Godmorgon vänner!

Förra veckan blev en sjuk-vecka för mig. Jag åkte på en förkylning och blödde näsblod varje dag. Men trots det är jag ganska nöjd med veckan som varit, jag har mått relativt bra och gjort en del. Jag har undvikit stress, vilket är ett stort plus för mig. Att hitta balans är inte direkt min starka sida om man säger så.

Jag tror den här veckan kommer bli jättebra. Förhoppningsvis kommer jag kunna börja träna igen och komma in i mitt work-mode. Och också sova, äta och socialisera mig tillräckligt. Vad ser ni fram emot den här veckan? <3

Good morning babes!

Last week was a sick-week for me. I got a cold and had nose-bleeds all the time. But apart form that i'm pretty pleased with the week, I have been feeling good and been doing a lot. I avoided stress, which is a big step forward for me. I'm not the best at finding balance if we say so.

I think this week will be great. Hopefully I will be able to start exercise again and get into my work-mode. And also sleeping, eating and socializing enough. What do you look forward to this week? <3


Likes

Comments


Något som jag tror händer alla ibland eller ofta är att man skjuter upp, lägger åt sidan och tänker att man kan göra något. Ni vet det där man kanske är lite nervös för, vet kommer vara jobbigt eller bara det där man lägger åt sidan bara för att man kan. Det kan vara både små och stora saker.

En typisk sak man gör fel är att man lägger ned tid på att tänka på hur tråkigt och jobbigt det man ska göra är, och klagar över det. Om du istället lägger ned den energin du använder för att klaga och hitta ursäkter till att inte göra det där på att faktist ta tag i det och bara göra det kommer du tillslut nå ditt mål. Desto mer du tänker på hur jobbig vägen dit är, desto svårare kommer det vara att komma dit.

En typisk sak jag gör ibland är att skjuta upp saker till sista sekund, och ibland bara strunta i dem. Jag kanske vet vilka inlägg ska komma upp på bloggen, men ändå sparar jag alltid de som är svårast att skriva till en dag innan min deadline. Jag tror inte jag är ensam om det här.

Men vad man bör komma ihåg är att man skapar sitt eget liv, antingen kan man stå och titta på när tiden bara flyger iväg eller så kan man ta tag i det och skapa det livet man vill leva. You can be reactive or proactive. Du kan spendera ditt liv med att hitta ursäkter till att inte göra det som krävs för att du ska nå dina mål, eller så hittar du ett sätt att komma dit.

Det ända som står mellan dig och ditt mål är alla ursäkter om varför du inte kan nå det som du fortsätter att upprepa för dig själv.


Something that I think happens to everyone often or sometimes is to procrastinate, put aside and think you can't do something. You know those things that you may are a little bit nervous of, know that are difficult or just those things you're not believing you actually can do. It can be both big or small.

A typical thing you do wrong is when you waste your time thinking of how boring or difficult what you have to do is, and complain over in. If you instead of putting your energy on complaining and finding excuses using it to actually just do it in the end you will reach your goal. The more you think of how tough the way there is, the harder will it be to get there.

A typical thing I do sometimes is to procrastinate things until the last second, and sometimes just don't even do them. I may know which posts are going to be up, but still save the ones that are hardest to write until the day before my deadline. I don't think this is just me.

But what you should remember id that we create our own lives, you can stay and watch when theme is passing by or actually take control of you life and make it into what you want it to be. You can be reactive or proactive. You can spend your life with riding excuses to not doing what needs to be done to reach your goal, or finding a way to get there.

The only thing that is standing between you and your goal is all the excuses of why you can't reach it that you keep repeating for yourself.


Likes

Comments


I början av veckan möblerade jag om mitt rum. Det behövs lite då och då, och just den dagen kände jag att jag behövde fylla på med lite inspiration. Att möblera om mitt rum ger verkligen energi hur ytligt det än låter. Det är bra med lite omväxling ibland. Det här är i alla fall en closeup på det. Vad tycker ni?

In the beginning of the week I refurnished my room. That's something that needs to be done every now and then, and that day I really needed to get some inspiration. To move stuff around in my room gives me so much energy, even if it sounds silly. It's good with some variation sometimes. Here you have a closeup. What o you think?


