Vilket härligt väder vi får vakna till! ☀️ Det gör ju vem som helst glad. Ikväll är jag bokad på bodypump. Jag gillar det skarpt! Att successivt vänja kroppen vid att börja lyfta igen. Snart väntar de fria vikterna i gymmet, men just nu är det fortfarande skönt att inte behöva tänka själv. När jag slutade med träningen för några år sedan körde jag aldrig pass, jag var bara i gymmet och öste men denna gång blir jag peppad av passen. Det sociala och den energin man ger varandra! 🤗

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Ikväll unnar jag mig en skål med Njie glass. Så bra att någon smart människa kommit på detta med proteinglass! Det stillar kvällssuget och det är faktiskt gott. Chokladen är suverän, och citronen är inte långt ifrån. Det är kanske detta som blir min räddning på kvällarna. Ha Njie glass i frysen hörni! ☝🏼

Likes

Comments

Jaha, då var det där med motivationen. Jag har den! Men, nu har jag snart varit sjuk i två veckor. Hängig, snorig, lite halsont, tung i huvudet osv., inte så febrig, men hängig. Huruvida man ska träna då eller inte tycker jag är svårt att avgöra. Läser man om det kan man få alla möjliga tips. Halsont och feber är ju big no-no, men sen då?!
Jag tränade faktiskt ett core-pass i helgen och kände mig sämre efter det, vilade och tränade 30 min easyline idag igen... Nästan två veckor bort från rutiner gör ju att man blir knäpp. Godissuget hopar sig när jag inte följer kostplanen och får endorfiner från träning. Belöningssystemet vill ha sitt kan man säga. Drygt! Jag har inte varit stenhård mot mig själv, utan fuskat (belönat mitt sjuka självömkande jag) men nu får det räcka. Jag vill komma på banan igen, så därför tränade jag igen idag. Jag körde dock inte på Max, utan höll igen så pulsen var någorlunda stabil, och det var nästan svårare än att ösa på! Mentalt fel blir det ju, men det var skönt att känna igenom kroppen igen. Nu håller jag tummarna för att det vänder och att jag kan komma igång igen! Maj skulle ju vara en till deff-månad... 🙄✊🏼

Likes

Comments

Under hela mitt vuxna liv har jag varit en periodare när det gäller träning. Jag har gått in i och ut ur träningsglädje hela tiden, mycket beroende på vart jag funnit mig i livet såklart. Glad, ledsen, pigg, trött eller vad det nu varit. Istället för att hålla fast i träning och bra kosthållning och bejaka värdet utav det, så har det varit lättare att istället släppa på spärrarna. Skillnaden från då och nu är att jag På Riktigt känner hur träningen och kosthållningen får mig att må bättre! Jag har bland annat haft ledbesvär en tid och nästan på en gång när jag började utesluta socker försvann det. Det kan vara en kombination med annat, men jag är övertygad om att man kan göra mycket underverk med rätt kost och just den biten har jag liksom missat förut. Jag har tränat, men inte velat göra så mycket avkall på onyttigheter. När jag nu gör både och så kommer resultaten på löpande band och det känns fantastiskt! Drömmen om att bli PT har sedan funnits och varit stark så fort jag varit i en sån träningsperiod och för första gången känner jag nu att den drömmen kommer finnas kvar och förverkligas!

Likes

Comments

När man pratar träning och hälsa pratar man nästan alltid också om målbild. Desto tydligare målbild desto bättre. Mitt mål är att utbilda mig till personlig tränare och hälsocoach, men för att kunna göra det måste jag sätta upp delmål på vägen. Mitt första delmål var att gå ner 10 kg och det har jag nästan uppnått nu, bortsett från ett halvt kilo drygt, vilket jag har gjort på åtta veckor! Mitt andra delmål är att få ner fettprocenten under 30 och höja muskelprocenten till över 30 och det är det målet jag kämpar med nu. Under April var jag inte stenhård med kosten, som jag var i mars, men att jag ändå lyckats bra med träning och viktnedgång tyder ju på att jag har en kropp som svarar bra på förändring! Det har jag tänkt att utnyttja och köra en tuffare period nu igen i maj för att se om jag kan nå delmål 2 lite snabbare! 😊
Men först ska jag dricka upp min kaffe och njuta i solen en stund!

