Header

Jag vaknade idag med väldigt ont i halsen. Just nu är det inte läge alls att bli sjuk, har så otroligt mycket i luften just nu. Men men, detta betyder att jag måste träna min kropp lite lättare denna veckan. Vila den men fortfarande stimulera den.

Måndag:
Vila, enbart en långpromenad får tmin hund.

Tisdag:
Axlar + bål

Onsdag:
Långpromenad med hög intensitet

Torsdag:
Pass 1: Intervallträning
Pass 2: Ben

Fredag:
Intervallträning

Lördag:
Bröst/triceps

Söndag:
Ben, avluta med en långpromenad på 1-2h


Kommande helg är jag ledig och då kan jag lägga in mer träningspass. Dels finns det mer tid och min kropp får tid att vila mellan passen. Dessutom har jag inbokat en hel hemmakväll tillsammans med familjen. Min bror åker snart iväg till alperna, för att vara där i ett par månader.:(

Likes

Comments

Träningen idag har gått väldigt bra. Jag tränade kondition i skolan.. Stod på crosstrainern i 40 min innan jag avslutade med dynamisk stretch. Knepet för mig att göra löpbandet/crosstrainern roligare är att jag tävlar mot tiden. Om (som idag) det har gått nästan 6 min sen jag började och jag har bränt 56 kalorier så brukar jag sätta upp mål som "jag ska ha bränt 100 kalorier innan det har gått 10 min". Wips så hade det gått 10 min och då blev istället målet att ha bränt 300 kalorier innan 20 min hade gått. Detta är för mig ett roligt sätt att pressa mig emot siffrorna. Du blir tvungen att öka antingen lutning eller hastighet för att "hinna i tid". Det hela slutade på 520 kalorier efter 40 min.
Gör ni också såhär?

Efter skolan åkte jag hem och lagade lunch för att sedan plugga lite innan jag mötte upp George på gymmet för ett till pass. Denna gången tränade vi axlar och mage. Även det gick väldigt bra. Motivationen är uppe och jag känner mig faktiskt redo för en helg full av jobb.

Likes

Comments

Jag brukar nästan alltid äta en stadig frukost. Den består som bas utav havregrynsgröt och sedan lägger jag till olika saker beroende på vad jag är sugen på. Detta är i form utav olika bär, frön, frukter och ägg (eller andra proteinkällor). Ibland kokar jag gröten tillsammans med ägg och ibland tillsammans med proteinpulver. På detta sätt får jag en grym start på dagen och jag meddelar min kropp att den inte behöver hålla inne på mitt fett idag. Dvs. Det är inte svältperiod och då är det fritt fram att sätta igång metabolismen. För så är det nämligen, att får inte kroppen i sig rätt mängd mat så tror den att det är "svåra tider" och då minskar fettförbränningen. Det är alltså inte något påhitt att du kan äta dig smal. Men då ska det givetvis vara rätt mat.

Frukost idag: havregrynsgröt, äpple, apelsin, banan, chiafrön och pumpafrön. Jag tycker även om att ha mjölk till gröten och då föredrar jag havremjölk.

Nu kallar skolan!

Likes

Comments

Idag har varit en bra dag. Vädret är ingen höjdare och jag märker av att jag behöver solstrålar på min kropp nu. Behöver fylla på förrådet med D-vitamin och få den där naturliga glädjen jag får så fort jag ser solen skina! För att göra någonting åt detta så var jag faktiskt förbi affären och köpte just D-vitamin idag. Att man bör äta det, speciellt på vinterhalvåret är ju någonting som varenda näringscoach pratar om. Får se om det är en sån dunderkur och om jag märker någon stor skillnad nu.

Dagen i övrigt startades med ett stort glas vatten. Sedan cyklade jag hem till Samuel för att försöka få med honom till gymmet. Det var en död gränd så att säga haha. Trots att frukosten stod redo i sängen ville han inte med. Det slutade med att jag cyklade vidare själv till gymmet. För att ni ska förstå situationen lite mer frågade jag honom igår om han ville med och träna på förmiddagen idag. Han svarade "ja, om du får upp mig ur sängen".

Väl på gymmet hade jag inte så mycket tid och det resulterade i ett effektivt konditionspass. Dagens konditionsträning bestod att snabba intervaller med kort vila. Efter 20 min gick jag av rullbandet, hoppade in i duschen och begav mig sedan till skolan. Kort och gott kändes passet väldigt bra. Jag förväntade mig inte att jag skulle ha mycket energi då jag tränade på tom mage (tycker om att göra det på morgonen) men all energi jag hade fokuserades på rätt sak. På tåget åt jag såklart min havregrynsgröt med bär på. = protein + fibrer + antioxidanter.

I skolan var vi även där på gymmet. Ett träningspass utförde jag tillsammans med Christopher enligt fustra träningsmetod och jag lärde mig som alltid (när jag tränar med honom) väldigt mycket bra övningar och teknik.

