Alltså vilket superväder vi har här för tillfället, 4 senaste dagarna över 20 grader och sol! Hur skönt. Det dåliga är att min hjärna tror att jag är på nån sorts resa och har "semester". Men kan ju inte påstå att jag har stressigt med skolan och så för tillfället när jag nuförtiden är van med att ha två helger på en vecka. Här kommer några bilder från dessa sommardagar.

gjorde "insanity" work out utomhus med Lisa och Mariela

äntligen är trädena här utanför gröna

Något riktigt vappenfirande blev det inte för min del i år, istället drog vi ut och dansade på fredagkväll. Lördagen blev en lugn dag och på söndag, 1 Maj, tog vi bussen till Kerteminde med mina roomies. En liten stad/by ca 20 minuter härifrån. Satt på ett café intill ån och njöt av solen. Perfekt så!

Hej och hå! Över helgen har vi varit på en esn trip till västra danmark. Har besökt Hvide Sande och staden Esbjerg. Superhärliga ställen! Hvide Sande var verkligen magiskt. Startade tidigt på lördag morgon och 2h senare var vi framme. Började med vattenskidor och wakebord i ett 8 gradigt vatten och gud så kallt det var, ett tag trodde jag no jag skulle förfrysa fötterna och få amputera dem, haha. Men de gick bra. Superkul!

Efter några timmar i våtdräkt käkade vi lunch och for vidare till Hvide Sande fyr och strand.

Efter att ha skuttat omkring i sanden och besökt en bunker körde bussen iväg mot Esbjerg där vi checkade in på vårt hostel innan vi gick in till centrum för middag, pub och nattklubb.

4h timmar sömn till söndag och vi var uppe runt 8 redo för en riktigt dunderfrukost. Där efter checkade vi ut, for till en park och hälsade på lite bambisar och senare till en staty "Men by the sea" och till sist blev det sälsafari och 3h på en båt.

​En jättelyckad resa!

Hejsan svejsan! Jonas var ju här och hälsade på torsdag-tisdag, så igår åkte han tillbaks till Vasa igen och jag fick återigen återgå till "vardagen" här. Alltid aningen svårt när man levt i andra tankar en stund att hitta motivationen till att studera lite också. På torsdag eftermiddag mötte jag iallafall upp honom på tågstationen här i Odense, vi åkte hem hit till Birkeparken och åt tacopaj och drack lite vin, gick på promenad till en mataffär i närheten och sånt. Annars har vi också hunnit med besök av universitetet och Rosengårdscentret, en hotellnatt, sen middag på Jensens och drinkar på en pub, kockat mat, varit på promenad, kollat film och gått omkring i Odense centrum. Och så hann vi också med en liten dagsutflykt till Nyborg. 6 roliga och härliga dagar!

Det är redan April och jag har landat i verkligheten efter 2 veckor av resande och sedan en halv vecka med familjen på besök, vilket också kändes som ledigt. Nu är skolan igång igen och idag hade jag skola 8-17. Det är allt för länge om man frågar mej.. runt 18 var jag hemma och efter det har jag ätit mat och suttit och pratat med mina roomies i några timmar. Över hälften av mitt utbyte har redan susat iväg och kan nog bara konstatera att jag trivs bra här. Nu ska jag se lite Friends och sen ta kväll. Ha en bra vecka!

våren börjar verkligen kika fram påriktigt nu, igår hade vi 16 grader, hur härligt!

Imorse runt 10tiden sa jag hejdå åt mamma, pappa och kela och de hoppade in i bilen med en rätt så lång bilresa framför sej. Själv tog jag tåget tillbaka till Odense. Sista dygnet spenderade vi nämligen i Köpenhamn med lite shopping, sightseeing och god mat. De kom hit måndag eftermiddag och jag åkte in till centrum för att möta dem vid hotellet. Vi förde kelas saker till mej (hon sov här) och sen satte vi oss i bilen till Hasmark Strand. Tyvärr regnade det när vi kom dit så vi kikade snabbt och körde tillbaks till Odense för middag. På kvällen tog jag och sis bussen till mej och drack lite vin och kollade serier innan vi somnade. På tisdag gick vi runt i Odense centrum, hade kaffepaus inne på Joe & the Juice, jag visade mitt universitet och ett shoppingcenter, Rosengårdscentret, innan vi åt middag på Hotellet. Supergod mat verkligen! På onsdag morgon körde vi till Köpenhamn för att spendera sista dagen där. Vi kollade in Ströget, shoppinggatan, åt jättegod lunch på en restaurang och besökte Nyhavn. Efter det gick vi tillbaks till hotellet för en liten paus innan vi åt en sen middag på en restaurang i närheten.

