Header

Måndag:

Pass 1: Rygg/biceps

Pass 2: Spinning


Tisdag:

Bröst/triceps


Onsdag:

Pass 1: Spinning

Pass 2: Ben


Torsdag:

Yoga

Denna torsdag ska jag även gå igenom ett träningsschema med Rebecka som jag gjort till henne för ett par veckor. Det är första gången jag gör det här på riktigt så kommer bli väldigt spännande hur utfallet blir.


Fredag:

Axlar/mage

Lördag:

Vila

Söndag:

Pass 1: Löpning/intervaller

Pass 1: Rygg/biceps





Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Hej hallå och godmorgon!

Jag sitter och äter frukost med min mamma och fina syster i skrivande stund och kom på att jag glömde utvärdera träningen igår.

Min Lördag

Bodybalancen började vid kl.9 och eftersom jag tycker att denna träningsform är mer skön än jobbig så gick jag upp 20 min innan det började, borstade tänderna och gick ner till gymmet (ingen frukost alltså).

Lite trött var jag och missade att jag faktiskt skulle träna Boxcross direkt efter bodybalancen och det är ju snarare ett jobbigt än ett skönt pass.

Där stod jag alltså och körde igenom två pass efter varandra på morgonen med inte mer än en nocco i magen. MEN det gick bra och jag kände mig bara lätt och fräsch under träningen, efter träningen märkte jag dock väldigt tydligt att kroppen inte hade mycket energi.

Så varför ska man och varför ska man inte träna på fastande mage?
Detta beror på vad du vill uppnå med träningen. Vill du förbränna fett eller vill du bygga muskler? Träningen blir mer effektiv om du inte tränar på fastande mage då kroppen (musklerna) har mer bränsle att ta av. Hjärnan behöver också bränsle för att kunna fokusera och hålla igång alla sinnena. DVS skaderisken är mindre om du ätit innan träningen.

Samtidigt hävdar många att du bränner mer fett om du tränar på tom mage och personligt tror jag att det kan vara nyttigt ibland. Det viktigaste är att du chockar kroppen och därför är det bra att variera även detta.


Efter träningen gick jag till affären och köpte en stor påse med apelsiner och stora korgar med kiwi och päron. Detta gjorde jag sedan en god frukostsmoothie av tillsammans med havregryn och chiafrön.

Likes

Comments

Ibland är det verkligen viktigt med lite egentid och att spaa själv är någonting som iaf jag underskattar.

Denna veckan har jobbet haft personal behandlingar (dvs, all personal får massage) och jag passade såklart på att boka in mig.

Efter 40min ryggmassage och 1h helt ensam i badet är jag på väg hem. Hemma ska jag äta middag med mamma, plugga lite och sedan väntar sängen.

Perfekt Torsdag!

Likes

Comments

Jag behöver en riktigt peppande spellista när jag tränar. Har tröttnat på alla fartfyllda listor jag äger och dagens hits faller inte heeelt i min smak, så om du vet någon bra låt skulle jag vara väldigt tacksam över ett litet tips!

Ett trött benpass har jag precis genomfört. Idag hade jag dålig energi men lyckades ändå tragglade mig genom passet. Som jag skrev tidigare i veckan behöver jag mycket planering i vardagen nu eftersom inte motivationen är på topp.

Passet bestod av bland annat djupa squats, sumo-squats, leg curls och lunges. Denna veckan tränar jag 3x12 och nästa vecka blir det 5x5.

Nu ska jag iväg till jobbet för att själv få en behandling, lyxigt va!!

Likes

Comments

Med alldeles för mycket jobb och dålig sömn ett par veckor märker jag av hur mycket stryk min kropp tar. Ständig trötthet och en känsla av svaghet är inte någonting som jag trivs med eller är bekväm med. Det är därför viktigt att jag får in planering i vardagen igen! (slarvar så lätt med det..).

Ett pluggschema, jobbschema, kostschema och träningsschema för kommande vecka är gjort.

Här är träningsschemat!

Måndag:

Promenad och vila/återhämtning

Tisdag:

Promenad och vila/återhämtning

Onsdag:

Pass 1: Mage

Pass 2: Spinning

Torsdag:

Pass 1: Hatha Yoga - ska testa detta för första gången, någon som testat?

Pass 2: Ben

Fredag:

Vila/långpromenad

Lördag:

Pass 1: Bodybalance - perfekt sätt att starta dagen på!

Pass 2: BOXCROSS

Söndag:

Pass 1: Fustra träningsupplägg (kondition, rygg, ben, axlar, mage och stretch)

Långpromenad!


Det ska bli väldigt fint väder i helgen så det passar perfekt med en långpromenad på fredag och söndag.