Likes

Comments


Runt omkring oss blir vi hela tiden matade med dieter och träningstips. Så kallade nyttiga recept och vs-modellernas träningsscheman. Alla företag som sysslar med mat lanserar plötsligt en variant med lägre fetthalt och butikerna fylls med sockerfria alternativ.

Det är sällan man egentligen ställer sig frågan vad man mår bra av istället för att slaviskt följa det medierna trycker upp i ansiktet på oss. För när det handlar om hälsa, så är det så mycket mer än bara mat som spelar in. Din psykiska hälsa är minst lika viktig som din fysiska.

Sen när blev det viktigare att springa ett visst antal kilometer på gymmet och gå på en diet bestående av fågelfrön istället för att bara försöka må bra? Sedan när var det som spelade reflektionen i spegeln större roll än endorfiner efter ett härligt träningspass? Varför fokuserar vi mer på att äta och träna på det sättet medierna säger än att faktist lyssna på våra egna kroppar?

När det kommer till hälsa tycker jag att en sund relation till kropp som mat som träning är ett måste. För jag tycker inte det låter friskt att gå på en svältdiet precis innan sommaren bara för att få den där perfekta kroppen. I mina ögon representerar att kliva upp på löpbandet tre gånger om dagen hälsa. Jag tycker inte att det är hälsosamt att vara fixerad vid hur många kalorier man stoppar i sig. Hälsa är så mycket mer än så.

Hälsa kommer inifrån ut. Både du och din kropp ska må bra. Att lyssna på kroppen och ge den det behöver, oavsett om det är mat, träning eller vila. Förrän då, när man faktist mår bra, fysiskt och psykiskt, kan man kalla sig själv hälsosam.

All around us we constantly get fed with diets and exercise advice. Known as healthy recipes and the vs-models exercise schedules. All the companies that are producing food suddenly come out with a version with less fat and the super markets get filled with sugar-free alternatives.

But it's not that often that we ask ourselves what we really feel good of instead of following what media is pushing up in our faces. Because when it comes to health, it's so much more that matter. Your mental health is just as important as you physical.

Since when did it become more important to run a special number of miles at the gym and eat a diet consisting of seeds for birds instead of finding the balance and trying to feel good? Since when was the reflection in the mirror more important than the endorphins after a good workout? Why are we focusing more on exercise and eat the way media tells us to rather than listening to our own bodies?

Because when it comes to health I think that a good relationship with as well body as food as exercise is a must. Because for me it doesn't sound healthy to go on a starvation diet just before summer to get that perfect body. In my eyes standing on the treadmill three times a day doesn't represent health. I don't think its healthy to be consumed with how many calories you put in your mouth. Health is so much more than that.

Health comes from inside out. Both you and your body should feel good. To listen to your body and give it what it needs, no matter if it's food exercise or rest. Not before then, when you actually feel good, physically and mentally, can you call yourself healthy.


Likes

Comments


Eftersom det här är en nystartad blogg tänkte jag att ni skulle få ställa lite frågor till mig, jag har ju trots allt inte skrivit särskilt många inlägg på den här bloggen. Så ni har helt enkelt en chans att lära känna mig lite bättre. Om jag får många frågor kommer så dela in de i flera inlägg, antingen bara slumpmässigt eller i kategorier. Jag tänkte försöka svara på alla frågor, men inte på det jag tycker känns privat eller olämpligt. Så fråga på!

Since this is a new blog I thought you will get the chance to ask me some questions, I haven't posted so many posts here yet. So you get a chance to get to know me better. If i get many questions I will divide them up into more than one post, either randomly or in categories. I will try to answer everything, but not what feels unnecessary or private. So ask something!


Likes

Comments


Hur ser din morgonrutin ut?
Jag vaknar mellan 6:00 och 7:00, ibland kör jag lite yoga eller tränar precis när jag kommer upp ur sängen. Efter det trippar jag iväg till köket och lagar en stooor frukost. Ska jag till skolan klär jag på mig och borstar tänderna efter det. Jag packar också med lunch ibland. Är det helg så tar jag tag i dagens planer.

