Header

Det här med mat är ju ganska spännande tycker jag. Det är inget nytt med mat, vi har levt med det och egentligen för det i flera miljoner år. Allt levande behöver föda och precis som i allting annat går det trender i vad man äter, hur man äter och när man äter. Idag ska jag inte gå in så specifikt på någon enskild diet utan vill egentligen lyfta fram en sak som har gnagt på mig ett tag. Flera gånger i veckan hör jag någon som använder uttrycket nyttig mat och det låter ju jättebra men vad är det egentligen?

Jag är en sån där jobbig person som alltid undrar och vill veta saker så när jag frågar någon vad nyttig mat är så får jag ofta svaret ¨Grönsaker och sånt!¨ men eftersom jag är en jobbig person så ställer jag alltid en motfråga, varför då? ¨Jo men du vet det är ju ganska fettsnålt och så, inte så mycket kalorier.. man blir inte fet.¨ Detta är svaret jag får 8/10 gånger jag frågar vad nyttig mat är. Men stämmer det verkligen? Är det bara grönsaker som är nyttigt på grund av att man inte går upp i vikt av det? Är man då nyttigare om man slutar äta pasta och ris, skippar alla såser och bara käkar kyckling som kött? Eller ännu bättre, blir vegetarian på heltid och bara äter sallad?

Nej! Jag vill sticka hål på den här myten med en riktigt stor smäll! Sallad och grönsaker är väldigt bra, ja, men det handlar mer om hur rika de är på vitaminer och mineraler och mindre om hur lite kalorier de innehåller. Kroppen behöver energi i varierande mängd efter kroppstyp, kön och aktivitet men generellt kan man säga att en vuxen man behöver äta 2500-3000 om dagen och en kvinna 2000-2500. Detta är utan träning eller pulshöjande aktivitet under dagen. Ni kan ju tänka er hur otroligt många salladsblad man måste äta för att få i sig det. Dessutom måste kroppen ha proteiner och fetter för att fungera som den ska, kolhydrater är det enda som kroppen inte är i behov av att få i sig genom maten men det gör det definitivt lättare om man äter lite av det med. Så där har vi dem, matens beståndsdelar, all mat är uppbygd av kolhydrater, fett och protein. Vissa livsmedel innehåller mer av det ena och mindre av de andra men det är grunden till mat.

Vill du äta 2000 kcal av morötter eller en kebabpizza? Du får i dig lika mycket energi men olika mycket beståndsdelar. Morötter innehåller kolhydrater, fibrer oh en hel massa vitaminer och mineraler men inte så mycket fett och proteiner. En kebabpizza ger dig mängder med både kolhydrater, fett och proteiner men desto mindre vitaminer och mineraler. Vad är egentligen att föredra? Knepet ligger i att känna av vad och hur mycket din kropp behöver. Så därför sitter jag här och äter min krämiga köttgryta med en klick grädde i och min pasta. Jag känner mig nyttig eftersom jag vet att min kropp behöver det och helt ärligt, hur svårt kan det vara?

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments