I lördags gjorde jag och Louise trolldeg hemma.

Vi skapade olika figurer som vi kopplade till våren.

Trolldeg är väldigt lätt att göra. Vi använde oss av 3 dl vetemjöl, 1 dl salt och 1,5 dl vatten.

Låt gärna barnet knåda degen. Det är något som barnen kan bidra med och de tycker att det är väldigt roligt! Glöm inte att baka är ett ypperligt tillfälle att utveckla barnens matematiska förmågor. Man övar mängd, volym, antal och olika matematiska begrepp med mera.

I söndags tog vi fram våra figurer och målade dem. Den här gången var det inte bara jag och Louise som pysslade, utan hela familjen hjälpte till att måla. Det var ett fantastisk söndags aktivitet med hela familjen! Alla ville vara med.

Lycka till!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

För ett tag sedan började jag förbereda 4 åringarna för nästa årstid som kommer. Det vill säga våren! Jag vet inte om ni gör det, men jag längtar verkligen!
Vi har börjat lära oss namn på olika vårblommor och som förra året förbereder vi oss till vår traditionella vårkonsert.
Jag skrev ut bilderna på de mest kända vårblommorna och vi övade oss på namnen.
Barnen tyckte att det var väldigt rolig. De kände igen många av namnen, men visste inte hur de ser ut.
Vi övade på Tussilago, Blåsippa, Vitsippa, Snödroppar, Krokus och Blåstjärna som man kan också kalla för Scilla.
Idag skapade jag och barnen ett spel tillsammans. Vi använde oss av de blombilderna som vi använde på samlingen.

Ni behöver ett papper med stora bilder på blommor med siffror (man kan göra en tärning med dem (men det är för pedagoger med mer tid än vad jag hade idag :))
Ni kommer också behöva massor med stämplar (vilket barnen säkert mer än gärna hjälper er med), en tärning och ett papper med små bilder på blommor. På detta pappret kan ni rita rutor för att skapa lite ordning i spelet.

Vi spelade på samlingen också! Alla barn fick vara en blomma, sedan kastade vi tärningen, den siffran som blev på tärningen letade vi rätt på på bilden med blommor och siffror, sedan la vi en stansad blomma ovanför just denna blomma.
Genom detta spel övade vi oss inte bara på namn på blommor utan också vår matematiska förmåga, samt turtagning, förståelse för regler och att kunna ta instruktioner.
Detta är ett väldigt enkelt sätt att skapa någonting tillsammans med barnen och samtidigt bidra till förskolans lärmiljö.
Lycka till!!!

Likes

Comments

Snön är tillbaks och vi passar på att använda det!
Idag fick barnen måla med vatten som innehöll karamelfärg. Det var bl.a hjärter och snögubbar.
Snabbt upptäckte våra små att det är roligt att kunna bara göra prickar på snön med karamelfärgad vatten.
Det blev väldigt lyckad!

Enkelt och väldigt roligt!
Det enda ni behöver är snö, vatten och karamelfärg!

Man vet ju inte hur länge till kommer det finnas snö så passa på ni med!

Likes

Comments

Vem visste att pasta kunde vara både pedagogisk och god ;-). Detta tips fick jag av min syster som också arbetar inom en pedagogisk verksamhet. Blev förälskad på en gång. Miranda och Oliver ville gärna göra detta pyssel.

Miranda valde att måla en blåvinge och Oliver en citronfjäril.

Så här blev Olivers!

​Så här blev Mirandas!

Likes

Comments

Har ni papper så kan ni göra dessa charmiga dinosauriefötter. Som ni ser så gillas dem av de flesta barn. Gör bara en lämplig mall, klipp ut, gör naglar till och klipp ut ett kryss i mitten där barnen kan stoppa in sina fötter.

​Härligsyn!

Tjejerna var stört förtjusta och stolta över sina dinofötter, inga klackskor här inte ;-)

Likes

Comments



Vem kan motstå denna T-rex. Huvudet är gjort av ett handavtryck från en utav mina 4-åringar på förskolan. Vi klippte benbitar av vita piprensare och limmade fast med limpistolslim. Tänderna ritade vi dit i efterhand med en vit penna. Sim salabim!

​Coolt!

Likes

Comments



Dinosaurietemat fortsätter på förskolan, nu när det varit lite dåligt väder igen. Denna gång gjorde jag dinosaurier av handavtryck med barnen. De tyckte det var mycket kul och spännande. De blev glatt överraskade att de kunde skapa så fina dinosaurier så enkelt, inget fel på självförtroendet.



Prickarna på ryggen och svansen gjorde vi med hjälp av fingeravtryck.

Vi satte ihop händerna, så fick vi kära dinosaurier, såååå gulligt ;-)

Likes

Comments

Detta är ett tillskott till mina experiment när jag jobbar med de 4 elementen, eldtema. Det var mycket uppskattat av barnen. Miranda snart 8 gör det hemma med mig, men på förskolan får barnen endast vara åskådare till ett häftigt trick. Det enda som egentligen behövs är ett ljus och en tändare. Tänd ljuset.



Blås ut ljuset. När ljuset slocknat bildas det en rökslinga från veken (syns tydligt på bilden bredvid). Det är strax över veken (ca 1 cm) på denna rökslinga ni ska tända tändaren, lågan dras då ner genom rökslingan och tänder veken, trots att elden inte haft någon direkt kontakt med veken.

​Det går fort, men upplevelsen lever kvar länge hos barnen!

Likes

Comments

Att prata om fjärilenslivscykel är alltid något som barnen visar ett stort intresse för. Kommer lägga upp två olika varianter på hur man kan göra när man pratar om denna.


Här bredvid ser ni ägget. Det är en strumpa som jag fyllt med papper och sedan vikt.


Här bredvid ser ni larven. Ni känner säkert igen den från ett tidigare inlägg. Jag har fyllt strumpan med papper och sedan knutit med gummisnodd så den får olika kroppsdelar. Ögonen är gjorda med papper.




Puppan var lättast att göra. Jag bara fyllde strumpan med papper och knöt ihop den med en gummisnodd.


Fjärilen gjorde jag genom att fylla strumpan med papper och sedan knyta ihop den högst upp. Jag vek ner kanten som blev. Spröten gjorde jag av piprensare och ögonen av papper.

Jag brukar alltid lära barnen sången om fjärilens livscykel som Mora träsk sjunger.

Det var en gång en fjäril som la ett ägg,

och ägget blev en larv, med många ben,

och larven blev en puppa, så rund och hård,

och puppan blev en fjäril, som la ett ägg,

och ägget blev en.... osv

Likes

Comments