View tracker

Det är natt mellan fredag och lördag. I rummet intill mig sover omkring 50 fantastiska barn och ungdomar. Årets höjdpunkt, även för mig som tränare, har kommit. Hässleholms friidrottsförening har startat det årliga träningslägret för de yngre barnen och det är lika roligt varje år. Dagar fyllda av träning, skratt och lek. Kvällens aktivitet innan sänggång blev filmmys på storskärm, alla barnen satt tillsammans på våra höjd/stavhoppsmattor i sina sovsäckar och tittade på film. Förra året visade vi även upp ett klipp om våra svenska friidrottslegender, det var tiden när Carolina Klüft, Christian Olsson, Stefan Holm och Kajsa Bergqvist ägde friidrottsvärlden. Många av barnen känner dock inte igen dem, de förstår inte varför deras tränare får tårar i ögonen när Carolina står överst på pallen, gråtande och sjunger ”Du gamla du fria”. De var våra stora stjärnor under lång tid.


Det är barnen som ligger i rummet intill mig som är vår framtid, våra nya friidrottsstjärnor. De är fantastiskt duktiga och jag hoppas att jag, tillsammans med de andra tränarna, kommer få finnas där för att hjälpa dessa talangfulla individer att utvecklas under en lång tid. Det är tacksamt, roligt och hedrande att få vara en del av allt detta. För vår uppgift som tränare är stor, vi vill motivera alla barn att fortsätta träna och hjälpa dem att utvecklas utifrån deras egna förmågor och mål. Vi ska inte fokusera på resultat och vem som kommer överst på pallen, det skulle vara fruktansvärt att göra det enligt mig. Att satsa på gemenskap och träningsglädje för dessa barn är bra vägledning, vilket just ett träningsläger hjälper till med att skapa. Vi tar bort fokus från vem som är bäst, för alla är stjärnor på sitt eget vis. Dessa barn och ungdomar kämpar vecka efter vecka, år efter år och är alltid lika glada och träningsmotiverade.Det är en tillgång som vi som tränare måste ta tillvara på med respekt och försiktighet,för utan de aktiva skulle vi själva inte få vara där. Alla barn borde få denna möjlighet, att få vara med i gemenskapen, att få träna, att få utvecklas och därför måste vi kämpa för varje enskilt barn.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Då var vi där igen...

Varför tränar man? Hur ofta ska man träna? Måste man träna?

Som jag så många gånger skrivit tidigare, så tränar jag för att jag mår bra av det och för att jag tycker det är så fruktansvärt kul. Jag älskar att utmana mig själv och att pressa min kropp till att ständigt bli bättre. Detta betyder inte att jag tränar varje dag eller att jag blir "förstörd" om jag skulle råka missa ett planerat träningspass. Jag tränar så ofta som jag kan och vill, men jag kan också säga nej till träningen när min kropp inte är i fas. Det är lika viktigt att lyssna på sin kropp när den säger nej och när den behöver vila. Det finns inget, enligt mig, perfekt antal dagar för vad man ska/borde träna Alla människor tränar utifrån sina egna förutsättningar och det är viktigt att man inte stirrar sig blind på vad alla andra gör. Lägg därför fokus på dig själv och din egen träning. Strunta i medias hets och samhällets konstiga ideal, det är DIG det gäller.

Jag tycker också att det är viktigt att åter igen ta upp att träning ska vara roligt och det ska aldrig kännas som ett tvång, det ska få dig att må bra. Jag har svårt att tro att man mår bra av att träna något som man egentligen tycker är väldigt tråkigt eller till och med tycker är jobbigt psykiskt. Då är det lätt att man tappar motivationen och slutar träna, kanske under en väldigt lång tid. Därför är det viktigt att våga prova sig fram för att hitta en träningsform som man känner sig bekväm med, tycker är rolig och där man samtidigt känner att man har möjlighet att utvecklas. För visst tror jag att alla mår bra av fysisk aktivitet i någon form, men i vilken form är upp till dig själv att lista ut. Tycker man att det är lite jobbigt att prova något själv så kan man alltid tjata lite på en kompis eller familjemedlem till exempel. Att träna tillsammans med någon annan är roligt och man kan samtidigt stötta varandra under träningspasset. 

