. Vi var hemma strax efter 00, såååå tidigt i jämförelse när man ramlar innanför dörren hemma, men här börjar festen också kl 16-17 så runt midnatt är kroppen rätt redo för sängen!

Torsdag innebar som vanligt heldag i skolan, men något ovanligt för denna vecka var ju att PAPPA äntligen skulle komma till Sydney <3<3<3 Jag gick på bootcamp i knappt 45 minuter, snabb dusch och sen skuttade jag ner till färjan för att ta mig till flygplatsen och välkomna pappa. Mer om hans ankomst och första helgen ihop kommer senare. Det förtjänar ett alldeles eget inlägg :-)

Trots relativt sen hemgång ville vi upp tidigt och njuta av söndagen. Jag mötte upp Emma och Anna för att styra mot Fahlalalah och brunch. Iskaffe och ricotta-pannkakor sitter aldrig fel! Det var väldigt, väldigt varmt så efter snabbt ärende i stan för att lösa kommande utklädning för Halloween slog vi oss ner på "beachen" mitt i stan. Det är ju ingen kust så i Brisbane, så för att lösa det problemet har de byggt en pool med tillhörande sandstrand mitt i stan. Rätt (och välbehövligt) roligt koncept ändå! Det var söndag och strålande sol så vi var inte ensamma där, men var ändå härligt att få svalka sig i värmen.

På kvällen käkade vi god sushi i ett område som heter West End samtidigt som vi såg helt sjuka blixtar på himlen. Vi avslutade en grym helg på ett café och pratade i flera timmar innan vi skiljdes åt. Nu ser jag inte Emma förrän i januari?!?! Känns vemodigt och tråkigt, meeen med facit i handen so far så springer tiden förbi här så vi ses ju snart igen även om det just nu i skrivande stund känns som en evighet.

För att summera helgen i Brisbane har mottot varit TREAT YOURSELF. Jag är glad att jag åkte dit innan Emma lämnar och även glad över att jag hann med att se så mycket av staden som vi faktiskt gjorde Brissy är ju en rätt mkt mindre stad än Sydney, men det var ingen nackdel utan gjorde det lite mer intimt och greppbart så att säga. Brissy var en mer modern stad än vad jag hade tänkt. Skyskrapor fanns det gott om, men var ändå en god mix ihop med mysiga områden med restauranger och parker. Jag gillade det! Älskar Sydney över allt fortfarande, men självklart roligt att få se olika stilar och städer i Australien under vistelsen här.

På måndagen tog jag mitt pick och pack för att bege mig hemåt igen. Fylld av ny energi och glädje!

Pigg och förväntansfull vaknade jag upp på mitt hostel på lördagen. Sov riktigt bra för att vara första natten OCH på ett hostel, men hade turen att hamna i ett female dorm med bara en till tjej så var lugnt och skönt om än lite varmt då det inte fanns någon A/C. Kl 08.00 tog vi tåget till Gold Coast och Surfers Paradise. Roligt sidospår här är att jag på tåget kollar min mail och inser att jag fått mail från Adolf Lindgrens Stiftelse där jag upptäcker jag är en STIPENDIAT 2017!!! Skrek rakt ut, ringde och väckte pappa mitt i natten och bara helt enkelt blev tokglad (och lite stolt) över att jag fick ett stipendium. Stort mervärde och extra sporre för studierna här!

Väl framme vid Surfers Paradise slogs man av skyskrapor, milslång kritvit strand och härliga vågor. Solen sken starkt och vi lyckades pricka in en perfekt dag för strandhäng. Vi badade, solade, njöt i flera timmar där. Så glad att vi hann med att åka dit, då kan jag bocka av det från min "must see" lista vilket känns extra roligt.

På kvällen väntade det först middag hos Emma och tjejerna vid deras studentboende. Det är inte vanliga studentboenden i Brisbane... Nybyggda, trendiga, fräscha med roof tops och fantastisk utsikt, pool, tv-spelsrum, enorma kök, spellokaler med mera. Lite skillnad mot vissa av Lunds studentbostäder ;-) Efter middagen tog vi båten över "till andra sidan" och CBD där vi först tog en drink på en klubb vid vattnet. En syrlig whiskey sour hamnade på notan där innan vi rörde oss mot en annan klubb. Vi gick till en liten pub som förvandlades till dansgolv när ett liveband gick på scenen. Jäklar va bra dom var, bara låtar som alla kände igen och go stämning. Här kände jag mig (återigen) glad och tacksam över att få möjligheten att göra det här. Att kombinera studier och resor i Australien är ren lyx :-) Lite extra glad var jag också över mitt stipendium såklart! Somnade helt klart med ett leende på läpparna!

