Just nu är jobbschemat fullspäckat! Jobbar 6 dagar i veckan Mars månad ut. April har jag inte ens börjat kolla upp ännu...
Mycket som snurrar i huvudet, både jobbmässigt & privat & jag klamrar mig fast vid minnena/bilderna av resan. På tal om det har jag ännu inte hunnit öppna kameran ens, så ska bli kul sen när jag lagt över de bilderna på datorn, men det får vänta lite till! Hinner kanske med det på fredag efter jag besiktigat bilen, ute i sista stund som vanligt, hehe.
Jag har bestämt mig. (Igen). NU ska jag skärpa mig! Börja träna (som varit ett aaaaalltför långt uppehåll på, vågar jag ens skriva det, 4-5år...) & framförallt äta nyttigare. Skippa godis/chips/kakor nu när jag har en bra grundstart från resan. Där åt vi nämligen inte mycket snacks, det blev en & annan läsk bara men det dricker jag ändå inte här hemma. Dessutom hade jag svårt att äta så stora portioner där nere pga. värmen antar jag, så bara till att hålla i detta nu!

Man brukar ju säga efter en resa är det skönt att vara hemma igen... Men bara nej!? Inte denna gången.
Jag vill inte vara hemma, vill inte vara i kalla Sverige (som trots allt ändå bjöd på solsken & några plusgrader), jag vill vara i Asien, i Thailand eller i Kambodja!!

På bilderna är skålar gjorda av kokosnöt. De köptes på Kambodjas night market. En till mig & en var till mamma & lillan.

Vi landade runt 06.30 svensk tid. Tro det eller ej men vi alla lyckades sova runt 8h på flyget hem! Hämtade ut vårt bagage & köpte en tågbiljett över bron. Isak skulle med ett tidigare tåg då hans anslutande tåg från Hlm gick tidigare. Vårt tåg lämnade sedan Köpenhamn & Kastrup 07.46. Självklart skulle det vara banarbete på rälsen, så mellan Lund & Hässleholm va det ersättningsbuss som gällde... Det komiska va att när vi kliver på bussen så sitter Isak där, han hann alltså inte med en tidigare buss trots allt, haha. Jag "sov" hela vägen med bussen men ändå var det en hemsk upplevelse. En varm buss med flera olika kacklande sällskap som skrikpratade om de mest ointressanta sakerna! Aja, sen va man i Hässleholm igen då. Vi kramades om alla igen innan vi gick åt olika håll. Suck & ledsen min.

Mamma sa att hon var i Hässleholm så jag mötte upp henne & killen hon träffar utanför Madrix café. Hungriga gick vi till en Italiensk-inspirerad restaurang jag ännu inte hunnit testa sen den öppnade i gallerian. Valde 'Risotto di funghi' & det gjorde jag helt rätt i, smaken!!
Efter det bestämde jag mig för att följa med de två hem till Osby, varför ska jag sitta själv idag & imorgon? Jag som omgivits mina senaste 10-12dagar av de bästa människorna hade blivit ledsen av att helt plötsligt sitta själv... Körde hem, packa necessären på nytt (hade ju hunnit packa upp allt på förmiddagen redan) & sen satt vi alla i bilen.
Hemma möttes jag av en väldigt glad hund! Min lillasyster, 'N' som jag kallar henne, satt med pojkvännen ute på altanen & spelade kort. Solen sken så jag slog mig ner på filten bredvid dem.

På kvällen va det Melodifestivalen som gällde, jag som inte kollar på det satt ändå snällt med i soffan. Det va ju trots allt finalen...

Walking up to this view.

Then amazing breakfast (jag åt inte då jag tyvärr va lite för bakfull... heh)

Efter dopp i poolen en sista gång, packade vi ihop våra väskor en sista gång, checkade ut en sista gång & lämnade de stora väskorna på hotellet en sista gång. Dags att göra det mesta av dagen, vår sista dag!!

Fredag, 10 Mars.

Vi mötte upp Micke & hans fru Ann på Bangkoks gator. Vi tog en taxi till ett sjukhus då två av grabbarna börjat prata om bra/billig tandvård...(Det sägs att Thailand har väldigt bra sjukvård generellt) Så helt plötsligt är vi inskriva på ett Thailändk sjukhus, för rensning & tandblekning(?!) Det blev väldigt spontant & hann väl inte riktigt tänka efter men såhär efteråt är jag nöjd! Det tog ca 1-1,5h & det va vääldigt obehagligt. Tänderna kändes ömma i slutet av behandlingen och de ilande, fast varmt!! Betalade 12000bath för själva blekningen, vilket blev ca. 3000sek, så inte jättebilligt... Det ilade till & från i vissa tänder resten av dagen/natten tills jag somnade på flyget hem sen.

Efter alla var klara tog vi "båttaxi" som går på kanalen runt om Bangkok, en kort men mysig tur. Dags för mat då vi alla börjat bli hungriga. (Som tack ville vi betala maten för Micke & Ann men det gick de inte med på, så när de var på toaletten passade vi på att ta notan!) Vi satt på en restaurang på en gata som korsar/gränsar till Khao San Road. Sen gick vi till den populära gatan själv. Där gick vi runt lite innan vi tog en öl på en bar där vi fick syn uppifrån! (Tips! testa coconut-icecream, så gott). Det började mörkna & det var så fint. Vi snackade & kollade på människorna som rörde sig nedanför. Innan vi stannade där hade vi varit på en av alla tatueringsstudior, Max tattoo. Det finns flera olika ställen på Khao San där man kan tatuera sig, men inte borde!! Detta var den enda studion som Micke kände sig trygg med att rekommendera & vi såg även efteråt att stället fått väldigt bra recensioner. Jag & Dino hade börjat prata lite om att tatuera oss här nere & jag blev, som väntat, bara mer&mer&mer sugen! Vi fick en tid efter en timme & det var där emellan vi passade på att ta en öl (obs! Observera att jag Isak eller Dino inte gjorde det då man under de första två veckorna efter blekning ska undvika läsk/öl/kaffe/te samt färgstark/kryddig mat för bästa effekt, haha).