What does your morning routine look like?
I wake up between 6:00 and 7:00, sometimes I do some yoga or exercise just after I get out of bed. Then I go to the kitchen and make myself a biiiig breakfast. If I'm going to school I dress myself and then go to brush my teeth. I pack lunch sometimes also. if it's weekend I start looking at what's my To-Do list that day.

Vad längtar du efter?
Jag längtar nog efter sommaren ganska mycket just nu. Att ha tid och att slippa gå runt i vinterjacka. Att kunna resa bort en månad utan att missa något i Sverige mer än det lite för kalla klimatet.

What are you missing right now?
I'm missing the summer pretty much right now. To have time and not having to wear the winter-jacket.



Serier du följer just nu?
Ska jag vara ärlig så kollar jag inte på så värst många serier, utan prioriterar tiden till andra saker. Om jag tittar på något är det oftast youtube eftersom att ett youtube-klipp inte är så långt men fortfarande underhållande.

Series you are watching right now?
To be honest i don't watch that many series, I prioritize other things. If I watch something it's often youtube since a youtube video isn't that long but still entertaining.

När brukar du oftast gå och lägga dig?
Jag försöker lägga mig mellan 21:00 och 23:00, oftast blir det åt det senare hållet. Men de kvällarna jag är riktigt duktig är jag klar för att hoppa i säng klockan nio och är pigg nästa dag.

When do you go to bed?
I try to go to bed between 9:00 pm and 11:00 pm, often it gets more to the later part. But the nights I'm a good girl I go o bed at nine and am not tired the next day.



Fem saker du vill göra i framtiden?
Resa jorden runt, få jobba med något av mina intressen, flytta till en stor lägenhet, träffa någon, spara ut mitt hår.

Five things you want to do in the future?
Travel the world, get to work with some of my interests, move to a big apartment, meet someone, grow out my hair.

Vad finns alltid i din handväska?
Jag har inget speciellt i min väska, men oftast ligger det något skolarbete nedpackat där.

What is always in your bag?
I don't have anything special in my bag, but often there's some kind of school work there.


Likes

Comments


Förra veckan fick jag förfrågningar om att göra ett inlägg om hur man ställer in kameran när man fotar och vad jag använder för inställningar. Självklart, tänkte jag och nu sitter jag här och skriver.

Vilka kamerainställningar jag använder är väldigt svårt att svara på eftersom det är olika från bild till bild. Men något som är gemensamt för alla mina bilder är att jag bara använder de manuella inställningarna, jag ställer alltså in kameran helt själv.

När man börjar experimentera med de manuella inställningarna inser man ganska snabbt att de måste justeras. Det finns ingen magisk inställning som funkar för alla bilder, utan det beror på ljuset. Att fota klockan tolv på dagen och tolv på natten är helt olika saker, och då gäller helt olika inställningar.

Hur man ställer in alla olika inställningar är olika från kamera till kamera, man får helt enkelt googla fram det.

Last week I got a request about making a post about how you set the camera and what settings I use. Of course, I thought and now I'm sitting here writing this post.

Which camera settings I use is a very difficult question since it's different from picture to picture. But something they all have in common is that I use the manual settings, I'm setting the camera myself.

When you start experimenting with the manual settings you will realize that they have to be adjusted. There's no magical adjustment that works for all pictures, that depends on the lighting. To shoot at twelve am and twelve pm is two whole different things, and in that case you will have to use different settings.

How to change the settings is different from camera to camera, you will have to google it.



BLÄNDAREN

Inuti kamerans objektiv sitter det som plattor som tillsammans kan göra "hålet" i objektivet som släpper in ljus till sensorn större respektive mindre. Det är det vi kallar för bländaren. Desto större bländare man har, desto ljusare blir bilden. Det är logiskt, eftersom man släpper in mer ljus då.

Genom att reglera bländarens storlek får vi olika skärpedjup i bilden, hur separerad fokuspunkten ska vara från bakgrunden. Alltså hur blurrig bakgrunden är. Desto större bländare (lägre bländartal), desto suddigare bakgrund kommer du få. En bild med en suddig bakgrund har ett kort skärpedjup. Korta skärpedjup kan vara bra när man har något som man vill ska synas särskilt i en bild, till exempel när man fotar produkter eller porträtt.