ÄNTLIGEN ringde alarmet och jag fick påbörja resan till Emma och Brisbane. Flyget var bokat fredag morgon-måndag morgon och vi hade en hel del planer för helgen, var mer än peppad! :-) På Sydneys flygplats blev det frukost från Joe & the Juice samtidigt som jag och Hanna hann prata i en timma. Välbehövligt<3 Från Sydney till Brissy var det knappt 1,5 flygning ca så det gick snabbt.

Redan innan kl 11 fredag förmiddag var jag incheckat på hotellet och redo att börja upptäcka staden. Brissy bjöd på strålande sol och värme, rätt stor skillnad på klimat jämfört med Sydney. Jag vandrade ner mot South bank och gick längs floden på den sidan, tog mig över via en bro till CBD och hann se lite av centrum och butiker innan Emma mötte upp mig. Vi käkade lunch i CBD och pratade av oss innan det var dags att göra oss i ordning inför kvällen. Planen var att åka färja i ca 45 minuter för att komma till en enorm matmarknad. Det är tydligen lite så man gör i Brissy, man tar färja som kollektivtrafik lika mycket som man tar buss typ. Mysigt koncept ändå :-) Nåväl, väl framme vid matmarknaden slogs man bara av "WOW-känsla". Jag hade väntat mig något litet område som slagit upp små matstånd, haha, så fel man kan ha! Det var maxat till tusen, med färgglada lampor, inredning, live-musik, mysig atmosfär, maträtter från världens alla hörn, fullt med folk... Kolla bara bilderna!!! Blev både varmrätt i form av koreansk pannkaka (någon typ av kålbotten med ost, kyckling och sås som topping) och efterrätt innan vi kände oss klara för kvällen. För en start på helgen!

Vecka 6 kändes kort då jag hade en weekend i Brisbane att se fram emot. Veckan innefattade en hel del plugg inför alla mid-term exams, bland annat hann jag förbi mitt hak "Roast Office" för frukost och sista korrekturläsning av två inlämningar, en i finans och en i strategic management. På torsdagskvällen ansåg jag mig tillräckligt klar med plugget för jag ville njuta av kvällen så jag skickade in allt. Så svårt det där med individuella inlämningar, man blir ju aldrig riktigt klar utan finns allt finlir att justera. Men försöker sänka ribban här, vill hinna ta vara på livet utanför skolbänken OCKSÅ så ibland får man bara nöja sig. Oavsett, det var live-musiker på CCC så en gin & tonic och kompisar kändes mer än rätt! :-) Kvällen slutade runt 23, skulle ju ändå upp kl 05.10 för att ta första färjan mot Sydney vidare mot flygplatsen och Brissyyyyyy!

Veckan har inneburit plugg deluxe (i Aussie mått mätt, inget jämfört med Sverige...). Har flera inlämningar coming up vecka 6 så bara att vara effektiv! Utöver det har jag "gått med i" en löpar-grupp på skolan som springer 4-6 km måndag, onsdag, fredag klockan 07.00 på morgonen. Aldrig gillat att springa på morgonen, men här går det så enkelt. Stolt över mig själv ;-) Så det ska jag, utöver bootcamp, försöka få till att komma upp till 1-2 ggr i veckan. Så skönt att träna på morgonen egentligen, då är man klar med det redan kl 8 och kan jag spendera resten av dagen med plugg eller (mestadels) fritid! På första bilden kan ni se den fina brännan jag fick efter 1 h bootcamp i torsdags, snyggt va... Det var absolut sol, men inte överdrivet varmt och det var sen eftermiddag med för den delen. Tecken på hur stark solen är och det är bara vår här. Blir att vara manisk med solkrämen här närmsta tiden.

Annars har jag inte alls gjort något speciellt denna veckan, haha. Men skönt att pausa lite mellan varven! Nästa vecka ska jag till Brisbane på fredag morgon och hälsa på Emma, så att komma i fas med alla inlämningar var helt klart prio. LÄNGTAR efter att träffa Emmsan och att få se Brissy!!

