Header
View tracker

Klockan är strax efter 16 och framför mig väntar en kväll med plugg. Träning är gjord idag och det blev ett riktigt genomkörarpass med mycket teknik och stabila rörelser, GRYMT! Känslan efter ett bra pass, när man vet att det har gjort nytta och man knappt kunnat göra det bättre är så jädra skön. Thumbs up!!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Måndag: Långpromenad, minst 2 timmar

Tisdag: Vila

Onsdag: Promenad + gym - ben/rumpa

Torsdag: Intervallträning + gym - funktionellträning

Fredag: Löpning + gym - rygg/biceps

Lördag: Gym - bröst/triceps

Söndag: Vila

Likes

Comments

View tracker

I skrivande stund har jag precis blivit klar på gymmet med George och framför mig väntar en dag full av massage. Jag har alltså fått ett jobb som massör på ett hotell i stan. Igår var min första dag och jag stortrivs redan. Att jag praktiserat med massörer och instruktörer i tre veckor för att nu själv jobba som det är helt underbart. Får jag säga att jag är stolt över mig själv? Nåväl, passet idag har gått bra. Vi tränade mage och axlar på många reps. Klockan är inte mycket mer än halv 9 och det är skönt, nu vet jag att träningen är gjort, jobbet väntar och efter det kan jag bara slappna av. Ett extra plus är att jag alltid har mycket energi när jag tränar på morgonen.

Nu ska jag äta frukost, ha en bra dag!

Likes

Comments

Kanske borde börja jobba med att utvärdera pass?

Idag är det måndag igen och det betyder att detta är sista veckan med praktik, vilket är lite synd för jag trivs som fisken i vattnet på praktiken. På eftermiddagen idag var jag återigen med en instruktör på träningspass, 3/4 var nya pass som jag inte testat tidigare.

Fotgympa är precis vad det låter som. Det går ut på att få upp motorik och rörelse i fötterna. En övning som passet innehöll var till exempel att rita med foten (det blev inte vackert haha).

Chiball var det andra passet och Yoga var det tredje passet jag testade. Det finns många likheter mellan Chiball och Yoga, andning och harmoni är i fokus. I Chiball arbetar man med våra olika charkran i kroppen och man har en liten boll med i övningarna. Skönt pass!

TRX passet fick avsluta dagen. Har aldrig riktigt tränat med TRX band innan men alltid undrat hur man gör. Nu vet jag det och jag ska lägga in en TRX övning i varje styrkepass jag kör för tydligen finns det övningar för Hela kroppen att göra i TRX banden. Jag var okunnig men har nu blivit lite mer kunnig i ämnet ;)

(Inte jag på bilden)

Likes

Comments

Idag har jag haft en skön dag på praktiken. En av massageterapeuterna gjorde en bodyscrub på mig, för att jag ska lära mig det så småningom. Efter det fick jag lära mig mer om produkterna som används för imorgon ska jag börja med personalbehandlingar! Alltså ska jag massera personal på kusthotellet.

Min träning idag som var inplanerad var att simma med Samuel och George. Simhallen har kvällssim efter 19 på onsdagar men just idag var det stängt för att personalen utbildade sig. Någon annan träning blev det inte utan vi mös till det hemma istället.

Likes

Comments

Den här veckan har börjat perfekt. Måndag och tisdag har redan swishat förbi, tiden går fort när man har roligt. Igår (måndag) gick jag med en instruktör hela förmiddagen och var med på passen som hon höll i. Tre pass blev det allt som allt.

Bastuyoga, vad är det? Det är precis vad det låter som. Man sitter i en bastu och gör yoga. Det blir lite större påfrestning för hjärtat i och med att det är högre värme men då man på detta pass sitter så går det att genomföra för alla åldrar, väldigt behagligt faktiskt!

Vattenträning, det är den vanliga vattenträningen som man brukar se. Det är generellt äldre kvinnor som är i vattnet och jag tror tyvärr att många har fel uppfattning av den här träningsformen. På vissa sätt är det lättare att träna i vattnet men samtidigt kan man själv avgöra svårigheten på ett helt annat sätt. Vill jag ha det jobbigare och högre motstånd, då böjer jag lite i knäna så jag kommer längre ner under vattnet. Gör jag rörelsen fortare så blir också motståndet större. Att träna i vatten är även skonsammare för kroppen, belastningen på leder och senor blir inte lika stor.

Muskelbalans var det sista passet jag var med på. Här arbetar man mycket med rörlighet och funktion. Poängen är alltså inte att det ska vara maximalt tungt utan att man ska ta ut maximal rörelse. Perfekt för min lite övertränade axel.