Om du istället vill att allt i din bild ska vara skarpt ska du ha en liten bländare, och ett så högt bländartal som möjligt. Desto mindre bländare du har (högre bländartal), desto mer kommer synas i din bild. En bild där allt är skarpt har ett långt skärpedjup. Det är bra när man till exempel fotar landskap.

THE APERTURE

In the lens of the camera there is thin sheets that together can make the "hole" in the lens that let the light in to the sensor. That is what we call the aperture. The bigger aperture you have, the lighter the picture will be. It's logical, since you let in more light that way.

Through adjusting the size of the aperture we get different depth of field in the picture, how separated the objekt that the focus will be on is from the background. How blurry the background is shortly said. The bigger aperture you have (lower f-number), the blurrier background you will get. A picture with a blurry background has a short depth of field. Short depths of field can be good o use when you want to focus on something in particular in a picture, for example when you shoot products or portraits.

If you instead want all in your picture to be sharp and a long depth of field you should use as small aperture or as high f-number as possible. The smaller aperture you have (higher f-number), the more will be sharp in the picture. A picture where everything is sharp and a long depth of field. That is good when you for example shoot landscapes.



SLUTARTIDEN

Mellan objektivet och sensorn sitter det som en slags dörr som avgör hur länge man ska släppa in ljuset, slutaren. Desto längre tid du släpper in ljus, desto ljusare blir bilden. Det man bör komma ihåg är dock att vid långa slutartider måste kameran vara helt stilla, annars blir bilden suddig. Om du ska använda en slutartid kortare än 1/60 sekund rekommenderar jag att använda stativ, annars är det stor risk att bilden får skakningsoskärpa. Även om den kanske inte syns direkt kommer du märka det när du zoomar in på bilden.

Om du fotar något som rör sig snabbt måste du använda en kort slutartid, annars kommer bilden få skakningsoskärpa. Medans du kan använda längre slutartider när det du ska fota är stilla.

THE SHUTTER SPEED

Between the lens and the camera body there is kind of a door that decide for how long you're letting in the light to the sensor, the shutter. The longer you let in light, the lighter your picture will be. What you should remember is that the camera have to be still when you use long shutter speeds, or you will end upp with a blurry picture. If you are going to use a shutter speed shorter than 1/60 second I recommend using a tripod, otherwise there's a big risk that the picture will notget sharp. Even if you can't see it directly you will notice it when you zoom in.



ISO

ISO:t avgör hur ljuskänslig sensorn i kamerahuset ska vara. Genom att höja ISO:t blir bilden alltså ljusare. Nackdelen med att höja ISO är att kvaliteten på bilden blir sämre, grynigare framför allt. Det här spelar mer eller mindre roll i olika sammanhang, ska du printa ut bilden över en hel vägg är inte högt ISO en bra idé men om du bara ska ha en profilbild är ISO mindre viktigt.

ISO

The ISO determines how sensitive the sensor be to light. When you higher the ISO the picture gets lighter. The thing with ISO is that when you use a high ISO the picture will have a lower quality. It will especially be more grainy. This plays a bigger or smaller role in different contexts. If you want to print out the picture on a wall maybe high ISO isn't anything to go for, but if it is just for a profile picture ISO may not be so important.



För att få rätt exponering (ljus) i en bild får man reglera de här olika inställningarna. Ibland kommer man behöva kompromissa med dem. Om det är mörkt ute kanske du måste bestämma dig för ett långt skärpedjup eller offra kvalitet på bilden genom att höja ISO:t. Men det beror helt på bild till bild också.

När man försöker lära sig inställningarna tycker jag det bästa sättet är att testa sig fram. Att försöka läsa sig till det är väldigt svårt. Jag provade det, men gav alltid upp eftersom det kändes för svårt och komplicerat. Men kamerainställningar är som att lära sig cykla, när man väl kan dem är de hur enkla som helst att använda.

To get the right exposure (lighting) in the picture you adjust these settings. Sometimes you will have to compromise with them. If it's dark outside you may have to choose between having a long depth of field or offer some quality through increasing the ISO. But that also depends on picture to picture.

When you are tying to learn the manual settings I think the best way is to try it out. To learn though reading is not an easy task. I tried it, but always gave up because it felt to difficult and complicated. But the settings are like learning to ride a bicycle, when you know it will not be difficult at all to set your settings.


