Även idag jagade vi, och jag satt på pass. Einar sov som vanligt någon timme till då vi kommit dit, och fick sedan grötfrukost framför brasan. Han var på bra humör,  som vanligt!

Einar var inte nöjd med att sitta i vagnen och fick åka i sjalen medan vi styckade. Funkade bra! Mysigaste styckningspasset hittills!

Det är såå vackert med alla höstfärger nu! Idag satt vi på pass.

-Jag står upp, själv!

I samarbete med Thermacell

Sommaren har nu gått mot sitt slut för i år, men visst är den underbar. Speciellt de varma dagarna som man gärna sitter ute och äter middag och dricker kaffe långt in på kvällen och njuter. Och slåss med mygg tills man ger upp och går in... Att gå runt och lukta myggmedel jämt tycker jag inte är så kul. I skogen, men inte annars. Myggspiraler och myggljus fungerar sådär. Nu när vi har en liten bebis ogillar jag myggen ändå mer.

I sommar skaffade jag mig en Thermacell. Mina tankar var väl inte alltid för höga, men det var ju värt att prova. Och faktiskt, den fungerar hur bra som helst! Oftast har jag den liggandes på matbordet ute på bron och startar den även om det bara är lite mygg. Jag har nog blivit lite bekväm, och så vill jag helst inte att Einars ska bli biten alls. Förutom att den är effektiv och smidig att ha med sig, så är den väldigt enkel att använda.

I augusti var jag på kurs i skogen och hade med mig Einar i selen. Första dagen tillbringades ute på en myr, så Thermacellen fick följa med. Nästan alla mygg och framförallt knott höll sig på lagom avstånd.

Nu kan jag faktiskt tycka att det är lite bra att det är en och annan insekt hemma hos oss, så kanske svalorna flyttar in något år!

• 178 Readers

Igår fick Einar se en älg på närmare håll efter att Linus fick avsluta ett fint arbete av Pikku. Nu regnar det massor, så då pausar jag och Einar våra turer i skogen. Idag kokade jag köttsoppa på älgkött från i fjol,  renmärg och klimp. Så gott och höstigt! Einar fick saltfri varitant av i övrigt precis samma köttsoppa och tyckte det var supergott!

Det känns så bra att Einar kommer veta varifrån maten kommer från. Kött är inte något som (idag i alla fall) tillverkas i maskiner på Ica, utan ett djur och i vårat fall från skogen.

Det känns så lyxigt att gå ut i trädgårdslandet och plocka ihop lite mandelpotatis, örter och grönsaker och sedan hämta upp lite älgkött ur frysen och koka ihop barnmat. Idag kokade jag en stor sats kalops på bara egna ingredienser. Det kan inte bli godare, nyttigare, mer ekologisk eller klimatsmart än så! Det känns väldigt bra att ha möjligheten att ge Einar mat på så bra varor -lyx i mina ögon.

Här två bilder som jag stannade och tog på väg hem från Borgafjäll. Så spegelblankt och vackert!

Nä, ingen älg men massa mys! Vi tog med chiapudding, mackor och kaffe till mig och gröt till Einar så åt vi frukost i skogen samtidigt som solen gick upp. Mysigt! Det var -1 grader då vi kom fram till passet, så elden värmde skönt!
På eftermiddagen bakade jag klart äppel- och kanelbullar på surdeg samt tunnbröd på surdeg. Gott!

Älgjakten har börjat. Tiden har flyget fram och det är redan September, en fantastisk klar och vacker månad. Igår gick jag och Linus med Pikku Einar fick följa med i selen på min mage. Idag satt jag och Einar på pass. Vi har skottränat honom på skjutbanan (funkade bra!), så har jag ljuddämpare på bössan och han bebishörselkåpor. Inget skjutet och knappt något sett för jaktlaget hittills.

Idag, den 5e september fyller Einar ett halvår. Dagen till ära trängde den första lilla vita tanden fram längst fram i underkäken. Och fler är på gång! Sötnisse!
Ett halvår. Att vara förälder har visat sig vara ändå mer underbart än vad jag kunnat föreställa mig och jag känner en så oändligt stark kärlek till Einar. Han börjar bli så stor!  En liten pojke istället för en bebis.

Sista dagen i Borga för den här gången. Det har varit en jättehärlig vecka! Jag hade verkligen fjäll-abstinens innan. Sådär så man nästan känner sig lite smånere för att man längtar. Nu har både jag och Einar fått andas frisk höstfjälluft, njutit av fina utsikter och väder som vissa dagar varit över förväntan. Jag har fått blicka ut över fjället och låtit lyckohormonerna i kroppen få frispel för ett tag. Och allt det vackra och underbara med en snarkande eller jollrande bebis på ryggen. Ibland känns livet verkligen fulländat!

Nu ska vi rulla hemmåt och krama andra halvan av familjen och ladda för älgjakt.

Hur kan man bättre avrunda en dag i fjällen än i badtunnan?! Einar badade med oss innan det var dags att sova. Han älskade det och plaskade på allt vad han orkade både med händer och fötter.

Idag testade mitt nya spö som jag fick i morsdsgpresent. Med mitt förra spö (och gammal lina) så började jag tycka att det var tråkigt att fiska med kastspö. Trassel, trassel trassel, toppen flög iväg då man kastade, öglorna på spöt var trasiga och linan fastnade och inte så märkvärdigt att kasta ut draget med. Det hade sett sina bästa år! Det här spöet, ett ul-spö, var något helt annat. Schwung då draget ska iväg och med dem nya linan blev det inte trassel. Jag får nog ta och damma av fiskelådan igen!

På eftermiddagen gick jag upp på Lillfjället högst upp vid liften. Einar sov från det att jag gick från stugan till att jag kom hem. Så mysigt att höra snarket medan man går! De senaste dagarna har det blivit mer och mer höstfärger på träden och vegetationen. Speciellt ripbären, lingon- och blåbärsris och dvärgbjörkarna är sådär intensivt röda.