Ha en underbar kväll!

Likes

Comments

View tracker




IN A MOMENT LIKE THIS



De senaste dagarna har jag känt en fantastisk glädje i löpningen och stegen har varit lätta. Jag har tidigare haft en liten svacka då jag inte riktigt känt mig nöjd med löpningen, benen har varit tunga och jag har inte varit riktigt lika motiverad. Förra veckan och denna veckan har däremot varit underbara. Jag har inte behövt kämpa, benen har jobbat och jag har känt mig väldigt lätt. När jag finner denna känsla, denna extrema glädje i löpningen, försöker jag verkligen ta till vara på varenda positiv tanke. Då kan jag ta mig till mina mål och längre än så även när det känns tungt, ingenting är omöjligt! Jag kommer fortsätta kämpa mot mina mål och jag ska nå dom även om det kommer ta tid. 

Oavsett vad ni har för egna mål så är det viktigt att hitta verktyg som gör att motivationen inte försvinner. Ett sett att göra det på är att ha olika tydliga delmål, så att man vet att man rör sig mot slutmålet. 

Jag springer för att jag älskar varje steg jag tar!

Likes

Comments

Hej! Då jag inte skrivit på ett tag sammanfattar jag lite av förra veckans träning nu. Det blev bland annat intervaller på arenan där jag sprang 200m x 10 + 100m x 10 samt lite styrka, det blev långpass i skogen med fantastisk miljö och tungt benpass på gymmet. Jag har varit dålig på att springa intervaller ett tag nu, så målet är att få in en rutin med det igen, vill man bli en bättre löpare så finns det ingen omväg.

Det kan ibland vara svårt att hitta all den tid man önskar att lägga på sin träning. Tänk då till exempel på att 30 min är faktiskt bättre än ingenting alls, det måste inte vara träningspass på två timmar varje gång. Åter igen vill jag att man inte ska tänka allt eller inget. Vill man verkligen hitta tiden och prioriterar sin träning brukar det gå att lösa med en bra planering, dock får man kanske vara beredd på att missa sitt favoritprogram på tv ibland. Valet är ditt.

Likes

Comments

I dag höll jag ett middagspass på CWC. Inte så stor skara denna gång, men likväl lika duktiga deltagare som kämpade och gav allt.Vill ni prova att träna med oss eller på en annan ort så kan ni gå in på http://www.citywellnessclubs.se/ och få lite mer information.

Efter passet blev det en återhämtningsdrink med massor av olika bär, mjölk och kvarg, supergott! I kväll blir det vila och god mat.

Läs förresten gärna mitt förra inlägg på bloggen angående barnträning och skriv vad ni tycker.

Trevlig måndag!

Likes

Comments

Alla barn förtjänar en chans i idrottens värld oavsett prestation. Det är vuxnas ansvar att välkomna alla barn till denna fantastiska värld. Det är även vår uppgift att se till att alla barn känner sig sedda utifrån sig egen talang.


I dagens samhälle finns det stora möjligheter för barn att träna flera olika idrotter och gå på olika aktiviteter. Urvalet är enormt, vilket jag tycker är bra för att varje enskild individ ska kunna hitta ”sin grej”. I dag har jag dock den upplevelse att barn har krav på sig att gå på flera olika aktiviteter i veckan, ibland mer än en under samma dag. Kanske handlar det om att föräldrar och omvärlden förväntar sig att barnen ska ta tillvara på de möjligheter och urval som finns. Samtidigt vill föräldrar, ledare samt tränare att de ska vara duktiga, prestera och ständigt utvecklas. Ibland blir pressen på barnen väldigt stor och för vissa alldeles för stor. Det finns lag där man toppar i väldigt tidig ålder, vilket jag anser kan leda till mycket negativa konsekvenser. Det finns barn som tvingas till att gå till träningar eller pressas till att tävla trots att de inte vill. Att tvinga ett barn till olika träningar som barnet inte vill gå till, kommer göra mer skada än nytta. I värsta fall kommer kanske barnet aldrig vilja gå på någon aktivitet längre eller prova någon ny aktivitet. Det ska aldrig behöva gå så långt att ett barn blir passiv på grund av rädsla för att han eller hon inte duger, inte heller av rädsla för att göra vuxna besvikna.

