Koh phangan och muay thai

Spenderade en månad på ett muay thai läger, vilket gav mig många erfarenheten och minnen, både positiva och negativa. Sporten i sig tycker jag var väldigt cool och rolig. Dock behöver man vara aningen mer smidig än vad jag är. Men att ständigt lära sig nya saker var något som var både tufft och roligt. Jag tror inte jag kommer fortsätta med detta hemma till en början men jag kommer förmodligen åka iväg igen och göra om min resa. Men då åker jag med en kompis. Tänker inte utsätta mig en gång till för att hamna med massa idioter. Jag har inga problem med att lära känna nya människor brukar mer tycka det är roligt. Därför jag valde att åka iväg ensam. Men att bo med folk man bara inte står ut med var en erfarenhet jag hoppas aldrig få uppleva igen. Säger inte att jag är perfekt på något vis men  jag och dom var helt enkelt för olika.
Jag hade två mål med min resa 1. Komma i form 2 hitta glädjen. Nör jag var omringad av folk jag inte tyckte om kunde jag inte hitta punkt två som var den viktigaste punkten. Även träningen blev nerdragen. Så jag kände att de var bäst att åka hem.
Koh phangan som ö var i mina ögon perfekt. Älskade vart och hur jag bodde på ön. Nära till god och billig mat samt tuff träning. Dessa två punkter var mycket över förväntningarna jag hade. Så skulle verkligen kunna tänka mig att åka tillbaka till samma camp.
Jag har mina brister lika väl som alla andra men ibland klickar det bara inte mellan folk.
Att resa ensam har gett mig många positiva
Tankar och synvinklar. Känner att på mina veckor jag rest har jag lärt mig mycket och hoppas jag kan ta tillvara på detta hemma.
Tycker det var kul att resa ensam men med tanke på hur detta gick kommer jag nog tyvärr inte göra om det. Hatar att misslyckas och detta är ett misslyckande i mina ögon. Men växt som människa och synsätt tror jag allt jag gjort. Det krävs en mental styrka att göra sånt här ensam. Och jag hade väll inte riktigt tillräckligt ändå.
Men hem och planera om vad mina nästa äventyr ska bli är nästa grej på kartan. Komma igång med träningen igen är även det något jag tänker göra.
I helhet är jag ändå nöjd med min resa.

Blir lite rörigt skrivit och kommer inte på mer så detta får bli mitt sista inlägg.

Hade fun & stay strong

The end​

Nu är jag inne på mina sista timmar i Thailand för denna gången. Känner att det ska bli skönt att komma hem samtidigt som jag känner mig en gnutta besviken att jag inte riktigt slutförde det jag påbörjade. Men det får bli en annan gång med lite mer planer och planering. Nu har jag testat på både en ny sport och ett nytt sätt att leva och klara mig själv. Känner att jag har inga problem att klara mig ensam om man har vettiga människor runt sig. Vilket jag tyvärr inte hade på mitt camp.

Nu har jag spenderat 5 nätter på Koh samui, här har jag haft det väldigt bra faktiskt. Kul att få träffa lite folk att umgås med. Funderade ett tag på planera om min resa igen men kände sen att jag inte gillar denna ö tillräckligt mycket för att spendera en månad här. Jag blev verkligen kär i Koh phangan. Perfekt och lugn ö, medans Koh samui är mycket större och allt är mer stress. Känns lite som att lämna landvetter och åka till New York. Lite utav den liknelsen kändes det som att komma hit från min tidigare bostad i Thailand.

I helhet är jag ändå nöjd med mina dagar här. Nu har jag i alla fall spenderat några timmar på stranden. Dock inte tillräckligt mycket så kan inte påstå att jag blivit något direkt brun. Så just nu ångrar jag lite att jag inte solade något när jag var på Koh Phangan. Men men syftet med denna resa var inte att bli brun heller så det får vara som det är. Dessa dagar här har bara blivit att vi vart på olika stränder och softat, med andra ord riktig semester. Känner samtidigt att det var tillräckligt för mig. 'Jag blir lite rastlös av att bara ligga på stranden hela dagarna med.

Anledning att jag inte valde att stanna heller var att mina två kompisar här har flickvän båda två som är här. Inte jätte roligt i längden att hänga med två par som ni kanske kan förstå. Men några dagar var perfekt. Det är först nu jag börjar få riktig hemlängtan, detta är nog mest på grund utav att jag snart ska resa och en resa på 26 timmar ( tack pappa..) är aldrig speciellt rolig ;) .