Hur tränar ni i veckan?

Likes

Comments

Med en nygjord skål havregrynsgröt sitter jag vid datorn och skrivet detta inlägg. Det är frukost som jag äter tillsammans med Samuel efter en uppfriskande promenad runt Varbergs fästning, ut på piren och vidare på strandpromenaden. Som ni ser på bilderna är det otroligt vackert och vi blir så bortskämda med att bo 5min ifrån detta, varje dag året om!


Likes

Comments

Kom hem för en liten stund efter en långpromenad med Moa, alldeles för kallt för att ha kappa på sig tyvärr. Vaknade av att solen sken imorse och då får jag för mig att det är varmt och sommar ute men det är ju inte mer än noll grader haha. Innan promenaden hann jag till gymmet lite snabbt där jag tränade axlar/biceps och lite mage. Perfekt att varva ner med en långpromenad efter.

Nu ska jag duscha och sedan sticka till jobbet för att äta middag innan jag börjar jobba. Ha en fin kväll!

Likes

Comments

Som jag skrev i föregående inlägg så skall jag ha praktik de kommande två veckorna. Under dessa två veckorna har jag fått i hemuppgift att välja ut ett förbättringsområde inom min träning. Vad vill jag förbättra och hur skall det förbättras?

Jag har alltid velat kunna göra chins (pull-ups). Inte bara kunna göra en, utan kunna hänga och kontrollerat dra mig upp och ner minst 10 st gånger. Helst 20 st gånger med en extra viktplatta kring kroppen... Därför har jag valt detta område. Så framöver kommer jag att lägga in en hel den chins i min träning, inte varje pass men betydligt fler gånger än vad jag tidigare gjort. Inom kort kommer jag att skriva mer utförligt vad målet är och hur jag skall gå tillväga.

Från i fredags när jag gjorde chins.

Likes

Comments

Den följande veckan börjar min praktik som jag skall ha i två veckor. Detta innebär att jag inte kommer lägga 2h om dagen på att åka tåg till Göteborg utan istället 10 minuter på att gå till praktiken, skönt. Detta i säg leder till att jag kommer få mer fritid = mer träningstid! Jag skall även börja med min periodiska fasta igen denna veckan (läs mer om det: här ). Matintag mellan kl 12 - 20 är det som gäller denna veckan.


Måndag:

Kondition och bröst/triceps med Samuel

Tisdag:

Pass 1: Kondition, intervallträning

Pass 2: Mage/axlar

Onsdag:

Pass 1: Kondition och löpteknik

Pass 2: Ben

Torsdag:

Vila/långpromenad:

Fredag:

Rygg/biceps

Lördag:

Kondition

Söndag:

Vila


Nästa lördag fyller jag år och tillsammans med en nära vän skall vi ha en födelsedagsfest. Det är mycket som skall fixas denna veckan på grund av det men förhoppningsvis hinner jag med all träning som jag vill ändå. Inte mycket soffhäng denna veckan helt enkelt.

Likes

Comments

Just nu är jag fylld av endorfiner och seratonin. Denna veckan går jag en utbildning för att bli personlig tränare, för Nordic Academy. Det innebär en vecka av biomekanik, träningslära, anatomi, sjukdomslära, idrottsskador och programplanering. För mig är detta väldigt roligt!

Detta betyder att föreläsningarna börjar tidigare och är intensivare. Därför har jag valt att inte fortsätta min periodiska fasta diet denna veckan. Jag äter istället en stadig frukost när jag vaknar för att ha tillräckligt med energi hela förmiddagen.

Idag hade vi lektion på gym och där fick vi testa på biomekanik i det praktiska arbetet. Ex. Hur tyngdkraften och vinklar påverkar vilka muskler som arbetar i rörelsen.

Efter skolan tränade jag och Amanda även ett lång pass kondition. Vi körde 3x20 kondition på antingen stegmaskin, crosstrainer, rodd eller löpband. Mellan dessa 20 minuter tränade vi på chins, som är någonting vi vill bli bättre på. Vi avslutade med dynamisk stretch för att få upp vår rörelseförmåga i axlar och bröstrygg.

Frontböj, här vilar stången på främre axelmuskler. Viktigt att tänka på här är att inte fälla fram ryggen, då kommer stången vilja glida av axlarna vid tung vikt.

Ryckböj, här hålls stången rakt över huvudet med raka armar. I denna form av knäböj behöver ryggmuskulaturen jobba betydligt mer.

Här stretchar jag ut bröstryggens muskler (som jag dödade igår på gymmet). Även om du inte tränar ryggen varje dag är det viktigt att stretcha ryggen en stund varje dag.

Likes

Comments