View tracker

Vilken vecka än sålänge! Den har varit grym men samtidigt en av de värsta på länge. Det har hänt en del negativa saker det senaste vilket har dragit ned på krafterna rejält. Vaknar ibland utan ork, utmattning, nedstämdhet och känslan av att bara inte vilja något. Under sådana perioder så måste man försöka tänka på annat och hålla sig starkt, trotts att det kanske inte är lätt.

Utöver tråkiga händelser så har det även skett en hel del positivt! Jag har umgåtts med nära och kära, jag har ätit jädrigt god mat och jag har tränat häcken av mig för att få tankarna på annat. Summan av kadmiumman resulterade i personbästa i både knäboj och bänkpress!! I söndags gjorde jag rekord på 90 kg knäböj med fria vikter, vilket jag aldrig gjort innan, samt hela 50 kg i bänk där jag innan maxade 40 kg och 5 kg mer än innan i militärpress?!

Träningen är en del av mig som får mig att må bra och utvecklas psykiskt och fysiskt, vilket är en fantastisk känsla.

Nog talat om veckan som varit, Vaknade idag trött som vanligt.... Men, kom på att jag hade ett test på en PWO i mitt rum, vilket kom väl till användning.Har innan provat sådana smak-prover och tester genom olika Goodiebags etc.  Utan att tänka mig för så hällde jag i hela provet i shakers. Jag antog att en provportion innehöll en dos, men nej nej - TVÅ! Detta märkte jag efteråt då jag var tvungen att kolla på innehållsförteckningen eftersom att jag fick stickningar i hela kroppen, blev helt hyper och kände inte vikternas tyngd över huvudtaget. Vikt på vikt slängdes på och jag har aldrig kört så hårt innan med den pumpen - absolut inte på morgonen! Ska fundera på om jag kanske ska böjar köra med PWO men i rätt dos?!


Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker

Det finns så många faktorer som kan påverka din motivation och träning . Vi alla har säkert upplevt stress. Ibland är det vårt eget fel , ibland vi inte kan kontrollera det. Hur påverkar det då träningen? Och när vet man att man är stressad under en längre tid?

Vanliga symptom på negativ stress är
oro, rädsla, man blir lätt irriterad. Negativ stress kan också påverka ditt sinne genom att öka känslan av låg självkänsla; hur mycket du oroa dig och inducerar dålig koncentration. Den negativa stressen kan verkligen ta över hjärnan och minska fokus och förvandla energin till en piss i Atlanten! Jag brukar rekommendera att koppla av istället, oavsett hur mycket du behöver eller vill träna. Tillåt dig själv tid att rensa hjärnan av negativa tankar och omge dig med komfort och positivitet.

Negativ stress leder till höga nivåer av kortisol (stress hormon) vilket kan leda till sämre muskel reparation, minskad produktion av testosteron och man kan få en sämre muskeltillväxt! Negativ stress för också att kroppens förmåga att använda fett som energi minskar och fettet lagras då istället i kroppen. Ofta när detta sker så blir man sötsugen och dras till allt vad onyttigheter kallas och fel val av kolhydrater.

För att minska den negativa stressen så är det viktigt med positivt tänkande, även om det kan vara svårt (har själv problem med det)..Försök också att koppla av genom bra musik, film, vara med de personer som ger energi. Ibland kan det vara skönt att sitta ned och bara andas, inte göra något, bara vara! Utöka din sömn- och viloperiod. Mer vila behövs när sömnen är störd och påfrestningarna stora. Åtta timmars sömn behöver de flesta och sömnbrist förvärrar symtomen. Kroppen måste få chans att återhämta sig och byggas upp. Se till att få i dig tillräckligt med vätska. Ät regelbundet och en väl sammansatt kost. Tänk på att du kan behöva öka ditt vätskeintag. En påfrestande situation kan jämföras med ett långlopp – det går åt mycket energi.


Detta är bara några fåtal knep! Om det är så att stressen blir långvarig och mycket påfrestande så tycker jag ,an ska kontakta läkare.

Take care of yourself!

Likes

Comments

View tracker

Vill bara tipsa om denna boken! Grym för dig som är intresserad av allt som gäller träning och kost. Det är inte den billigaste men absolut värt pengarna. Den ger dig en djupare teoretisk grund för hur kost och träning påverkar kroppen och hur du applicerar detta på dina egna mål, beskriver om bulf, deff, l styrka, volym och uthållighet. Detta är absolut ingen bantningsbok! Du får istället veta hur du reglerar din vikt genom kost och träning, och hur du behåller eller ökar din styrka, muskelmassa eller uthållighet samtidigt som du minskar ditt kroppsfett. Boken tar upp hur energi och näring i kost samt även hur kosttillskott påverkar dig och din ämnesomsättningen. Boken tar även upp en hel del där det beskrivs hur och varför alla är olika vad gäller kostscheman och träningsupplägg.