När det handlar om barn och idrott har jag den åsikten att alla träningsformer ska fokusera på framförallt lek, rörelse och gemenskap. Självklart kan det finnas inslag av olika former av tävlingar,men det är fortfarande inte det som man ska lägga fokus på. Som tränare är det viktigt att förmedla att det inte handlar om att vinna, det handlar om att finna glädje i idrotten, i den personliga utvecklingen för varje enskild individ och gemenskapen. Förmedlar man som tränare att det endast duger med att komma på pallen och prioriterar dessa individer som gör det, så är det inte konstigt att de andra barnen inte känner sig duktiga och därmed inte fortsätter. Man måste utmana barnen från de olika nivåerna de befinner sig på och låta dem utvecklas. Att utvecklas tar självklart olika lång tid och kommer under olika perioder i livet för varje individ, men varje barn förtjänar och ska få en ärlig chans till bästa möjliga utveckling. Får de inte det, anser jag att hela poängen med alla dessa idrottsklubbar går förlorad. Alla klubbar kan inte bygga en ny Zlatan eller Carolina Klüft, men de kan få människor att förbättra sig i sin sport och fysik, att må bättre och utöka samt förbättra sitt sociala nätverk. Självklart ska även de barn som redan är väldigt duktiga också utmanas och få utvecklas ytterligare, men fortfarande anser jag inte att de ska prioriteras mer än andra,  

Fysisk aktivitet är bra och det är vuxnas ansvar att motivera och ge alla barn positiva upplevelser av den. Likaså är det vuxnas ansvar att få alla barn att känna sig välkomna, delaktiga och att de duger som de är. Alla barn har talanger, det är vi som kan hjälpa dem att finna dessa.

Likes

Comments

"It's time to see what I can do
To test the limits and break through"

I dag blev det backträning på förmiddagen. 20 gånger sprang jag upp och ner, och det var SKÖNT! Det var länge sedan som jag sprang backintervaller, jag har inte hittat motivationen till det. I dag blev jag jättesugen på att utmana mig och det var så roligt. Det är viktigt för mig att alltid känna glädje till min träning och jag tvingar aldrig min kropp till något jag inte vill. Genom att ständigt variera min träning blir jag motiverad och det blir aldrig tråkigt. 

Träning ska vara roligt och utmanande!

 Hoppas ni får en bra dag.

Likes

Comments

I dag höll jag ett cobrapass på CWC. Det var jätteroligt som vanligt och det var många fantastiska deltagare som gav mig otroligt med energi. Att se alla kämpa och ge allt är underbart!

Efter passet blev det lite grillning i solen, bra slut på kvällen.

Ha en skön kväll!

Likes

Comments

I dag höll jag ett förmiddagspass på CWC, riktigt kul och alltid lika duktiga deltagare! Kom gärna och prova att träna hos oss, ni kommer inte att ångra er. Nu känner jag i alla fall att musklerna verkligen har fått jobba både igår och i dag.

Blir snart en tripp till Hovdala och trähuset, älskar att gå där.

Ha en bra måndag!

Likes

Comments

Hej alla!

Började denna soliga dag med en skön morgonpromenad, helt underbart. Snart är det tid för träning, har dock inte bestämt mig än faktiskt om det blir gymmet eller en runda i skogen.

I kväll blir det i alla fall friidrottsträning med "mina" duktiga friidrottsbarn. Det är lika roligt att få träffa och träna dessa fantastiska talanger varje gång.

Ha det bäst!

Likes

Comments