Jag ersatte mitt planerade pass (axlar/mage) med träningspasset jag tränade i skolan istället. Ska försöka ta igen det passet antingen imorgon eller i helgen.

Likes

Comments

Denna veckan planerar jag in mer cardio men jag kommer inte ersätta styrka med cardio utan istället bara komplettera med det. Kroppen kommer utsättas för mycket mer träning och därför är sömnen extremt viktig nu. Jag är taggad för hur min kropp kommer reagera.

Måndag:
Långpromenad
jag känner att min kropp (speciellt ryggen) är trött efter förra veckans massage jobb. Jobbade onsdag + fre-sön heldagar och min rygg behöver vila. Därför tar jag en långpromenad idag och avslutar kvällen med att få massage av min kollega. Toppen!

Tisdag:
Pass 1: Powerwalk 1h
Pass 2: Ben + rumpa med avslutning på crosstrainer 20 min.

Onsdag:
Rygg + biceps

Torsdag:
Pass 1: Cardio + funktionell träning
Pass 2: Axlar + mage

Fredag:
Pass 1: Ben + rumpa
Pass 2: Cardio

Lördag:
Cardio

Söndag:
Cardio

Likes

Comments

Jag är inte alls särskilt duktig på att uppdatera och utvärdera min träning just nu, jag tar mig inte tid till det helt enkelt. Det är faktiskt tråkigt för jag tycker ju om att skriva.
Kan jag skylla på att det är stressigt kring jul? Nja, isåfall är mitt liv stressigt hela tiden.

Träningen det senaste har i vilket fall rullat på otroligt bra. Motivationen som jag fick under praktiken har stannat och det blir flera träningspass i veckan! Härligt. Det är dock lite väl mycket focus på styrka nu och lite för lite på löpningen, men det ska jag ändra på i nästa vecka.

Lite cabelflyes (och fokus) från ett par dagar sedan.

Likes

Comments

Likes

Comments

Idag är det som tisdag och dagen börjar väldigt bra. Det känns som att solen bär med sig glädje och energi och idag skiner solen och frosten gnistrar på marken. tvärtom var det igår.

Trots det dåliga vädret igår så lyckades min dag bli en succé. Det kan inte bli mycket annat när jag går en utbildning som jag älskar och är omgiven av underbara människor. I skolan gick vi igenom ansiktsbehandling, dvs jag fick en ansiktsbehandling bestående av rengöring, skrubb, mask, återfuktning, dagkräm +massage. Sen fick jag såklart göra en behandling också. Min lärare bjöd på kaka som vi fick smaska på under genomgången av ryggens muskler och sedan var skolan slut. Efter att haft 5 veckor ifrån skolan känns det faktiskt skönt att vara tillbaka. Detta firades med utelunch tillsammans med tjejerna efter skolan.

Kvällen bjöd på gym (veckans träningsschema kommer förövrigt upp under dagen) tillsammans med Hannah och George. Motivationen håller i sig och eftersom vi är flera så motiverar vi varandra väldigt bra. Har du svårt att behålla motivationen? Träna med någon som vill samma sak. För mig du fungerar det inte att träna med en kompis. Ofta vill vi inte samma sak med träningen och det blir sällan ett intensivt effektivt pass. Vill du hitta en bra träningskompis så är ett tips att sätta upp en lapp på gymmet eller skriva i träningsgrupper på Facebook. Jag har sett flera lappar där det till exempel står:

"hej! Jag söker någon av det kvinnliga könet att träna tillsammans med. Någon att göra ett gemensamt träningsschema med och göra träningen lite roligare! Behöver du ibland motiveras kanske och vill du ibland motivera mig? Jag är i 25-års åldern och har stora ambitioner med träningen. Känns detta som någonting för dig?"

Låt fantasin flöda och hitta ditt bästa sätt! Jag har lyxen att ha min bror, kanske världens bästa träningspartner. Vi har lärt oss gymmet tillsammans och båda två är nu grymma på att passa varandra och veta vilka övningar som passar bäst till träningspasset.


Nåväl, efter träningspasset gjorde jag, Samuel och George tacos (vegotacos såklart!). En lång natt med djupa tankar tillsammans med Samuel blev det också, ibland behövs det och hur underbart är det inte att dela allting med någon. Jag är lyckligt lottad som får det. Är du också lyckligt lottad?

Likes

Comments

Klockan är strax efter 16 och framför mig väntar en kväll med plugg. Träning är gjord idag och det blev ett riktigt genomkörarpass med mycket teknik och stabila rörelser, GRYMT! Känslan efter ett bra pass, när man vet att det har gjort nytta och man knappt kunnat göra det bättre är så jädra skön. Thumbs up!!

Likes

Comments

Måndag: Långpromenad, minst 2 timmar

Tisdag: Vila

Onsdag: Promenad + gym - ben/rumpa

Torsdag: Intervallträning + gym - funktionellträning

Fredag: Löpning + gym - rygg/biceps

Lördag: Gym - bröst/triceps

Söndag: Vila

Likes

Comments