Helgen var relativt lugn. På fredagen tog vi några glas på Manly wharf bar och Bavarian Pub men var hemma igen redan 23.00! Sovit bra hela helgen och tagit det chill, så är laddad med energi nu inför veckan som kommer :-) Jag och pappa bokade även biljetter till Beethoven på Operahuset som spelas av Sydneys Symfoniorkester. Det ska vi se dagen innan han reser hem igen! Ser verkligen fram emot att få se en föreställning där, peppad! Snart kommer du Pappa, oj vad mycket kul vi har att se fram emot<3

Saknar er alla där hemma. Blir mest tydligt såhär efter dagar då jag varit mycket ensam och inte hittat på så mycket. Önskar ni var här och delade det här äventyret med mig. <3 Nästa vecka har jag gått HALVA TIDEN av skolan, det är så jävla (förlåt mamma) sjukt att jag redan är halvvägs. När hände detta!!??!? Om tiden går fort hemma är det inget vad tiden gör här!! INSANE. Men, jag har ju några veckor efter skolan med som jag ska resa på som det ser ut som, så än har jag inte börjat räkna dagarna tills jag kommer hem :)

Helgen 13-16 oktober spenderas i MELBOURNE med ett riktigt härligt tjejgäng. Det var jag, Malin, Josefine från Sydney och Emma, Mari, Helene och Anna från Brisbane som hälsade på Bella som bor i Melbourne. Wiho!

Jag tog ensam flyget på fredag morgon och väntade sedan in Brisbane-gänget på vårt Hostel som var centralt beläget i Melbourne. När tjejerna anlände var det dags för vinlunch och vi hittade ett mysigt hak bara runt hörnet. Pizza och rödvin och massa prat, så roligt att träffas! Vi började tagga inför kvällens SILENT DISCO som var utomhus vid ett område som heter St Kilda. Vi gjorde oss i ordning och mötte upp Bella och hennes killkompis innan vi gick in på området. Där dansade och hoppade vi i några timmar, att ha på sig hörlurar i flera timmar och bara skrika/dansa/sjunga var ovanligt, men väldigt roligt. Nog aldrig dansat så intensivt, var som ett enda långt aerobicspass. Fanns tre olika kanaler som man så att säga kunda switcha mellan, så när det kom en låt man inte gillade var det bara att byta kanal till någon av de andra DJs. Att ta av sig lurarna och höra alla sjunga och ingen musik var minst sagt ovanligt, garvade så mkt åt alla. Tillslut kom Malin och Jossan och joinade också, cirka 45 minuter innan området stängde..... ;-) Efter detta rörde vi oss vidare mot en till klubb för mer dans, men var inte hemma alltför sent ändå.

På lördagen vaknade vi upp pigga, glada och sugna på brunch. Bella tog oss till ett mysigt ställe i området Fitzroy och vi alla avnjöt en smarrig brunch. Sedan strosade vi där, kollade in lite second hand innan vi gick till "Naked Satan" för ett glas bubbel på deras takterass. Därifrån hade vi utsikt mot Melbourne skyline, inte helt fel (tänkte på dig och saknade dig V lite extra där). På kvällen åt vi halvdan middag med dålig service, lite tråkigt att lägga pengar på mat vid sådana tillfällen, men kan inte vara perfekt jämt. :-)

På söndagen var det såklart brunchdags igen, denna gång på världens mysigaste café en liten bit utanför centrala Melbourne. Alltså, varför finns inte sådana ställen i Sverige?!?!? Hälsosamt, mysigt, inredningen, servicen, menyn... ALLT var bara så bra det kan bli enligt mina preferenser ;-) Efter det lämnade Brisbane-gänget oss för att åka hem igen. Vi fick även se Bellas lägenhet senare under dagen, för en studentlägenhet alltså. Hon bor i ett kollektiv med några svenska tjejer, bra läge och fräscht ställe. Där lagade vi tacos under kvällen och bara hängde!

Måndagen spenderade jag mestadels ensam då Malin och Jossan åkte hem. Jag promenader till South Yarra för frukost och upptäcksfärd. Härligt område det med och jag förstår varför Bella trivs så bra i Melbs. När det närmade sig lunchtid promenerade jag tillbaka till centrum för att möta Bella för en sista lunch ihop i Australien. Hon slutar nämligen en månad innan mig så detta var sista gången vi sågs här. Resan hem gick snabbt och smidigt,innan jag visste ordet av var jag tillbaka på ICMS igen.