Idag (tisdag) var jag med en annan instruktör och fick prova tre andra pass. Yoga, din stund och cirkelträning.

Yoga och "Din stund" påminde ganska mycket om varandra. Det är lugna rörelse där fokus ligger på andningen.

Cirkelträningen var betydligt mer pulshöjande och intensiv. Här jobbade man i 40 sek med 20 sek vila. Passet var 30 min långt och sammanlagt var 20 minuter högintensiv träning. Kul och framförallt bra för min kondition.

Likes

Comments

Denna veckan har innehållit en hel del spännande saker! Två konserter har jag varit på, ny praktik och massvis med träning.

Måndagen börjades med ett gympass tillsammans med George, rygg/biceps tränade vi. Efter det sprang vi hem och åt en riktigt stabil och nyttig frukost. Havregrynsgröt är en trogen vän på den fronten. Med denna grymma starta på dagen tog jag, Samuel, Olivia och Rasmus tåget till Köpenhamn. Vi checkade in på hotellet vi skulle bo på över natten och efter lite sightseeing i staden begav vi oss till Falcon Salen, där FLUME höll sin konsert. Jag har alltså sett och dansat till Flume live... sjukt.

tisdagen var vi trötta och sega, tåget hem till Varberg tog vi därför direkt efter vi checkat ut från hotellet. Vi kom hem sent och det blev sängen direkt för mig.


Jag vaknade pigg, glad och exalterad på onsdagen. Jag skulle börja min nya praktik på Kurorten i Varberg. Hela dagen gick jag med massageterapeuterna och fick se hur de jobbade. Det är inte alltid man tänker på hur extremt olika massörer jobbar. Massagen blir massörens egna konstverk och det handlar om känsla.

Denna kväll tränade jag även ben/rumpa på gymmet.

Torsdagen var min minst händelserika dag denna veckan. Jag gick med massageterapeuterna även idag och fick se många olika behandlingar. Istället för att ta bussen gick jag nu hem från praktiken, det är drygt 4km. När jag kommit hem gick jag ut och sprang. Väldigt bra gick det!

Fredag hade jag sovmorgon och började min praktik först 13:30. Skönt. Jag hade planerat att träna på morgonen men det blev inte mer än en halvlång promenad med min hund.


Lördag innebar en tidig morgon för att åka till Malmö på förmiddagen. Jag och Samuel skulle se Kent! Vi gick runt i staden och shoppade lite på Emporia innan konserten började. Konserten var MAGISK.


Idag (söndag) har vi pressat 120 liter äppelmust tillsammans med mamma och Olof. Utöver det har vi tagit det lugnt och bara myst. Nu är jag hemma igen och ska krypa till sängs, imorgon väntar en ny vecka.

Likes

Comments

Ikväll var jag på gymmet med George, ett sisådär bra pass. Bra för sinnet men inte mycket mer är underhåll för kroppen. Vi tränade mage och axlar, dålig kost hela dagen och lite för mycket till middag innan träning gjorde att energin var tveksam.

Hur fin är hösten?

Likes

Comments

Jag har precis kommit hem från en lång promenad. Elsa och jag var ute och gick i 1h och 45 minuter och jag tror att både mina och hennes senor är otränade för att gå så länge i kyla. För jag är inte alls redo för att redan börja klä på mig underställ... och det kändes lite i senorna faktiskt.

I helgen spelade jag min första handbollsmatch på nästan tre år! Jag tycker att det gick väldigt bra och wow, vad jag sprang haha. Det blev mycket snabba kontringar och relativt korta anfall och då var det dags att springa igen, speciellt som kant spelare. Ett plus med detta är att jag verkligen märkte hur mycket bättre min kondition har blivit! När jag började spela handboll (för två månader sen) orkade jag inte spela så mycket mer efter ett par snabba kontringar men nu fanns det massvis med energi och kraft kvar. Det kan också varit adrenalinet jag fick för att spela en riktig match.

Imorgon tar jag bort stygnen på näsan och då är det dags för riktigt hård träning igen!

Likes

Comments

Jag har har precis kommit hem från sjukhuset efter en liten operation. En finne på nästippen har jag haft i några månader. Den har sett ut lite som en knöl och har inte gått att klämma. Det har sett märkligt ut och varit ömt. Äntligen är den borta och nu återstår bara stygn i en vecka.

Detta innebär ingen träning på åtminstone fyra dagar. Såret och stygnen skall hållas torra och rena. Där rök alltså min träningsplanering för veckan... Mycket promenader får det bli.

Likes

Comments