Mina tankar om boken:
Tycker att den är otroligt pedagogisk och nivån är så att alla som har ett intresse av träning/kost bör förstå den. Gillar också att det inte är något speciellt krångel, utan författarna är rack på sak och berättar utan massa missuppfattningar. Mycket bra är att författarna lyckas att på ett begripligt sätt förmedla även komplexa fysiologisk fakta, vilket gör att man lär sig massa nytt hela tiden. Rekommenderas starkt.

Likes

Comments

Vaknade tidigt som vanlig, begav mig av till gymmet och körde 30 minuter intervaller och sedan lite cykel i lugn takt. Sedan sattes vikterna i höjd och svetten börja rinna lite smått. Idag var det dock riktigt segt, en jobbig dag att komma igång på... Men då får man göra det bästa av situationen och ändå kämpa så gott man kan. Blev cirka 1 timma styrka där jag fick med både bröst och rygg.

Med gröten och kvargen i magen så ligger jag i sängen med mysbelysning för att bara slappna av, kanske vila lite och bara vara. Senare idag blir det att kolla lista inför flytten till skolan som är om cirka en månad, spännande!! Inte nog med det så är det fredag, äntligen, då serveras det inga matlådor på bordet, utan blir att käka nylagat gott kött med potatisgratäng och färsk sallad! Även om jag försöker hålla en någorlunda "strikt" kost och hålla koll på vad jag stoppar i mig så vill jag ändå kunna njuta. Det innebär inte att jag äter 200 gram chockad, glass, chips och kladdkaka i samma veva, utan att jag äter det jag tycker är gott med måtta! För mig blir jag bara omotiverad att äta stenhård diet alla dagar in och ut - jag måste unna mig för att känna glädje och sedan få energi inför gymmet. Do what makes you happy and do what feels good for you!

Likes

Comments

Dagen började med att väckarklockan ringde tidigt, jag gick upp, tog ett glas vatten,, satte mig på cykeln och stämplade in på gymmet. Där blev det en timma cardio, som bestod av 30 minuter powerwalk och 30 minuter intervallträning. Strax därpå slängde jag i mig lite kvarg och började med benträningen - riktigt jobbigt, men riktigt skönt! Efter hård träning så är det en självklarhet med mat - ENERGI! Jag brukar oftast käka råggröt till frukost med lite blåbär och kvarg. Mina benpass brukar se ut såhär:


Benpress 10 x 4
Benspark 10 x 3
Utfall 15 x 4
Sumosquat med hantel 3 x 10
Vadpress 20 x 4
Liggande lårcurl 12 x 4
Kickbacks 12 x3
Frontböj 8 x 3

Lunchen som sipprade ned fort i magen bestod (består oftast av) enproetinkälla, broccoli eller annan sallad och kolhydrater i form av ris/potatis/mathavre. Att utesluta kolhydrater som många gör är något jag oftast inte rekommenderar. Kolhydraterna är viktiga när man tränar och när man behöver energi. Efter träning bör man alltid ha förberett ett återhämtningsmål bestående av kolhydrater och protein för att få ut bästa möjliga resultat av träningen. Glöm inte äta! 


Nu är det jobb som gäller, Full fart framåt!





Likes

Comments

Mitt namn är Rebecca, jag är 20 år och håller på en hel del med träning, kost och hälsa. Att vara hälsosam och trivas med sin vardag vad gäller, träning, kost och livsstil, är något som är prio ett för mig. Jag har själv gått från anorexia till en hälsosam livsstil. Jag har gått från att träna 6 timmar varje dag och äta 800 kcal, till att hetsäta kring 4000 kcal tills idag då jag tränar normalt, äter normalt och hälsosamt samtidigt som jag jobbar med att finna mig själv ännu djupare,.

Jag ska om någon månad börja studera till Hälsopedagog för att utbilda mig till certifierad PT, kostrådgivare och för att kunna jobba med människor på individnivå samt samhällsnivå. Studierna kommer att pågå i 2 år på en ganska intensiv nivå, vilket kommer leda till full rulle hela dagarna. Jag ska göra mitt allra bästa att uppdatera och hålla bloggen vid liv även om studierna kommer leda till en rejäl minskning (men absolut inte försvinna helt!) av träning och övrig fritid, men kommer absolut göra mitt bästa!

Med denna bloggen vill jag vill hjälpa folk som är svaga att bli starka och även att göra starka personer ännu starkare, så bloggen är till för verkligen ALLA. Mitt mål är att kunna hjälpa till att inspirera, hjälpa, skapa nya idéer och förhoppningsvis vara en hjälpande hand till några av er.


Likes

Comments