Kommer försöka skriva ett längre inlägg senare med lite summering och tankar och det jag kan komma på. Nu har jag tre timmar kvar till taxin hämtar mig så får bli att göra de sista timmarna minnesvärda på något sätt.

På bilden är en av mina kompisar samt lagunen vi kollade på för någon dag sedan.

Have fun & stay strong

​Det har varit några sköna dagar i Koh samui nu. Har ännu några dagar kvar att bara ligga på stranden och slappa och försöka få lite färg. Känner mig fortfarande nöjd med mitt beslut att åka hemåt, trots att mina vänner här försöker tjata på mig att ändra om min biljett igen.

De senaste dagarna här har det vart fullt ös från morgon till kväll. Vi är på stranden hela dagen och sedan så tränar vi på kvällen och äter senare och så har vi gjort lite diverse saker på kvällarna / nätterna. Jag har ju dock gillat mitt sätt att leva tidigare på min resa där jag alltid gick och la mig innan 12 på kvällen. Nu det senaste dagarna har det blivit ett par timmar senare varje natt. Men känner ändå att jag får passa på att njuta och hänga med polarena tills de sista timmarna av min resa. Problemet är att dom försöker göra allt det roliga så jag ska stanna en månad till. Men känner att det får bli en annan resa vid ett annat tillfälle istället.

Dock har detta vart mer semester än jag hade på Koh phangan. Bor på ett finare hotell och spenderar större delen av dagen på stranden och bara myser.

Tänker dock inte träna något mer denna resa då min axel är kass och jag känner att det får vara bra för denna gången nu när jag bara har några dagar kvar. Samt att det blev en för jobbig omväxling att byta gym och tränare. Så känner att det inte är värt det.

Den utförliga värderingen av min resa kommer på onsdag när jag kommer spendera 5 timmar i Bangkok då har jag mer tid. Sen jag kom ht som jag skrev tidigare har det vart fullt ös så inte haft så mycket tid till att skriva, försöker hitta mina små luckor och skriva lite i alla fall.

Måste dock pointera att jag bara druckit två Öl på hela min Thailands resa. Detta måste ni alla vara imponerade utav ;) hah.

Have fun & stay strong

​Klockan 7 i morse kom det en bil och hämtade oss för att köra ut oss till en båt som vi skulle spendera dagen på. Vi började med att åka drygt en och enhalv timme ut till en ö. Där fick vi först paddla kajak i en timme runt ön och se lite. Väldigt fint faktiskt. Vi fick sedan klättra upp till en utsiktsplats där man såg ut över en lagun. Efter det skulle i snorkla men det var det sämsta jag vart med om. Det ända som fanns var sand. Vi såg en fisk totalt och inget annat. Helt totalt sämst faktiskt. Så vi gick på en vandring till en rätt stor grotta istället som faktiskt var rätt fräck. Har dock inga bilder då jag lämnade min mobil på båten så ska försöka få tag i några bilder av dom andra senare. i helhet var dagen sådär, jag var väll inte jätte imponerad men det var kul att göra något och man fick en hel dag ute på havet så mycket sol vilket är bra för mig som snart åker hem.

I kväll vet jag inte vad planen är ännu. Vi alla bestämde att vi skulle hem och vila en stund först sen blir det väll ut på stan och hitta något att äta. Ska se om jag kan få lite mer tid att skriva lite mer i kväll.

Vi hörs

Have fun & stay strong

​Idag var första träningen på den nya klubben jag testade. Liknande upplägg som innan bara att här var det tre tränare och vi var 6 elever. Så man fick mycket tid med tränare vilket var bra faktiskt. Men svårt att komma till en nya klubb och nya tränare då som sagt tidigare alla har sina sätt att lära. När jag dessutom hade byxor med den andra klubbens namn så tror dom att man är bättre än man kanske är hah. Men det var kul att testa men föredrar någ faktiskt min tidigare klubb gillade verkligen den dock inte folket runt om. Men men det är ett senare äventyr.

Vi var även en stund på stranden innan och bara slappa. Inget direkt fan av denna ö då det är så mycket mer i rörelse här. Efter en månads av lugn blir det mest jobbigt. När det är så rörigt och mycket folk över allt.