Likes

Comments


Jag startade den andra veckan det här året med en god frulle. Smoothie toppad med cashewnötter, pumpafrön banan och chiafrön. Älskar verkligen frukost, det är det bästa målet på dagen enligt mig. Idag är det Måndag, ny start på en ny vecka och det känns jättebra! Även om skolan börjar ser jag fram emot den här veckan.

MÅNDAG
- Jag ska söka jobb (jag skrev mitt personliga brev i Lördags)
- Njuta av den sista dagen av lovet
- Fota bilder till bloggen och skriva inlägg
- Gymma

TISDAG
- Skolan börjar
- Jag kommer komma in i de gamla rutinerna igen

ONSDAG, TORSDAG, FREDAG
- Gå i skolan som vanligt
- Plugga till prov (believe it or not)

LÖRDAG & SÖNDAG
- Inget planerat än

I started off the week with an amazing breakfast. Smoothie topped with cashew nuts, pumpkin seeds, banana and chia seeds. I love breakfast, best meal of the day in my opinion. Today it's Monday, and the beginning of a new week which feels so good! Even if school starts I look forward to this week.

MONDAY
- I will apply for a job (I wrote my personal letter Saturday)
- Enjoy the last say of the holidays
- Shoot pictures for the blog and write posts
- Go to the gym

TUESDAY
- The school starts
- Get back into routines

WEDNESDAY, THURSDAY, FRIDAY
- Go to school as usual
- Study for tests (believe it or not)

SATURDAY & SUNDAY
- Nothing planned yet


Likes

Comments

Therese Lindgrens bok har ju varit populär sedan den släpptes. Alla läser den, alla älskar den. Även jag. Den heter Ibland mår jag inte så bra, och den handlar precis som man kan förslå av titeln, om psykisk ohälsa.

Therese skriver om hur hon från att vara en citerar "charmig, galen och rolig tjej med hundra bollar i luften" blev till en "lättirriterad och elak tjej, som var begränsad av panikattacker och försökte kontrollera allt i sin omgivning". Hon berättar om skammen över sin psykiska ohälsa hon bar på i många år, och om hennes bekräftelsebehov.

Jag tycker att boken är sjukt bra och sammanhängande, boken blir en helhet och allt som är skrivet hänger på ett eller annat sätt ihop. Jag tycker att boken i övrigt är väldigt bra skriven, och man lämnas aldrig med några frågetecken eftersom allt är väldigt bra beskrivet.

Om man har lidit eller lider av psykisk ohälsa, tror jag att man har väldigt lätt att känna igen sig i boken. Även om man kanske inte har haft exakt samma slags problematik så finns det alltid något som man kan relatera till. Jag tycker att den kan vara ett bra hjälpmedel när man går igenom någon form av psykisk ohälsa, och kanske får en att inte skämmas lika mycket för den. Jag skulle också rekommendera boken till närstående eftersom Therese förklarar och beskriver på ett sätt som gör att man kan förstå henne. Jag tror att boken kan krossa endel fördomar kring psykisk ohälsa och kan få folk som inte varit med om liknande att få lite mer förståelse.

The book of Therese Lindgren has been popular since she released it. Everyone reads it, everyone loves it. Me too. It titled "ibland mår jag inte så bra", and is about mental illnesses.

Therese writes about how she went from being a "charming, crazy and funny girl that was doing a lot at the same time" to an "irritable and mean girl, that was limited of panic attacks and tried to control everything in her surrounding". She talks about the shame over her mental illness that she was carrying for many years, and her acknowledgement need.

I think the book is so good and coherent, the book is complete and everything that is written somehow goes together with the rest. I think the book is write-in a very good way, and you never get leaved with any question marks since everything is so good described.

If you have suffered or are suffering form any kind of mental illness, I think that you will recognize some things in the book. Even if you don't have the same problems there's always something you can relate to. I think that the book can be helpful when you're struggling with some kind of mental illness, and maybe makes you not feel as ashamed of it. I will aslo recommend the book for someone close to a person that is suffering because Therese explains and describes it in a way that can get people to really understand. I think the book can face many prejudices of mental illnesses and can make people that haven't suffered from it get some more understanding for it.


,

Likes

Comments