En timme gick snabbt & vi var tillbaka på studion. Jag ville gärna göra en lite större på underarmen (då jag tänkt på det ett bra tag) men visste inte vilket motiv jag ville ha där så när vi bokade tiden bestämde jag mig endast för en halvmåne på insidan av ena fingret. Dino hade visat en bild på en tatuering han var väldigt sugen på & när jag såg den tänkte jag bara "fan, den hade jag velat ha...". Han började noja lite om att han inte ville det skulle göra ont (han har en sen tidigare men det va längesen) så jag passade på att skämta om att ifall han fegade ur skulle jag göra den istället! Mitt svar jag fick va ungefär "ja varför inte? Mig gör det inget om vi skulle ha samma". & så blev det sen!

Färdigtatuerade & klockan hade redan slagit 21.00. Nu blev det bråttom att hitta en taxi till hotellet för att hämta väskorna. Men innan dess kramade vi om Micke & Ann, samt tackade så mycket för dagen & det de visat/berättat för oss.

Sista natten i Bangkok.
Vi skulle inte flyga förens 00.50 på fre/lör-natten Thailändsk tid, så två kvällar till hann vi med!

Torsdag, 9 Mars.
Efter att vi landat på Suvarnabhumi flygplats (BKK) tog vi en taxi till hotellet istället för skytrain, detta var för att spara in lite på tiden. Flyget blev lite försenat & med det fick vi "hänga" länge i luften efter nytt landningstillstånd.
Ikväll var kvällen då vi skulle möta upp Micke, vår gamla kollega som flyttat ner med sin fru för att jobba i Bangkok. Så väl på hotellet Amari Watergate (som var såå pampigt, tjusigt & jag kände i mina svettiga kläder att jag inte alls passade in) tog vi en snabb dusch, bytte om & gick ner i lobbyn. Dit hade Micke tagit sig som vi kramade om innan han tog oss till en restaurang där vi snackade om allt som hänt sen han flyttade för lite mer än två månader sen.
Efter det letade vi upp en pub att ta en drink på, men när klockan slog 23.00 stängde de & vi gick vidare till nästa öl. Påvägen dit gick vi förbi en hemsk gata... Där ladyboys, horor m.m stod & tryckte sig på. Äldre vidriga män vid små unga thailändskor & en man som tar betalt, USCH!
Kvällen bestod av många skratt, minnen & trams. Vi hade riktigt roligt! Micke berättade om vattenfestivalen som kommer under aprilmånad i Bangkok varje år, lät såå häftigt att ALLA springer runt med stora vattenpistoler & hinkar som de häller över precis ALLA, ingen går säkert. Han berättade att han va lite nervös för att ta sig till jobbet & har väl insett att han måste ha extra ombyte med sig, haha.
Efter en god kväll sa vi godnatt & bestämde att vi skulle träffas klockan 11 morgonen efter.

En snabb frukost & betalning för vistelsen innan en mycket mer skumpig båttur på vågorna tillbaka. Taxin väntade i hamnen som tog oss till flygplatsen i Sihanoukville.
(Förresten, mina myggbett som jag fick dagen innan vi reste till Koh Rong har ÄNTLIGEN slutat klia!! Har haft så mycket problem med dem för att man inte hade sprayat sig med myggmedel mitt på dagen...)
Just nu sitter jag på Vietnamns flygplats där vi mellanlandat innan nästa plan mot Bangkok! Vi slapp hämta ut & checka in vårt bagage på nytt, skönt. Det (+ wifi-uppkoppling) gav en tid att lägga upp bilder & ord från de senaste dagarna.

Endast en natt kvar här nere??!! De sista dagarna har gått sååå fort & jag är inte alls redo att lämna paradiset.

Bilderna är från när vi drack öl & drinkar in på natten i Siem Reap.

Onsdag, 8 Mars.
Idag gjorde vi ännu mindre. Brände mig i solen som var extra stark idag. Badar var femte minut ungefär... Plocka lite snäckor längs strandkanten, hängmatta i skuggan & riktigt njuter av livet!

Här kommer lite bilder från hur boendet såg ut, samt den väldigt goda menyn som fanns på resorten.
En sak som är väldigt bra med hotellet är att allt tas på nota! Så när vi skulle checka ut betalar vi för all mat/dryck & aktiviteter samtidigt. Skönt att slippa släpa runt & hålla koll på plånboken hela tiden. En mindre bra grej (men också lite av charmen) är just duscharna, man kan inte använda schampoo direkt för det blir svårt att kunna skölja ur allt, så håret känns hemskt hela tiden men tur att det inte syns, ser bara ut som beachhair, hehe.

Efter jag, Isak & Dino såg en ny film på kvällen la vi oss för båten lämnade ön redan 08.00 morgonen efter.

Vakna upp, äta frukost & stranden!!!
Lite molnigt på förmiddagen men såå varmt ändå, havet likaså. Efter lunchen hyrde vi snorklar & plaskade runt ett tag innan vi la oss i solen igen. Från att ha aktiviteter & platser att besöka till att bara 'va' vi hinner uppleva lite av allt på denna resan! Idag satt vi på stranden tills solen gick ner & efter kvällsmaten gick vi till den lilla strandbaren för en drink. Isak hade laddat hem lite filmer från Netflix så jag & Christoffer kollade på 'Red 2' innan vi slocknade.