Jag har jobbat mycket med meditationen, att få in det i min vardag och lära mig att utveckla meditationen. Vi jobbar med meditationen i grupp Qigong där vår Qigong ledare som fördjupar meditationen till en djupare nivå. Där vi försöker komma till en total avslappning med olika moment. Det är spännande och allt mer vi jobbar kring detta så börjar det hända saker kring meditationen, både i kropp och själ.

Det finns mycket forskning kring meditationen, hur den påverkar vår kropp positivt och tänkte lägga upp lite information just det positiva egenskaperna med meditation.

Meditation har nämligen även långt mer djupverkande effekter. Den rör vid en rad krafter i ens inre som kan gagna den fysiska hälsa till den grad att den förlänger livet. Avancerade hjärnskanningar dokumenterar att det sker många positiva processer i hjärnan under meditation, som är svåra att uppnå på annat sätt. Forskarna har bland annat upptäckt att några områden i hjärnan blir mer aktiva, medan andra slappnar av.

Den främre delen av hjärnan används för att fokusera uppmärksamheten på en bestämd uppgift. Detta hjärnområde stimuleras av meditation speciellt i vänstra pannloben. Det kan bidra till att minska ångest och skapa mer positiva tankar som är en del av uppgiften i den här delen av hjärnan. Man kan säga att meditation ändrar hjärnan från att vara inställd på en stressad kamp eller flykttillstånd till att bli mer avslappnad och positiv. Omvänt faller aktiviteten markant i hjärnans hjässlob, som man använder för att orientera sig i tid och rum. Det stämmer väl överens med att ens rumsuppfattning och avgränsningen till omgivningen sätts på sparlåga, så att man får en känsla av att glida in i universum. Det bekräftar hjärnskanningarna av de mediterande munkarna. Meditation framkallar ett unikt fysiologiskt tillstånd, där man upprätthåller en hög sinnesnärvaro och funktion i vissa delar av hjärnan, samtidigt som den framkallar en djup vila och avspänning.

Eftersom meditation har den effekten på ens psyke, har det även ett positivt inflytande på vår motståndskraft mot sjukdomar. Det finns nämligen ett nära samband mellan hjärnan, hormonsystemet och immunförsvaret. Därför är man mer sårbar för bland annat infektioner när man är stressad. Omvänt kan avspänningsterapi stärka immunförsvaret, så att man bland annat blir mer motståndskraftig mot förkylning. Det gäller inte minst en effektiv antistressmetod som meditation.

Meditation ger verkligen utdelning när det gäller immunsystemets förmåga att bilda de antikroppar som angriper bakterier och virus. I en undersökning vaccinerades en grupp personer mot influensa. De försöksdeltagare som mediterade visade sig vara bättre skyddade mot sjukdomen eftersom deras immunsystem producerade fler antikroppar mot influensavirus. Ju bättre de var på att meditera, desto fler antikroppar producerade de. Samtidigt mådde de bättre och var mindre stressade. Även andra vetenskapliga undersökningar bekräftar att meditation stärker immunförsvaret.

Väldigt intressant fakta. Fakta som jag försöker ta till mig för att få ett bättre leverne. Varför jag jobbar mycket med meditation har göra med att den skapar ett lugn i min hjärna. Lider man ett psykiskt dåligt mående är ofta hjärnan ”rörig”, negativa tankar som tar över vardagen och då är en meditationsstund viktig, får man landa i nuet och kategorisera tankarna. En av de skönaste meditations stunder är i duschen, shower meditation och dess positiva egenskaper. När man kopplar bort allt och känner de olika strålarna beröra kroppen. Underbar känsla.

Meditation är spännande, en utmaning att utveckla sig i den och försöka förstå den 😊

Vid pennan Peter Trsavec

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Hösten har kommit med stormsteg och där med förkylningstider. Vad finns det för kända huskurer mot förkylning, feber och halsont?

Jag brukar köra med följande:

- Ingefära, riven
- Pressad citron
- Honung
- Kanel
Lägger in denna blandning i kokande vatten och låter sen det sjuda i 4-5 minuter. Det blir ett friskt te med massa vitaminer och mineraler. Riktigt gott faktiskt! Grön te är bra för kroppen, godast är om man gör egen te, då man kan blanda in det man känner för. Kanel är en favorit krydda i mitt kök. Jag har den varje dag i min havregrynsgröt. Några fördelar med kanel:

1. Kanel boostar din hjärnas kapacitet
Det har bevisats att man genom att lukta på kanel kan öka hjärnans förmåga till kognitivt bearbetande och genom att äta kanel regelbundet kan man förbättra hjärnans funktion. Kanel förbättrar nämligen minne, fokus och uppmärksamhet samt minskar risken för Alzheimers. Bara genom att äta en gnutta kanel varje dag kan man bli av med irritabilitet och depression samt förhindra huvudvärk.