För att summera helgen har det varit helt fantastiskt. Melbourne känns väldigt coolt, hippt och "inne". Det är inte lika mkt turister som Sydney och känns som att Melbs har en mer avslappnad atmosfär. All street art var häftig och det i kombo med skyskrapor, botaniska trädgården, floden i staden etc gav en skön mix. Men, jag älskar fortfarande Sydney mer och är fortfarande helt säker på att det var rätt val för mig :-) Jag är så glad att vi hann komma iväg till Melbs för att träffa Bella innan de lämnar landet, att komma iväg på weekends ger så mycket extra energi!

Vecka 4 passerade i raketsnabb fart. Hade så mkt att se fram emot! Utöver det "vardagliga" såsom plugg och träning var vi (jag, Sina, Rafaela, Jeanine, Johanna, Maren och Milena) på tisdagskvällen efter bootcampet på skolans restaurang. Där arbetar skolans Restaurang and Hospitality studenter som övar det teoretiska i det praktiska så att säga. De serverar tre-rättersmiddag för oss studenter för 20 AUD (ca 180 sek) vilket kändes rimligt att unna sig ;-) Skönt med lite variation från vanliga skolmaten vi bjuds på varje dag (som jag tkr är över förväntan och inget att klaga på). God mat och lite rödvin gjorde tisdagen till något extra, helt klart. Efter det gick vi förbi CCC en stund, vi tog en gin/tonic, spelade pingis och lite biljard. Rolig kväll!

På torsdagen skickade jag in min första inlämning i en av kurserna, lättnad att ha checkat av det från TO DO-listan. Efter middagen tog jag min packning (inför Melbourne) för att bege mig mot Sydney. Det var dags att gå på dansföreställning '2 ONE ANOTHER' på Roslyn Packer Theatre. Det var HELT fantastiskt, så grymma tekniska dansare, häftig show och musik. Hela showen avslutades med applåder, bugande och att "VOTE YES" dök upp på scenen. En kampanj om rätten till samkönade äktenskap, SÅ VIKTIGT och så fint att avsluta allt på. Kampanjen syns mer eller mindre överallt i Australien just nu. Jag njöt i alla fall av varje sekund av föreställningen och var så glad att jag gick dit ensam. Något jag inte hade gjort för några år sedan, men som jag med åren lärt mig uppskatta. Jag är min egna bästa vän och att spendera tid med mig själv och känna trygghet/säkerhet i det har kommit att bli väldigt viktigt för mig, om ännu mer nu när jag är "ensam" på andra sidan jordklotet. Nog om det! Dansföreställningen är något jag kommer minnas starkt efter denna tid, jag var helt amazed! När den var slut promenerande jag till Malin och Jossans lägenhet, de var snälla nog att låta mig sova där eftersom jug på fredagen skulle upp i ottan för att ta mig till flygplatsen.

På fredagen ringde alarmet kl 04.45, gött! Promenaden och tågresan till flygplatsen hann jag prata länge med Jakob med, bra sätt att utnyttja dötid på och han verkar ha det minst lika bra på sitt utbyte som jag har :)

Helgen 6-7 oktober spenderades i Sydney med Malin, Jossan och Miriam. På lördagen strosade vi på en grym marknad i ett område som heter Glebe. WOW va mycket fint och hippt det kändes. Fyndade en billig leopard-volangkjol och åt god street food. Extremt skönt att komma bort från ICMS och få hänga med tjejerna. Värdefullt att ha Malin så nära!<3

Efter vi strosat klart i Glebe tog vi bussen till CBD (Central Business District) och Hyde park. Där var det food market och fyllt med folk. Dock var vi mer sugna på middag hemma så vi tog en kaffe och kollade in stället innan vi promenader till en matbutik för att *trumvirvel* inhandla ingredienser till Risotto. Har seriöst ätit risotto alla ggr förutom EN när jag hängt hos Mallan, haha. Men det är gott, billigt och relativt snabbt att tillaga så jag klagar inte. Denna gång blev också bäst hittills så vi steppar upp vårt game ;-) Vi alla var trötta från gårdagens (oktober)festande så vi valde att stanna hemma framför Netflix.

När vi vaknade på söndagen åkte jag ensam till Paddington för ytterligare en marknad. Hade dock missat att den bara var öppen på lördagar (....) så jag fick åka till CBD istället för att äta sen lunch och kolla in lite butiker. Fick äntligen köpt Viktors present till mig (som jag själv valt ut, haha, puss o tack älskling) - världens finaste kalender i äkta skinn med mina initialer på. Så nöjd och glad över den, den kommer hänga med mig många år framöver. Jag vägrar gå över till digitala kalendrar, det här är mer i min smak! :-)