Vi kom till Paris kl. 11 på lördag morgon, vi tog metron till vårt hostel som igen var bättre än förväntningarna, vi bodde på Plug Inn Hostel. En bit till all shopping hade vi men många restauranger, cafén och små plockmats butiker fanns i samma kvarter, också förstås mängder av souvenir shops. Vid det här laget började det kännas att vi varit på resande fot ett tag så vi beslöt att vila upp oss lite innan vi började med dagens program. Vi gick omkring och såg bland annat Paris Musikhus, en kyrka och ett megastort och verkligen fancyt shoppingcenter, Pariserhjulet by night och så tog vi "tåget" upp till Montmarte och kyrkan Sacré-Coeur. Utsikten var verkligen makalös därifrån och känslan att stå där var magisk. Dag 2 åkte vi till Chateau de Fontainebleau, vilket verkligen var jättestort med en jättehärlig trädgård utanför. Next up var Eiffeltornet, Triumfbågen och ett jättekänt café/bakery där vi köpte macarons innan vi tog metron hem till vårt neighbourhood. Dag 3 blev mera sightseeing och vi började med Pariserhjulet, Tuileries trädgård, Louvrepyramiden och Notre-Dame. Sedan hittade vi en riktigt mysig restaurang med meny för endast 10€, gissa om jag var glad här, haha. Senare på kvällen for Mariana och Angie på en koncert de hade biljetter till och jag och Zeyneb gick in på en mysig restaurang med Moulin Rouge-byggnaden som utsikt. Nästa dag blev ju inte riktigt som vi hade tänkt oss, 2 minuter innan vi är påväg ut från hostellet tar jag upp min telefon för att sista gången checka vägen innan wifi försvinner och just då kommer också första rubrikerna om bombattentaten i Bryssel.. jag berättar åt de andra tjejjerna men eftersom vi redan är påväg mot bussen är det svårt att i samma stund bestämma att vi inte far. På busstationen bestämmer vi dock att ingen av oss kommer fortsätta till Bryssel efter att ha läst mera om händelsen, så vi bokar nya flyg till Köpenhamn samma kväll, dock via Berlin (i 10h) så sista dygnet spenderade vi på två olika flygplatser innan vi var tillbaka i Köpenhamn. Kan dock inte säga att det påverkade vår resa desto mer, den var fortfarnade lika lyckad. Tack för det tjejjer!

Till Prag kom vi på onsdag kväll strax efter 9 efter att bussen tvingats köra en omväg pga. 10 km bilkö på motorvägen. Var en väldigt skumpig bussresa men fram kom vi, haha. Den kvällen tog vi det mest lungt på hostelet för att vara fit for fight nästa dag. Vi steg upp runt 9, käkade frukost på hostellet och mötte sedan upp en guide som tog oss till en marknad varifrån vi skulle hänga på en guidad rundtur i staden. Vi såg bland annat Old Town Square, the Astronomical Clock, Wenceslas Square, Charles Bridge och en hög olika kyrkor och katedraler, vår quide tipsade också oss om bra restauranger osv. Efter rundturen gick vi över bron till Prague Castle som var mer än mäktigt och vädret var verkligen för härligt. Efter att ha strosat omkring uppe på berget en stund började vi leta oss ner igen, tusentals souvenir butiker den ena med billigare priser än den andra. Här köpte jag en selfie-stick, kanske därför som bilderna blir fler. Vi hittade också en bra och billig restaurang som vi slog oss ner på innan vi besökte The Lennon Wall och ett mysigt cafe som var känd för sin varm choklad. På kvällen drog vi till nattlubben Karlovy Lazne, som är en känd club i Prag. 5 våningar med olika musik på varje våning. Lägst nekunde man pröva "oxygen", olika färger var bra för olika saker. En av färgerna var tex bra för koncentrationen, en för trötthet osv. Nästa dag gick vi mest omkring och njöt av staden, besökte Tancici dum, "The Dancing house", åt glass med churros eller något liknande och kollade in shoppingen. Tror nästan Prag är min favoritstad, tillsammans med Paris. Så svårt att välja vilken som var bäst. Men vi hade verkligen tur med vädret och staden är verkligen jättehärlig.

Till Wien åkte vi buss, resan tog ungefär 3h och när vi kom fram sken solen för fullt. Vi tog metro från busstationen till vårt hostel, Wombat, (som förästen var jättefräsch, rekommenderar verkligen) ungefär 10 minuter gång distans från både shoppinggatan och innerstan. Något som var lite annorlunda var att shoppinggatan inte fanns i innerstan. Vi började med lunch på en uteservering på en marknad utanför hostellet. Eftertåt var planen att hitta shoppinggatan, efter ungefär en timmes promenad var vi där och kom fram till att vi nog tagit en omväg och en ganska lång sådan. haha. Eftersom det tog endast 10 min att gå hem senare på kvällen. Shoppinggatan var hur som helst väldigt lång och vi hann inte med mer än hälften den kvällen. Vi gick tillbaks till hostelet och på kvällen besökte vi deras bar på bottenvåningen. På tisdag hade vi planerat in att besöka alla turist attraktioner så runt 11 tiden var vi påväg. Vi besökte bland annat Karlskirche, Wiens Statsopera, Schönbrunn Palace och museum, Wiens Rathaus och Stefansdomen. En väldigt speciell turist attraktion var "Die Hunderwasser Village" med hus designade av Friendesrich Hundertwasser, i ett slags konstprojekt. På vägen hem igen gick vi in på ett café som såg väldigt lyxigt ut men priserna var allat annat än höga. Fick ett vinglas för endast 3€.. Onsdag var vår sista dag i Wien, vi började med frukost och sedan gick vi tillbaka till shoppinggatan som vi inte hann se klart. Vi splittade upp för att alla skulle få se vad de ville, hade endast 2h på oss innan vi måste börja fundera på avfärd mot Prag. Wien var också en jättehärlig stad, aningen mindre än Budapest men väldigt mysig och de talar tyska så jag var inte helt lost. Vi hade lite otur med vädret eftersom det regnade nästan hela tisdag..