2. Kanel är bra för hjärtat
Kanel är bra för hjärthälsan. Genom att adda kryddor som kanel och gurkmeja till sin kost bidrar man bland annat till att minska de negativa effekterna av att konsumera fet mat.

3. Kanel hjälper dig gå ner i vikt
I kombination med en hälsosam kost och regelbunden träning kan kanel också hjälpa dig att tappa vikt. Kanel hjälper till att öka ämnesomsättningen och reglerar blodsockernivåerna, vilka spelar en avgörande roll när det gäller mycket – bland annat viktminskning.

4. Kanel förbättrar din tarmhälsa
Kanel är bra för tarmen hälsa också. Det hjälper till att förhindra bland annat matsmältningsbesvär. Även åkommor som IBS, sura uppstötningar, diarré samt även kronisk smärta som artrit har visat sig lindras genom kanelkonsumtion.

5. Kanel hjälper till att förhindra cancer
Kanel kan förhindra tillväxt och spridning av cancerceller. Cancerceller tar upp glukos och ignorerar metabola signaler, vilket är varför det är viktigt att kontrollera blodsockernivån och återupprätta en hälsosam ämnesomsättning om detta behövs.

6. Kanel hjälper till att kontrollera humörsvängningar under PMS
Kanel är en bra källa till mangan som kan hjälpa till att kontrollera humörsvängningar och förhindra kramper under PMS. Dessutom innehåller kanel kanelaldehyd som hjälper hormonbalansen.

7. Kanel är bra för din munhälsan
Kanel är globalt sett en av de mest populära ingredienserna i munvatten och tuggummin. Och det är inte så konstigt för kanel kan ståta med antibakteriella egenskaper, vilka hjälper till att skydda tandkött och tänder från skador samt förbättrar din andedräkt.

8. Kanel är bra för din hud
På grund av dess antibakteriella egenskaper kan kanel även lindra klåda i huden och hudrodnad. Kanel kan också hjälpa till att bekämpa akne. På grund av sin naturliga värmeproduktion är kanel också bra för massage och kan hjälpa till att lindra muskel- och ledvärk.

Jag har också kört ett Qigong pass. Qigong har positiv inverkan på immunförsvaret. Idag blev det 35min Eight brocades. Denna variant av Qigong älskar jag. Jag börjar hitta rytmen i rörelserna tillsammans med andningen.

Rekwlktionkring Qigong, förkylningstider och kryddan kanel.

Vid pennan Peter Trsavec






















Likes

Comments

Jag har precis kört ett Qigong pass på 40min med meditation. Dagens pass var fokuset på andningstekniken och mitt mentala rum. Ett rum som jag skapat tillsammans med min Qigong lärare Shiro.

Mitt mentala rum är en bungalow som är byggt på pelare som står vid stranden till havet, inne i rummet finns det en säng, soffa, blommor och en griffeltavla. Varför jag byggt mitt mentala rum vid stranden beror på att jag kan sitta vid stranden, lägga negativa tankar på blad som jag kan lägga i vattnet som försvinner ut i havet, samtidigt som jag kan ta emot vågor med positiv energi som sköljer över mig.

Detta var helt omöjligt, att jobba med detta mentala rum, att fokusera det och lägga andra tankar åt sidan men nu har det börjat lossna och det glädjer mig oerhört. Att jag börjar kunna hantera mina tankar utifrån Orka modellen. Träning ger resultat.

En reflektion kring dagens Qigong pass.

Vid pennan Peter Trsavec

Likes

Comments

Det händer mycket kring min Qigong just nu och det är glädjande. Jag kör varje dag ett Qigong pass på mellan 30-60 minuter med avslutande meditation. En daglig rutin som man inte kan vara utan. Under ett par veckor har jag googlat mycket på Qigong, videos, fakta och recensioner från andra utövare. Man utvecklar sitt intresse, blir som en a-ha upplevelse och man får inspiration.

I dessa communities får man träffa utövare från hela världen och det är så roligt. Utövare lägger upp artiklar, videos, videos som de själva gjort, man utbyter erfarenheter kring just Qigong och det som är mest spännande att man kan få delta i live sessions. Riktigt häftigt. Detta har gett mig ny energi kring Qigong och det gör mig glad.

Jag ville bara skriva några reflektioner kring just detta.