Likes

Comments

Efter helgens bravader med träning, hårt trädgårdsarbete och valborgsfirande blev jag såklart sjuk. Jag kan därför inte träna denna vecka, men jag åkte ner till gymmet idag för att iaf väga mig igen. Ytterligare fyra veckor har nu gått sedan jag började min satsning och det fortsätter att hända grejer. Så kul! Nu är fettprocenten på 34,3% och muskelprocenten har ökat till 29%!

Likes

Comments

Jag är en inbiten frukostmänniska. Jag har, så länge jag kan minnas, alltid älskat frukost som måltid. Jag kunde liksom prioritera frukosten istället för att hinna fixa håret i skolan. 😄
När man inte ska äta så mycket kalorier under dagen tycker jag därför att det är svårast med frukosten. Nu har jag ätit ungefär såhär varje dag. Kaffe med mjölk, 100g naturell yoghurt eller kvarg, 25g granola (Paulúns), en eller två skivor fullkornsbröd (fazers rågform) med lite smör, skinka, ost och någon grönsak, ett glas vatten plus omega3 och vitamintillskott. Det är egentligen en bra frukost, förutom påläggen. Men det har funkat bra med viktnedgången och därför har jag liksom fastnat. Nu känns det emellertid som att det är läge att ändra frukosten för att kunna fortsätta gå ner i vikt... Det finns hur många bra tips som helst på hälsosam frukost, men oftast blir det lagad mat av något slag, avokado eller ägg. Jag vill kunna ha min smörgås till kaffet, måste bara få till en bra balans och det är det som är svårt! 🤔

Likes

Comments

När jag vägde in mig i början på mars var fettprocenten hela 40,6%, för att klassas som hälsosam kvinna ska den ligga under 30%. Förstå ångesten. Min muskelprocent låg på 26,3% och bukfettsvärdet var på 6. Efter fyra veckor med foodbox challange hade jag gått ner 6 kg, sänkt min fettprocent till 37%, ökat muskelprocenten till 27,7% och sänkt bukfettsvärdet till 5.
På tisdag är det dags för vägning igen och jag är så förväntansfull! Jag borde ha droppat någon procent till på fett och ökat i muskler, men det återstår att se. Nu är det först helg där jag planerat återhämtning, samt löpträning på lördag.

Likes

Comments

Cykelpass idag och shit vilket pass sen! Det var nya cyklar i salen som alla har egen display, i vilken man kan se siffror på fart, motstånd, kaloriförbrukning, kraft m.m och det var helt fantastiskt! När instruktören inte bara säger "lägg på motstånd" utan istället säger "det ska närma sig 20" så får man en helt annan bild av hur man ligger till. Jag hade motstånd 12 när jag tyckte det var tungt och innan jag visste att jag kunde bläddra fram och se, och då insåg att det var långt ifrån vad jag skulle ha. Ett grymt pass helt enkelt! 🚴🏽‍♀️💦👏🏼

Likes

Comments

När jag bestämde mig för att börja träna igen och ta tag i min hälsa ansökte jag om att få vara med i ett viktminskningsprogram på fyra veckor, en kickstart om man så vill kalla det. Programmet heter foodbox challange och går ut på att äta allt (alltså protein, fett och kolhydrater) men kalorisnålt, samt att träna minst fyra gånger i veckan (inklusive ett pass i grupp tillsammans med en coach). Detta var i mars och det gick sjukt bra! Inte nog med att jag gick ner hela 6 kg på bara dessa fyra veckor, jag fick motivationen till att fortsätta och blev framförallt glad av träningen igen. Det var fruktansvärt tungt de två första veckorna, även om jag var peppad, för jag var så otränad och mådde väldigt dåligt efter passen. Dessutom skulle kroppen vänja sig av med socker och kaloriöverdoser också, men successivt blev det ju bättre och nu är jag så nöjd över att jag valde det programmet.

Likes

Comments