Men nu ska jag sova skriver mer i morgon. Ska tydligen iväg på ett väldans äventyr i morgon. Åka båt, snorkla, paddla kajak och klättra i berg. Så bara att ladda batterierna för en heldag i morgon.

Have fun & stay strong

​Hade en väldigt trevlig dag igår då jag äntligen fick träffa lite riktiga människor. Vi var på stranden en stund på dagen sen så skulle dom träna på eftermiddagen så jag åkte med dit och kollade. Idag tänkte jag vara med och träna med. På kvällen gjorde vi lite olika. Vå åt middag på en svensk restaurang så jag fick köttbullar och mos. Helt magiskt att få äta något annat än bara kyckling och ris. Haha .

Vi åkte sedan till en bar som låg uppe på ett berg med utsikt över större delen av ön. Trevligt och rätt luddigt ställe. Dom spelade live musik där som stod med trummor och allt mitt ute på berget. Folk dansade och drack. Då det givetvis fanns en bar där. Men jag har fortfarande hållit mig till vatten. Ännu bara druckit en öl på min resa vilket är lite chockande.

Sedan åkte vi bara runt med mopparna och dom visade mig det ena och det andra. Denna ön är det väldigt mycket mer liv på. Finns verkligen allt här. The big M , burger king , subway med mera. På min förra ö fanns det knappt butiker :).

Mitt hotell är väldigt fint faktiskt. Ganska litet och lugnt, men fina rum. Lägger med en liten bild. Har en liten pool mitt utanför min dör.

Min summering från min camp får komma senare. Blev sent igår så han inte med det. Skriver senare i kväll. Nu ska jag ut och äta frukost och senfår jag väll se när dom andra hör av sig och har vaknat :)

Have fun & stay strong

Lämnade mitt hem den senaste månaden tidigt i morse och åkte över till en lite större ö med mycket mer av allt. Har en kompis här från Göteborg som plockade upp mig vid båten och har hängt med honom på stranden idag. Han visade mig till ett väldigt trevligt hotell jag nu checkat in på. Väldigt fint litet trevligt hotell för en ett helt ok pris. Får betala 1000 bhat per natten så det funkar helt bra. Skönt att få prata lite svenska med och ha lite riktiga konversationer med en normal människa.

Får se vad jag tycker om detta ställe jag kommer fortsätta att skriva vad jag gör och vad som händer på dagarna.

I kväll kommer jag även försöka skriva en lite längre utvärdering av min tid på Koh Phangan. Men jag har det bra och har som sagt hittat ett rum att sova i så detta kommer nog bli ett par bra dagar här.

Vi hörs senare i kväll

Have fun & stay strong

​Har nu helt bestämt mig vad jag kommer göra. Tack för alla råd och tankar som flera av er har ställt upp med.

Har nu bokat om mitt flyg så jag åker hem på onsdag och kommer landa i Stockholm på torsdag.Så idag blir min sista träning så tänker avsluta med två privatlektioner och en gruppträning.

Har en plan att åka till Koh samui i morgon bitti och bara ha semester drygt en vecka. Slappa lite och får se vad jag hittar på. Kommer fortsätta att skriva min blog in i de sista. Så vad jag nu hittar på för äventyr där kommer ni få veta här.

Väldigt blandade känslor i kroppen nu men har funderat några dagar och detta känns som den bästa lösningen för mig. Jag har lärt mig en del och kommer komma hem med lite andra värderingar och tankar för att ändra min vardag. Jag fick inte precis ut det jag ville utav in resa men känner mig ändå nöjd med hur jag gått tillväga. Nu är det bara att åka hem och ladda om för nya utmaningar och kommande äventyr.

Jag skriver mer i morgon när jag hittat något hotell och liknande på Koh samui.

Have fun & stay strong

​De senaste dagarna har varit tuffa mentalt för mig. Därför jag försökt träna så mycket som möjligt, visserligen var det anledningen till att jag åkte men ändå. Mycket ensam tid gör att man funderar väldigt mycket på egentligen allt. Saker som kunde varit bättre eller saker som kunde varit sämre. Jag vet inte riktigt vad jag längtar efter där hemma. Men det är något som vissa dagar gör att jag bara vill hem till min tråkiga vardag igen. Men jag vet mycket väl att när jag väl kommer hem så kommer jag gnälla på att jobbet är tråkigt och att det faktiskt inte var så dumt här. Väldigt blandade och frustrerande känslor och tankar.

Resa runt ensam och hoppa över träningen är inget jag är direkt sugen på heller. Jag hade ett mål med min resa och det var att träna. Det tänker jag hålla. Men om jag kommer stanna tre månader är just nu väldigt oklart. Jag tror det var en dum ide att åka iväg själv. Visst man lär känna folk vilket jag gjort dock inga folk jag direkt vill umgås med. Även väldigt bra för mig själv att se hur jag klarar mig helt ensam. Jag klarar mig bra vart borta snart en månad och har inga problem med att klara mig egentligen. Men det är något som ändå gör att något i mig vill hem.

Det är så många konstiga tankar i mitt huvud nu så jag vet inte riktigt vad jag ska skriva eller göra. Idag hoppade jag morgon träningen och tänkte åka till stranden istället. Jag måste försöka hitta tillbaka till mitt lugn, för just nu äter mina tankar upp mig.

Vi får se vad som händer

Have fun & stay strong

​Idag ville jag försöka pusha min kropp lite extra och försöka utveckla min teknik lite. Så jag började morgonen med det vanliga gruppasset. Efter det så fick jag äta och vila en timme innan jag hade min första privatlektion för dagen. Sen var det bara vila och ladda om i två timmar för att förbereda mig för privatlektion nummer två för dagen och direkt efter eftermiddags gruppasset. Detta blev en total träning på 7 timmars träning. Från 8-18. Det funkade bra men nu efteråt känner jag att kroppen är extremt öm lite överallt.

Jag valde att testa två nya tränare idag så nu har jag totalt testat 4 av de 9 tränarna som finns på campet. Fick även lite extra träning av huvudtränaren mellan så kan nästan säga att jag testat honom med. Han är extremt bra men svår. Han har oftast hand om de mer avancerade eleverna och när han försökte visa mig blev det bara jobbigt. Han har en anurlunda men väldigt bra metod för att visa hur man ska göra. Han visade mig idag sparkar så för att få in allt och känna så sparkar han på mig hela tiden. Killen träffar dessutom på samma ställe hela tiden så efter ett tag började det göra väldigt ont. Så han ska jag från och med nu hålla mig borta från ett tag tills jag blivit ännu bättre. hah.

Den första tränaren jag tränade med idag var extremt bra på att få mig att röra på mig mer och få igång mitt usla fotarbete. Han använder sig utav ett mer fysiskt pass och man blir verkligen extremt trött efter att tränat med honom. Allt går fort och många repetitioner hela tiden. Vilket jag gillade. Han har jag nu bestämt mig för att använda som en offensiv tränare.

Den andra tränaren är en mer teknik inriktad tränare. Han har en bra poäng när han säger att när han fightade så var han defensiv och attackerade bara när han fick luckor. Väldigt inspererande och otroligt duktig på att lära hur man kan försvara sig bra. Honom ska jag använda som en defensiv tränare.

Problemet med att hoppa mellan tränare är att alla har sin teknik. Så alla vill in och ändra på saker som någon annan har lärt mig. Men jag tror att om jag lyckas kombinera dessa två så kan detta bli ett roligare äventyr för mig. Så jag har en plan att försöka träna försvar med den ena och attack med den andra. Får bara hoppas att dom går med på det men det ska nog inte vara några problem.

Dock har jag ju tidigare haft en del lektioner med en annan tränare som blivit lite som en mentor för mig här. Han tar alltid hand om mig på gruppassen och alltid framme och frågar hur jag mår och varför jag hoppade över en träning eller liknande. Det gör lite ont att lämna honom utanför så får ta lite pass med honom ibland med och öva sparring. För han är inte en dålig tränare. Han är faktiskt den tränaren som vart näst högst rankad av tränarna på campet. Men han är betydligt äldre också.

I morgon tänkte jag bara träna på morgonen och sen försöka åka till någon strand och få lite sol. Känner att det är dags att få lite färg då jag fortfarande är väldigt vit. Men inte blivit så mycket tid över till annat då jag försökt träna mycket och när jag inte tränar så sover jag mest för att försöka ladda om batterierna.

Nu tänkte jag åka ner mot stan och äta något gott och bara sitta och slappa. Hoppas alla har det bra så hörs vi förmodligen i morgon igen.