”Qigong is the most profound health practice ever invented by mankind for the prevention of illness, reducing stress, managing chronic conditions, increasing longevity, and promoting healthy, active aging." Tom Rogers, President, Qigong Institute.

Vid pennan Peter Trsavec

Likes

Comments

När man läser om Qigong på olika webb sidor, så får man en A-ha upplevelse. Det finns så mycket fördelar kring detta för kropp och själ, men frågan jag ställer mig, varför utövar inte flera Qigong?

Tror samhället och individen är uppbyggd så att det måste hända något på en gång kring sin träning. Går man gymmet ser och märker man en ganska snabb förändring kroppsligt vid rätt träning, till skillnad från Qigongen. Jag ser bara på grupp Qigongen. Det kommer personer som provar 1-2ggr sen slutar dem. Qigong är en enda lång träning, man blir aldrig fullärd och först nu efter snart fyra år har jag börjat lära mig att andas till övningarna samt förståelsen hur viktigt andningen är för ett korrekt utövande.

Ge Qigongen en chans under en längre period. Lovar att den kommer göra underverk. 🙏

Vid pennan Peter Trsavec

Likes

Comments

Tänkte skriva lite reflektioner kring Qigong och psykisk ohälsa, hur jag kom in på detta med kinesisk medicin, Qigong, yoga och akupunktur.

Allt startade 2013 då jag fick en djup depression pga min ryggskada. Jag har en misslyckad operation i ryggen och jag fick sjukhussjukan i samband med läkningen. Diagnosen blev att det kan inte bli några fler operationer i ryggen pga den ökad chansen att få tillbaka sjukhussjukan, vilket innebar att jag aldrig kommer bli bra hur mycket jag än jobbar med rehabiliteringsträning. Jag har jobbat med rehabiliteringsträning sen operationen 2010. Efter många turer så blev jag sjukpensionär på 50%. 42 år och sjukpensionär 😕

Min hjärna orkade inte hantera alla negativa tankar och funderingar så den kollapsade. Först visste jag inte hur jag skulle hantera detta som höll på att hända inom mig.. En otäck känsla kom över mig där negativa tankar var min vardag. Jag tappade greppet om vardagen, sjukskriven hela tiden, låg hemma och mådde dåligt och såg allt negativ händelse. En destruktiv period i mitt liv.

Jag kände att det fanns bara en utväg, att kontakta sjukvården för hjälp, fick träffa en fantastisk läkare som lyssnade och hjälpte mig med medicinering samt remiss till KBT samtal.

I och med det fick jag höra om en akupunktör i Fagersta som hade bra referenser kring sina behandlingar. Jag tog kontakt med honom och det var förmodligen min räddning. Han är min läkare nu förtiden och rådgivare.
Inledde med hälsoanalys och påbörjade behandlingar mot depression, utmattningssyndrom samt krånglade mage. (Magen kollapsade då min hjärna sa ifrån). Akupunktur, kostråd, motionsråd och Qigong blev/är min vardag.

Jag äter fortfarande medicin för att klara av min vardag men jag har ett stöd i min Qigong, när jag mår dåligt så har jag ett verktyg att luta mig mot och det är en trygghet. Jag utövar Qigong varje dag året om mellan 30-60 min. Jobbar mycket med meditation för att självläka, det ör svårt att släppa tankar och fokusera på nuet. Allt får ha sin tid. Jag tror på detta och kommer fortsätta att jobba med självläkning där jag hoppas någon dag bli fri från mediciner.

Så på den här vägen hittade jag akupunktur, yoga, Tai Chi, Qigong och meditation, genom psykisk ohälsa.

Psykisk ohälsa har tyvärr blivit en folksjukdom, ett ord som är tabu hos många men ett viktigt ämne att diskutera. Jag är öppen med min psykiska ohälsa för jag tycker det är viktigt att personer i min omgivning kan hantera situationen i fall något skulle hända.

Det finns mycket att skriva om kring min psykiska ohälsa, så jag kommer skriva några inlägg kring bakgrunden förutom min ryggskada varför jag har mått/ mår som jag gjort/gör. Det handlar om svår ångest, panikattacker och svår hypokondri.

Vid pennan Peter Trsavec

Likes

Comments

Nu har jag provat på Mediyoga. Första tillfället av 7 st är avklarat och jag är väldigt nöjd. Det var väldigt mycket kring andning, hur man genom andning rensar kroppen och stärker själen. Efter passet som var 1.30 timme kändes kroppen lugn och balanserad. Det tillkommer mer övningar allt eftersom man lär sig andningstekniken. Ju mer man fördjupar sig i de olika alternativa medicin varianter som yoga, Mediyoga, Qigong och meditation så finns det en gemensam nämnare och det är andningen. Allt bottnar i andningen och dess syfte.

Vad är Mediyoga?! Sammanfattar lite kring det.

MediYoga (medicinsk yoga) är en lugn och djupverkande yogaform där andningen är central. Det är enkla, mjuka och inkännande kroppsövningar/positioner, effektiv andnings- och koncentrationsteknik, avslappning och meditation

Yogapassen är utformade så att alla, utifrån sina egna förutsättningar, ska kunna utöva dem. Övningarna utförs mestadels sittandes och liggandes.

Så påverkar Medi yoga kroppen

Övningarna ger en grundläggande balans, fysiskt, mentalt och emotionellt. Höjd energi och ökad medvetenhet. Förbättrar rörlighet, muskelstyrka, hållning och kroppskännedom.
Yogaträningen påverkar hela kroppen på många olika nivåer samtidigt; andning och lungor, muskulaturen, matsmälningsapparaten, körtel-, lymf- och nervsystemet och hjärnan.

Forskning
Internationellt har det forskats på yoga under hela 1900-talet. I Sverige har ett antal studier gjorts och fler är på gång när det gäller MediYoga (Medicinsk Yoga), bl. a på Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge, Danderyds Sjukhus, Karolinska Institutet, Linköpings Universitet m.fl. Dessa program har arbetas fram av IMY (Institutet för Medicinsk Yoga) och har testats i svenska forskningsprojekt på yoga.

MediYogan (medicinsk yoga) har visat sig ha tydliga mätbara effekter på ökad hälsa och välbefinnande och hjälper dessutom mot en rad besvär och har bevisad effekt på:
Hjärt/kärl-besvär, stess/utbrändhet, huvudvärk/migrän, rygg- och nackbesvär, övergångsbesvär, sömnproblem mm.

Jag kommer uppdatera kring dessa sju tillfällen kring olika övningar etc.

Vid pennan Peter Trsavec



Likes

Comments

Idag fick jag min spikmatta. Så spännande! Eftersom jag är intresserad av kinesisk medicin, akupunktur, yoga, Qi gong och meditation så kändes det som jag var tvungen att inskaffa mig en spikmatta. Den var väldigt populär för ett par år sedan, årets julklapp 2009.

Frågan, vad är en spikmatta bra för? Den har funnits i flera tusen år kring yogan, kinesisk medicin och det finns speciell yoga där man använder spikmatta som redskap under momenten.

- Påskyndar läkning t.ex. efter träning.
- Fungerar fantastiskt för ömma muskler med daglig användning.
- Omedelbar stress och smärtlindring med bara 20 minuter om dagen.
- Förbättrar kroppens ämnesomsättning och matsmältning med regelbunden användning.
- Ökar blodcirkulationen.
- Minskar smärta i ond rygg och nacke.
- Hjälper mot ledsmärta.
- Hjälper mot dålig sömn.

Jag ska nu prova min spikmatta, som med Qi gongen, få en daglig rutin mellan 10-15 minuter i början och sedan utöka tiden. Det ska bli riktigt spännande 😊

Vid pennan Peter Trsavec

Likes

Comments

Jag har jobbat med att lära mig grunderna i Tai Chi, jobbat målmedvetet i över en månad och det är roligt. Riktigt roligt rättare sagt och utvecklande. Gjort samma övningar varje dag, känner att grunderna börjar sitta, att man börjar "förstå" rörelsen och att varje gång går det lättare.

Jag har först kört ett längre Qi gong pass på drygt 40 minuter för att komma in i andningen, känslan i rörelserna och sedan gått över på Tai Chi övningarna. Som Qi gongen är det mjuka, metodiska rörelser i samklang med andningen.

Ska fortsätta detta projekt med Tai Chi. Jag kommer återkoppla med fler tankar och videos. Kommer också inleda en fördjupning, utveckling av Qi gongen som jag kommer skriva om. Nya rörelser i medicinsk Qi gong med kommentarer och videos.

Väl mött!

Vid pennan Peter Trsavec

Likes

Comments

Nu har jag provat mig på några Tai Chi övningar. Det är väldigt likt Qi gong där man jobbar med mjuka rörelser samt andningstekniken. Lite annat rörelseschema, lite mer utmanande med motoriken men riktigt skönt i kroppen efteråt. Ska fortsätta detta nybörjarprogram för att få in känslan och lära sig grundmomenten.

Jag lägger till video som jag jobbar utifrån. Tai Chi för nybörjare 😊

https://youtu.be/6w7IS8_UzHM

Likes

Comments